Ga naar inhoud

Konijnen maken holen weer dicht, waarom?


Lonja

Aanbevolen berichten

Ik had eerst 2 konijnen in een grote ren die naar hartelust mochten graven en dus ook echt onder de grond woonden. Onlangs zijn ze gekoppeld tot een groepje van 4 en ik heb ondertussen de holen van de twee (bleek echt een enorm gangenstelsel te zijn, veel groter er dieper dan ik dacht) dichtgegooid omdat ik besloten heb dat ik het niet meer wil hebben dat ze onder de grond wonen ivm veiligheid en de onmogelijkheid om een evt. ziek konijn terug te vinden.

Mijn plan was dus ook om dit goed bij te houden in de toekomst, en iedere gang die te diep zou gaan weer dicht te maken.

Goed, sinds een dag of 10 heb ik nu dus 4 konijnen in de ren.

Maar nu komt het vreemde. Na een dag of 2 werd er begonnen aan het eerste nieuwe hol. Ik had het voornemen om deze dicht te gooien de volgende dag, ik kom de ren binnen, geen hol meer te bekennen. Alles vlekkeloos, ontzettend nauwkeurig dicht gegooid en netjes aangestampt.

Dit had ik nog nooit gezien. Ik ken het alleen van wilde konijnen die een nestgang hebben met jonge konijntjes, en ik heb 1 voedster die niet gecastreerd is, dus ik had nog een flauw vermoeden van een vreemde uiting van schijnzwangerschap, hoewel ze dat eerder niet deed als ze schijnzwanger was, dan was het gewoon nestmateriaal het hol in slepen en werd er niks dicht gegooid (ook geen reden toe natuurlijk zo lang er geen jongen in zitten).

Ook opperde Manon24 hier nog het idee dat het misschien niet stevig was of zo, dus voor de veiligheid.

Leek me ook niet onmogelijk.

Goed, ze lieten de plek met rust en een paar dagen later gingen ze alle 4 weer los, allemaal aan het graven en 1 plek werd er echt fanatiek aan gewerkt. Dus maandagavond wilde ik die gang dan dicht gaan gooien, het was echt een diepe, lange gang al, ik heb het over meters. Nou je raadt het al, wat 's ochtends nog een serieuze burcht onder constructie was was aan het einde van de middag niets meer van te zien. Onzichtbaar dichtgewerkt met de aarde die eruit gegooid was.

Plek nummer 3 werd ondertussen opengelegd (daar waren ze al tegelijk met plek 2 mee begonnen)en dit was niet bepaald de handigste plek voor mij, pal voor het deurtje. Dus ik kon moeilijk in- en uit. Maar ik heb het maar eens even gelaten, ook al ging het verder en verder. Alle 4 de konijnen werkten eraan. Ik had zo'n vermoeden dat ik zelf wel moeilijk kon gaan doen, maar als de konijnen het zelf dicht maken gebeurt het echt heel netjes. En ja hoor, vandaag zijn in ieder geval de 2 voedsters er mee bezig geweest om in 'reverse modus' te graven en nu zo aan het begin van de avond werden de laatste restjes aarde vakkundig aangeduwd met de voorpootjes.

Ze graven de aarde vanaf de berg die eruit gegooid is richting ingang en daar duwen ze het helemaal diep het hol in. Zo door en door tot de hele gang weer dicht zit.

Hier een filmpje van toen het al een heel eind klaar was, nu, later op de avond, is het inmiddels een vlakke berg aangeduwde aarde geworden:

>http://www.youtube.com/watch?v=7WcAMmIHIdM

Echt superhandig voor mij, ik vind het geweldig natuurlijk, maar: WAAROM?!

Wie kent dit? Ik had het zelf nog nooit gezien.

Schijnzwangerschap kan ik wel uitsluiten want 1 van de 2 voedsters is gecastreerd maar ook zij was hard aan het werk om alles mee dicht te gooien. En 3x in een week tijd lijkt me ook niet logisch.

Dat er 3 keer achter elkaar een gang niet stevig genoeg is zou ik ook vreemd vinden, gezien het feit dat ze eerst maandenlang met z'n tweeën een gangenstelsel van hier tot tokyo gemaakt hebben en dat niet 1 keer hebben gedaan, dan had ik dat wel eerder ook moeten zien denk ik, en als een plek ze niet bevalt, waarom dan weer alles dichtgooien en herstellen? Dan kan je toch net zo goed de boel de boel laten en beter je energie en moeite stoppen in ergens anders weer opnieuw beginnen?

Ik ben heel benieuwd of iemand dit gedrag ooit eerder heeft gezien bij konijnen en/of wellicht een verklaring kan bedenken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het enige wat ik heb gevonden is dit:Door de ingang naar het hol elke keer dicht te maken als ze haar kinderen verlaat beschermt ze deze tegen andere konijnen en roofdieren.

maar aangezien je al zegt dat dit niet mogelijk is weet ik het ook niet meer. Is ze misschien schijnzwanger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet. Alleen als er jonkies in liggen doet een voedster dat.

Heb het hier nog nooit gezien.

Heb weer genoten van je filmpje. Heerlijk om te zien. Hier doen ze het ook in de ren maar dan een kleiner oppervlakte. Gangen zijn echt heel stevig gemaakt hoor vind het altijd zo knap. Ik moet nodig weer eens de boel om spitten. Maar doordat de dame laatst aan het vacht trekken was dacht ik laat ze maar even nu.

Ik hoop dat je erachter komt waarom ze dit doen. En anders och het houd ze lekker bezig.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnzwangerschap was dus ook een eerste gedachte maar zoals ik dat boven al uitleg lijkt me dat om verschillende redenen onwaarschijnlijk.

Nog eens op een rijtje waarom:

- Een van de voedsters die meedoet met het hol dichtmaken is gecastreerd

- Ik zie ze verder niet plukken of gras en stro in het hol brengen of ander schijnzwanger gedrag

- Tijdens vorige schijnzwangerschap (dus wel met haar plukken en nestmateriaal onder de grond leggen) gebeurde dit ook niet

- 3 keer in een week lijkt me nogal overdreven vaak

- Dit hol onder het deurtje is een ingeving van een ram, hij is met dit hol begonnen. Ik zou verwachten dat als het een nestgang moest voorstellen de voedster deze ook zelf gegraven had.

De wilde konijnen hier worden vaak in mijn tuin geboren, die ligt net buiten hun kolonie. Ik zie dan dat er echt maar 1 konijn is dat de gang en het nest maakt, dat is een individueel project en zo staat het ook in de boekjes. Dat hol ligt dan vaak nog 1 of 2 dagen open en gaat naar mijn idee pas dicht als er jongen in liggen en pas na een week of 2 a 3 weer open. Niet dat ik er ooit 1 open heb gemaakt om te checken of er daadwerkelijk jongen in lagen maar gezien de tijdsspanne lijkt me dit wel te kloppen dat het hol pas dicht gaat als er jongen zijn, zou ook nergens voor nodig zijn anders. Mijn voedsters kunnen niet zwanger zijn.

Overigens is vannacht het derde hol weer open gegraven, terwijl er gisteren met minutieuze precisie aan is gewerkt om het dicht te maken. Dat gebeurde met de andere twee niet. Wie dit hebben gedaan weet ik niet. En waarom dus al helemaal niet. Er lijkt dus enige onenigheid te zijn over of dit hol open of dicht moet zijn. Interessant.

Het houdt ze inderdaad wel lekker bezig Belleke ;)

Ja de gangen zijn inderdaad echt stevig gemaakt altijd, pas toen ze van de winter maandenlang ergens anders hebben gezeten en er dus niets aan onderhouden werd stortte er wat in. Ik vind dat ook knap hoor, ook toen ik erachter kwam hoe groot de ondergrondse ruimtes waren met het dichtgooien, dat 2 kleine beestjes dat zo kunnen maken en zo vele kruiwagens grond verzetten op zo'n ingenieuze manier. Ik vind dat echt een kunst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja heel apart, ik had vroeger ook een mega grote ren maar daar werdt niet ingegeraven (waren ook wel 2 tamme rammen 1tje was geholpen, en een grote groep cavia's) ik denk dat het wel een super leuk gezicht moet zijn om te zien.

Misschien kom je er nog achter waarom ze dit doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt vreemd! Ik gooi hier ook altijd de gaten dicht, maar mooi niet dat ze hem zelf weer dicht gooien. Misschien inderdaad de juiste plek nog niet gevonden of een soort over waar het hol precies moet komen, de ram vind dat het hol daar moet komen en de voedsters niet? En anders bezigheidstherapie? Klinkt misschien gek, maar mijn ram verzint spelletjes om zichzelf bezig te houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zal dan toch wel zoeken naar het juiste huisje zijn. Maar dat ze dan niet gewoon graven waar vroeger het hol was...En waarom ze dan dicht maken wat niet goed is? Geen idee. Ik wist gewoon niet dat ze zich er bewust van waren dat ze zooi maakten en dat ze dat nog kunnen opruimen ook.

Het lijkt er inderdaad op dat beide rammen van mening zijn dat er wél een hol onder het deurtje moet komen en ik zag vandaag 1 voedster eerst de ene kant op graven en toen toch maar de andere kant, die twijfelt denk ik nog :D

Bezigheidstherapie...hm tsja het zou kunnen, maar dat heb ik eerder nooit gezien. Dat zou nog wat worden dan, net een nieuw groepje en een nieuwe omgeving en je dan al vervelen...Het spannendste uit hun levens zit er net op dus als ze zich nu al vervelen...;/ Nou ja ik vind het best als ze er lol in hebben, dit is precies de manier waarop ze mogen graven van mij, precies zoals ik het wilde. Wel hun natuurlijke drang tot graven uit kunnen oefenen maar geen risico's. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hèhè! Ten minste 1 iemand die het ook een keer gezien heeft! Ook een voedster dus. Hm.

Nou het was dus echt weer open gemaakt, de ene voedster die schijnzwanger kon zijn werd dat ook en sleepte gras en stro erin. Toen dat klaar was heb ik het dan maar zelf dicht gemaakt.

Gisteren lag het al weer open.

Vandaag weer dicht gemaakt, nu met grote keien voor de ingang en daar grond over. Komt die voedster (Klaver) eraan, ik denk die gaat meteen weer graven zeker...Wat doet ze...Alles aanstampen met de voorpootjes, ze kwam helpen :D Fijne meid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hèhè! Ten minste 1 iemand die het ook een keer gezien heeft! Ook een voedster dus. Hm.

Nou het was dus echt weer open gemaakt, de ene voedster die schijnzwanger kon zijn werd dat ook en sleepte gras en stro erin. Toen dat klaar was heb ik het dan maar zelf dicht gemaakt.

Gisteren lag het al weer open.

Vandaag weer dicht gemaakt, nu met grote keien voor de ingang en daar grond over. Komt die voedster (Klaver) eraan, ik denk die gaat meteen weer graven zeker...Wat doet ze...Alles aanstampen met de voorpootjes, ze kwam helpen :D Fijne meid.

Als je aarde hebt is het beter als je gaas neerlecht en daar over gras laat groeien (zonder dat je het ziet) zodat je konijnen het niet kunnen doen, als je er steeds last van hebt is het handig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doen ze het ook altijd. Zowel mijn voedster als 1 van mijn rammen (mijn andere ram heb ik nog nooit zien graven). Ik heb mij ook al afgevraagd waarom ze dat doen.

Het ene moment als ik naar ze toe ga hebben ze een hele gang gemaakt, het andere is er niets meer van te zien. Tegen 's avonds zijn de holen altijd dicht. Ik dacht dat alle konijnen het zo deden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wilde konijnen in de tuin en die doen dat ook.

Volgens mij maken ze meerdere nestjes ze brengen er de hele dag gras en hooi naar toe en dan gooien ze t weer dicht.

Als er dan een nestje vernield ord dan hebben ze nog n reserve.

Daarom denk ik dat ze dat doen :mdr:dus het is heel normaal hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dat is iets anders. Heb ik hierboven al uitgelegd, meerdere mensen trouwens. Dat zijn zwangere konijnen die een nestgang maken. Als het goed is maken ze er maar 1 per konijn, konijnen hebben namelijk maar 1 nest jongen tegelijk. Als er een nest vernield wordt zijn de jongen dood en hoeven ze geen reserve meer te hebben. Ook als de jongen al geboren zijn houden ze het bij dat ene nest-plekje tot ze weer het volgende nest werpen, ze bouwen niet nog een nest waar ze de jongen later nog eens naar toe slepen. Konijnen slepen niet met hun jongen zoals katten en honden dat doen.

Als de jongen geboren zijn gaat de nestgang dicht zodat roofdieren het niet zien. Alleen de wilde konijnen hier in de tuin (en bij jou in de tuin en overal eigenlijk) die jongen krijgen doen dat zo. Maar goed, mijn eigen konijnen zijn niet zwanger, en dus is dit een ander verhaal. Er liggen écht geen jonge konijntjes onder de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds februari zijn ze beginnen graven en tot nu toe heb ik ze hun holen altijd weer weten dicht maken. Ik vond het wel grappig.

Mijn voedster is ook echt niet zwanger. Ze maakt ook geen nest ofzo in het hol. En aangezien mijn ram het ook doet denk ik dat er nog iets anders moet achter zitten dat (schijn)zwangerschap.

Ik vind het wel ingenieus van ze. 's avonds zie je dus echt niets meer van de gangen.

Ook wanneer ze graven wordt de losse aarde mooi aangestampt. Er ligt nooit een berg zand in de ren. Net of ze precies weten wat ze moeten doen. Maar misschien is dit wel meer gebruikelijk bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh die bergen zand heb ik hier wel degelijk, zo lang er aan een hol gewerkt wordt of als het hol gewoon openblijft. Pas bij het dicht maken worden ze zo netjes, en inderdaad je ziet er gewoon niets meer van als ze klaar zijn, zo secuur werken ze dan. Alsof er nooit een hol was. Nee net zoals jij zegt geloof ik er ook niet in dat het iets met schijnzwangerschap of nesteldrang van doen heeft, er is toevallig 1 konijn dat nog schijnzwanger is af en toe maar dat zou niet verklaren waarom anderen het ook doen, en waarom er dan geen nest wordt gemaakt en zo. En dat de rammen het ook doen maakt het helemaal ongeloofwaardig dat het daar iets mee te maken heeft.

Misschien komt het vaker voor bij konijnen maar ik had het nog niet eerder gezien en jij bent tot nu toe ook de enige die het herkent hier, samen met iemand die het vorige zomer 1 keer heeft gezien. Dus het is vast geen typisch algemeen konijnengedrag, maar het zal in bepaalde situaties voorkomen.

Wat die zijn, daar ben ik benieuwd naar. Wellicht zullen we er nooit achter komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik heb dus vreemde konijnen :)

Ja tijdens het graven draaien ze zich constant om om het zand te verspreiden en aan te stampen: telkens een beetje graven, een beetje stampen. Soms werken ze samen. Dan graaft de ene terwijl de ander het zand verspreid. Mooi om te zien.

Ik ben er echt zeker van dat er een goede reden is dat ze dit doen. Ze lijken zo goed te weten wat er moet gebeuren. Zo doelbewust.

Wat ik mij had bedacht is dat het wel veilig is. Als er geen bergen zand liggen hebben ze misschien minder kans om ontdekt te worden door roofdieren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .