Ga naar inhoud

Snuf gecastreerd maar hoe zit het straks met nazorg en waar moet ik op letten?


mammafelina

Aanbevolen berichten

Vanochtend om half 9 moest ik Snuf bij de dierenarts brengen voor een castratie.

Om 13 uur werd ik gebeld dat de operatie op zich goed was gegaan, maar dat Snuf nog niet goed op temperatuur was en dat hij nog niet wou eten en dus zo dwang voer zou krijgen.

Nu is het zo dat Snuf een buiten konijn is en dat ik geen mogelijkheid heb om een plek binnen te realiseren, wel kan het hok in de schuur.

Kan dat wel als hij zichzelf niet goed op temperatuur kan houden? Ik las in een ander topic iets over kruiken, welke kruiken gebruik je dan voor een konijn? Kunnen bijvoorbeeld die warm waterzakken ook?

Zal ik omdat ik voor het weekend zit voor de zekerheid wat dwang voer vragen aan de dierenarts of zou dit niet nodig zijn? Ik heb voor de zekerheid wel een wortelhapje gekocht voor baby's.

Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

Groetjes,

Marjolein

aangepast door mammafelina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem in de schuur zetten. Dat is in ieder geval een beetje wind en regen dicht. Ik zelf heb nu gewoon de kruiken die we zelf ook gebruiken in het hok liggen maar wel met een doek erom heen. Ook moet je geen stro of zaagsel in het verblijf doen want dat prikt in de wond. dus je kunt hem het beste op handdoeken zetten. Mijn konijnen drinken nog niet uit de fles en het is de derde dag dus het is ook belangrijk een bakje met water neer te zetten. Het liefst een die die niet kan omgooien anders wordt het een knoeiboel. Verder moet je hem gewoon alle dingen geven die die lekker vindt (Tenzij het giftig is en niet mag natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay! Een waterbakje dus dat is een goede. Ik heb pas alle kruiken die ik gebruikte toen de kinderen klein waren weg gedaan.

Ik dacht dus als zo'n rubberen warm water zak kan dan haal ik die zo nog even bij de drogist, maar dan moet hij hem natuurlijk niet kapot bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay! Een waterbakje dus dat is een goede. Ik heb pas alle kruiken die ik gebruikte toen de kinderen klein waren weg gedaan.

Ik dacht dus als zo'n rubberen warm water zak kan dan haal ik die zo nog even bij de drogist, maar dan moet hij hem natuurlijk niet kapot bijten.

Ik heb twee van zo'n zakken liggen en ze bijten er niet aan. heb er wel een doek omheen omdat ik er heel warm water in heb is het rubber te warm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:

Om half 4 vanmiddag heb ik Snuf weer opgehaald bij de dierenarts. Ik heb extra pijnstilling mee gekregen en ook 2 zakjes Recovery dwang voer omdat Snuf niet wilde eten.

Nu heeft hij nog steeds niets van zijn brokken gegeten en maar een paar hapjes van een blaadje witlof, moet ik dan nu gaan beginnen met dwang voeren en wat is de makkelijkste manier hiervoor?

Snuf keutelt echter wel gewoon en toen ik net de kruik in zijn hok ging leggen begon hij te sproeien.

aangepast door mammafelina
update
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Snuf 1 15cc spuitje Recovery gegeven. Hij vond het niet echt leuk, maar heeft toch wel het meeste binnen gekregen.

Strakjes ga ik nog ff bij hem kijken en gelijk ook zijn kruik opnieuw vullen.

Hoelang moet ik eigenlijk een kruik blijven geven? Snuf zit buiten gaat hij dan niet teveel aan de warmte van de kruik wennen waardoor hij straks niet meer zonder kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt wel mee, dat gebeurt echt niet in een dagje. Ik zou de kruik er vannacht bij laten voor de zekerheid.

Geef hem maar lekker veel groenvoer (dingen die hij op dat gebied gewend is) en hooi, brokjes komen vaak later als ze zich niet lekker voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger al meerdere konijnen gehad, maar ik heb gelukkig nooit mee gemaakt dat er een ziek werd en ik heb er ook nog nooit een laten castreren.

Ik houd heel veel van het beestje en voel me met name over het eten heel onzeker.

Ik laat zeker weten vannacht de kruik nog lekker bij hem liggen.

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger al meerdere konijnen gehad, maar ik heb gelukkig nooit mee gemaakt dat er een ziek werd en ik heb er ook nog nooit een laten castreren.

Ik houd heel veel van het beestje en voel me met name over het eten heel onzeker.

Ik laat zeker weten vannacht de kruik nog lekker bij hem liggen.

Bedankt voor je reactie.

Belleke had in mijn topic gezegd dat het elke dag een stukje beter gaat en dat is ook zo. Ik heb de kruik er wel nog 's nachts inliggen voor de zekerheid en het is al 4 dagen geleden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je niet te veel zorgen, het is heel gebruikelijk dat ze de eerste dag nadat ze onder narcose zijn geweest nog niet zo goed willen eten en ziekjes zijn. Wacht maar af, morgen of overmorgen is alles weer in orde :)

Dank je wel! Het lijkt inderdaad al een stukje beter te gaan. Hij heeft een paar brokjes SS en 1 blaadje witlof op.

Van het dwang voer wou hij gisteravond niets meer hebben dus heb het maar even zo gelaten.

Hij is nog wel erg rustig, maar krijgt natuuurlijk ook nog pijnstilling dus misschien is hij daar ook een beetje suf van.

Die kruik vindt hij wel erg lekker, ging er gister gelijk tegen aan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan goed dat het door de pijnstilling is dat hij wat rustig is en minder eet, pijnstilling kan er ook juist weer voor zorgen dat ze minder eten en een konijn reageert weer anders op de ene pijnstilling dan op de andere en dat verschilt ook weer per konijn heb ik het idee. Moest je alleen vandaag nog pijnstilling geven?

Op een gegeven moment als ze weer lekker in hun vel zitten hebben ze het niet koud meer en dan is die kruik ook niet zo interessant meer. Als het goed is zou hij zich vandaag al wel zelf op temperatuur moeten kunnen houden. Maar als hij nog graag bij de kruik ligt zou ik hem die niet ontnemen.

Belleke had in mijn topic gezegd dat het elke dag een stukje beter gaat en dat is ook zo. Ik heb de kruik er wel nog 's nachts inliggen voor de zekerheid en het is al 4 dagen geleden

Maar jij hebt een voedster laten castreren, dat is toch een grotere en zwaardere operatie. Een castratie van een ram is een vrij simpele ingreep en als het goed is zijn die heel snel weer de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan goed dat het door de pijnstilling is dat hij wat rustig is en minder eet, pijnstilling kan er ook juist weer voor zorgen dat ze minder eten en een konijn reageert weer anders op de ene pijnstilling dan op de andere en dat verschilt ook weer per konijn heb ik het idee. Moest je alleen vandaag nog pijnstilling geven?

Op een gegeven moment als ze weer lekker in hun vel zitten hebben ze het niet koud meer en dan is die kruik ook niet zo interessant meer. Als het goed is zou hij zich vandaag al wel zelf op temperatuur moeten kunnen houden. Maar als hij nog graag bij de kruik ligt zou ik hem die niet ontnemen

Ik moest 3 dagen 2x per dag pijnstilling geven.

Ik ben er gisteravond mee begonnen dus dan zou hij het t/m maandag ochtend moeten krijgen.

Hij krijgt Metacam 1,5 mg/ml en moet daar 2x per dag 0,14ml van hebben.

Vannacht geef ik hem nog een keer een kruik, maar hij zit de hele dag al zonder en dat gaat tot nu toe goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .