Ga naar inhoud

Mijn konijn knort


konijnenlief

Aanbevolen berichten

Ja endan ik vind da jij niet moet beslissen wat ik wel of niet doe met mijn konijnen! ze zijn dan ook tenslotte van mij en niet van jou!

Toen je je inschreef op dit forum heb je kunnen lezen dat wij hier tegen nestjes zijn en dat je, door lid te worden van het forum, akkoord gaat met dit feit. Het is dan ook niet raar dat je commentaar krijgt op het risico dat je aangaat door twee vruchtbare konijnen bij elkaar te zetten.

Een 'oeps-nestje' is wanneer een konijn uitbreekt of wanneer je het zwanger koopt of vindt... niet wanneer je volledig bewust van het feit dat ze beiden vruchtbaar zijn ze bij elkaar zet omdat jij dat leuk vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik beslis ook niet, als ik zou beslissen zouden er geen nestjes meer geboren worden...

En ik vind dat als je konijnen hebt je ze er voor hoort te zorgen. Je konijnen zomaar een ONNODIG nest te laten krijgen vind ik niet voor je beestjes zorgen.

Maar je beslist inderdaad zelf. Hoop dat je er over nadenkt en ze niet meer bij elkaar zet tot hij geholpen is. Je doet je konijnen er echt geen plezier mee en er zijn er al zo ontzettend veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ze ook niet samenzetten voor hij geholpen is maar ik wil ze wel gewoon samen ik de huiskamer aan elkaar laten wennen! daar is toch niets mis mee? gisteren wou mijn konijn ook al op hem rijden en dat heb ik niet toegestaan! :D

Het kan met een paar seconden gebeurd zijn. Bovendien helpt het je konijnen echt niet als je ze steeds samen zet en weer uit elkaar haalt, dat brengt stress met zich mee en daarbij dus een risico dat er toch gedekt wordt. Beetje geduld is echt in dit geval het allerbeste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe oud moet een konijn nu zij als je hem laat castreren ? want op de ene site is het 3-4 maanden op de andere dan weer 6 maanden maar op een andere site is dat dan weer te laat! ... ik weet het dus niet! :D

Dat ligt volgens mij erg aan het ras en aan het specifieke beestje.. de ballen/testikels moeten in ieder geval zijn ingedaald voor zover ik weet. Anders moet je even je dierenarts bellen om te vragen hoe zij het normaal doen. Sowieso moet je nog zeker twee weken wachten NA de castratie omdat er nog wat sperma aanwezig kan zijn waardoor zelfs NA de castratie een vrouwtje zwanger gemaakt kan worden.

Mag ik vragen hoe oud je bent trouwens? Dat praat soms wat makkelijker, als ik dat weet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vraag ik omdat het echt maar een paar seconden nodig heeft, en een nestje is niet zo leuk als dat het lijkt. Probeer in elk geval te 'luisteren' naar de adviezen die je hier krijgt, er geven een aantal mensen advies die er echt heel veel van weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe oud moet een konijn nu zij als je hem laat castreren ? want op de ene site is het 3-4 maanden op de andere dan weer 6 maanden maar op een andere site is dat dan weer te laat! ... ik weet het dus niet! :D

Het beste kan je dit aan een dierenkliniek vragen in je buurt, deze kan dat gelijk kijken of de ballen goed ingedaald zijn en vertellen wanner hij hem zou willen castreren. Iedere dierenkliniek is hier eigenlijk wel anders mee, ik heb er hier 2 zitten en de ene doet het al met 3-4 maanden en de andere wilt het pas met 6 maanden. Ook zou ik ze nu nog niet bij elkaar in de huiskamer laten zitten, je hoeft maar 1x met je ogen te knipperen en het kan al gebeurd zijn, en een nestje is niet zo leuk als het lijkt. Ze kunnen dood gaan, niet volgroeid zijn en je vrouwtje kan zelfs overlijden tijdens de bevalling ik neem aan dat je dit niet zou willen. Wat voor konijnen heb je? En hoe heten ze? =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet slim.

Hou je konijnen apart van elkaar tot die gecastreerd is. Ook niet samen laten rennen of iets. Het kan binnen 5 seconde gebeurd zijn.

Wat als je vrouwtje zwanger raakt, leuk konijntjes... maar wat als het mis gaat?

Wat als je vrouwtje overlijdt?

Wat als ze de jongen niet verzorgd? Ga jij ze dan elke dag met een flesje voeden waar heel veel tijd in gaat zitten?

Wat ga je doen als je konijn de jongen aanvalt (zie ander topic waarbij moeder de pootjes van de konijntjes af beet omdat ze niet wist wat ze ermee moest) ?

Wat als ze een operatie moet hebben omdat er iets misgaat tijdens de bevalling? Heb je daar het geld voor?

Wat als er iets met de jongen is? Heb je daar het geld voor om ze medisch te verzorgen?

We hebben nu een jong konijntje met een oogontsteking op het oog. Is gekomen toen ze de oogjes opendeden en er vuil inkwamen. Diertje is nu blind en het oog is helemaal verloren, bloedde gisteren nog toen de wond openging. Diertje is pas 5 weken oud. Waarschijnlijk moet het oog eruit worden gehaald.

Zou ze dus apart houden.... het kan binnen 1 seconde gebeurd zijn als het mannetje er net 1 seconde op rijd. Als je eventjes niet oplet.

Je konijntje is te jong om te dekken,... en als die dekt met 3 maanden kan dat raak zijn maar dat is zeker niet gezond! Misschien krijg je wel misvormde jongen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kan je dit aan een dierenkliniek vragen in je buurt, deze kan dat gelijk kijken of de ballen goed ingedaald zijn en vertellen wanner hij hem zou willen castreren. Iedere dierenkliniek is hier eigenlijk wel anders mee, ik heb er hier 2 zitten en de ene doet het al met 3-4 maanden en de andere wilt het pas met 6 maanden. Ook zou ik ze nu nog niet bij elkaar in de huiskamer laten zitten, je hoeft maar 1x met je ogen te knipperen en het kan al gebeurd zijn, en een nestje is niet zo leuk als het lijkt. Ze kunnen dood gaan, niet volgroeid zijn en je vrouwtje kan zelfs overlijden tijdens de bevalling ik neem aan dat je dit niet zou willen. Wat voor konijnen heb je? En hoe heten ze? =)

ik heb een leeuwenkopje: Huppel <3

en dan een teddy widder en hij noemt Pluis <

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet slim.

Hou je konijnen apart van elkaar tot die gecastreerd is. Ook niet samen laten rennen of iets. Het kan binnen 5 seconde gebeurd zijn.

Wat als je vrouwtje zwanger raakt, leuk konijntjes... maar wat als het mis gaat?

Wat als je vrouwtje overlijdt?

Wat als ze de jongen niet verzorgd? Ga jij ze dan elke dag met een flesje voeden waar heel veel tijd in gaat zitten?

Wat ga je doen als je konijn de jongen aanvalt (zie ander topic waarbij moeder de pootjes van de konijntjes af beet omdat ze niet wist wat ze ermee moest) ?

Wat als ze een operatie moet hebben omdat er iets misgaat tijdens de bevalling? Heb je daar het geld voor?

Wat als er iets met de jongen is? Heb je daar het geld voor om ze medisch te verzorgen?

We hebben nu een jong konijntje met een oogontsteking op het oog. Is gekomen toen ze de oogjes opendeden en er vuil inkwamen. Diertje is nu blind en het oog is helemaal verloren, bloedde gisteren nog toen de wond openging. Diertje is pas 5 weken oud. Waarschijnlijk moet het oog eruit worden gehaald.

Zou ze dus apart houden.... het kan binnen 1 seconde gebeurd zijn als het mannetje er net 1 seconde op rijd. Als je eventjes niet oplet.

Je konijntje is te jong om te dekken,... en als die dekt met 3 maanden kan dat raak zijn maar dat is zeker niet gezond! Misschien krijg je wel misvormde jongen...

Je hebt gelijk maar men zus wouw het graag ik wou het dan ook graag maar als ik dit zo lees moet het niet hoor! :D

Die arme kleine konijntjes :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat het niet goed is.

Ik zeg alleen dat de vacht voor de beestjes zelf niet ideaal is,

Nog een reden waarom ik ze niet zou laten voortplanten ;)

Ja heb al gemerkt als hij zen water om heeft gegooit dat hij dan helemaal nat is en dan plakken de keutels er in en dan moet ik dat er dan uit gaan kammen ... een hele klus dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het is niet goed dat ik een teddy widder heb? maar ze zijn wel SUPER schattig :D

Ik vind ze ook enorm schattig uitzien maar heb er bewust geen genomen omdat de vacht heel veel werk is. Op een kleur na is het ook geen erkend ras en bij het 'fokken' wordt er ook vrijwel niet gelet op de vachtkwaliteit, waardoor veel een vreselijke rotvacht hebben die enorm pluist en klit. Bij de opvangen komen regelmatig teddy widders terecht die zo in de klit zitten dat ze niet meer kunnen bewegen of klitten hebben die hun huid heeft stukgetrokken met zulke grote wonden dat ze het konijntje moeten inslapen omdat het niet meer te redden is. Dus als je een Teddy Widder hebt en de vacht heel erg goed bijhoudt is er natuurlijk helemaal niks mis mee, maar zeker met dat soort konijnen moet je geen nestje willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind ze ook enorm schattig uitzien maar heb er bewust geen genomen omdat de vacht heel veel werk is. Op een kleur na is het ook geen erkend ras en bij het 'fokken' wordt er ook vrijwel niet gelet op de vachtkwaliteit, waardoor veel een vreselijke rotvacht hebben die enorm pluist en klit. Bij de opvangen komen regelmatig teddy widders terecht die zo in de klit zitten dat ze niet meer kunnen bewegen of klitten hebben die hun huid heeft stukgetrokken met zulke grote wonden dat ze het konijntje moeten inslapen omdat het niet meer te redden is. Dus als je een Teddy Widder hebt en de vacht heel erg goed bijhoudt is er natuurlijk helemaal niks mis mee, maar zeker met dat soort konijnen moet je geen nestje willen.

Ik denk toch dat het een teddy widder is hij lijkt er wel op :D

En ik kam hem elke dag want al je een kleine klit niet kamt dan worden het er grote en dat wil ik niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop inderdaad ook dat je je goed hebt ingelezen voordat je een teddy widder genomen hebben. Ze zijn inderdaad heel schattig, maar ontzettend veel werk.

Wekelijks kammen en dat de komende 8 - 10 jaar iedere dag. Dan om de drie maanden helemaal kort knippen zodat nieuwe vacht kan aangroeien.

Wij hebben er twee weken geleden nog één moeten laten inslapen omdat de huid helemaal gescheurd was en het diertje ontzettend veel pijn leed.

Ook niet negatief bedoeld, maar hoop dat je hem wel echt goed gaat kammen en onderhouden.

Anders krijg je zoiets:

2iaagls.png

aangepast door Laptopmuis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop inderdaad ook dat je je goed hebt ingelezen voordat je een teddy widder genomen hebben. Ze zijn inderdaad heel schattig, maar ontzettend veel werk.

Wekelijks kammen en dat de komende 8 - 10 jaar iedere dag. Dan om de drie maanden helemaal kort knippen zodat nieuwe vacht kan aangroeien.

Wij hebben er twee weken geleden nog één moeten laten inslapen omdat de huid helemaal gescheurd was en het diertje ontzettend veel pijn leed.

Ook niet negatief bedoeld, maar hoop dat je hem wel echt goed gaat kammen en onderhouden.

Ja ik kam hem nu elke dag en veel sterkte he!

Het konijn van op de foto.. zo een konijn heb ik ook mààr een gewoon konijn met minder haar en het teddy widder konijn is bruin :D

aangepast door konijnenlief
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde precies hetzelfde zeggen als Sonja 1990 en laptopmuis. Ga inderdaad maar even naar marktplaats en kijk naar hoeveel advertenties van vandaag en gister dateren. Ik heb een ontzettend lief konijn uit de opvang gehaald die mijn andere konijn zelf heeft uitgekozen. Ze kunnen dus ontzettend goed met elkaar overweg, omdat ze eerst hebben kennis gemaakt om te kijken of ze met elkaar op konden schieten, en ze passen goed bij elkaar omdat ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Ook is castreren van het vrouwtje niet verkeerd, want de kunnen knorrig worden als ze last krijgen van hormonen en je neemt het risico weg dat ze sterven aan baarmoederkanker. Daar gaat 80% van de voedsters uiteindelijk aan dood.

Je kunt beter geen konijnen houden als je zulke ondoordachte beslissingen maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, volgens mij kan ik niet veel nieuwe en nuttige dingen meer vertellen...

Dat je een ongecastreerd rammetje en vrouwtje niet bij elkaar moet zetten, is volgens mij nogal logisch.

Er zijn echt al genoeg konijnen op de wereld!

Dus helaas, maar ze moeten nog echt even wachten voordat ze bij elkaar kunnen.

Enne, wat nou eigenlijk als blijkt dat ze over een paar maanden (als je ze wilt koppelen) toch niet zo goed met elkaar kunnen opschieten?! Weet je al wat je dan gaat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je konijntjes toch niet even aan elkaar laten wennen zonder dat je rammetje is geholpen. Echt heel onverstandig en ontzettend zielig voor het voesterdje om op een leeftijd van 9 weken zwanger te worden. Dat overleeft ze niet eens! Sorrie maar ga alsjeblieft je rammetje eerst laten helpen. Dus ook niet even aan elkaar laten wennen!!! Er zijn al genoeg konijntjes zonder baasje....

aangepast door suzan2801
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .