Ga naar inhoud

Hoe zie je dat een konijn gelukkig is als die alleen is?


Djohn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 227
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Misschien kun je er gewoon 2 nemen, laat degene die bepaalt of je een konijn mag eens in lezen over het belang van een 2e erbij? Wellicht kun je een powerpoint presentatie maken.

Laten zien dat je research doet via deze site en dan vinden ze je vast verantwoordelijk genoeg om er 2 te nemen.

Als exstra'tje kun je bijvoorbeeld een schema van je dag maken waarin je laat zien dat je weet hoeveel tijd het je gaat kosten om ze te verzorgen en dat het prima bij jouw dagelijkse activiteiten past.

Zo kun je die mensen overtuigen..

Konijnen kunnen opzich wel tijdelijk alleen ookal ben ik er geen voorstander van.. Met een hoop stimulatie enzo kan het wel (tijdelijk), Ik weet niet hoevaak je thuis bent?

Idd, konijnen zijn niet goedkoop maar laten we dat niet tegen de begeleiding zeggen!:he::yes::P

Suc6!

aangepast door FabienneNina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk beter als je meerdere konijnen hebt, maar ik heb ook 1 konijn, en hij vertoont gewoon gedrag. Als je hem heel veel aandacht geeft kan het best een gelukkig konijn zijn hoor! Net als de mijne :P

Kan.. maar samen is hij (99% van de konijnen want er zijn uitzonderingen..) toch veel gelukkiger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nooit konijnen alleen houden, het zijn en blijven groepsdieren. Tuurlijk kan een konijn alleen best tevreden zijn, maar 2 konijnen samen zijn veel gelukkiger, every bunny needs somebunny. Mocht dit niet kunnen, dan moet je misschien nog even over de aanschaf van een konijn nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens vind ik het heel verstandig dat de begeleiding zegt eerst proberen met 1.

Hun willen zien dat je voor zo'n diertje kan zorgen waar ik in kan komen eerlijk gezegd. Is er geen ander dier dat je kan nemen? Een konijn is een grote verantwoordelijkheid.

Ik weet natuurlijk niet waarom je begeleidt woont en hoef je ook absoluut niet uit te leggen. Maar ik weet uit ervaring dat het fout kan gaan. Ik heb er hier 1 zitten die bij een verstandelijk beperkt iemand zat die hem elke keer met een stok sloeg. Hij is naar de opvang gekomen omdat de begeleiding van haar in heeft gegrepen. Anders zat hij daar nog.

Dus snap dat ze bij begeleid wonen(is niet helemaal voor niks natuurlijk) wat voorzichtig zijn met huisdieren toestaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeee Djohn! Ik dacht dat je toch besloten had voor cavia's te gaan.. maar konijnen blijven trekken blijkbaar? ;)

Ik heb zelf vroeger 8 jaar lang een konijn gehad. Ik denk niet dat het beest doodongelukkig is geweest, maar achteraf was hij veeeeel gelukkiger geweest met een soortgenootje. Ongemerkt kan je zo'n beestje toch weinig aandacht geven. Bovendien zijn twee konijnen helelmaal niet zoveel extra werk.. je moet toch verschonen en voeren enzo. Denk inderdaad wel aan de kosten, het kunnen tere beestjes zijn en als je pech hebt ben je zo flink wat geld kwijt als ze ziek worden.

Ik kan het me niet meer helemaal herinneren, maar was er een reden waarom je niet liever ratjes ofzo hebt? Dat zijn leuke sociale beesten en als je toch een nieuw hok zou moeten nemen kan je ook een mooi rattenverblijf aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Bas, en Bas zit alleen. Ik ben ervan overtuigd dat hij zich best goed voelt (binkies, bunnyflops, levendig en alert, ondernemend,...) en toch gaat hij binnen een week of 2 onder het mes. Ik ben er namelijk ook van overtuigd dat hij zich nog beter zal gaan voelen met een vriendinnetje. Wanneer ik weg ben is hij namelijk best wel alleen, ondanks de afleiding en speeltjes die ik aanbied. Ik heb ook de indruk dat hij mijn gezelschap wel heel erg leuk vind, ietsje té leuk misschien. Daarom krijgt hij een vriendinnetje van zodra ik alleen ga wonen, onder het dak van mijn ouders komt er voorlopig immers geen beestje meer bij, en ik moet hun keuze respecteren vind ik: hun huis, hun regels.

Ik ben zelf opvoedster (in opleiding) en vanuit een begeleidersperspectief kan ik heel goed begrijpen dat er eerst even gekeken word hoe het met 1 diertje gaat, vooraleer er een tweede bijkomt. Indien de begeleiders in de toekomst geen 2de diertje zouden toestaan zou ik er nu ook niet aan beginnen met 1tje. Indien zij zeggen "onder die en die voorwaarden kan het", zou ik er wel voor gaan en kijken wat de toekomst brengt.

Ik zou als ik jou was ook even denken an een flink potje voor onverwachte kosten, zoals iemand hier boven reeds heeft opgemerkt.. Konijntjes zijn erg dure diertjes als het op gezondheid aankomt, ze zijn eigelijk best kwetsbaar..

Los van alle bovenstaande informatie zou ik als ik jou was ook eens kijken naar een (dwerg) hamster. Dat zijn immers leuke levendige beestjes, je houd ze alleen, steviger van gestel dan konijnen en de eventuele dierenartskosten zijn een pak hanteerbaarder indien er wat mis zou gaan met de gezondheid van het diertje. Bij het houden van een hamster zit je wel met de aankoop van de kooi in het begin. Voor hamsters geld immers: hoe groter hun leefoppervlak hoe beter dat voor ze is. Hamsterkooien zijn niet bepaald goedkoop.

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere keren gehad dat een konijn alleen overbleef en dat het dan een aantal weken tot zelfs aantal maanden duurde, voordat ie weer gekoppeld werd. Al die konijnen werden een stuk minder actief. Zaten vaak maar een beetje op dezelfde plek. Geen geren, geen binkies enz. meer. En op het moment dat ze een maatje kregen, werden ze weer heel actief.

Nou heb ik wel buitenkonijnen. Een binnenkonijn krijgt natuurlijk meer aandacht van z'n baasje.

Ik heb nu wel een paar weken een konijn alleen binnen zitten en die is ook niet erg beweeglijk meer. Maar als ik even bij dr ga zitten, dan wordt ze weer helemaal blij.

Dat is dus mijn ervaring. Konijnen die zich een stuk gelukkiger gedragen als ze weer een konijnenmaatje hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeee Djohn! Ik dacht dat je toch besloten had voor cavia's te gaan.. maar konijnen blijven trekken blijkbaar? ;)

Ik heb zelf vroeger 8 jaar lang een konijn gehad. Ik denk niet dat het beest doodongelukkig is geweest, maar achteraf was hij veeeeel gelukkiger geweest met een soortgenootje. Ongemerkt kan je zo'n beestje toch weinig aandacht geven. Bovendien zijn twee konijnen helelmaal niet zoveel extra werk.. je moet toch verschonen en voeren enzo. Denk inderdaad wel aan de kosten, het kunnen tere beestjes zijn en als je pech hebt ben je zo flink wat geld kwijt als ze ziek worden.

Ik kan het me niet meer helemaal herinneren, maar was er een reden waarom je niet liever ratjes ofzo hebt? Dat zijn leuke sociale beesten en als je toch een nieuw hok zou moeten nemen kan je ook een mooi rattenverblijf aanschaffen.

Nou ik wou heel graag 2 konijnen... Maar... De begeleiding zegt. verzorg eerst 1 konijn dan 2 ook is het zo dat je een voorkeur kan krijgen. De ene verzorg je teveel en de ander teweinig. Dus ja. Ik snap wel degelijk waarom nu. Eerst snapte ik het niet. Maar goed ben blij dat ik even goed moet twijfelen want als eerste wou ik een konijn! Ik had het geld. Alleen ik heb nog steeds de ruimte niet. en ze per 2 moesten was ook lastig hier.... Cavia's moesten ook per 2 en kan dus nu ook niet.... Dus ja.... Ik vind konijnen veel levendiger dan cavia's! en knuffelige. :) En ze zijn slimmer! Ze kunnen ook niet van knuffelen houden kan. Ik hou er wel van om ze te aaien. :)

Dus het ging zo eerst konijn,cavia,konijn,cavia,konijn. Dus drie x is scheeprecht. Dit is het eind besluit denk ik nu :)

Ratjes? Nee ik heb een aquarium met guppen. :) Die doen het heel goed. :) ik informeer me eerst altijd heel goed. Voordat ik ergens mee begin. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je er gewoon 2 nemen, laat degene die bepaalt of je een konijn mag eens in lezen over het belang van een 2e erbij? Wellicht kun je een powerpoint presentatie maken.

Laten zien dat je research doet via deze site en dan vinden ze je vast verantwoordelijk genoeg om er 2 te nemen.

Als exstra'tje kun je bijvoorbeeld een schema van je dag maken waarin je laat zien dat je weet hoeveel tijd het je gaat kosten om ze te verzorgen en dat het prima bij jouw dagelijkse activiteiten past.

Zo kun je die mensen overtuigen..

Konijnen kunnen opzich wel tijdelijk alleen ookal ben ik er geen voorstander van.. Met een hoop stimulatie enzo kan het wel (tijdelijk), Ik weet niet hoevaak je thuis bent?

Idd, konijnen zijn niet goedkoop maar laten we dat niet tegen de begeleiding zeggen!:he::yes::P

Suc6!

Ik had dit al geprobeerd toen met cavia's dit werkt avenrechts. Het sleept me er zo in dat het op een obsessie lijkt.... Niet goed dus.... ik ben elke dag om 13"30 thuis of eerder met weekend of later met school. :) Ik laat het beestje helemaal vrij als ik thuis ben en er bij en in de ren als ik weg ben. :) Krijgt het beestje nog zijn verdiende beweging. :) Maar ik heb ze nog niet natuurlijk eerst even afwachtend. Overhaast schaad. Ik wil dit niet uit een impuls doen. Ik ga er goed over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je goedkope huisdieren wilt moet je niet aan konijnen beginnen hoor! Die kunnen heel acuut doodziek zijn en dat doen ze meestal buiten openingsuren van de dierenarts, waardoor je toch snel 100 euro moet aftikken voor spoedbezoekjes. Echt, die konijnen hebben me een klein fortuin gekost in het half jaar dat ik ze heb, dus als geld een probleem is, denk er dan nog eens over na.

Daarbij ben ik absoluut van mening dat je konijnen niet alleen moet houden..

Hey, :D Nou ik verdien toch goed voor mijn leefdtijd. ik hoef niet te klagen! :) Ik kan die kosten zo ophoesten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk beter als je meerdere konijnen hebt, maar ik heb ook 1 konijn, en hij vertoont gewoon gedrag. Als je hem heel veel aandacht geeft kan het best een gelukkig konijn zijn hoor! Net als de mijne :P

Ben blij dat je dit zegt! :) Weet ik dit nu ook weer :) Later als het mag neem ik er wel een 2de bij denk ik als dat dan nog kan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon ook begeleid en me begeleider vind ook dat ik er nog 1bij moet doen heb de ruimte er wel voor maar me ouders vinden het niet goed

Gelukkig zijn er dus meerdere mensen zoals ik die in het zelfde scheutje zitten.... Ik neem er pas 1 als ik de ruimte heb... En ik laat dan mijn konijn loslopen als ik er ben maar dan ga ik wel er voor zorgen dat ze niet onder mijn bed kan en niet aan mijn kabels kan knagen... Ik wil dat absoluut niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn neemt zou ik er zeker 2 nemen. 1 konijn heeft veel aandacht nodig dan 2 konijnen. 2 konijnen zijn samen en kunnen met elkaar spellen, 1 konijn niet. Je moet veel speeltjes geven zoals kartonnen doos, balletje,knuffel,tunnel,schuilhuisje enzovoort. Maar daar is 1 konijn nog niet gelukkig mee. Waar hij wel gelukkig mee is met een vriendje. Zelfs als je een konijn in huis zet is hij mischien nog niet gelukkig. Konijnen zijn groeps dieren dus zijn ze veel gelukkiger met vriendjes. Het is je eigen keuze maar ik zou het niet doen. Wat voor je konijn het fijnste is is voor jezelf ook het fijnste.

aangepast door lucille
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn er dus meerdere mensen zoals ik die in het zelfde scheutje zitten.... Ik neem er pas 1 als ik de ruimte heb... En ik laat dan mijn konijn loslopen als ik er ben maar dan ga ik wel er voor zorgen dat ze niet onder mijn bed kan en niet aan mijn kabels kan knagen... Ik wil dat absoluut niet.

O, even niet goed gelezen... Je ouders vinden het niet goed maar je begeleiding wel.... Wat een fijne begeleiding!!!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn neemt zou ik er zeker 2 nemen. 1 konijn heeft veel aandacht nodig dan 2 konijnen. 2 konijnen zijn samen en kunnen met elkaar spellen, 1 konijn niet. Je moet veel speeltjes geven zoals kartonnen doos, balletje,knuffel,tunnel,schuilhuisje enzovoort. Maar daar is 1 konijn nog niet gelukkig mee. Waar hij wel gelukkig mee is met een vriendje. Zelfs als je een konijn in huis zet is hij mischien nog niet gelukkig. Konijnen zijn groeps dieren dus zijn ze veel gelukkiger met vriendjes. Het is je eigen keuze maar ik zou het niet doen. Wat voor je konijn het fijnste is is voor jezelf ook het fijnste.

Tja ik moet me eerst bewijzen dat ik 1 konijn kan verzorgen... Daarna mag ik misschien een 2e bij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 konijn al vanaf dat ze heel klein is (dat was n foutje maar goed) en ik heb niet het idee dat ze echt eenzaam is. Ze loopt meerdere uren per dag los. Komt bij me op de bank, als ze de kans krijgt in bed, speelt en knuffelt uit zich zelf met me. Eet goed (net een bouwvakker :mdr: ), is kerngezond en heeft geen nesteldrang oid. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf dag 1 heel veel tijd aan haar besteed heb en nog steeds trouwens. Ze heeft ook een heel groot hok 1,50 bij 1,20 bij 0,80 cm voor haar alleen als ik er niet ben dus aan ruimte en aandacht geen gebrek. Net als een paard dat een kudde dier is en het maar met 1 mens moet doen denk ik dat het bij een Nijn wel kan mits je voldoende tijd, geld en energie er in steekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 konijn al vanaf dat ze heel klein is (dat was n foutje maar goed) en ik heb niet het idee dat ze echt eenzaam is. Ze loopt meerdere uren per dag los. Komt bij me op de bank, als ze de kans krijgt in bed, speelt en knuffelt uit zich zelf met me. Eet goed (net een bouwvakker :mdr: ), is kerngezond en heeft geen nesteldrang oid. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf dag 1 heel veel tijd aan haar besteed heb en nog steeds trouwens. Ze heeft ook een heel groot hok 1,50 bij 1,20 bij 0,80 cm voor haar alleen als ik er niet ben dus aan ruimte en aandacht geen gebrek. Net als een paard dat een kudde dier is en het maar met 1 mens moet doen denk ik dat het bij een Nijn wel kan mits je voldoende tijd, geld en energie er in steekt.

daar ben ik het mee eens :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is ook een poos alleen geweest. Nu nog steeds, maar ik krijg binnenkort een vriendinnetje erbij!

Ik denk ook wel dat mijn konijn opzich wel gelukkig is alleen, genoeg speeltjes enzo.

Maar ik slaap 's nacht, ben vaak overdag weg, dus zoveel tijd blijft er niet over voor je konijn!

Echt, dat valt tegen! Nu voel ik me soms schuldig omdat ik soms erg weinig tijd heb, met twee konijnen zou ik me denk ik niet schuldig voelen, want ze hebben elkaar!

Nu heb je al een paar keer gezegd dat je eerst 1 konijn neemt en dan misschien een tweede.

Maar je weet niet wanner je er een tweede bij mag, als dat mag.

Het is je eigen beslissing, maar denk er echt goed overna!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

Ik heb mn nijn nu eventjes binnen omdat ze iets mankeert(we gaan morgen naar de da) normaal zit ze met nog 2 andere konijntjes(een trio) en ze zit nu 2 uurtjes alleen, maar ik merk dat Chanel echt heel eenzaam is. Ze huppelt constant maar zonder doel en ligt meestal dan in der wc.

Ik zou je konijn laten koppelen bij een opvang dan heb je nog heel veel kans dat je konijnen samen kunnen zijn. En zou je mogen pak dan liefst 2 konijnen iets wazr ik hier al vaak heb gelezen is:

1 konijn is geen konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het ergens wel van de begeleiding, stel het zou niet goed gaan, dan zijn er geen 2 konijnen de dupe. Op zich een begrijpelijke gedachte dus.

Maar het is voor jou wel altijd onzeker of en wanneer een tweede konijn mag, en daarom weet je ook weer niet zeker of je wel aan 1 konijn moet beginnen.

Ik snap het probleem, maar er is misschien wel iets aan te doen:

Je zou met je begeleiding om tafel kunnen gaan zitten en afspraken op papier kunnen zetten over wat jij moet doen, en hoe lang dat goed moet gaan met 1 konijn (bijvoorbeeld 2 maanden of zo), om er een tweede konijn bij te mogen. Duidelijke afspraken over maken.

Dan is het voor jou zelf duidelijker of dat een haalbaar plan is, en weet je wat je moet doen om gewoon 2 konijnen te kunnen krijgen, en als je eraan voldoet tegen die tijd kun je dat ook voorleggen aan de leiding. Je hebt het dan op papier staan wat je afgesproken hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het ergens wel van de begeleiding, stel het zou niet goed gaan, dan zijn er geen 2 konijnen de dupe. Op zich een begrijpelijke gedachte dus.

Maar het is voor jou wel altijd onzeker of en wanneer een tweede konijn mag, en daarom weet je ook weer niet zeker of je wel aan 1 konijn moet beginnen.

Ik snap het probleem, maar er is misschien wel iets aan te doen:

Je zou met je begeleiding om tafel kunnen gaan zitten en afspraken op papier kunnen zetten over wat jij moet doen, en hoe lang dat goed moet gaan met 1 konijn (bijvoorbeeld 2 maanden of zo), om er een tweede konijn bij te mogen. Duidelijke afspraken over maken.

Dan is het voor jou zelf duidelijker of dat een haalbaar plan is, en weet je wat je moet doen om gewoon 2 konijnen te kunnen krijgen, en als je eraan voldoet tegen die tijd kun je dat ook voorleggen aan de leiding. Je hebt het dan op papier staan wat je afgesproken hebt.

Hey! Daar dacht ik nou net ook aan Lonja! :)

Ik neem eerst een mannetje. Ik hoorde dat ergens beter eerst met een mannetje

Ik haal het bij de fokker of Tja als het heel lang moet duren dan maar bij de Jumper.Dat is tenminste een goede dierenwinkel waar de konijnen ook nog aandacht kunnen krijgen van mensen! :) Dat vind ik zo goed van hun! Zijn ze al tam op dat moment! :)

Ik laat dan wel eerst het mannetjes konijn castereren een paar weken nadat het onmogelijk is om een nestje te krijgen dan zou ik een vrouwtje halen. Ik ga die als die weer oud genoeg is steriliseren.

Toch wil ik een discussie maken. Waar haalt de intratuin hun konijnen vandaan? Ik denk gewoon ook fokkers die je op internet kunt vinden die een website hebben! :O Misschien wel konijnen die jullie bij dezelfde fokker hebben gekocht! :O Dus ja je kunt denk ik als je goed controleert of het konijn gezond is en genoeg aandacht krijgt van soort genoten dat je het ook wel bij een goede dierenwinkel kunt halen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Zijn jullie met mij eens of oneens?

Groetjes Djohn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik erg moeilijk...

Je kan het de dierenwinkel vragen natuurlijk, maar of die eerlijk antwoorden?

Als je kijkt hoe de dieren er precies bij zitten versus hoe de dieren leven bij een goede fokker / mensen thuis, is toch dag en nacht verschil en niet echt een manier hoe dieren zouden moeten leven.

Ikzelf zou niet bijdragen aan kopen bij een dierenwinkel.

Op één uitzondering na, als de dierenwinkel de dieren niet in de winkel heeft zitten, maar in een ruimte hoe de dieren moeten zitten en het bv overnames zijn van oeps nestjes van mensen...maar welke dierenwinkel doet zoiets??? Het moet geld opbrengen en een dier geven wat het nodig heeft, kost geld ipv dat het dat opbrengt, ongeacht waar het dier vandaan komt...

Geduld is dan vaak veel beter en toch via een goede fokker een konijntje te halen. Ook weer meer zekerheid omtrent gezondheid, afkomst, wellicht ook nog es begeleiding en raad van de fokker uit, gelijk starten met goed voer etc.

Of je doet als ik en raapt een konijn van straat op haha (nee hoor, grapje :P )

Veel succes in ieder geval ermee! Je hebt het verder wel heel goed doordacht en inderdaad een goede keuze het mannetje eerst te castreren ;) Nadat hij bekomen is van de hormoon verandering, settelt hij zich en is hij helemaal klaar om gekoppeld te worden met een lieve dame :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .