Ga naar inhoud

Lilly moet op dieet


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Toen ik Lilly maandag weer kon ophalen bij de dierenarts na haar castratie/ sterilisatie, kreeg ik te horen dat zij eigenlijk iets aan de dikke kant is en best veel onderhuids vet heeft. Nu moest ik haar op een dieetje gaan zetten. Mijn konijntjes krijgen bij mij nooit afgewogen voer en Bobo was in ‘topconditie’ zoals de dierenarts de vorige keer zei (ik trots). Ze zitten overdag apart in hun hok (nu Lilly gesteriliseerd is, wil ik ze gaan proberen overdag ook samen te zetten) en dus hebben ze ook allebei een apart bakje met voer. ’s Avonds als we thuis komen dan lopen ze lekker de hele avond (soms iets korter) met z’n tweetjes los in de woonkamer, vinden ze heerlijk ^^.

Maar toen ik vroeg hoe je het best een konijn op dieet kan zetten zei de dierenarts assistente dat ik voor Lilly een hooidieet kon gaan proberen. Dus een aantal dagen alleen maar hooi en haar dan wegen tot ze op het juiste gewicht zit en dan weer langzaam weer brokjes gaan toevoegen en dan in het vervolg minder brokjes gaan geven. Maar nu vroeg ik mij af, ze weten bij de dierenarts vast wel wat ze zeggen, maar krijgt ze dan wel alle ‘benodigdheden’ binnen? En kan ik haar dan nog wel af en toe wat groenvoer blijven geven (ze krijgen altijd wat witlof en komkommer) of mag dit dan ook niet meer?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een nijntje op dieet. Ik meet gewoon de brokjes af en vertrouw erop dat haar gewicht vanzelf naar beneden zal gaan door de gezonde voeding die ze nu krijgt. Ik weet niet wat ze in het verleden allemaal gegeten heeft maar ik ga er van uit dat dat veel te veel was, toen ik haar in huis nam was ze nl nog molliger dan nu. Door het afwegen van de brokjes en de gezonde voeding e.d. is ze nu al 100gram kwijt, op 3 weken tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van witlof en komkommer worden ze niet dik hoor, dat kan je best geven.

Misschien kun je de biks eens wegen wat ze mag hebben en dan kijken of dat veel verschilt van wat je normaal geeft? Als het toch wel wat verschilt zou ik ze afgewogen gaan geven.

Mensen die gaan lijnen komen ook weer aan als ze na het lijnen wel weer alles eten wat ze tijdens het lijnen niet aten ;)

Naar mijn idee kun je haar prima biks voeren, maar wel in mindere mate en natuurlijk als ze goed hooi eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgewogen biks gaan geven (en blijven geven) dat werkt gewoon beter. NIET zo maar alleen hooi geven. Natuurlijk werkt het prima qua afvallen, maar het is in feite gewoon een crashdieet. Het gaat er niet om dat ze zo snel mogelijk op het juiste gewicht is, dus gewoon rustig aan doen kan prima. Hebben ze aangegeven hoeveel Lilly zou moeten wegen? Dan moet je gewoon naar dat gewicht gaan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit artikel al gelezen? http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen.html

Ik raad ook niet aan om op alleen hooi over te gaan. Je kan beter wat rustiger aan doen. Minder de hoeveelheid brokken, stap eventueel over op een " beter " voer. Zorg dat je konijn moet werken voor de brokken die zij krijgt en zorg dat ze genoeg beweegt.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .