Ga naar inhoud

Hoe weet ik of mijn konijntje blij/tevreden is?


AdreanaAukema

Aanbevolen berichten

Hoi! Zoals sommigen misschien mijn ander topic over Lucy al hebben gelezen, ik heb er een nieuw konijntje bij! Lucy dus! Ze komt bij een fokker vandaan. Maar het beessie moet natuurlijk heel erg wennen hier.

Bo (mijn andere konijn, mannetje, net gecastreerd, moet nog 2 weken wachten tot koppeling) zit nu in zijn eigen kooi en op aanraden van iemand op het forum hier heb ik ze toch uit elkaar gehaald tot het helemaal veilig is. (Had ze wel uit elkaar maar de kooien tegen elkaar aan zodat ze wel samen konden liggen etc)

Maar, Lucy is een dwerg, maar ze heeft een beetje hangoortjes, dus ik kan niet aan de standen van haar oren kijken hoe ze zich voelt. Hoe kan ik nu zien wanneer ze blij en tevreden is en wanneer ze juist iets niet leuk vind!?

Ik heb al ervaren dat je haar niet bij haar buikje moet aaien haha, dat vind ze nog te eng, dan gaat ze grommen en probeert ze te bijten. Dus ik probeer nu gewoon goed vertrouwen te winnen door alleen te aaien en af en toe aan mijn hand te laten ruiken en daarna een snoepje te geven, zodat ze weet dat de geur van mijn hand iets fijns betekend. (Had ik ergens gelezen dat dat werkte)

Iemand nog suggesties!?

Oh sorry trouwens dat ik van z'n simpel vraagje altijd z'n lang topic maak haha, vind het denk ik gewoon enorm leuk om het over mijn bunny's te hebben!:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn heeft genoeg ruimte en een maatje nodig om écht gelukkig te zijn. Dat maatje komt gelukkig dus.

De ruimte weet ik niet; hoeveel ruimte heeft ze?

Als konijnen gelukkig zijn maken ze binkys en bunnyflops. Maar als ze het niet doen, wil het niet zeggen dat ze persé ongelukkig zijn. Hier maken ze trouwens vooral in de zomer bunnyflops, omdat ze in de winter niet zo vaak languit liggen. Grote konijnen maken over het algemeen minder binkys als dwergen.

Als ze languit liggen zijn ze ontspannen. En als ze knarsentanden vinden ze het heel fijn, bv. dat je aait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van bo weet ik wel wanneer hij gelukkig is haha, dat is echt het meest belachelijke konijn ooit, echt heel raar om te zien, maar wel heerlijK! Lucy ligt er ook steeds heel ontspannen bij. Laat zich neerploffen en draait zich rond in de kooi etc.

Wat is precies een Bunnyflop? Een binkie ken ik maar een bunnyflop niet hahaa..

En de kooi, hij is ongeveer anderhalve meter lang en in de diepte een halve meter. Maar ze mogen altijd los lopen als ik er ben. En dat is meestal van 9 tot 12 ochtens en van 6 tot 12 avonds. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bunnyflop is wanneer ze gaan liggen op de zij en soms ook beetje naar de rug toedraaien..Weet niet of ik het goed uitleg, op youtube staan er filmpjes van..

Het ziet er voor het eerst best grappig uit, hihi dit is mijn eerste konijntje en ik maakte me zelfs zorgen of ze jeuk had of er iets was..Maar hier doet ze het voornamelijk als ze weer eens zoals elke avond lekker bij ons op de bank mag springen en rennen..En na wat rondjes heen en weer rennen ploft ze dan neer met een bunnyflop en gaat vervolgens lekker liggen keutelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat onze Blacky super blij is, als hij weer es als een dolle door de kamer rent, tunnel in en uit, hop van ene bakje naar andere.

Als hij rust, doet hij dat altijd ontzettend ontspannen, poten opzij, languit gestrekt, voorkant ziet er dan als een sfinx uit, met het verschil dat hij zijn hoofd netjes op zijn pootjes laat rusten en die oogjes heerlijk dicht zijn en je ziet dat hij aardig zit te soezelen.

Maar bij Blacky is het makkelijk te zien, het is een vrolijke jongen ;)

Ons Rosalie doet die bunny flop dus ook, van ene moment op andere, ploft zij neer, net niet helemaal op de rug, maar toch half, pootjes omhoog, hoofdje opzij en jaaah, ze lijkt dan in de hemel hoor.

Ook als zij rust, is dat languit gestrekt met poten opzij etc.

Ze huppelt vrolijk rond, komt naar mij toe om eten etc, geniet van de aaitjes (dan maakt ze die knaaggeluidjes als je haar aait).

De oogjes gaan dan stilaan dicht en als ik stop, ligt ze nog even verder te soezen tot ze wakker 'schrikt' omdat je niet meer aan het aaien bent en kijkt ze je verdwaasd aan van: waarom ben je nu toch gestopt???!!!! Dit was echt héérlijk!!

Als ze iets niet wil, is ze gewoon weg.

Blacky net zo, hij is minder aaibaar als zij en als hij het niet hoeft, hupt hij weg.

Ik merk het verschil in houding ondertussen wel wanneer ze gespannen zijn (dus wat bang bv) ipv ontspannen.

De ogen blijven bv opengesperd als ze niet op hun gemak zijn. Je voelt ook de spanning dan als je ze wel aait.

Ze zien er niet uit alsof ze elke moment zouden neerploffen of zich nestelen, maar blijven in eenzelfde houding zitten.

Als ze ontspannen en blij zijn, veranderen ze van houding als je aait, om zich comfortabel te zetten, worden ze wat langer en ja, comfortabeler, je krijgt er zo zelf zin van om languit te gaan liggen.

Tijdens het huppelen een binky verraadt natuurlijk ook geluk en plezier ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

>http://www.youtube.com/watch?v=c-igO8exa5A&feature=player_detailpage

Dit zijn bunnyflops.

De kooi vind ik wel aan de kleine kant, zeker als er straks twee konijntjes in moeten. Gelukkig mag hij vaak loslopen, maar konijnen hebben 24/7 ruimte nodig. Ze slapen 's nachts bijvoorbeeld niet. Maar als je er een rennetje omheen zet is het opgelost. :) Je bent dan toch weg, en hebt dus ook geen last van de ren in je kamer. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja dat doet ons Rosalie dus heel erg vaak! Fantastisch om te zien :D :D :D

Onze Blacky heb ik het nog niet zien doen, maar dat zal ook wel komen.

Rosalie doet geen binkies (toch niet dat ik al heb gezien), springt verder wel overal op en doet de bunnyflops alsof ze een professional is.

Blacky doet de binkies dan weer voor het minste geringste, maar geen bunnyflop tot nu toe.

Ik vind het heerlijk om te zien :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .