Ga naar inhoud

konijn belonen


ricksem

Aanbevolen berichten

heey ben me konijn aan het trainen maar als beloning doe ik wil ik toch gewoon biks doen maar dat neemt die niet aan terwijl hij het wel gewoon opeet als ik het in het bakje doe en als ik een snack heb die neemt die wel aan hoe kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je aan het trainen bent met je konijn. :yes:

En hoe dat kan? Gewoon omdat jouw konijn een snack veeel lekkerder vind.

Biks is voor een konijn, zoals brood voor jou is: je standaard eten wat er elke dag is.

En een snack is echt voor tussendoor, omdat het lekker is.

Je kan de dagelijkse snack van je konijn prima als beloning gebruiken.

Succes met trainen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn gaat de biks wél aannemen als die goed hongerig is hoor.

Niet dat jij je konijn moet gaan uithongeren!

Maar effe ter vergelijking:

Hou ik hier de biks bakjes elke dag goed gevuld voor die 8 jongen, komen ze nooit te voorschijn bij het voeren, ze zouden helemaal niet handtam zijn.

Ik voer ze dan zoveel ze opkunnen en niet meer, de bakjes zijn nadien telkens leeg;

Als het dan voertijd is, maakt het niet uit wat ik wil neerzetten, ik heb 9 aandachtige blikken (mama erbij) en die smullen allemaal even hard en het maakt ze niet uit of het uit mijn hand of uit een bakje is. De honger is dan groter dan zin in iets anders.

Hier krijgen ze wel meerdere keren per dag eten.

En inderdaad, een snack wordt ook hier liever gelust dan gewoon de biks hoor!

Ik voer ze een paar keer per week een beetje mengelvoer bij en dan mag je met biks langs de andere kant staan zwaaien zoveel je wil, daar zal je geen enkel konijn bij zien staan totdat die lekkere snack op is!

Ook hard brood wordt hier graag gelust en laat men zelfs de lekkere groentjes voor staan als het moet.

Als je dus gaat trainen, kan je dus oftewel, als je biks neemt, dit geven voordat ze moet eten, zodat ze echt goed hongerig is en wat wil doen voor haar eten.

Of, als je dat moeilijk kan of je denkt dat je niet goed kan inschatten wanneer ze gewoon hongerig is of uitgehongerd (je konijn echt nooit uithongeren aub), kan je gaan kijken welke gezonde snack zo inspirerend is voor je konijn dat ze daar heel hard voor wil werken.

Zoals Mrianda ook al zegt, de dagelijkse snack gebruiken als beloning, kan dus zeker en vast prima hoor ;)

Een snack hoeft ook niet gelijk een dikmaker of ongezond te zijn.

Wie weet zit er wel wat van groente en fruit bij dat je konijn zo graag lust, dat je toch veel variatie tijdens het trainen kan geven, maar dat het nooit ongezond wordt en zij het nooit beu wordt en alsnog de rest van haar eten goed opeet...

Een stukje wortel, kleine stukjes appel, wie weet hoe graag lust ze witlof wel en daar mag ze best heel wat van hebben. Hier doen ze véél voor witlof, dus dat zou al een prima beloner zijn.

Kleine stukjes hard brood. Een achtste van een brood in heel kleine stukjes kan je over gans de dag verdelen en om de andere dag best bij geven, veel meer voor één konijn natuurlijk niet.

De bijkomende groentjes, zoals hier de brocolli, wordt ook als een snack aanzien en doen ze de gekste kuren voor.

Misschien heb je wel verse kruiden in huis zoals munt of melisse waarvoor ze best we iets wil doen?

Zo blijft een beloning heel erg lekker en gezond en wordt het evenmin eentonig voor haar, is er steeds weer iets anders dat ze heel graag lust.

Uitproberen maar, niet overdrijven met de ongezondere snacks (geen hele appel dus he en geen heel stuk brood).

Veel succes idd met je training!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je aan het trainen bent met je konijn. :yes:

En hoe dat kan? Gewoon omdat jouw konijn een snack veeel lekkerder vind.

Biks is voor een konijn, zoals brood voor jou is: je standaard eten wat er elke dag is.

En een snack is echt voor tussendoor, omdat het lekker is.

Je kan de dagelijkse snack van je konijn prima als beloning gebruiken.

Succes met trainen!

ehm nee.. Hooi is te vergelijken met brood voor ons. ;) Brok is hier wel iets heel lekkers hoor. ;) Ik ga tenminste niet stuiteren als ik brood ga/mag eten :P En mijn konijnen dus wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is verteld dat je beter geen biks als beloning kan geven. Dan zien ze al snel het verschil niet meer, is het zelfde als je stro in het wc bakje doet en de rest van het hok ook stro legt. Voor hun is biks gewoon biks (Is mij verteld), misschien kan je iets van groente geven. Iets wat hij niet dagelijks krijgt, maar wel heel lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is verteld dat je beter geen biks als beloning kan geven. Dan zien ze al snel het verschil niet meer, is het zelfde als je stro in het wc bakje doet en de rest van het hok ook stro legt. Voor hun is biks gewoon biks (Is mij verteld), misschien kan je iets van groente geven. Iets wat hij niet dagelijks krijgt, maar wel heel lekker vind.

Ik begrijp dat niet helemaal? Ik beloon ook altijd met brok en dat gaat altijd goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal rond de brok en het verschil niet zien, is niet waar.

Dat hoorde ik ook op de hondenschool, mocht ik ook horen bij het trainen van katten en fretten en wat nog meer.

Denk dat het ontstaan is door mensen die schrik kregen dat hun dieren het verschil niet meer zouden kennen dus voeding en beloning en / of dat hun dier niet genoeg meer zou eten. Dat ze het zielig vinden dat ze niet zoals ons netjes kunnen eten bij voedertijd.

Maar het is nu eenmaal zo dat in het wild een dier niet netjes uit een kommetje zijn eten opeet.

Een dier vindt het niet erg te moeten werken voor z'n eten. Het is zelfs best erg gezond, een goed tijdverdrijf voor hen, houdt ze fit, houdt ze ook mentaal erg bezig zodat ze zich niet te snel gaan vervelen en wat nog meer.

Er zijn genoeg mensen die hun dieren, allerlei dieren, zoals dus honden, katten en ook hier op het forum mocht ik lezen dus ook konijnen, de dieren niet in bakjes eten geven, maar het eten rondstrooien, zodat de dieren ernaar op zoek moeten. Echt werken voor hun eten.

Komt helemaal nog niet in de buurt bij wat ze in het wild zouden moeten doen, maar het houdt wel bezig ipv dat ze op hun dooie gemakte het maar uit een bakje te halen hebben.

Eveneens lees ik vaak genoeg de tip om de biks even vrolijk in de hooiballetjes en andere speeltjes te verstoppen ipv in een bakje te geven.

Ook voor katten en honden wordt eveneens hun voer al eens in zo'n kong bal gedaan of met intelligentie spelletjes gegeven, zodat er uiteindleijk niets voer nog over is om in het bakje te doen.

De dieren vinden het heus niet erg.

En zien geen verschil tussen 'beloning' en voeding.

Voor hen is ook alles wat je hen voor houdt een beloning. Een dier zal niet als ons begrijpen wel stukje voer de snack is, welk de beloning en welke de maaltijd.

Je kind kan je uitleggen dat chocolade tot de snoepjes behoren, dat hij een dropje krijgt als beloning voor iets goed en dat de pudding als dessert dient en de patatjes met groenten en vlees tot de maaltijd behoren evenals de boterhammetjes.

Maar voor je dieren werkt dat zo niet.

In het wild zouden ze ook alleen maar 'eten' eten en niet gaan kijken: wat zouden we nu als 4-uurtje gaan eten en wat als maaltijd straks? Alles is gewoon eten, alleen weten ze natuurlijk in het wild beter wat precies goede voeding is.

Je mag dus even vrolijk biks als beloning geven, dat gaan ze niet raar vinden of later hun biks laten staan en niet meer weten wat voeding is en wat snack of beloning.

Daar hoeft niemand zich zorgen om te maken.

Het is zelfs best goed en gezond dat ze willen werken voor hun voeding.

Moesten ze het zelfs voor hooi willen doen, des te beter, laat ze maar heerlijk werken voor al hun voeding, ipv het gewoon recht voor hun neus neer te zetten. Dat doet hen echt wel deugd, houdt ze levendig, mentaal gezond en sterk.

Geen zorgen hoor ;)

Voor het hooi moeten ze hier ook best hun werk doen, al train ik natuurlijk niet met die jongen. Maar dat zit allemaal in kartonnen doosjes, wc-rolletjes en doosjes met gaatjes in zodat ze echt wel moeten moeite doen om eraan te komen. En weet je wat? Dat is dé manier om ze hooi te doen eten! Nu moet ik praktisch niets nog weg gooien, terwijl ze ervoor bitter weinig hooi aten, zelfs mama at weinig en ik heb er zelfs al in een topic vragen over gesteld omdat ze zo weinig hooi at.

In de hooibakjes vinden ze het helemaal zo 'lekker' niet, niet intressant of uitdagend genoeg misschien?

Daarentegen al die prulletjes die ik her en der verspreid heb liggen, moet ik minstens één keer per dag bijvullen hoor!

Voorheen gaf ik ze ook gewoon zo uit de hand stukjes brood, iets waar ze dus een moord voor doen.

Nu, omdat ze toch zijn gaan knagen aan het gazetpapier op de grond, vond ik het niet beter om her en der die harde stukjes brood te leggen en her en der bladjes witlof en weet je wat? De stukjes brood worden niet meer uit mijn hand gehaald, ze gaan niet eens meer bij hun voerplaats kijken of ze daar dat lekkers vinden, maar gaan actief op zoek.

Ik mag zelfs merken dat het bakje met groenvoer tegenwoordig niet meer aangevallen wordt, maar dat wat ik verspreid en ze moeite voor moeten doen, is blijkbaar héél erg lekker, intressant. Het houdt ze bezig en dat blijken ze wel fijn te vinden eigenlijk.

Ze worden er ook niet minder tam op hoor ;) Ze lijken ontzettend dankbaar voor de bezigheidstherapie en liggen daarna enorm relaxed te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
als mijn goed geeten heb dan beloon ik ze met een yoghurt drops en bosvruchten drops van de merk: vitakraft

vinden ze lekker 1x per dag

Groente is gezonder en dat vinden ze meestal ook erg lekker!

En beloon je ze nou omdat ze goed gegeten hebben?

Mijn konijn valt hier aan bij biks hoor!

Zelfs als ik het voor een snoepje of tussendoortje gebruik! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Handig al deze info! Stro in t toilet is dus toch niet zo erg? Daarnaast heb ik nog de vraag met welke leeftijd je kunt gaan trainen?

Hoezo zou stro in het toilet erg zijn?

En de leeftijd van het trainen hangt af van hoeveel je gaat trainen. Wil je een paar trucjes aanleren of echt trainen?

Hoe oud is je konijn nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeftijd hangt idd af van wat je wilt doen. Is het een paar simpele trucjes, daar kan je gewoon mee beginnen als ze jong zijn, maar als je agility wilt doen/springen dan worden echt de gewrichten etc belast en dan kan je beter wachten totdat ze volgroeid zijn. (weet eigenlijk niet hoe oud dat is?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo zou stro in het toilet erg zijn?

En de leeftijd van het trainen hangt af van hoeveel je gaat trainen. Wil je een paar trucjes aanleren of echt trainen?

Hoe oud is je konijn nu?

Iemand zei nl als je stro in t hok hebt, stro op t toilet niet werkte.

Mijn konijn is nu 8 weken.

Ik had kleine trucs in gedachten.. Op achterpoten staan of komen als ik zn naam roep?

Wat verstaan jullie onder echt trainen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste konijnen helpt het idd als je in de wc niet dezelfde bodembedekking hebt als in de rest van het hok. Dan is het moeilijker om onderscheid te maken tussen het hok en de wc.

Wat je zelf al zegt, op de achterpoten staan of komen zijn kleine trucjes. Die trucjes belasten namelijk de gewrichten niet.

Bij echt trainen bedoelen we echt springen over dingen heen en dat soort dingen (agility). Maar daarmee kan je beter wachten totdat je konijn volgroeid is, alleen weet ik net als saskiaa niet op welke leeftijd dat is..! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .