Ga naar inhoud

Over je heen plassen


Ainariel

Aanbevolen berichten

Aangezien ik op dit moment weer met dit probleem zit, vraag ik advies. Stampertje deed dit in het begin toen z'n hormonen begonnen te werken. Het was er een tijdje af maar sinds kort begint hij er weer mee. Nu is het 2 avonden achter elkaar gebeurd en ik baal er echt van.

Hij komt heel erg lief bij je knuffelen en dan ineens gaan de sluisdeuren open. Het lijkt wel een Deense Dog, zoveel komt eruit, gewoon niet normaal. Uiteraard neemt ie meteen de benen want hij snapt wel dat ik dan heel erg kwaad word. Ik pak m dan op, hij krijgt moppers en zet m terug in z'n hok en mag meteen de rest van de avond zijn zonden overdenken (al zal dat in het echt wel 1 minuut zijn maximaal, maar goed, ik ben m dan echt ff zat, want ik kan meteen weer gaan douchen).

Gisteravond durfde hij het niet aan om me er compleet onder te plassen, het bleef bij een miniplas ter grootte van een euromunt. Maar natuurlijk was het ook dan: in z'n hok met vooraf moppers.

Iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Is het claimgedrag of kan meneer nog puberen? Tot welke leeftijd gaat dat eigenlijk? 19 Juli wordt Stampertje een jaar oud.

Het valt me op dat hij het meestal doet als hij zijn zin niet krijgt: hij mag nl niet alleen op de bank, wel op mijn schoot. Dus als hij op de bank springt, schuif ik hem eraf. Op een gegeven moment springt hij op schoot, knuffelt een minuutje of 5 en soms is het ineens sluizen los.

Gisteravond had meneer mijn glas ranja omgegooid en was al lekker aan het slobberen en ik heb zijn slobberpartij afgebroken door een handdoek over de ranja te doen en het op te ruimen. Echt nog geen 2 minuten later komt ie bij me zitten, ik krijg een kusje op de neus en pssssss. Was niet veel, maar wel genoeg om mij boos te krijgen. ;)

Helemaal van de bank af krijg ik m helaas niet (terwijl ik dit typ, heb ik m al minstens 10x van de bank af geschoven). En alleen op de grond knuffelen werkt ook niet, want in een onbewaakt ogenblik springt ie toch weer op schoot of bemoeien de honden zich met de knuffelbeurt (die ik dan weer wegstuur, iedereen hier moet aandacht delen, soms mogen ze "nijntje knuffelen", dus Stamper een lik geven en Stamper hen een lik geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat laatst met het zelfde probleem, bij de mijnes is het puberteit en dan vooral wanneer ze der zin niet kreeg. Over mij heen plassen heeft ze heel snel afgeleerd want inderdaad zoals jij ook doet moet ze dan der zonde gaan overdenken in der hok (meestal een timeout van een kwartiertje ongeveer) en daarna komt ze slijmen. Nu is ze alleen nog bezig met territorium afbakenen, maar de keuken is en blijft van mij:P Oh en gezien de leeftijd zou het wel kunnen, mijn konijn is nu 1 jaar en bijna 3 maanden maar ze was best aan de late kant met puberteit. Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stitch doet het ook uit wraak. Ze mogen sinds een maand ofzo niet meer in de badkamer (hij doet het daar graag op het matje). Als hij je ziet naar binnen gaan komt hij als een gek aangeraced en moet je maken dat je snel genoeg de deur dicht doet voor zijn neus. Maar als je terug buiten komt ligt er altijd een mooi plasje te blinken vlak voor de deur. Doet hij enkel als we in de badkamer zijn en hij niet mee mag.

Ik denk dat het ook zoiets zal zijn bij Stampertje, omdat hij niet meer alleen op de bank mag.

Geen idee hoe je het kan afleren :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, jullie hebben dus ook lik-op-stuk-konijnen. :P

Even op de vraag over gecastreerd zijn: ja, half januari geloof ik is hij gecastreerd. Omdat Stampertje een fles-konijn is (vanaf dag 1 met de fles grootgebracht omdat zijn moeder bij de geboorte was overleden), kon dat pas met een half jaar, maar ik heb de castratie iets eerder in werking gezet, iets van 2 weken. Want toen was het echt hormonaal + puberen (dat deed ie al rond de 3 maanden geloof ik), ik zat er minstens 3x per dag onder.

Stampertje heeft ook een maatje vanaf februari, zijn halfzusje Yeti. Alleen is hij haar vergeten op het moment dat de deur van het hok open gaat. Zitten ze samen, dan liggen ze bij elkaar en wassen ze elkaar om beurten, maar zodra hij de vrijheid krijgt, neemt ie de kuierlatten. Ik denk dat hij door de flesvoeding ook meer op mensen is gefixeerd dan konijnen, al heb ik wel zoveel mogelijk geprobeerd om "konijns" met hem om te gaan.

Ik weet ook niet of het een soort claimgedrag is, aangezien ik zijn pleegmoeder was toen het nog een klein hummeltje was. Dat ie me als een groot konijn ziet of zo. Maar het is wel ontzettend irritant als je meerdere keren per dag je kleding moet gaan verwisselen voor droge en schone. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Jiro doet het ook, die loopt 24/7 uur los.

Als ik dan aan het schoonmaken ben met veger en blik is hij vaak in me buurt, huppelt om me heen, ruikt aan het blik wat ik allemaal heb opgeveegd en eindigt zijn bezoek met een sproei om dan heel hard de andere kant op te rennen. Ik word er ook nooit vrolijk van maar in principe doen ze het niet met een negatief intentie.

Sproeien is gewoon een claim met de uitdrukking "jij hoort bij mij" en geen wraak. Soms lijkt het idd op wraak wanneer ik hem aan de kant duw en hij meteen terug reageert met een sproei maar dat is het niet.

Mijn andere ram die vorig jaar losliep deed het ook maar kwam nooit bij me kijken wat ik deed, dus ik werd eigelijk nooit geraakt door hem. Inmiddels is hij gecastreerd en woont hij in een groep, en daar sproeit hij nooit. Is veranderd in een luie slaapzak sindsdien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het ook iets medisch kunnen zijn? Ik was net het hok aan het schoonmaken en Stamper zat ondertussen weer bij een plant te vreten waar hij niet aan mag komen. Ik pakte m op en sprak m bestraffend toe en zag ineens dat ie zijn hele kontje nat had en ook haren samen aan het plakken waren. Ik heb m natuurlijk direct gewassen (dat wil zeggen, m in lauwwarm water gezet en op die manier de urine er voorzichtig uitgewassen), daarna gedroogd en uiteindelijk de klitten er zo goed mogelijk uitgekamd.

Hij heeft toen hij 10 weken was, EC gehad, zou het kunnen dat ik m even extra in de gaten moet houden? Hij oogt hartstikke gezond, maar dat was de vorige keer ook zo, ineens lag hij compleet verlamd in het hok 's morgens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kontje nat is vaak wel even een alarm teken. Nu je hem gewassen hebt zou ik het even aankijken, en goe dopletten hoeveel ie eet en drinkt.

Het onderplassen zonder medische grondslag, tsja, of hij vind je gewoon zó leuk of hij laat zn terrirtoriumdirft even zien 'jij bent van mij'. Ik zou niet zo snel gaan straffen in zo'n geval want dit is konijnentaal.

Daarbij helpt het ook niet echt dat hij van planten kan eten die hij niet mag en/of niet goed voor hem zijn. ;) daar zou ie ook medische dingetjes van kunnen krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Abel, de franse hangoor die ik opgevangen heb deed het ook. Hij probeerde altijd op schoot te springen of via de bank op schoot. Gezien zijn formaat zat hij zo op de bank en binnen no time werd ik ondergeplast, ook grote hoeveelheden en het bleef maar doorgaan, ook weken na castratie.

Het was alleen bij mij, mijn vriend liet hij met rust, hij plaste me zelfs niet onder als hij thuis was, alleen als ik alleen thuis was deed hij het.

Verder was meneer prima zindelijk, maar ik kreeg het hem niet afgeleerd.

Ik heb de woonkamer in 2e gedeeld met hekjes want mijn bank werd er de dupe van, helaas dacht ik, dan maar niet meer knuffelen op de bank.

Toen bedacht hij om dan naast de bank te gaan plassen, precies naast de plek waar ik zit, als het maar zo dicht mogelijk bij mij in de buurt was.

Gezien Abel me ook de hele dag achterna hupste, aan mijn voeten krabte, rondjes om me heen bleef rennen kon ik niks anders bedenken dan dat hij me erg leuk vond, blij dat ik hem had gered, heel mensgericht? Ik wou dat hij het me kon vertellen. Ik heb hem weer teruggebracht naar de opvang omdat hij herstelt was en vond dat hij recht had op een vriendin!

Nu hij gereserveerd is hoop ik dan ook dat hij daar zijn geluk in gaat vinden!

Ik snap hoe irritant het is hoor, ik moest mezelf ook 3 keer per avond douchen en omkleden, ik had vloerbedekking dus het gaat stinken etc.

Heb helaas geen manier gevonden om het af te leren. Misschien ook gewoon heel erg op jouw gericht?

Abel doet het niet sinds hij bij de opvang woont, daar zat hij in huis maar daar plaste hij niet op mensen of op de bank, misschien ben ik de aanleiding geweest? Ik kan me niks anders bedenken..

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .