Ga naar inhoud

Ram wordt gecastreerd!


xILYx

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn ram wordt vrijdag gecastreerd! :)

En dan nog een paar weken wachten en dan een vriendinnetje!!

Maar, eerst de castratie nog.

Ik weet dat het bij een ram een kleine ingreep is, kleiner dan bij een voedster.

Hij wordt vrijdagochtend gecastreerd en kan eind van de ochtend opgehaald worden. Helaas kan ik dit niet zelf doen, maar ja....

Ik heb nog een paar vragen:

1. Ik had gehoopt dat het deze week wat warmer zou zijn, zodat het temperatuurverschil niet te groot wordt (Ik heb een buiten konijn). Maar zo te zien wordt het niet erg warm... Hij zit vrijdagochtend natuurlijk bij de DA binnen, zou ik hem daarna nog binnen houden? Of gelijk weer naar buiten in z'n hok doen?

2. Ik heb ergens gelezen dat een konijn na castratie niet teveel mag rennen/bewegen. In een klein hokje vind ik eigenlijk ook wel zielig... Hoeveel m2 raden jullie ongeveer aan?!

3. Je moet natuurlijk wel de wond in de gaten houden. Maar elke dag optillen en controleren hoeft toch ook weer niet?! Ik neem aan dat als er iets mis is met de wond dat ik dit dan wel aan m'm konijn kan zien?!

Als me er nog meer vragen te binnen schieten, dan stel ik ze wel!

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met mijn castreerde ram is als volgt

1. Durf ik niet zeker antwoord op te geven toentertijd zaten mijn konijnen binnen.

2. Ik heb mijn ram gewoon lekker laten doen, zolang hij maar nergens achter kon blijven hangen. Als je dus bijvoorbeeld een deurtje hebt waar een konijn over heen moet springen zou ik of de kooi en paar daagjes dicht houden of een trappetje eroverheen bouwen.

Ik heb hem niet opgesloten in zijn hok of zo hij mocht gewoon rondhupsen. Hij merkt zelf wel aan wat wel en niet kan.

3. Ik heb eigenlijk geen een keer gecontroleerd tot ik bij de dierenarts langs moest komen voor de controle. Als je inderdaad merkt dat je rammetje pijn heeft kijk je wel even of er iets aan de hand is natuurlijk. Verder gewoon zo veel mogelijk met rust laten is mijn mening.

Komt helemaal goed! Leuk dat hij daarna een vriendinnetje krijgt!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met mijn castreerde ram is als volgt

1. Durf ik niet zeker antwoord op te geven toentertijd zaten mijn konijnen binnen.

2. Ik heb mijn ram gewoon lekker laten doen, zolang hij maar nergens achter kon blijven hangen. Als je dus bijvoorbeeld een deurtje hebt waar een konijn over heen moet springen zou ik of de kooi en paar daagjes dicht houden of een trappetje eroverheen bouwen.

Ik heb hem niet opgesloten in zijn hok of zo hij mocht gewoon rondhupsen. Hij merkt zelf wel aan wat wel en niet kan.

3. Ik heb eigenlijk geen een keer gecontroleerd tot ik bij de dierenarts langs moest komen voor de controle. Als je inderdaad merkt dat je rammetje pijn heeft kijk je wel even of er iets aan de hand is natuurlijk. Verder gewoon zo veel mogelijk met rust laten is mijn mening.

Komt helemaal goed! Leuk dat hij daarna een vriendinnetje krijgt!

Succes!

Bedankt voor je reactie!

Ik kan ook echt niet wachten tot het allemaal voorbij is en we naar de opvang gaan! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem toch in ieder geval tot zaterdag nog even binnen houden. Dat kan helemaal geen kwaad nu, het is best fris buiten maar het temperatuursverschil is ook weer niet zo groot dat hij het veel te warm krijgt binnen. Dan kan je hem goed in de gaten houden en weet je zeker dat hij het niet te koud krijgt. Eventueel kun je hem zelfs de optie geven bij een kruik te gaan liggen als hij dat fijn vindt.

Zelf wilde ik mijn ram toen hij gecastreerd werd ook in zijn kooi leggen, maar hij was het daar niet mee eens en ging onder de kast liggen. Ook goed, als hij maar een plekje heeft waar hij lekker beschut kan liggen. Ik denk zelf dat zo'n ram zelf wel aanvoelt dat ie even rustig aan moet doen en als ie net uit de narcose komt gaat ie sowieso niet de boel op stelten zetten. Heb hem dus zelf laten bepalen waar hij wilde liggen en wat hij wilde doen.

De wond controleren heb ik ook niet echt gedaan, het leek me vervelend voor hem om hem op te pakken dus ik keek alleen even gauw als hij toch op zijn achterpoten stond.

Ik weet niet of hij gehecht wordt of niet, ik heb zelf geen ervaring met hechtingen bij konijnen, maar in dat geval zou ik even opletten of hij niet eraan gaat knagen.

Verder lekker veel vers groenvoer in huis halen, groenvoer dat hij gewend is, dat eten ze vaak als eerste weer, en dan komt het vast gauw weer helemaal goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft denk ik niet hoor, net wat je zelf fijn vindt :) Als jij het raam altijd open hebt dan moet je dat lekker doen natuurlijk, daar kan ie vast wel tegen, maar 20 graden is het nu buiten ook al regelmatig geweest dus dat kan ie ook wel hebben, helemaal omdat hij onder narcose is geweest, dan is 20 graden in deze tijd van het jaar prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht zelf: hij gaat van kou naar 'warm' en na de ingreep opeens weer naar de kou. Dus het leek me logisch om hem even binnen te houden. Maar misschien denken andere mensen er anders over, vandaar vroeg ik het even! :)

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze niet op stro mogen, want dat kan in de wond prikken.

Maar hoelang mag dat dan niet? Tot dat de wond helemaal genezen is of gewoon een paar dagen?

Dankjewel trouwens voor je antwoorden, daar leer ik van! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil in temperatuur is nu niet gigantisch groot, wel goed dat je daaraan denkt hoor! Als het echt koud is buiten zaterdag dan zou je inderdaad een raampje open kunnen zetten, maar hier wordt voor zaterdag overdag 15 graden voorspeld, dus dan is het niet ineens een wereld van verschil gelukkig. Het is meer voor de nacht, het vriest dan aan de grond en het wordt maar een graad of 3 dus dat lijkt me wel heel fris dan even, als hij nog niet helemaal in orde is en nog niet helemaal goed gegeten heeft (wat wel waarschijnlijk is), vandaar :)

Stro is inderdaad de eerste paar dagen. Daarna is de wond ook wel weer een heel eind genezen hoor :) Mijn dierenarts zei: Als je het echt heel erg zeker wilt weten de eerste week niet buiten laten lopen en graven. Maar dan had ie het wel over een ren met gras en grond. Op tegels is het al weer veel minder snel dat je vuiligheid in de wond krijgt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen onze Blacky gecastreerd werd, werd me door de DA aangeraden de eerste 3 dagen de wond effe snel te controleren of alles in orde was en daarna sporadisch of als ik merkte dat er wat mis was.

Na dik een week heb ik dan nog es gekeken en alles in orde.

Het hoeft niet elke dag als er niks aan de hand is denk ik maar.

Wat het rondlopen betreft, denk ik inderdaad ook dat je konijn dat zelf heel goed gaat aangeven.

Destijds werd onze Blacky gecastreerd met nog 2 andere rammetjes van leden hier op het forum en heb ik goed kunnen vergelijken.

Ze reageren niet allemaal hetzelfde he.

Onze Blacky was een gemakkelijk geval, gelijk goed uit de narcose gekomen, thuis gelijk vrolijk rond gehuppeld, goed gegeten en wat nog meer.

Hij heeft niet laten merken aan zijn doen en laten dat hij een operatie achter de rug had hoor en ik heb hem dus ook niet moeten beperken in zijn vrijheid.

Hij heeft ook draadjes gekregen die vanzelf verdwijnen en ik dus niet terug naar de DA moet om ze weg te laten halen. Dat zou alleen gemoeten hebben moest dat nu toch gaan spannen zijn, er een wondje van gekomen zijn, of hij er toch veel last van had.

Wat mijn DA ook had gezegd, was op te letten dat ze er niet te vaak aan zitten likken / krabben / bijten, zodat de wond wel netjes blijft en ze het zelf niet erger gaan maken.

Dat was hier geen probleem, hij heeft het zelf gelaten voor wat het was.

Op de andere vragen kan ik niet antwoorden, onze Blacky is ook een binnen konijn en van temperatuur verschil oid had ik dus ook geen last.

Veel succes met de castratie alvast en een goed herstel gewenst voor je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Ik zal vanavond alvast plek maken op m'n kamer, dan kan hij daar morgen heen!

Hij zal niet weten wat morgen hem overkomt ;)

Ik hoop dat hij niet teveel aan de wond zit...

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden of iets doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed gegaan!

De DA zei dat het konijn alleen naar binnen moest als ze narcose gebruiken. Maar dat hebben ze niet gedaan, dus hij zit in zijn eigen, vertrouwde hok, op handdoeken. Hij heeft al brokjes, komkommer en rozijntjes gegeten. Hooi nog niet echt, maar dat komt vast nog wel! Ook heeft hij al wat gedronken.

Van de DA mocht hij eraan likken, dus daar hoef ik niet zo op te letten.

Iedereen bedankt voor alle tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de castratie goed is verlopen.

Ik haak even in in jouw topic ik heb namelijk een vraag die hierbij aansluit. Ik hoop dat je dat niet erg vindt.

Mijn (eerste) konijn van bijna een jaar oud is afgelopen woensdag ook gecastreerd (zodat er een vriendinnetje bij kan). Dit is goed verlopen. Na een paar uurtjes ging Hugo weer eten en hij is weer net zo baldadig als altijd. Ik heb hem nu in een dubbele panelenren binnen, buiten rond lopen leek mij geen goed idee met al het zand/ gras enzovoort. Hij rammelt de ren al bijna weer uit elkaar dus hij is de oude. ;) Nu is het zo dat ik vandaag zijn wond even controleerde en zag dat één bal(zak?) wat dik was en ook rood. Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken? De hechting ziet er rustig uit. Hij speelt, eet, drinkt, poept, plast en komt er niet aan. Zijn andere balzak ziet er heel rustig uit. Hugo heeft hechtingen die er volgende week vrijdag uit gehaald worden. Ik ben sowieso van plan om het nu er elke dag goed naar te kijken en zodra het erger wordt de dierenarts te bellen. Maar ik moet het misschien ook even de tijd geven? Vooral omdat Hugo echt zichzelf is, een vrolijke lieve ondeugd. Hij lijkt er echt geen last van te hebben (al weet ik dat konijnen dit goed kunnen verbergen)

aangepast door Zonnebloem87
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad gebeld. Omdat er geen vocht of iets uitkomt en Hugo helemaal zichzelf is, denkt de dierenarts aan een bloeduitstorting onder de huid doordat hij balletje eruit heeft moeten drukken. Elke dag even goed in de gaten houden en ook bij veranderingen in het gedrag meteen langs komen. Inmiddels is het minder dik. Is het rode/paarse maandag niet minder, dan ga ik naar het inloopspreekuur.

Hoe gaat het met jouw konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat scheelt zeg, dat je konijn niet onder narcose is geweest. Ja dat maakt het heel anders. Hopelijk is hij snel vergeten wat hem overkomen is dan :P

Als hij verder gewoon aan de wond mag likken en zo dan zal het denk ik gewoon niet gehecht zijn, ook wel makkelijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed gegaan!

De DA zei dat het konijn alleen naar binnen moest als ze narcose gebruiken. Maar dat hebben ze niet gedaan

Ehrm.. hoe doen ze het dan als ze het zonder narcose doen? Of is dat een hele domme vraag? Plaatselijke verdoving lijkt me niet echt te werken daar en onverdoofd zal toch niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt wel hoor, met plaatselijke verdoving. Voordeel is dat het niet onder narcose hoeft, nadeel is dat het alleen bij tamme, rustige konijnen kan. Ze moeten wel goed vast te houden zijn, of worden op de rug gelegd, en moeten dan niet als een idioot gaan spartelen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt wel hoor, met plaatselijke verdoving. Voordeel is dat het niet onder narcose hoeft, nadeel is dat het alleen bij tamme, rustige konijnen kan. Ze moeten wel goed vast te houden zijn, of worden op de rug gelegd, en moeten dan niet als een idioot gaan spartelen natuurlijk.

Aah ok, did not know. Alleen bij rammen neem ik aan? Had meteen zo'n beeld van biggetjes, heb als tiener een keer gezien hoe biggen onverdoofd gecastreerd worden... dat gegil... brr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè jakkes, ja, nee dat lijkt me niet onverdoofd te gebeuren bij een dierenarts.

Denk niet dat zoiets mogelijk is bij castratie van voedsters nee, maar dat is theorie, wie weet gebeurt het wel, geen idee hoor, maar het lijkt me niet eigenlijk. Aangezien het gewoon een grotere operatie is die langer duurt en je moet ook echt diep in de buik zitten, ik weet niet of er al zoiets bestaat als een ruggeprik voor dieren. Blijven ze ten minste wel lekker stil liggen met de achterkant :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .