Ga naar inhoud

Rijden gecastreerde voedster


Eefje

Aanbevolen berichten

Mijn voedster is in november gecastreerd. Nu is ze sinds een paar weken weer best vaak aan het rijden, elke dag wel een paar keer. Mijn ram vindt het helemaal niet erg. Hij blijft gewoon languit liggen, het interesseert hem echt niks, terwijl hij voor haar castratie echt keihard wegrende als ze dat deed en toen het echt heel erg werd zelfs van zich af begon te bijten.

Goed, hormonen kunnen het dus niet zijn. Voor haar castratie was mijn voedster de baas, nu lijkt het erop dat mijn ram de baas is. Het is niet heel duidelijk, maar als er gejaagd wordt rent mijn voedster voor hem weg en niet andersom. Zou ze nu op die manier weer de baas willen worden? Of heeft het toch wat met het weer te maken, ook al kan het niks meer met haar hormonen te maken hebben? En zou het mijn ram nu zo weinig interesseren omdat hij toch al de baas is?

Het is helemaal geen probleem hoor, het is echt een schattig koppeltje, maar ik verbaas me er over, dus ben benieuwd wat jullie theorieën zijn :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Tara, ik zie dat je nog geen reactie hebt gehad.

Ik las je topic vrijdag op m'n telefoon, vandaar dat ik nu pas reageer.

Ik herken je beschrijving heel erg. Bij Buffel is het rijden nu iets minder, maar zij deed dit ook. Ze is in oktober gecastreerd. Vlak na de castratie dacht ik dat het nog wel hormonen konden zijn, maar in januari/februari reed ze nog steeds meerdere keren per dag op Beer. Hij reageerde er totaal niet op. Wij hebben ook lopen piekeren en gissen wat het zou kunnen zijn.

Ik dacht dat het misschien toch iets met de rangorde te maken had. Buffel is namelijk nogal een knuffelkont, maar Beer likt haar heel weinig, terwijl hij zelf wel veel gelikt wil worden. Ik dacht dat Buffel misschien hierdoor wat gefrustreerd raakte en daardoor op hem ging rijden.

Na het lezen van jouw verhaal kwam er nog een tweede gedachte bij me boven. Hormonen bevinden zich bij (volgens mij alle) zoogdieren namelijk niet alleen in de baarmoeder/eierstokken, maar ook in andere delen van het lichaam, zoals de bijnieren en de hypofyse (hersenen). Het zou misschien kunnen dat deze kleine hoeveelheid vrouwelijke hormonen die ze nog heeft, in combinatie met het naderende voorjaar, het rijden veroorzaken.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er meer mensen gereageerd zouden hebben die hier ervaring mee of verstand van hebben, aangezien ik dus met hetzelfde probleem zat ;)

Hier is het inmiddels weer rustig en zie ik Buffel nog maar heel af en toe op Beer rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat jullie hetzelfde hadden daar! Ik zat ook al te denken of er misschien in haar koppie nog iets zit dat zegt: hey joh het is lente, kindjes maken dus! Ik dacht dat de hormoonhuishouding een wisselwerking is tussen verschillende gebieden in het lichaam, dus inderdaad de eierstokken en hypofyse (over bijnieren wist ik niks) en dat door invloeden van buitenaf de hypofyse in werking gesteld wordt en zo signalen stuurt naar de eierstokken en dat die dan oestrogenen aan gaan maken (althans, zo werkt het bij mensen). Als er geen eierstokken meer zijn kunnen er dus geen oestrogenen meer aangemaakt worden. Hmm, ik wacht nog steeds op antwoorden van mensen die wat meer verstand hebben van biologie :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar weken geleden, toen het nog wat warmer was als nu, heeft Freya ook een paar keer gereden op Gwyn. Beide zijn ook gecastreerd. Dus denk zeker dat er toch nog wel iets kan spelen van hormonen. Maar kan ook puur een kwestie zijn van rangorde. Mocht het straks minder worden zou het toch nog wel een hormoon/lente iets kunnen zijn. Ik was zelf ook wel verbaasd, want sinds hun castratie en dat ze weer in de groep zaten had ik ze eigenlijk nooit meer zien rijden op andere nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het juist de ex ram die last heeft van zijn hormonen. Midden in de nacht rent hij rondjes om zijn vriendin heen en maakt Dan een zoemgeluid. Zij ligt dan plat. Zodra hij wil gaan rijden rent ze weg en laat hij haar weer met rust. Mijn voedster is begin januari geholpen. Ze heeft toen nog wel een enkele keer geprobeerd te rijden maar is daar snel weer mee gestopt. Toen ik het laatst tegen de dierenarts vertelde zei hij dat het waarschijnlijk door het voorjaar komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .