Ga naar inhoud

Max en z'n strijd tegen E. cuniculi


dwergjemax

Aanbevolen berichten

Sinds 2 dagen hebben wij een dwergkonijntje, Max.

Hij is pas 8 weekjes oud, 620 gram en natuurlijk superschattig.

Gisteravond begon hij opeens met zijn kopje te schudden en hield hij zijn kop scheef.

Ook hopte hij steeds in rondjes en we werden ongerust. We hadden nog geen ervaring met konijnen maar verandering in gedrag is bij dieren meestal geen goed teken. Na wat zoekwerk op internet kwamen we op dit forum uit (waarvoor dank) en de alarmbellen begonnen nu echt te rinkelen. Gelijk de dierenarts gebeld (het was intussen midden in de nacht) en we konden 's ochtends vroeg terecht. De DA checkte o.a. de oortjes en daar was niets mis mee en concludeerde dat onze nachtmerrie was uitgekomen, E. cuniculi. Intussen heeft hij z'n eerste spuitje Fenbendazol gekregen. Over een week moet ik terugkomen bij de DA.

Ik vroeg me af hoe Max zijn kansen zijn (ook gezien zijn jonge leeftijd) en hoe snel we evt. verbetering kunnen verwachten, hebben jullie ervaringen hiermee? Wat kan ik verder voor hem doen? Is het slim om hem bijv. elke dag te wegen zodat we het (hopelijke) herstel een beetje kunnen monitoren? Wanneer is het voor Max beter om in te slapen? (hij knabbelt en drinkt nu bijvoorbeeld nog goed)

En in hoeverre is de dierenwinkel verantwoordelijk voor zijn ziekte of komt dit gewoon heel veel voor?

Alvast bedankt voor jullie meedenken, ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 spuit Fenbendazol?? Dit moet je iedere dag geven en zeker wel een maand lang!! Langer behandelen komt ook vaak voor. Is het wel een konijnkundige dierenarts waar je bent geweest? Zo niet, ga dan zo snel mogelijk naar een dierenarts die wel konijnkundig is. Ook moet vaak een pijnstiller gegeven worden die werkt als ontstekingsremmer. Lees deze link a.u.b. goed door: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel dat hij zijn eerste dosis heeft gehad. Hij krijgt voorlopig dagelijks een dosis voor 31 dagen en over een week moet ik de vorderingen bespreken met de DA en bij achteruitgang sowieso gelijk bellen.

De link die je stuurde had ik al gelezen, ik wou dat ik nog wat meer kon doen voor Max... Hij is nog zo jong!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vind ik dit erg voor je! Maar je bent er wel erg snel bij. Ik heb zelf twee konijnen gehad met ec. Bij de eerste wisten we nog niet van ec af en zijn we tot twee keer toe naar een 'verkeerde' DA geweest. Zij wist niet wat het was. Daarna zijn we wel bij een konijnkundige DA geweest, maar dat heeft niet meer mogen baten... Bij het tweede konijntje herkende ik het meteen. Ook hij was nog jong. Hij herstelde heel snel en nu een jaar later zie je helemaal niks meer aan hem. Mijn DA vertelde dat een jong konijn beter kan herstellen. Om wat voor reden precies weet ik niet meer.

Het is goed dat hij nog eet en drinkt. Ik hoop dat hij snel hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .