Ga naar inhoud

Met mijn handen in het haar


beauennatascha

Aanbevolen berichten

Dag bunnybunchers en vriendjes,

Vorige keer een hoop aan jullie adviezen gehad, dus nu nog maar een vraag zit echt met mijn handen in het haar.

Een week of 4 geleden ben ik ziek geweest, sindsdien is beau een kroelerd. Bovenop mij springen op de bank. Mijn hand naar d'r koppie duwen en lekker op het plaid kroelen.

Ik ben 2 weken geleden een weekend weg geweest, gelukkig vond ik 2 lieve oppassers die in mijn huis op beau hebben gepast. Toen ik op zondag thuis kwam is ze niet van de bank afgeweest. Maandag begon ze rondjes om mijn voeten, super lief natuurlijk. Dezelfde dag moesten we naar de DA voor d'r vaccinaties en daarna is het begonnen. Mij volgen, bovenop me springen, stinkkeutels op de bank en op het plaid. Ach dacht ik ze zal wel stress hebben gehad. Helaas heb ik sinds gisteren een hondsdol konijn, springen op mij, rondjes om en op mij terwijl ik op de bank zit. En ja hoor nu ook bijten in mijn armen en mijn hand volgen. Vanochtend flink in mijn enkel gebeten en nu weet ik het niet meer. Keutelen doet ze alleen op de bank, plaid en in de douche. Ze heeft alle ruimte en loopt overdag minstens 3 uur los, maar vaak een halve dag. Ze heeft een bak met ren van 10 panelen. Plasjes doet ze nog netjes in de bak. Ik weet het niet meer, dat bijten doet echt zeer en vind het ook gewoon rot voor haar. Nu zit ze al 5 min allemaal te bijten en te zoeken. Ik weet niet wat ik moet doen.

Beau is bij mij vanaf 20 feb, ze mocht toen net bij haar moeder weg.

Tips adviezen? Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij je heel erg leuk vindt, te leuk...

Hij mist een maatje denk ik, waardoor hij dit gedrag bij jou laat zien. Waarschijnlijk gaat het wel over als hij een ''echt'' vriendinnetje krijgt.

Ik weet het niet zeker, zijn er BB-ers die kunnen zeggen of dit klopt of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Beauennatascha, het klinkt als hormonen, mijn advies is castreren/steriliseren en een vriendje/ vriendinnetje aan Beau koppelen, ik zelf heb ooit ook zo'n hondsdol konijn opgevangen die sprong op de bank en begon me zelfs te bijten op mijn hoofd, het was een zeer gefrustreerd konijn na castratie gekoppeld en een goed adres kunnen vinden voor hem en zijn nieuwe vriendin en nu is het het liefste konijn van de wereld (naast mijn eigen nijnen natuurlijk:mdr:) niks meer mee aan de hand, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal, dus er is eindelijk iemand verliefd op me ;-) jammer dat ze het uit in bijten. Steriliseren was al een plan, had het ook besproken met de dierenarts. Ik wou graag wachten tot sep, maar zal het morgen even met de DA bespreken. Iemand nog tips wat te kunnen doen tot die tijd? Heb inmiddels 4 beten op mijn arm en zit helemaal onder de krassen. Heb iets gelezen over Bach bloesem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gecastreerde vriend zal ervoor zorgen dat ze minder aandacht van jou nodig heeft en minder op jou gefixeerd zal zijn. Ik weet niet of ze te jong is om te castreren, het is wel een zware ingreep voor een voedster, dus dat zou ik inderdaad even goed overleggen met je dierenarts. Bach bloesem gebruik ik alleen bij stress en helpt als je het mij vraagt niet echt, of het helpt om haar hormonen wat te temperen betwijfel ik toch sterk, maar misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben in die situatie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het een voedster is? Klinkt mij ook als hormonen en gebrek aan aandacht. Niet dat jij haar te weinig aandacht geeft hoor, maar een ander konijn is er 24/7 om aandacht te geven, te wassen, samen mee te slapen etc. Dat kan natuurlijk gewoon niet als mens zijnde. Dus wellicht is het een idee haar een dezer dagen eens op een middagje daten te sturen in de opvang, als het echt een vrouwtje is.

Misschien heeft ze ook wat te veel energie om niet permanent los te kunnen lopen, al is een hokje met panelenren voor sommige konijnen genoeg, toch niet alle konijnen trekken dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal. Vanochtend heeft ze ook 2x over mijn voeten gesproeid, gelukkig in de badkamer. Ga morgen even goed overleggen met de DA, ze is iets ouder dan 3 maanden. Koppelen wordt een hele klus, ze kon in het nest al niet met anderen overweg. Vind het gewoon rot voor haar, ik kan wel tegen een stootje. Ze is vanmiddag in de ren gebleven en lijkt iets rustiger. Hou jullie op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor sterilisatie is ze veel te jong. Hoe oud was ze precies toen ze bij de moeder weggehaald is? Je schrijft dat ze op 20 februari het nest mocht verlaten en inmiddels iets ouder dan drie maanden is, was ze dan wel acht weken toen ze bij de moeder is weggehaald? Aangezien dat iets meer dan twee maanden geleden is en ze iets ouder dan drie maanden is.. Ik vind dit namelijk sterk lijken op een konijn dat gewoon gestoord gedrag laat zien, te gefixeerd op het baasje en extreem claimen. Dat is voor een deel 'normaal' bij konijnen die alleen gehouden worden in een dergelijke situatie (waarin ze veel contact met hun baasje hebben) maar dit gaat wel heel ver. Bovendien beginnen dames meestal iets later te puberen, hoewel dat niet perse hoeft hoor. Ik vind het gedrag niet perse typisch voor een ram maar ik zou wel even (laten) controleren of ze geen ram is.

Helaas is het niet zo dat dit gedrag als sneeuw voor de zon verdwijnt als je haar koppelt. Tenminste, niet als het daadwerkelijk gerelateerd is aan de jonge leeftijd waarop ze het nest verlaten heeft. Het wordt wel veel minder, maar dit soort konijnen houden rare, jaloerse trekjes die op de gekste momenten boven water kunnen komen. Daarom is het ook gewoon essentieel om een konijn zeker tot acht weken bij de moeder te laten en anders in elk geval bij de broertjes en zusjes. Gelukkig wordt het vaak met de tijd wel wat minder, je ziet het toch vooral bij konijnen tot een jaar/anderhalf in echt extreme vorm. Castratie/sterilisatie heeft daar overigens geen invloed op.

Hoe, wat, waarom.. geen idee. Ik zie in de opvang regelmatig konijnen die met de hand zijn grootgebracht of die al vanaf vier-vijf weken alleen zitten en die vertonen vaak in al dan niet lichte mate dergelijk gedrag. Ik heb zelf ook twee konijnen die vanaf drie en vijf weken door mij grootgebracht zijn en die hebben ook beide dergelijk gedrag vertoont. Beide zijn jong gecastreerd/gesteriliseerd en zitten samen met andere konijnen. Ik weet natuurlijk niet hoe heftig ze zouden zijn geweest als ze níet samen zaten, niet geholpen waren, maar het zijn nog steeds niet bepaald engeltjes. Tenminste, de dame is nu bijna drie jaar en met haar heb ik het laatste jaar geen problemen meer gehad, dus die is nu wel een engeltje :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje, we zijn net terug van de dierenarts. Ze hebben er met zijn 2 en naar gekeken, omdat ze nog zo jong is. Had de stinkkeutels en d'r knuffel waar ze ook op had gesproeid meegenomen. Ze is kern gezond gelukkig, maar ze wordt maandag wel gesteriliseerd. Omdat ze een goed gewicht heeft en verder gezond is kon dit volgens de dierenarts geen kwaad. Gezien de symptomen die ze nu heeft en de grote en gewicht (ze was niet te dik) vermoeden ze dat ze ouder was als tegen mij gezegd. Heb wel even een traantje weg gepinkt, ze is veranderd van een vrolijk konijntje in een miniterrorist en vind het rot voor beau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit nogal wat hoor! Je kreeg haar eind februari, dus het arme ding is 4 maanden oud. Dat is echt nog heel jong om een voedster te laten helpen. Ze moet eerst nog goed uitgroeien in mijn ogen. Waarom zou je het risico nemen om haar zo jong te laten helpen? Omdat ze zich niet gedraagt zoals jij graag zou willen? Het is ook helemaal niet gezegd dat het gedrag beter wordt als ze wel geholpen wordt.

Je zegt telkens dat je het zo sneu voor haar vindt, maar wat bedoel je dan precies? Stinkkeutels, sproeien en bijten lijken me voor jou heel vervelend, maar daar zal zij zelf niet onder gebukt gaan hoor. Ik denk dat je bedoelt dat jij haar gedrag irritant vindt. Ik snap dat wel, maar ik vraag me echt sterk af of laten helpen in dit geval de beste oplossing is. In mijn ogen zijn sommige (de meeste) konijnen gewoon niet geschikt om als binnen-huisdiertje gehouden te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook wachten sowieso omdat t nog behoorlijk jong is en daarnaast kan t zijn dat het de puberteit is, nouja dat is voor jou eventjes vervelend maar misschien houdt het sproeien enz op als ze uit de puberteit is, daar zou ik sowieso eventjes op wachten.

Ook schrijf je dat dit is gebeurt nadat je ziek geweest bent. Zo'n beestje voelt dat ook wel en op hun eigen manier "proberen ze je te helpen" het kan zijn dat ze daardoor wat meer aan je hangt en dat dat dadelijk ook weer wat minder wordt.

Ik zou echt nog even wachten met de sterilisatie!

Mijn konijntje zit nu ook in de puberteit en sproeit ook. Nou zit zij nu gelukkig richting het eind van haar puberteit maar daarnaast telt ook mee dat het sproeien ook een deel te maken heeft met 2 pogingen tot inbraak vlak achter elkaar die ook op haar doorgespeeld hebben, bij mijn nijn hangen die dingen heel erg samen, naar mate mijn stress na de 1e keer minder werd, werd haar gesproei dat ook en zo is dat nu na de 2e keer ook.

Ik zeg niet dat het bij elk konijn het zelfde is maar ik zou het zeker eerst even aan kijken. Vooral met zo'n jonge leeftijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff vind het moeilijk hoor, ook omdat er nu 2 DA naar hebben gekeken en ze beide hebben bevestigd dat steriliseren een oplossing kan zijn. Niet dat ik jullie niet geloof hoor. Is voor mij mijn eerste binnennijn en door verschillende redenen dol op dat beest en moet er niet aan denken dat ze er niet meer zou zijn. Nee echt overal keutels hebben we een stofzuiger voor, sproeien ruimen we op met een dweil, keutels op mij en de bank zijn ook zo opgeruimd en ach de lucht van die keutels ik woon samen met beau en ik laat ook wel eens een scheet. Dat bijten en rondjes op mij op de bank vind ik wel een soort eng, maar ze mag nog steeds uit d'r hok. Het gaat me echt om haar, het geld voor de behandeling moet ik lenen van mijn ouders, dus had ook liever gewacht. Ipv vrolijke binkies gaat ze als een dolle tekeer, ze stampt, knort en is mij inziens niet gelukkig nu. In de ren laten kan ik niet over mijn hart verkrijgen en die duwt ze ook alle kanten op. Echt ik ben de hele dag al huilerig omdat ik gewoon niet weet wat het beste is. De DA is tegelijk het ziekenhuis van de regio en staat goed bekend, ik weet het gewoon niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Femmeke hoe lang hebben ze bij jou last gehad van de puberteit?

pfff officieel vanaf januari/februari. T sproeien is eind november/begin december begonnen, maar dit was een week of 2 puur van wege terretorium (sorry geen flauw idee hoe ik t nou goed moet schrijven half dyslecties) verdediging na een poging tot inbraak. Dat had op mijn nijn en mij redelijk wat stress dus begreep ook wel dat ze alles ging afbakenen (vooral bij deuren en ramen in de buurt:P) Daarna is ze eind januari begin februari in de puberteit terrecht gekomen waarna ze overal der keuteltjes liet vallen en vooral vond dat de keuken haar gebied was dat is nu een heeel stuk minder ze heeft soms nog wel even der momentje dat ze moet sproeien maar das gemiddeld 1x per week als ik net klaar ben met mn huis poetsen, stofzuigen en dweilen. Rondjes draaien en ander "vervelend" gedrag heeft ze maar heel kort gedaan (hoewel ze er heeeel afentoe nog wel eens even last van heeft). De keuteltjes die ze toen der tijd overal liet vallen veegde ik bij elkaar en legde ik in der wctje ook al trok ze zich daar niet al te veel van aan. Nu zijn we dus een maand of 3/4 verder en is t allemaal wel weer redelijk te doen. Tis nog even afwachten hoe het over bv een half jaar gaat maar voor nu heb ik er vertrouwen in:) uiteindelijk zal zij ook zeker onder het mes gaan, puur omdat ik niet wil dat ze baarmoederkanker krijgt maar voor nu zorgen we eerst voor wat rust bij mn dametje:)

Elk konijn zit natuurlijk anders in de puberteit, ik heb ook wel eens nijnen gehad die der helemaal geen last van gehad hebben op een of twee keer driftig op je willen rijden na was het daarna klaar. Ieder beestje heeft zn eigen karakter.

Maar ik zou zeker niet te vroeg laten steriliseren lijkt me alleen maar gevaarlijk, alleen de operatie al.

Uiteindelijk kan iedereen hier je alleen advies geven en is de keus aan jou, maar mijn moeder heeft mij altijd geleerd: bij twijfel niet oversteken en dat geldt eigenlijk overal voor;) (tenzij je twijfelt of je nijn ziek is dan altijd na de DA)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is voor het konijn zelf, ik had dat ook met mijn ram, mij leek het gewoon erg vervelend voor hem dat hij zo deed, volgens mij moest ie toch goed gek worden van zichzelf. En dan vooral al die gevoelens maar er niets mee kunnen.

Heeft je dierenarts een idee hoe veel ouder je konijn is? Want er wordt hier dan wel gezegd: Ze is te jong, maar ja, als ze inmiddels al ruim een half jaar is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een operatie moet dan moet t natuurlijk, maar dit is er een die ook even uitgesteld kan worden totdat ze uitgegroeid zijn. Denk dat je dierenarts dat wel ongeveer kan inschatten:) neem iig al t advies mee voor je beslissing neemt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou iets opgeluchter, heb eerst gebeld naar waar ik Beau heb gehaald. Na wat navraag blijkt dat de konijntjes pas na 2,5 tot 3 maanden worden weggegeven. Had de DA gelijk, ik heb haar 20 feb opgehaald dus ze zal min zo'n 5 maanden zijn. Wat ook verklaard dat ze nu begint aan d'r pubertijd. Toen een andere DA gebeld en die gaf aan het ook te doen. Toen naar de DA van beau gebeld en de DA heeft me net terug gebeld, ze hebben een nieuwe narcose ofzo en ze gaan maandag eerst nog kijken of ze volgroeid is voor ze onder het mes gaat. Voor tips na de behandeling moet ik een nieuw topic openen zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .