Ga naar inhoud

Meloxidyl (Metacam?) en plakpoep? Iemand ervaring??


Dionysia

Aanbevolen berichten

Hallo!

Anderhalf week geleden zijn de tandjes getrokken bij me konijn, en hij zit nu aan de meloxidyl. Hij at al gelijk na de operatie en leek er niet echt last van te hebben maar de dierenarts zei doe maar toch. (eergister wegens omstandigheden hadden ze hun ontbijt gemist en dus ook de ochtend dosis :frown:) Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar gister vond ik opeens drie plakaten plakpoep van hem (die ongelofelijk stinkt). Naar mijn idee eet en drinkt hij verder goed!

Moet ik gewoon afwachten? Ergens las ik juist alleen hooi te voeren dan? (maar dat eet hij wat moeilijker). Of juist dwang voeren? Kan dat aan de medicatie liggen?

Mijn dierenarts is onbereikbaar op zaterdag en ik maak me best wel zorgen! Ik heb een andere dierenarts gebeld en die zei dat ik verder niks moet doen maar moest stoppen met de medicatie als hij geen last lijkt te hebben. Of moet ik gewoon de behandeling afmaken? (nog een halve week) Iemand ervaring daar mee?

En heeft iemand nog tips hoe ik hem in een een weekbadje kan houden, hij haat opgepakt worden en ik ben bang dat hij helemaal in paniek raakt!

Super bedankt als iemand tips heeft!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en hij heeft ook opeens een soort kaal plekje op zn oor!!

Hij heeft vroeger last gehad van schurft (voordat ik hem ophaalde bij een opvang), en later was ik bang dat het weer terug kwam en heb ik gelijk bij de DA zo een pipet laten geven, dus dat zou ook niet moeten! Ook geen idee of het er mee te maken heeft :( maar wel raar alles bij elkaar zo! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen paniek :)

Als je konijn prima zelf eet dan is het onzin om te gaan dwangvoeren. Dwangvoeren is voor konijnen die stoppen met eten en niet voor konijnen die normaal eten.

Een keertje plakpoep kan, pijnstiller kan inderdaad wel op de darmen slaan, ik had vorig weekend mijn konijn ook Meloxidyl gegeven en toen at hij minder dus heb even gekeken wat er gebeurde als ik de pijnstiller eens niet zou geven en hij doet het prima zonder, dus geef ik het niet meer. Ik denk dus dat je gewoon het advies van de dierenarts die je vandaag gebeld hebt op kan volgen. Mocht het dan minder gaan bijvoorbeeld met eten of je ziet dat hij pijn heeft kun je het alsnog zo weer geven. pijnstilling is geen 'kuur' zoals anti-biotica die afgemaakt moet worden :)

Hoezo moet je hem wassen dan? Is hij vies van onderen? Wast hij zichzelf niet dan?

Als je je zorgen maakt om dat kale plekje op zijn oor zou ik daar maandag gewoon even de dierenarts over bellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dan ben ik idd bang dat je hem helaas toch even op zal moeten pakken. Toch even pech hebben voor hem dan. Een bodempje lauw water in een teiltje op de grond en hem daar dan gauw in zetten en hopen dat ie even blijft zitten?

Ik snap dat het even niet leuk is, maar helaas dan maar even een boos konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .