Ga naar inhoud

kruiden tegen ec?


Nouck

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn dame heeft nu voor de derde keer ec klachten. Dit in een jaar tijd. "gelukkig" heeft ze maar geringe klachten, namelijk incontinentie en dus een natte kont (wat overigens enorm stinkt). Nu ben ik op zoek naar kruiden/groente die een positieve werking zouden hebben op de klachten. Ik had deze nog;

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje&highlight=Kruiden-linkje

Maar is toch redelijk algemeen naar mijn idee, ik weet iig niet wat ik het beste kan pakken. Iemand ideeën??

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer (toen ze in juli verhuisd is van aniek naar jou naar mij) is het tot februari of maart weggebleven. Toen kreeg ze t dus weer en is het even weggeweest. Nu is t alweer terug, maar ik moet bekennen dat ik de laatste keer niet zo consequent was met elke dag geven. Ik ben nu weer bezig en ben bij dag drie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn was vorige week heel ziek en de dierenarts vermoedt dat ze EC heeft. Ik ben sinds vrijdag met Panacur begonnen, maar reeds daarvoor was ze opgeknapt (ze was plots fitter, at terug, liep rond) en dat komt waarschijnlijk onder andere door het geven van weegbree en peterselie.

Eerst dacht mijn dierenarts dat Yoko snot had of een of andere infectie, en ze raadde me aan (naast medicijnen natuurlijk) weegbree te gaan plukken omdat weegbree een natuurlijk antibioticum is, het lichaam zuivert én heel vezelig is (voor als het konijn minder/geen hooi eet) alsook peterselie te geven.

Ik geef het nu nog altijd, Yoko eet het heel graag en ze voelt zich nog altijd goed. Uiteraard zal dit ook komen door de medicijnen en andere zorgen, maar als je op zoek bent naar kruiden of groenten die eventueel kunnen helpen, zou ik zeker op aanraden van mijn dierenarts weegbree en peterselie proberen.

Weegbree vindt ge in tuinen en bermen als onkruid. Wel goed wassen natuurlijk. De smalle weegbree is beter als de brede, maar beide zijn goed.

weegbree.jpg

plantago%20lanceolata-smalle%20weegbree-01.jpg

aangepast door sanne_c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt beide! Mijn vader haalt geregeld kruidenspul bij hem dus zal s vragen of ik wat mag hebben. Dat moet door water of melk toch? Al lijkt melk me niet zo geweldig voor konijnen.

Moet ook maar s op zoek naar de gedroogde variant van weegbree. Ik heb zelf geen grote tuin en het parkje hier vlakbij vertrouw ik niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

BB heeft als goed is beide, gedroogde peterselie en weegbree. Helaas krijgt Pax al beide en helpt het hem dus niks. Hij is van half februari tot half maart behandeld en heeft eigenlijk al een maand weer (plas)klachten. Toch even afgewacht maar nu echt maar weer begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kijken of Solidago iets doet voor haar, dat is een super goed kruid bij nierproblemen. Ik zou sowieso echineaca gaan geven, nu in een kuurvorm en als de symptomen terugkomen ook weer met echinacea starten.

Verder zou ik haar paardenbloem incl. wortel geven, brandnetel en weegbree. Bij voorkeur allemaal vers. Brandnetel wel even laten liggen tot de brand eruit is, een dag of 2.

Ik weet trouwens niet of guldenroede mag bij konijnen, dat van te voren even checken...anders kun je daar misschien de tinctuur van geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ina heeft Sientje citroenmelisse gegeven toen die nog EC had. Iemand anders zei dat dat goed voor de weerstand was bij EC, ik weet niet meer wie.

Citroenmelisse kun je goed in bakken zetten en dat tiert de hele zomer welig. Dan kan je ook een voorraad aanleggen om in de winter gedroogd te kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt beide! Mijn vader haalt geregeld kruidenspul bij hem dus zal s vragen of ik wat mag hebben. Dat moet door water of melk toch? Al lijkt melk me niet zo geweldig voor konijnen.

Moet ook maar s op zoek naar de gedroogde variant van weegbree. Ik heb zelf geen grote tuin en het parkje hier vlakbij vertrouw ik niet

Inderdaad verdunnen met water (dosering staat op de fles; 1 eetlepel op 10 liter, dus daar doe je lang mee!).

Succes met je zoektocht naar kruiden. Gebruik zelf ook gedroogde weegbree en citroenmelisse. Zulke kruiden zijn in ieder geval goed voor de gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .