Ga naar inhoud

Dolly heeft E.C.


Noontjje

Aanbevolen berichten

De afgelopen weken viel het ons op dat Dolly (voedster; 4,5 jaar) enorm veel drinkt.

Het flesje van 300 ml is binnen een dag leeg tot op de laatste druppel, ze hangt er bijna de hele dag aan.

Eten doet ze als de beste, ze heeft trek en eet haar brokken, groente en hooi goed.

Ze is de laatste 2 maanden enorm mopperig wanneer we in de kooi komen.

Ze gromt en probeert te happen.

We wisten niet of dit is om haar maatje te beschermen of dat het een teken van dominantie is en zij alles als eerste moet hebben.

Vorige week had ze heel warme en vuurrode oren.

Dat ging in de loop van de dag beter, maar kwam later in de week weer terug.

Nu is dit afgenomen en is haar temperatuur ook weer normaal.

Vanmiddag bij thuiskomst van mijn werk, zat ze in haar kooi en wilde naar de andere kant.

Opvallend was dat ze met haar voorpoten probeerde weg te komen maar haar kontje niet mee wilde.

Het lukt haar erg moeilijk vooruit te komen, waarbij haar kontje en achterpootjes er een beetje achteraan sleepten.

Dit was geen goed teken.

Bij het huppen door de kooi was te zien dat ze erg onstabiel is aan haar achterkant.

Ze wankelt heel erg, maar probeert vooruit te komen.

Ik heb haar uit de kooi getild en nagekeken.

Het viel mij op dat haar vachtje lichtjes geel is, ze poetst zich minder, en bij haar kontje is het nat en vies.

Er plakt gelukkig niets aan haar vast, maar weer een teken aan de wand want ze is erg proper.

Meteen de dierenarts gebeld en langs gegaan.

Alle bovengenoemde verschijnselen heb ik vermeld.

De dierenarts heeft haar volledig onderzocht.

Het mopperende, aanvallende gedrag heeft te maken met haar gezichtsvermogen.

Blijkt dat haar linkeroogje niet meer zo'n goed zicht heeft.

Het reageerde ook niet naar behoren op de testen van de dierenarts.

Ook is er gevoeld of er ergens een knobbel te ontdekken was in haar buik, een tumor,

aangezien ze niet gesteriliseerd is en de kans op een tumor groot zou kunnen zijn.

Wat betreft alle andere verschijnselen die zijn opgevallen de laatste weken, kon de dierenarts duidelijk zijn.

Voor de zekerheid de keuteltjes bekeken (die zagen er goed uit) en een plasje gecontroleerd.

In haar urine is wat bloed te ontdekken, wat kan duiden op een aantasting van de nieren (door E.C.).

Alle andere verschijnselen bij elkaar opgeteld, kwam de dierenarts tot de conclusie...

E.C.

We hebben medicatie meegekregen:

- Enrofloroxoral 2 x daags 0,75 ml voor 10-14 dagen

- Fenbendrops 2 x daags 1,5 ml voor 14 dagen,

daarna 2 x daags 1 ml voor 6 weken.

Ook hebben we haar uit voorzorg gescheiden van haar maatje.

Dit leek ons beter dan het maatje ook behandelen voor E.C. terwijl deze helemaal geen verschijnselen vertoont.

Afgesproken met de dierenarts is dat we haar op de hoogte houden hoe het gaat.

Wij kunnen altijd bellen, mailen en langsgaan.

Zij zal over ongeveer 2 weken contact opnemen om te kijken hoe de situatie ervoor staat.

Dus....

Nu flink in de lappenmand, aan de medicijnen en hopen dat onze lieve Dolly dit overwint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen zelf gestart met het toedienen van de medicatie.

Ik had het erger verwacht met Dolly.

Hoewel ze de handdoek heeft ondergeplast en er wat keutels lagen, heeft ze zonder moeite de medicijnen genomen.

Goed gedaan meisje!

Beloont met een klein snoepje erna.

Nu ligt ze languit in haar kooi, zichtbaar onder de indruk.

De arme schat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten doet ze nog prima.

Ze viel net niet aan op het snoepje, maar dat kan ook door de stress van de medicatie komen.

Ze krijgt heerlijke brokjes, lekker kruidenhooi en veel groente.

Genoeg keuze, allemaal dingen te eten die ze heerlijk vindt.

Hoop dat ze goed blijft eten, want dat is het halve werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly is vanmiddag redelijk actief geweest.

Ze heeft zich uitgebreid gewassen.

Daarna heeft ze van de lekkere groentes gesnoept die ik in de kooi had gelegd.

Verder is ze op en neer aan het hupsen in haar kooi.

Ze is erg aanhankelijk nu.

Dit was ze de laatste maanden absoluut niet meer.

Ze laat zich gemakkelijk aaien, komt voor een knuffel en drukt zich dan helemaal tegen je aan.

Vanavond even lekker rennen en weer de medicijnen.

Hopen dat ze dat net zo goed doet als vanmorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Tara1985, dat is zeker schrikken.

Het blijven zorgenkindjes, konijnen.

Dan denk je dat het goed gaat en je heerlijk van ze kunt genieten, en dan gebeurd er toch weer iets.

Medicatie vanavond ging ook goed.

Nu viel ze erna aan op het snoepje.

Hahaha, fijn dat te zien.

Ze is vanavond actiever dan de rest van de dag. Ze knabbelt zo af en toe eens een stuk witloof of een strootje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even een vraag:

We hebben Dolly apart gezet van haar mannetje, aangezien EC via de urine verspreid kan worden en wij niet willen dat Flap ook ziek wordt.

Wat adviseren jullie?

Apart laten tot Dolly weer aan de beterende hand is?

Of samen zetten en Flap ook preventief behandelen voor EC?

Ik vind het zo sneu dat de twee dropjes nu alleen bivakkeren. Ze zijn erg klef samen normaal.

Dolly is wel veel aanhankelijker nu ze alleen zit. Dat geeft denk ik minder stress dan dat ze samen zit en constant Flap wilt beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte update:

De medicijnen gaan er nog steeds redelijk goed in, wat ik geen goed teken vindt. Alsof Dolly zelf weet, dat ze haar goed doen.

Wel was ze vanmorgen wat van slag.

Ik zette haar op de handdoek, gaf haar de medicijnen en toen we daarmee klaar waren, wilde ik haar nog even kriebelen.

Ze draaide haar hoofdje scheef, haar ogen werden deels wit en ze begon heel raar te kauwen.

Eerst gewoon in de lucht, daarna met haar neus in de handdoek.

Niet bijten, maar erop.

Waarom kan ze dit doen?

Schrok best hiervan.

Verder merk ik nog geen verandering in de hele situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We zijn nu dikke twee weken verder sinds het bezoek aan de dierenarts.

Dolly eet goed.

Drinkt uit een bakje en betrap haar erop dat ze soms weer f aan haar fles hangt.

De medicijnen zetten we nog door.

Haar urinebrand is weg, gelukkig.

Ze wast zichzelf weer beter.

Ze zit niet meer alleen stil in een hoekje, maar hupt weer wat rond.

Je ziet dat ze nog leunt naar een kant, links.

Dan lijkt haar kont volledig verkeerd te staan ten opzichte van de rest van haar lichaam.

In haar oogjes zit witte rommel, in de hoekjes.

Dit kijk ik even aan, anders schoonmaken met afgekookt water.

Al met al geen achteruitgang, lichte verbetering.

Nog 6 weken door met de medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jee wat een rot ziekte , ik moet je zeggen dat ik veel topics hierover heb doorgelezen , maar nu mijn konijn het ook heeft , weet ik niet of ik de behandeling ga doorzetten , ik vind het vreselijk om te zien , ze sleept met haar knietjes over de grond en valt soms om , ben begonnen met de medicatie , maar nu vraag ik mij af of ik er goed aan doe.............. pas 2 dagen en het moet nog zo lang voortduren en ws erger worden , want ze is vandaag een stuk slechter dan gisteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een rotziekte.

Heb het idee dat wij er vroeg bij waren, maar desondanks zie ik na twee weken weinig tot geen vooruitgang.

Ik doe er alles aan mijn nijn erdoor te krijgen.

Tuurlijk moet je je wel afvragen wat konijnwaardig is.

Maar die vraag is bij mij nog helemaal niet aan de orde.

We gaan ervoor!

Succes jíj ook met jouw konijn.

Het kost veel tijd en energie.

Maar dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je neemt wanneer je een huisdier besluit aan te schaffen. Ook zij hebben recht op goede verzorging bij ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tijd heb ik wel ,en ze is supermakkelijk met de medicatie geven , de schat , haar hokgenote is niet hanteerbaar ,maar ik hoefde volgens mijn da haar ook niet te behandelen , dat zou ook niet lukken met die heks . Maar ik vind het erg moeilijk om haar zo te zien , tis dat ik lees dat ze op kunnen knappen , morgen moet ze prednisonspuit hebben , en dan overleg ik nog met de da pffffffff moeilijk .

Ze is 8 jaar dus ook niet de jongste

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Alweer enige tijd geleden dus tijd voor een update.

We zijn nog steeds bezig met de medicijnen. Dit wordt met de dag moeilijker. Ze verzet zich flink.

Toch lukt het nog. Soms druppelt ze wat medicijn en likt het daarna op.

Ik merk dat ze afvalt, ondanks de hoeveelheid groente en hooi die ze krijgt. Van haar biks moet ze niets hebben. Af en toe eens eentje. Dit baart mij wel zorgen.

Verder zie ik dat haar buikje van de onderkant vies is, alsof ze in haar eigen plas heeft gelegen. Ze maakt dit niet zelf schoon.

Het lijkt ook dat ze nog slechter is gaan zien. Ze is erg schrikachtig en haalt dan ook uit.

Ik ga vandaag contact opnemen met de DA want ik zie het niet vooruit gaan. Even navragen wat we nog meer kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het topic nu pas, wat ontzettend sneu. Wat is EC toch ook een rotziekte.

Het klinkt ook niet goed en gezien ze zoveel symptomen heeft denk ik dat de parasiet al wat langer actief was en behoorlijk wat schade heeft aangericht.

Ik hoop dat de dierenarts nog wat kan doen. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezoek aan de DA vanmorgen:

DA vond Dolly er al stuk beter uitzien. Ze is 70 gram bijgekomen de afgelopen 6 weken ondanks dat ze geen biks eet.

Haar buikje voelde goed en vol aan.

Aangeraden werd een papje te maken van de biks.

Medicatie doorgeven, nog ongeveer een maand.

Merken we na 2 weken goede vooruitgang mogen we stoppen.

Er is een haakje op haar kies rechtsonder bijgeknipt en gevijld.

Goede hoop dus weer.

En bevestiging dat we goed bezig zijn geweest de laatste weken met Dolly.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .