Ga naar inhoud

wat heeft een konijn met schoenen


ricksem

Aanbevolen berichten

Echt knagen op een knaagblok en houten speeltje doen ze hier ook niet. Dat is om mee te spelen voor hen en verder gaan ze er niet speciaal aan knagen.

Wat ze wel leuk vinden om aan te knagen, is karton! Alleen opletten dat ze het niet opeten natuurlijk.

Daar heb ik bij mijn voedstertje wel moeten ingrijpen. Meestal knaagt ze gewoon, maar één bepaald stuk karton wou ze ook opsmikkelen (maar dat was net na de bevalling, wie weet lag het puur daaraan, nu gedraagt ze zich immers weer geheel normaal).

Wat ze hier ook erg leuk vinden om al dat knagen en 'vernielen' wat in bedwang te houden, is gazetpapier.

Gewoon op de grond is het eigenlijk niet intressant, maar wel in de hooibak (onderin gestopt, meer nog een beetje zichtbaar) en dan trekken ze dat eruit, willen ze het anders leggen etc, scheuren, beetje knagen etc.

Eveneens heb ik een afgeknauwd stokje liggen waar voorheen zo'n zaadmengeling opzat (wist ik veel dat het niet zo goed voor hen was en ja, gegeven he, lekker opgesmikkeld en nu is het houten staafje over). Dat houten staafje wordt voor vanalles gebruikt, ze gooien ermee, knagen eraan, slepen het rond. Het is en blijft leuk voor hen.

Ook afwisseling wil wel eens helpen.

Ik heb gelezen en ook mogen ondervinden dat ze snel verveeld geraken met één bepaald speeltje. Even wegnemen en een ander in de plaats. Dat is weer nieuw en gaan ze (her) ontdekken en doen ze weer vanalles mee.

Ik heb ook tunneltjes voor allebei en bij mijn voedster helpt het enorm dat ik bv balletjes in haar tunnel leg. Dan speelt ze met die balletjes (gelijk is ze energie kwijt!).

Ook heb ik voor allebei een rieten mandje gekocht (onbehandeld en zonder nietjes in). Daar mogen ze aan knagen, is niet gevaarlijk voor hen. Ze gooien ermee, knagen eraan, liggen erin, verslepen het, noem maar op. Bezigheid alom!

Je kan ook gewoon een plank kopen van een houtsoort die ze mogen en die niet behandeld is en dat aanbieden (rechtop zetten dan wellicht, of als je dunne balkjes haalt, gewoon neerleggen, doen ze wel wat mee) en als je ze naar de plinten ziet gaan, weghalen (mag met strenge stem hoor!) en dan de balkjes / hout aanbieden waar ze wél op mag knagen.

Op zich kan schoenen knagen geen kwaad, als ze het niet opeet. Maar uiteraard je goede schoenen wil je niet kapot geknauwd.

Kan je een oude schoen aanbieden?

Net hetzelfde principe, biedt die dan aan als ze je schoenen wil knabbelen. Ze zal de link wel snel leggen.

Wilgenballen hoor ik ook veel dat het helpt, maar ik heb ze zelf (nog) niet.

Hier heb ik ook wc rolletjes en doosjes met wat gaten in gevuld met hooi en af en toe wat lekkers in de vorm van groente erin. Spelen ze mee, knauwplezier aan hooi en doos, werp materiaal, noem maar op!

Je mag een konijn best veel aanbieden.

Ze zijn graag bezig natuurlijk ;)

En één of 2 speeltjes is ook hier helemaal niet voldoende gebleken. Ze willen rennen, ontdekken, vanalles uit de weg zetten en verslepen, gooien, graven, lekker gek doen, mijn voedster doet ook niet liever als ergens op springen en er weer af, onder de kasten onderdoor, dan er weer op en zo gaat ze maar door.

Onze Blacky draait zo ook de nodige rondjes in huis, van onder de kast naast de buro, achter de zetel door, over zijn zeteltje (jaja, konijn heeft hier een eigen zeteltje haha), door zijn hooi tunnel, onder tv kast onder door, springt hij over zijn (tijdelijke) nachtbak, racet hij door zijn tunnel, onder de tafel onder door etc. Zo maakt hij heerlijk zijn eigen parcour.

Het helpt als er dan es nieuwe dingen staan om te ontdekken, of alles een keertje anders gezet ofzo.

Veel uitproberen!

Je vindt vast wel wat zij leuk vindt.

Elk konijn is ook weer anders natuurlijk.

Wat onze Blacky leuk vindt, daarom ons Rosalie niet en omgekeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn knaagd aan alle schoenen en ik vind het nou niet echt leuk wat er tegen te doen eigenlijk? blijkbaar niks maar ik moest het vragen

Weet je dat je inmiddels al 30 topics aangemaakt hebt waarin je naar de bekende weg vraagt?

Het begint me echt m'n neus uit te komen. Regel de basisvoorzieningen nu eerst eens. Geef jezelf een schop onder je kont en fix wat je moet fixen, dan is het van het weekend klaar en heb je 2 konijnen en een grote ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dan doe je toch je schoenen bij de deur aan ;) . Mijn kleine happy vindt mijn schoenen ook leuk om aan te snuffelen en kleine hapjes uit te nemen (en heeft een grote doos aan speelgoed)

Gewoon jezelf aanpassen, dat is makkelijker dan je konijn aan te passen ;)

Kleine moeite

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

Ik denk toch dat jullie niet streng genoeg zijn geweest dan! Hier gedragen ze zich keurig hoor. Ze knagen niet, ze graven niet, ze maken geen geluid, ze springen niet, ze rennen niet, ze poepen niet... precies wat je graag wilt van je konijn toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lonja als je het vervelend vind dan reageer je tog gewoon niet hoe simpel is dat?haha nou ze heeft nu een wasknijper en vind ze erg leuk haha is ze nu al 10 minuten mee bezig en nee ik heb een kartonnen knaagblok en ze eet ook alle karton op wat ze knaagd dus zoveel karton geven dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lonja als je het vervelend vind dan reageer je tog gewoon niet hoe simpel is dat?haha

Ik vind het best hoor, je zal vanzelf merken dat je dan ook geen vragen meer hoeft te komen stellen zo lang dat jouw houding is, omdat mensen het beu worden en inderdaad de meesten geen antwoord meer zullen geven omdat je er toch niks mee doet, terwijl er hier heel veel mensen moeite in stopten die vragen te beantwoorden puur voor jou en vooral jouw konijn.

Als het om jou ging zou ik het makkelijker vinden om niet te reageren, maar ik vind het gewoon sneu dat er daar wel een konijntje zit dat helemaal niks heeft en dat je iedere dag wel weer iets vindt waar je je aan ergert.

Het komt gewoon niet over alsof dat leuk is voor je konijn en dat heeft dat beestje niet verdiend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik heb heel erg veel plezier in me konijn maar ag er waren dingen waar ik me aan stoorde en dat heb ik nu niet meer maar dat komt omdat de eerst weken niks geks was (tenminste dat zag ik nog niet) en nu ik me konijn beter ken zie ik dat wel en let ook op houding oren enzo en snap ik het ook beter !

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik heb heel erg veel plezier in me konijn maar ag er waren dingen waar ik me aan stoorde en dat heb ik nu niet meer maar dat komt omdat de eerst weken niks geks was (tenminste dat zag ik nog niet) en nu ik me konijn beter ken zie ik dat wel en let ook op houding oren enzo en snap ik het ook beter !

je schreef laatst ook dat je een ren ging kopen toch? Puppyren? Hoe is het daar mee? Dan gewoon geen schoenen in de ren zetten, klaar! ;)

Verder moet je oppassen dat je het konijn leuk vindt om het konijn-zijn.. en niet pas als dit-is-wat-ricksem-wil-dat-het-beest-doet. Typisch konijnengedrag is onder andere willen rennen, klimmen, springen, met een maatje zijn en knagen. Dat zijn dingen die, als je het irritant vindt dat je huisdier dat wil of doet, aan jou liggen en niet aan het konijn. Net zoals een hond wel eens zal blaffen en een kat wel eens iets van een tafel zal stoten. Het hoort bij het soort dier. De meeste mensen maken hier topics aan met bezorgde vragen, jij vooral met geklaag. Vandaar dat mensen zich hier hardop beginnen af te vragen of je een konijn als huisdier echt wel leuk vindt. Dat is geen verwijt naar jou toe, ik denk dat iedereen juist heel veel geduld probeert te hebben en te kijken of er geen andere oplossing is.

Maar goed.. de ren. Hoe staat het daar mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .