Ga naar inhoud

Gedroogde kruiden = kleine keutels


Eefje

Aanbevolen berichten

Ik geef mijn konijntjes al enige tijd een mengsel van gedroogde kruiden, ze zijn er helemaal gek op! Nu reageert mijn ram nogal snel op voeding met kleine keuteltjes, waardoor het lastig is om het menu gevarieerd te houden.

Ik twijfel nu over de kruiden. Ik gaf ze eerst een volle eetlepel per konijn, toen ik vaker kleine keutels vond ging ik ze minder geven. Nu hadden ze een paar dagen kettingkeutels, dus heb ik ze 's avonds nog een extra portie groenten gegeven met wat prozyme en geen kruiden, dat ging hartstikke goed. Gisteren hebben ze weer (een beetje) kruiden gehad en ja hoor, een paar piepkleine keutels in de ren. De keutels in de bak zagen er verder allemaal goed uit. Ik vermoed dat er een paar soorten kruiden in de kruidenbak zitten die niet goed verdragen worden, maar welke dat dan is/zijn?

Het probleem is dus dat ik mijn beestjes graag een gevarieerd menu wil aanbieden en die kruiden vind ik toch wel erg belangrijk, maar wat ik me nu dus afvraag: Wat is beter, een minder gevarieerd menu en gezonde keutels, of meer gevarieerd met af en toe een kleine keutel er tussen?

De andere optie is natuurlijk de giga bak met kruiden dan maar naar de opvang te brengen, een nieuwe lading bestellen en dan alles apart houden van elkaar en 1 voor 1 bekijken hoe het verdragen wordt. Dit zit in de bak, misschien herkent iemand iets dat vaker minder goed verdragen wordt:

Echinacea / rode zonnehoed - 500 gram

Paardenbloem gedroogd - 100 gram

Weegbree - 100 gram

Pepermunt steeltjes - 100 gram

Frambozenblad - 100 gram

Dille stelen - 100 gram

Peterseliesteeltjes - 250 gram

Luzernesteeltjes - 500 gram

Kamille bloemen gedroogd - 100 gram

Goudsbloem - 100 gram

Brandnetelblad - 100 gram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goudsbloem is naar mijn weten een prima plant voor konijnen, ze krijgen hier 's zomers hele bossen, alle half-uitgebloeide bloemen van die dag en ik heb het heel veel staan en er komen iedere dag nieuwe bloemen dus krijgen ze ook veel. Einde van de zomer knip ik alles helemaal kort (dan loopt het nog een keer mooi uit zodat het tot in december bloeit) en dat gaat ook allemaal richting konijnen en ik heb er nog nooit wat van gemerkt dat het problemen geeft. Maar ja dat zijn mijn konijnen, wil niet zeggen dat een ander konijn er geen problemen van krijgt.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb deze kruiden al een tijdje in huis en het zit gemengd, dus dat is lastig. Daarom dacht ik eraan maar een nieuwe lading te bestellen en het 1 voor 1 uit te proberen, zal idd nog een hele zoektocht worden! Ach ja, alles voor de beessies he, wel heel vervelend dat gevoelige buikje van Frits, het is zo lastig om het menu een beetje gevarieerd te houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje heeft vorig jaar een antibioticakuur gehad i.v.m. een abces en daarna was hij ook opeens heel gevoelig overal voor en kon ik mijn mix ook niet meer geven. Nou mix ik gelukkig nooit alles in één keer, dus ik heb inderdaad kruid voor kruid uitgeprobeerd. Stomme was dat hij uiteindelijk overal tegen kon :sarcastic: heb hem alleen nooit meer groente kunnen geven helaas, dat wilde echt niet meer. Overigens zou ik zelf niet zo heel erg vallen over een paar kleinere keuteltjes, als het daar bij blijft en niet erger wordt.. Maar vreemd is het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .