Spring naar bijdragen
Reille

Vragen over Teddy verzorging

Recommended Posts

Voor mijn vroedster ben ik met spoed op zoek naar een gecastreerde ram. (zie ander topic) Eigenlijk wil ik zelf heel graag een hangoor. Die vind ik zo erg leuk! Nu is mijn oog echter gevallen op een Teddy uit de opvang. http://www.muffinskonijnenopvang.nl/?p=productsList&iCategory=6 Totaal iets anders dan een hangoor dus! Nou heb ik mij wel eens laten vertellen dat hoe kleiner het konijntje, hoe feller het karakter. Ik begrijp dat niet elk konijn hetzelfde is, maar wat is over het algemeen de aard van Teddy's? Naast het karakter is echter mijn grootste punt is de vacht. Is het bijhouden van de vacht echt enorm veel werk en kunnen ze met hun lange haren wel goed buiten vertoefen? Ik ben wel wat gewend met kammen en borstelen. Ik heb 2 langharige cavia's, een sheltie en een coronet, die ook regelmatig gekamd moeten worden om te voorkomen dat hun vacht gaat klitten. Maar kan ik een Teddy vacht/verzorging wel vergelijken met die van de cavia's?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee! Super dat je nog een konijn neemt. Ik zelf heb ook teddy dwergen. Qua karakter zijn ze allebei erg aanhankelijk en lief. Mijn ram is drie week terug gecastreerd en daar zit nog wel erg veel pit in. Heb al wel het idee dat het iets beter is. Niet elk konijn is idd hetzelfde daar zou je even naar kunnen vragen in die opvang. Qua vacht verzorging vind ik het best meevallen. Op dit moment haren ze erg uit maar heb een vd twee kort geknipt. Je moet er gewoon consequent in blijven, maar dat komt vast goed als je zelf ook al langharige dieren hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een teddy(achtig iets), ze is een pittig ding, heel erg actief en vrolijk, maar niet aanhankelijk. Heel soms kan ik haar over haar koppie aaien en ze springt wel graag op schoot voor iets lekkers, maar als ik haar dan aan wil halen rent ze snel weer weg. Ze zal echter nooit bijten. Qua vachtverzorging, tsja, de opvang waar ik haar vandaan heb wilde haar per se ergens plaatsen waar ze binnen kon wonen, zodat haar vacht kort gehouden kon worden. Omdat mijn voedster niet zo aanhankelijk is en dat gepruts verschrikkelijk vindt (maar wel toestaat) knip ik haar elke 2 weken helemaal kort. Op die manier krijgt ze geen klitten en hoef ik haar ook niet te kammen. Zo kan ik haar zo veel mogelijk gewoon laten lopen. Of ik nog eens voor een langharig konijn zal kiezen weet ik eerlijk gezegd niet.

Dat komt niet omdat het zoveel werk is hoor, het kost elke 2 weken ongeveer een uurtje (en daarna flink stofzuigen), maar omdat ik er telkens een beetje verdrietig van word dat ik haar niet lekker kan laten lopen en haar toch telkens weer onder handen moet nemen. Ze is na een knipbeurt steeds 3 dagen erg wantrouwig naar mij toe, het liefst zou ik haar gewoon in haar waarde laten en niet zo met haar hoeven prutsen, maar het is niet anders. Ik ben wel blij dat ze bij mij zit, haar vorige baasje heeft haar zo vol klitten bij de opvang binnen gebracht dat ze amper nog kon lopen..

Maar als je dat er allemaal voor over hebt is het alleen maar helemaal super als je zo'n arme drommel uit een opvang wilt halen, want ze worden zo moeilijk geplaatst! Dat is ook de reden dat ik mijn voedster meegenomen heb, ze zat er al zo lang met haar lastige haar en haar rode oogjes, niemand wilde haar hebben, tsja, daar heb ik dan een zwak voor..

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik ga nu al erg twijfelen. Het is nl wel de bedoeling dat de konijnen het hele jaar buiten gaan wonen. Heeft iemand ervaring met Teddy's het hele jaar buiten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb ik zelf geen ervaring mee want die van mij zitten altijd binnen behalve zomers overdag, dan gaan ze in de ren. Ken wel genoeg mensen die dat wel doen, alleen dan zou ik alsnog de teddy knippen als het erg warm is in de zomer! En volgens mij moet je dan zorgen dat er met regen niks in kan waaien omdat alles dan snel gaat klitten, althans dat denk ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat teddy's niet echt geschikt zijn voor het hele jaar buiten.

Als ze nat worden, zijn ze ook echt nat en drogen ze niet zo snel als andere konijnen. Ze worden ook veel sneller vies, alles blijft in de haren plakken, etc.

Vachtverzorging kan je niet vergelijken met een cavia. Heb zelf een langharige cavia en daar ben ik zo mee klaar.

Met teddy's ben je echt veel langer bezig. Je moet echt laag voor laag uitkammen. Ben je zeker wel een drie kwartier tot anderhalfuurtje zoet mee iedere week. En het om de drie maanden kort knippen is nog meer werk :).

Zelf waarschuw ik altijd mensen dat ze niet voor de schattigheid moeten vallen. Tuurlijk zien ze er geweldig uit, maar die dieren hebben iemand nodig die er echt voor gaat en ze de komende 7 jaar of langer elke week wil kammen! En dat zijn heel wat weekjes.

Teddy dwergen zijn meestal actief en vrij aanhankelijk, maar heb ook al echte bijters gehad.

Elk konijntje is anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een andere opvang zit een super leuke hangoor. Ik denk dat ik daar morgen maar voor ga bellen. En dan maar hopen dat mijn dame hem ook ziet zitten ;-) Ik zet de gedachte van de Teddy's maar van mij af. Althans, dat ga ik heel hard proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
In een andere opvang zit een super leuke hangoor. Ik denk dat ik daar morgen maar voor ga bellen. En dan maar hopen dat mijn dame hem ook ziet zitten ;-) Ik zet de gedachte van de Teddy's maar van mij af. Althans, dat ga ik heel hard proberen.

Als je al weet dat je ze inderdaad het hele jaar buiten wilt laten wonen en je twijfelt of je wel zin/tijd hebt voor die vachtverzorging dan is het waarschijnlijk wel de beste keuze. Voor jezelf én voor het beestje. Ik vond die Willis wel echt een schatje trouwens. Maar gelukkig dat je nu een hele leuke andere man hebt gezien....en ze zijn zó leuk hangoortjes! Succes ermee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer jullie geknipt hebben, hoe lang moet je dan niet kammen? Stel je voor dat ik een teddy helemaal kort knip, en dan 2 weken de verzorging overlaat aan iemand anders die niet fysiek in contact wilt komen met de diertjes, en dus niet zal borstelen.. Kan dat zonder schade te berokkenen aan het diertje? Dat er dan niet veel klitten zijn als ik terug ben?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja, ik ga nu al erg twijfelen. Het is nl wel de bedoeling dat de konijnen het hele jaar buiten gaan wonen. Heeft iemand ervaring met Teddy's het hele jaar buiten?
ik heb 3 teddy's buiten zitten en het gaat, ik zou wel zorgen dat je een overdekte ren hebt.(nat haar gaat klitten).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wanneer jullie geknipt hebben, hoe lang moet je dan niet kammen? Stel je voor dat ik een teddy helemaal kort knip, en dan 2 weken de verzorging overlaat aan iemand anders die niet fysiek in contact wilt komen met de diertjes, en dus niet zal borstelen.. Kan dat zonder schade te berokkenen aan het diertje? Dat er dan niet veel klitten zijn als ik terug ben?

Wilma is niet 100% teddy, haar haar groeit nog sneller volgens mij. Ik knip haar elke 2 weken kort, dan hoef ik niet te kammen, ze heeft dan ook nooit klitten. Wacht ik 3 weken dan klit het wel een beetje, maar nog niet zo dat ze er echt last van heeft, het knippen duurt dan alleen wat langer. 2 weken kan dus prima, doe ik altijd :). Ik knip haar haar dan zo kort als de dikte van mijn vingers.

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .