Ga naar inhoud

Karton?


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijntjes vinden het erg leuk om met een toiletrolletje gevuld met hooi te spelen ^^

Ze knabbelen lekker het hooi er tussen uit en af en toe gooien ze er zelfs mee hihi. Maar Lilly knaagt ook op het karton en eet het volgens mij op want ik kan nergens de 'snippers' vinden. Is dit schadelijk voor haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze ook dol op het slopen van dozen en eten ze wel eens een stukje mee. Dit kan naar mijn weten geen kwaad, ze eten ook wel eens meer dan een stukje maar hebben daarvan nooit last van hun ontlasting gehad.

Ik heb wel eens gelezen dat te veel karton/papier eten verstopping kan veroorzaken maar dat is niet iets wat ik zeker weet. Misschien als je de zoek functie gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.hetkonijn.nl/konijninfo/gedrag/kranten.htm

HELP! MIJN KONIJN EET PAPIER!

Oude kranten worden vaak gebruikt als onderlaag in de konijnenkooi. Het neemt de urine op en houdt de bodem van het hok schoon. Sommige konijnen vinden het heerlijk om met papier te spelen en vaak eten ze er ook van. Veel mensen vragen zich af of papier giftige stoffen bevat en of het eten van papier of karton schadelijk kan zijn voor een konijn.

Papier bestaat voornamelijk uit cellulose. Vroeger werd het papier gebleekt met Chloor, maar dat gebeurt tegenwoordig haast niet meer. Men gebruikt nu zuurstof om het papier te bleken.

Inkt is tegenwoordig ook niet meer zo schadelijk als vroeger. Tien jaar geleden bestond de inkt voornamelijk uit geraffineerde olie en gebruikte men zware metalen voor de kleur. Tegenwoordig is inkt veel milieuvriendelijker. De inkt is nu op basis van soyaolie en er worden veel minder giftige stoffen in gebruikt.

Onderstaande informatie komt uit humane toxicologieboeken. (Dit zijn boeken over de giftigheid van allerlei stoffen) Deze boeken zijn eigenlijk alleen voor mensen, dus er wordt helaas niets over het effect op dieren in vermeld. Maar we kunnen aannemen dat wat voor mensen geldt ook voor dieren geldt.

Over het algemeen wordt het eten van krantenpapier beschreven als niet tot nauwelijks giftig. 'Vers' krantenpapier, wat net uit de drukpers komt kan nog wat oplosmiddelen bevatten, maar die zijn grotendeels verdampt voordat de krant op de mat valt. We mogen aannemen dat er slechts hele kleine hoeveelheden in de krant achterblijven en die hebben geen effect op het konijn.

Alhoewel krantenpapier niet giftig is, kan het wel verstopping, darmperforatie en loodvergiftiging veroorzaken. Maar dan moet je konijn wel heel veel papier per dag eten.

Sommige papieren voorwerpen, zoals tissuedozen, sigarettenpakjes en paperbackboeken, zijn behandeld met anti-schimmelmiddelen. Deze middelen bevatten kwik en kunnen dus een kwikvergiftiging veroorzaken.

Glossy papier van bijvoorbeeld tijdschriften wordt glimmend gemaakt door een vernislaag. Meestal wordt daar ethyl cellulose voor gebruikt. Ethyl cellulose kan leiden tot een papier 'bezoar'. Dit is een samengebalde massa in de maag. Een konijn kan niet overgeven en zijn maag-darmstelsel is zo gebouwd dat zo'n verstopping er maar moeilijk uit kan. Laat je konijn dus nooit van glossy papier eten.

Kortom, je konijn mag gewoon van krantenpapier en karton snoepen, dit kan weinig kwaad. Maar hou glanzend en ander bewerkt papier buiten bereik van je konijn.

copyright © 2007 - Stichting Konijnenopvang 'de Hoge Hoed'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .