Ga naar inhoud

Konijnen op gewicht houden met groenten


Eefje

Aanbevolen berichten

Zoals enkelen van jullie wel weten heeft mijn rammetje Frits nogal snel last van zijn buikje. Pas heeft hij weer een verstopping gehad (rui..) en hij heeft heel snel last van kleine keuteltjes. Ik weet inmiddels dat de boosdoeners gedroogde kruiden en brokjes zijn. Ze krijgen nu dus minder brokjes (45 gram hfst voor 2 konijntjes van 1700 en 1800 gram, eerst kregen ze 65 gram), geen gedroogde kruiden meer en ze krijgen 's morgens en 's avonds (natgemaakte) groenten met prozyme: andijvie, witlof en een stuk winterpeen. Winterpeen wordt trouwens wel goed verdragen, bospeen een stuk minder, weet iemand wat het verschil precies is, behalve het formaat?

Ik ben weer een nieuwe zoektocht naar groenten die goed verdragen worden gestart, vanavond wil ik beginnen met bleekselderij opbouwen, dat werd eerder ook wel goed verdragen en toen niet meer zo, maar nu de boosdoeners weg zijn durf ik weer wat te proberen.

Anyway, ze eten nu veel meer hooi, er zijn geen kleine keutels meer te bekennen en ze zijn actief, ze doen het heel goed op dit dieet. Maar ze verliezen wel gewicht. Dierenartsen hebben me steeds gezegd dat mijn konijntjes mooi slank zijn, dat ze het ideale gewicht hadden en dat ik dat zo moest zien te houden. Ik vind het dus niet zo fijn dat ze nu afvallen, maar als ik meer brokjes of kruiden ga geven vind ik direct weer kleine keuteltjes, terwijl ik hier toch overal lees dat dat de voeding is die de konijntjes op gewicht houdt. Brood durf ik niet te geven. Meer groenten geven heeft hier geen zin, ze laten het staan en eten het dan ook niet later nog op, zodat ik het een paar uur later weg moet gooien. Zijn er misschien bepaalde groenten waar ze wat dikker van worden? Of moet ik ze wat vaker een stukje banaan geven of ander fruit (banaan, appel en aardbei wordt in elk geval prima verdragen), zou dat helpen? Ik zou het fijn vinden als jullie even mee willen denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd om een ander merk voer te geven aan je konijnen. Je moet ze daarom niet per se terug meer beginnen geven aangezien dat problemen geeft, maar misschien blijven ze meer op gewicht bij een ander merk?

Ik zou niet veel meer fruit beginnen geven, op zich zitten er suikers in en kunnen ze daarvan aankomen maar het kan wel weer darmproblemen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, bij het verkeerde onderwerp gezet!

Ik heb wat proefverpakkingen ss en trovet besteld, dus even kijken hoe het daarmee gaat. Fibafirst heb ik ook geprobeerd, vinden ze heerlijk, maar ik vind het echt te duur. Fruit krijgen ze nu heel af en toe een klein stukje als snoepje, als ze daar van aan moeten komen zou ik wel erg veel moeten gaan geven denk ik inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fibafirst vind ik ook duur om echt als hoofdbrok te geven dus ik geef het als snack. Ze zijn er dol op en het is erg gezond. Dat kan je wel doen als ze er goed op reageren :)?

Denk aan komkommer of een rozijn schijnt ook de Mars(reep) voor het konijn te zijn.

Hoe reageert hij op brood?

Komkommer bestaat hoofdzakelijk uit water dus het lijkt me niet dat dat veel gaat doen. Rozijnen krijgen ze hier heel af en toe eens maar om ze dat op regelmatige basis te geven om aan te komen lijkt me niet echt een goed idee, je moet ze er dan wel al veel van beginnen geven. Brood vind ik zelf geen gezonde meerwaarde hebben voor een konijn en het geeft vaak darmproblemen als je er veel van geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer wordt niet goed verdragen en het lijkt me niet dat ze daar dik van kunnen worden, zitten bijna geen kcal in. Voor rozijn geldt volgens mij hetzelfde als fruit, dat krijgen ze heel af en toe als snoepje, maar lijkt me vanwege de suikers niet goed om veel van te geven. Brood krijgen ze hier niet, heb ik ook nooit geprobeerd. Het enige wat ik daarover lees en hoor is dat het ongezond is en problemen veroorzaakt, buikproblemen heeft hij al genoeg ;)

Ik heet Eefje in het echt, ik heb mijn forumnaam laten veranderen, omdat ik veel actiever geworden ben in konijnenland dan ik verwachtte toen ik me hier aanmeldde. Ik ben ook actief voor de stichting konijnenbelangen en heb veel forummers op facebook en die 2 namen zorgden dan voor verwarring, dus heb ik ervoor gekozen hier ook mijn eigen naam te gebruiken, om het gemakkelijk te houden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fibafirst krijgen ze inderdaad als snoepjes hier, ze grissen het snel uit mijn hand en gaan dan eerst 5 minuten ermee rondrennen, om allebei in een andere hoek van de kamer hun stukje op te knabbelen en daarna te gaan kijken of er bij de ander nog wat te jatten valt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nicht heet ook Eefje ;D.

OT: Het is dubbel, van ''gewoon'' eten word hij ziek maar eten waar hij wel tegen kan zoals bijv. rozijnen is ongezond.

Het is te vergelijken met mij: Hij kan biks niet goed verdragen, ik houd niet van brood. Toch willen Frits en ik heel actief zijn en hebben we veel energie nodig. Toen ik voor de lunch en als ontbijt geen brood at (ik at crackers), viel ik af, net als Frits.

Je hebt geen keus, je zult hem meer ''snoep'' moeten geven want anders blijft hij afvallen, althans dat is bij zo; In de vorm van broodjes frikandel. Gezond aankomen kan volgens de diëtiste alleen als je eet wat je zou moeten eten maar dat kan Frits niet en ik vertik het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fibafirst krijgen ze inderdaad als snoepjes hier, ze grissen het snel uit mijn hand en gaan dan eerst 5 minuten ermee rondrennen, om allebei in een andere hoek van de kamer hun stukje op te knabbelen en daarna te gaan kijken of er bij de ander nog wat te jatten valt

Haha exact zelfde scenario hier :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, gezien hij ook de gedroogde kruiden niet goed kan hebben.. Ik denk dat je echt veel en veelzijdig groen zult moeten geven om het gebrek aan brok en kruiden te compenseren.. En dan moet je je wel realiseren dat ook dat een duur grapje is, zeker als je niet het grootste deel zelf kunt plukken (als je die mogelijkheid niet hebt en/of in de winter). Ik zou het eerst eens met Trovet en SS proberen inderdaad, maar anders zou ik het toch nog eens goed narekenen.. Ook in gedachten houdend dat je met groente gewoon moeilijker zit qua binnen krijgen van voldoende voedingsstoffen. Natuurlijk, als ze van brokken ziek worden dan zou ik dat ook wel als goede optie beschouwen om die 'gok' te wagen, maar ik zou het zelf op dit moment met mijn konijnen niet aandurven om over te stappen op enkel groen. Bij Bram is dat me overigens wel redelijk bevallen toen hij klein was, hij heeft zo'n twee maanden (vanaf vijf weken) geen brok gehad. Wel gedroogde kruiden, daar zitten ook wel veel voedingsstoffen in dus dat maakt het ook anders. Daarbij heb ik het dna ook vooral over op gewicht blijven wat goed ging, of het op de lange termijn ook goed was blijven gaan is een tweede natuurlijk. Bij hem ging het mis doordat hij weer ziek werd, het lichaam vraagt dan zo veel dat je dat met alleen groen echt niet bij kunt benen.

Overigens zit er meer suiker in bospeen dus dat hij daar sterker op reageert is wel goed te verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt nog wel brokjes, maar een stuk minder dan eerst. Ik wil nog wat spelen met de hoeveelheid, ze kregen eerst 65 gram, nu 45, misschien gaat het met 55 ook nog goed, dat ga ik even uitproberen. Het is wel een gepuzzel met dat dieet voor Frits!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou de proefverpakking ss is een megasucces, ze vliegen er op af als ik op een reep chocola ;)

Ik zat nog wel met de prijs, maar nu heb ik van iemand een Engelse site doorgekregen waar je inclusief verzendkosten 44 euro voor 2 zakken van 10 kg betaalt. Dat ga ik maar eens doen dan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .