Ga naar inhoud

Operatie Lilly niet goed gegaan...


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

In mijn vorige topic had ik gemeld dat Lilly maandag (6 mei) gecastreerd zou worden. Helaas hebben ze haar verkeerd geopereerd... Ze hebben haar gesteriliseerd in plaats van gecastreerd (dus alleen de eierstokken verwijderd in plaats van de gehele baarmoeder)! Ik heb toen ik telefonisch de afspraak maakte specifiek gevraagd om een CASTRATIE omdat de kans op baarmoeder(hals)kanker zo groot is bij voedsters. Dit was geen probleem konden zij mij vertellen. Toen ik haar maandag 's middags weer kon ophalen had ik erg medelijden met haar, ze lag zo zielig in haar mandje. Dus ik heb afgerekend en ben direct met naar huis gegaan. Toen ik thuis kwam heb ik Lilly lekker in haar hok gelegd met een snuggle safe erbij zodat ze het niet koud zou krijgen. Toen ik het bakje met water onder haar neusje schoof begon ze gelukkig wat te drinken maar toen ik haar witlof en een stukje komkommer aanbood, draaide ze haar koppie weg... Ik dacht ik laat haar even met rust en dan straks nog eens kijken. Toen was ik de boel aan het opruimen en zag ik op de bon staan 'sterrilisatie konijn'. Nee toch?! Toen ik belde naar de praktijk vertelde ze dat dit normaal is bij voedsters want een castratie is een veel ingrijpendere operatie en het herstel hiervan zou langer zijn. Dit vind ik absoluut niet netjes want haar baarmoeder zit dus nog in het lichaam en bestaat de kans op kanker dus ook! Ik heb een klachtenbrief geschreven en ik hoop op een spoedige reactie van de praktijk! Goed dat moest ik even kwijt.

Maar nu het tweede; ik heb maandag vrijwel direct toen ze thuis was een berichtje gepost dat alles goed is met Lilly. Dit was iets te enthousiast en heb ik dus te snel gepost want dit is niet helemaal het geval helaas...

Ze is maandag geopereerd en deze dag was ze nog erg duf natuurlijk, maar gister zat er ook niet veel actie in (ze huppelt wel wat heen en weer) en gaat dan hier liggen en dan daar liggen maar het grootste probleem; ze eet niet?! Ze drinkt dus wel gelukkig en ze knaagt ook wat aan haar hooi. Hier ben ik erg blij mee, maar verder krijgt ze niet veel binnen. Wel had ze keuteltjes en wat plasjes in haar toiletje liggen dus dat is gelukkig ook wel goed alleen de keuteltjes zijn een stuk kleiner als normaal. Komt dit door de narcose? Ik heb olvarit wortel gehaald zodat ik dit wat kan vermengen met haar pijnstilling maar ook dit weigert ze! Ik heb dus de pijnstilling in het bakje met water vermengd zodat ze in ieder geval iets binnen krijgt, want via haar bekje inspuiten gaat dat echt niet. Ze is zo eigenwijs en houd haar kaken stijf op elkaar! Hebben jullie misschien tips hoe ik er voor kan zorgen dat ze toch de pijnstilling binnen krijgt (als ze vanmiddag haar bakje met water niet op heeft)? Ik had nog een zakje gemengd voer staan (hier krijgen ze af en toe een klein beetje van als lekkernij) en hier at ze wel 2 of 3 brokjes van. Deze brokjes heb ik er uit gevist en op een schoteltje neergelegd in de hoop dat ze dat dan maar gaat eten... Maar haar 'echte' voer heb ik geweekt in water en zijn deze dus lekker zacht. Zover ik gister avond kon zien leek het er op dat ze hier heel iets van had gegeten maar dit weet ik niet 100% zeker. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik zeker weet dat ze wat te eten binnen krijgt?

Zo, het is een heel verhaal geworden maar ik moest het echt even kwijt. Ik ben erg benieuwd naar jullie tips om Lilly toch haar pijnstilling en wat voer binnen te krijgen. Nog vragen? Stel ze gerust, ik wil echt het allerbeste voor mijn konijntje(s).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tweede deel van je vraag kan ik niet echt iets zinnigs op zeggen, maar over die sterilisatie hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Die baarmoeder gaat een klein onbelangrijk dingetje worden en kanker daaraan is volgens mij niet meer echt aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt niet gek hoor, als ze iets eet en keutelt is er geen reden om je direct zorgen te maken. Ze moet even bijkomen, het is heel normaal dat ze geen volle bak brokken eet en maar links en rechts een klein hapje eet, dat is al fijn! Hier heeft het bijna een week geduurd voordat ze weer normale hoeveelheden at. Als er maar iets in gaat en uit komt is het goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar als ze haar eierstokken hebben verwijderd dan hebben ze niks fout gedaan.. Castratie is het verwijderen van de eierstokken. Sterilisatie is iets heel anders, het onderbreken van de eileiders, maar doorgaans wordt het castreren van het vrouwelijke dier sterilisatie genoemd. Dat maakt voor de ingreep echt niks uit. Het wordt hier op Bunnybunch de laatste tijd constant verkeerd benoemd, als je er wat van zegt krijg je moppers dat het niet uitmaakt, zie hier: Het maakt dus WEL uit.

In feite wordt ELK dier gecastreerd. De enige keer dat je er bewust naar moet vragen, is als je daadwerkelijk wil dat het dier gesteriliseerd wordt. Je castreert namelijk niet (alleen) om onvruchtbaar te maken maar ook omdat intacte dieren vaak bepaalde gedragingen hebben (krols, loops, schijnzwanger worden, rijden etc) die wij als onwenselijk beschouwen. Bij een sterilisatie blijven de gonaden (eierstokken of ballen) aanwezig en volledig in werking, alleen doordat de ei- of zaadleider onderbroken is, komt de ei- of zaadcel niet meer op plaats van bestemming en kan er dus geen bevruchting plaatsvinden. Je kat wordt dus nog steeds krols, je konijn nog steeds schijnzwanger etc. En dat willen wij helemaal niet, want dat vinden wij vervelend. Dus dat gebeurt ook niet.

Het enige wat je expliciet moet navragen is of de baarmoeder standaard verwijderd wordt en dus niet, zoals aldoor beweerd wordt, of het wel een castratie is. Jammer dat hier zo veel (onnodige) verwarring over ontstaat. Maar je moet je er geen zorgen over gaan maken, de eierstokken zijn de bron van de ellende, door hormonen ontstaan de meeste problemen en de hormonen neem je weg door de eierstokken weg te nemen. In principe kan er dan weinig tot niks meer met de baarmoeder gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sher en Tata1985! Dan zit ik me weer veel te druk te maken om niks ;) Hooi eet ze ook wel, en dus die paar brokjes, er komt in ieder geval iets binnen ^^ en er zijn keuteltjes.

@Dollie: Heel, heel erg bedankt voor je informatie. Daar heb ik echt wat aan! Jammer inderdaad dat deze 2 operaties zo vaak verward worden... Ik dacht juist aan castratie zodat de barmoeder er helemaal wordt uitgehaald zodat ze ook geen kans meer heeft op kanker. Ik schrok namelijk een beetje dat ze gesteriliseerd hebben want ik wilde juist de kans op kanker voorkomen. Ook heb ik voor deze operatie gekozen omdat ze nogal last had van haar hormonen dus ik dacht dat zijn mooi 2 vliegen in 1 klap. Ze kon Bobo namelijk geen moment met rust laten. Maar zoals ik het nu lees, is de operatie op deze manier ook prima en is er dus geen nood aan de man. Waar ik erg blij om ben! Thnx.

Ik vind het ook erg fijn om te lezen dat nu dus de eierstokken er uit zijn dat de baarmoeder ook geen functie meer heeft en dus de kans op kanker in ieder geval erg geminimaliseerd is! Dit stelt mij toch een heel eind gerust...

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .