Ga naar inhoud

hulp gevraagd voor omgaan met konijnen

Anne.

Aanbevolen berichten

Hoi!

Vorige maand ben ik verhuisd naar een grote kamer, wat voor mij de mogelijkheid schiep om een huisdier te nemen. Afgelopen week heb ik daarom bij een alleenstaande, zwangere vrouw twee konijnen opgehaald waar ze niet meer voor kon zorgen. Ik kende haar niet, maar via via via kreeg ik te horen dat ze geen prioriteit meer aan die beestjes kon geven.

Ik heb nooit konijnen gehad dus ben ik eerst allerlei artikelen gaan lezen en met kenners gaan praten hoe je een konijn het beste kan houden. Met goede moed ben ik er aan begonnen. Een paar dagen later, weet ik het al niet meer.

Het zijn er twee, een was zeker weten een vrouwtje, de ander wist ze niet zeker. Ze zijn 2 jaar en 3 maanden en middelgroot (wat voor merkje ze precies zijn weet ik allemaal nog niet).

Ze zijn druk. Sochtends word ik wakker van het geluid dat ze rondjes achter elkaar aan rennen in hun kooi. Ze eten goed (naar mijn inziens) en ze liggen vaak languit te slapen. Gezonde konijnen zou je zeggen.

Ze zijn heel bang. Elke keer als ik maar een beweging maak (ook al zit ik aan de andere kant van mijn 35 m2 grote kamer...)dan schrikken ze en staan ze stokstijf voor zich uit te staren. Als ik langs hun hok loop dringen ze zich in een hoekje. Zodra ik bij het hok stop en neerkniel weten ze niet hoe snel ze met hun kop op de grond onder elkaar moeten kruipen.

In een van die artiekelen stond dat je ze elke dag uit hun hok MOETEN. Minimaal 2 uur, om hun pootjes te strekken. Dus ik heb mijn hele kamer konijn-proof gemaakt, hek van het hok weg...maar ze komen niet uit hun bak. Ik dacht dat ze moesten wennen, maar al 3 avonden komen ze er niet uit. Ook al ben ik weg. Ik heb er net een uit gehaald en aan de andere kant van de kamer gezet...maar hij rent zo snel mogelijk weer terug naar de bak. Uren ka ik het hek er van af laten, maar ze komen er niet uit.

Wie kan me helpen!!!?? wat moet ik doen zodat ze niet meer zo bang voor me zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom op dit forum!

Wat goed van je dat je de zorg voor die nijntjes op jou hebt genomen, echt toppie!

Wat ik je uit eigen ervaring kan vertellen: sommige konijnen hebben hééééééél erg veel tijd nodig om te wennen en zich thuis te voelen. Met Toendra heeft het destijds enkele maanden geduurd vooraleer ze me echt vertrouwde.

Best kan je misschien gewoon naast de kooi op je buik gaan liggen, met het dak eraf, en hen lekkers toestoppen, zodat ze jou gaan associëren met een positieve ervaring, nl. iets lekkers. Zo kan beetje bij beetje een band opgebouwd worden, maar zoiets vraag echt tijd.

Ze zullen echt wel wennen, maar voor hen is het ook een grote verandering: vreemde kamer, vreemde mensen, vreemde geuren....

Verder kan ik je alleen maar aanraden van hun geslachten goed te laten checken door een dierenarts met ervaring (een lijst kan je vinden via konijnen.nl). Hebben ze altijd al samen gezeten? Een algemene gezondheidscheck kan nooit kwaad!

Veel plezier met je huisgenootjes! En als je foto's hebt, die zijn altijd welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

O jeee...zorg EERST dat je ZEKER weet dat je geen ongeholpen (is iets anders dan 'onbeholpen') stel hebt..Anders zit je zo met een hok vol...

Dan inderdaad zoals mintaka zegt:

Zonnepitten...Hokje open, zelf op de grond erbij en zodra ze naar je kijken geef je hen een zonnepit..

Veel aaien en veel belonen zodra ze iets 'goed' doen....

Verder moet een konijn ALTIJD hooi én water hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijn konijntje al sinds ze 8/9 weken oud was. Het ging een paar weken goed, maar toen werd ze ook bang. Je moet je konijntjes aandacht geven, heel veel aandacht, ze moeten aan je wennen.

Je kan bv gewoon tegen ze praten als ze in het hok zitten, dan dat je bv op je buik gaat liggen, dat je op gelijke hoogte zit zeg maar, eerst je hand laten ruiken, (en zorgen dat ze je niet gaan bijten :P) en dan proberen te aaien.

Ik heb met mijn konijntje ook een tijd gehad van: "Ooh wat moet ik nou met haar", maar nu gaat alles goed. Ze heeft geen schrik meer, ze springt zo haar hok in en uit, laatst was ze nog op de stoel gesprongen waar ik gewoon nog op zat. Dus dat is ook een goed teken.

Ze durft nu gewoon dichtbij te komen, ze loopt telkens tussen iedereens voeten.

Ik denk dat je ze gewoon aan je moeten laten wennen, en dat je ze veel aandacht geeft. Het duurt bij sommige konijntjes iets langer voordat ze aan je gewend zijn. (bij mij heeft het dus wel een paar maanden geduurd, maar ik ben blij met het resultaat :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zo bang zijn zal het best wel even duren voordat ze hun hok uitkomen, ze moeten wennen. Een vreemd baasje, een vreemde omgeving, da's allemaal heel eng. Ik heb er ook 2 en de 1 is nergens bang voor en wil altijd vanalles maar de ander is best terug houdend en snel bang, zij heeft altijd heel lang nodig om te wennen aan iets nieuws.

De vrouw waar de konijntjes vandaan komen heeft waarschijnlijk niet veel tijd voor ze gehad en ze zijn misschien niet gewend om zoveel aandacht van mensen te krijgen.

Dus geef ze veel tijd en aandacht en dan zal het allemaal wel goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo!

Welkom op het forum! Goed dat je de beestjes een nieuwe thuis geeft, je gaat ongetwijfeld nog erg veel plezier aan ze beleven...

Je hebt al een hoop goede tips gehad. Wat je altijd in je achterhoofd moet houden ivm konijnen;

-het zijn prooidieren (brengt een aantal consequenties met zich mee)

-gedrag aanleren kan alleen door belonen, nl iets wat ze doen belonen met iets lekkers (dus ook jou leren vertrouwen) met bestraffen kom je nergens bij konijnen

Op deze site staat erg veel heel nuttige info ivm konijnen, lees die artikels zeker eens door, ook diegene die evident lijken ,zoals bv voeding, want net dat is erg belangrijk, heeft ook een weerslag op humeur en veel mensen geven hun konijn uit onwetendheid en foute info bij de dierenwinkel de verkeerde voeding.

Lees je Engels of Duits? Dan is er een erg goed boek ivm konijnengedrag waar je vast veel tips uit kan halen. Het is geschreven door Anne Mcbride en heet "why does my rabbit?" het is enkel in het Duits vertaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .