Ga naar inhoud

Steeds maar rijden op een ander konijn?


belleke

Aanbevolen berichten

Ik zie Molly dochter van Mamski voortdurend op haar moeder rijden. Moeder blijft gewoon wel rustig zitten en ondergaat het maar. Maar ik vraag me steeds vaker af moet ik toch ingrijpen of gewoon maar zijn gang laten gaan.

Ik zie ook wel vacht liggen van Mamski maar dat is van het krabben dat Molly doet tijdens het rijden. Zie haar niet bijten of zo.

Mamski is niet bang en eet en drinkt verder wel goed hoor.

Wel is ze erg mager daarom ben ik haar apart aan het bijvoeren. Als dit niet helpt ga ik met haar naar de dierenarts toe. maar omdat ze verder wel goed eet en ik er niets aan merk dacht ik dat het kan zijn dat haar dochter teveel eet die weegt 2650 en Mamski 1940gram.

Omdat ze gedumpt is weet ik ook niet hoe oud ze is. Het kan ook door ouderdom zijn dat ze zo mager is.

Maar als ze niet bijkomt laat ik haar nakijken en ook haar ontlasting omdat ze in het begin wormen en coccidiose heeft gehad toen ik haar pas had.

Word er bij jullie ook door een konijn veel gereden en laat die dat toe?

Grijpen jullie dan in??

Ik zag eerder altijd dat beide konijnen van een koppeltje het steeds afwisselend deden.

Vorig jaar deden Mamski en dochter het ook wel afwisselend nu zie ik Mamski zelf niet meer rijden.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster reed heel veel, mijn ram liet het tot op zekere hoogte toe, als het hem te veel werd dan werd hij boos, maar mijn voedster bleef het proberen, mijn ram had echt geen rust meer. Heb haar laten helpen en nu nergens last meer van, hormonenkwestie dus bij haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zolang het geen vechten wordt en Mamski geen wondjes krijgt, zou ik het aanzien denk ik. Maggy is hier ook al zo'n 2 weken hormonaal aan het irritant doen, maar Willow ondergaat het of schudt haar af. Ze hebben geen ruzie, dus ik denk dan maar: ff aankijken, gaat vanzelf weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze het zelf laten uitzoeken, maar mijn ram zette haar dan ook wel op haar plaats. Het duurde alleen zo lang dat ik wel in moest grijpen met een castratie. Als Mamski er onder lijkt te lijden zou ik wel ingrijpen, zolang je dat idee niet hebt zou ik ze het samen uit laten zoeken, maar dat is wel lastig als zij niet voor zichzelf opkomt, want wanneer gaat het dan te ver?

Lastig, maar waarschijnlijk merk je het wel aan haar als ze echt niet meer lekker in haar vel zit. Hier ging Frits bijvoorbeeld nooit meer relaxed liggen, maar altijd met zijn kont in een hoek geparkeerd zodat ze niet kon rijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mamski blijft gewoon zitten en verroert zich niet ook als Molly klaar is blijft ze ook op haar plek. Ze ontloopt haar dochter ook niet. Mamski ligt trouwens nooit languit die zit altijd een beetje bollig met haar pootjes onder zich getrokken. Iets wat mij en de andere opvang zo verbaasd heeft dat ze altijd zo apart erbij zat. Misschien is dit wel omdat ze doof is??

Ik kan niet aan haar merken dat ze het niet leuk vind. Maar ik zelf heb zelf soms wel het gevoel nu is het wel genoeg jongedame.

Zou ik er anders nog een knuffel bij leggen????

IK zou in de toekomst als de dochter zo blijft haar wel kunnen laten steriliseren. Omdat het geen dominant stel is durf ik dat wel aan.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet veel veranderd. IK zag gisteren Molly languit liggen en Mamski haar uitgebreid wassen.

Wat dat betreft is het gewoon een leuk koppeltje tot nu toe. Het meest hechte wat ik heb.

Heb ze gisteren twee voerbakken gegeven maar Molly ging eerst bij Mamski eten hoop dat Mamski door had dat zij ook nog bij een ander bakje kon eten. Heb haar s'middags weer apart lekkers gegeven erwtenvlokken en frambozenblad.

Zal haar eens wegen kijken of ze bij aan het komen is.

Hoop niet dat zij ook ziek is vind Wim al genoeg zorgen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het rijden hier gaat maar door.

Mamski heeft een kale plek op haar rug waar steeds de poten haar vasthouden.

Ze kruipt ook wel onder het opstapje omdat haar dochter haar daar niet kan pakken.

Later liggen ze dan ook weer bij elkaar en Mamski die doet ook niets terug.

Nu zitten ze ook weer samen in de hooibak te eten.

Zelf vind ik het zo zielig.

Weet niet wat is wijsheid.

Ik kan nog meer schuilplekjes maken waar ze onder kan liggen en het verder maar gewoon laten.

Ze af en toe even apart zetten maar ik denk dat dat het probleem niet zal oplossen.

OOk wil ik vanmiddag eens even overleggen met de dierenarts om de dames hier te laten steriliseren.

Maar dan ben ik weer bang dat het daarna geen goede koppeltjes meer zijn???

Mamski is vorig jaar ook wel twee weken bij Mollie weggeweest en daarna ging het meteen wel weer goed. Maar ondertussen is Mollie wel ruim een jaar.

Vorig voorjaar toen zag ik beide dames wel op elkaar rijden maar nu eigenlijk alleen maar Mollie op haar moeder.

Wat is nu wijsheid.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit hier met hetzelfde, maar dan voedster en ex-ram. Ik kon het ook niet langer meer aanzien dus heb ik een afspraak voor haar castratie volgende week woensdag. In het begin was het gewoon een beetje kijken hoe het verder liep, maar na weken heb ik het toch wel gehad, en Stitch ook. Want wie zal het zeggen wanneer ze eindelijk ophouden en misschien doet ze het dan toch terug volgend jaar of vroeger. Dus gewoon de korte pijn (zowel voor haar, mij als mijn portemonee), maar dan kan je tenminste met een gerust hart het huis verlaten en niet telkens moeten denken of ze hem terug aan het pijnigen/ambeteren is of niet.

Misschien kan je beginnen met Mollie gezien dat nu toch wel de grootste 'lastpak' is. En dan zie je wel wat je moet met Mamski. Als zij geen last heeft van hormonen zou ik haar zo laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dan niet aan Mollie omdat ik niet weet hoe oud ze is. Ook omdat ik op dit moment heel alert ben op haar gezondheid omdat ze wat magertjes is naar mijn gevoel. Die durf ik dus nu niet te laten opereren.

Ik dacht dan aan de dame van Samson uit de opvang omdat die nu waarschijnlijk schijnzwanger is en om Mollie te laten helpen.

Over Serenay ben ik nog aan het twijfelen omdat die niet dominant is en Wim wel. Moet ook kijken of ik die weer als koppel krijg gekoppeld.

Ik vind dit zo moeilijk want als ze daarna niet meer samen kunnen heb ik hoge kosten gemaakt en zit ik met 5 losse konijnen.

Ik pieker me wat af over die dieren hahahaha.

Zijn er nog dingen die ik specifiek moet vragen.

Ik wil weten of ze gas narcose of met een spuitje narcose krijgen.

Hoe de procedure is.

De prijs was iets over de 150 euro dat had ik al nagevraagd. Het kan misschien ergens anders goedkoper maar dat vind ik niet eerlijk ten opzichte van deze dierenarts die me altijd wel matst. Heb voor de behandeling van Wim nog geen een keer een consult hoeven te betalen wel iedere keer medicatiem narcose enz...

Maar even afwachten wat de dierenarts zegt.

OOk lijkt me het handig om iets beter weer te hebben want als ik ze nu binnen moet verzorgen kunnen ze niet weer na een week naar buiten.

Aniek hoe doe jij dat????Als je van een koppeltje eentje laat helpen???

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jups, pas nog mijn eigen Merle en dat was ook noodzaak zij is een jaar of 8 a 9 en een geluk bij een ongeluk zat ze binnen bij Jodokus en kwam er af en toe een plasje bloed voorbij. Zij had een flinke baarmoederonsteking en tumor.. ze is nu weer lekker bij en zit alweer bij Jodokus ze heeft 1 nachtje apart gezeten om te kijken met eten etc.

Andere oudste dame was 6 a 7 jaar die had een tumor bult die buiten de buik zichtbaar was. Ook vlot gegaan en weer vlot opgeknapt.

Het blijft natuurlijk altijd een operatie.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je informatie. Dan moet ik toch maar eens nadenken wat ik doe.

Maar ze is nu wat magertjes zet haar iedere keer even apart overdag en geef haar wat extra's. Verder merk ik er weinig aan eet goed enz. Ze is nooit een heel erg actief konijn geweest.

Is de kans op een baarmoedertumor als een konijn jongen heeft gehad net zo groot als als ze geen jongen hebben gehad???

Bedankt en knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, toevallig heeft Merle de dame van 8 a 9 jaar een aantal nestjes gehad en het was helemaal mis in de baarmoeder.

Dierenarts was ook best geschrokken en had niet veel later geopereerd moeten worden. Heb ook foto's er van gekregen ziet er niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geïnformeerd bij de dierenarts en informatie gevraagd. Ze doet het inderdaad met gas narcose. Eerst krijgen ze een spuitje zodat ze geen pijn hebben en in slaap vallen en dan dat gas.

Ze haalt baarmoeder en eierstokken eruit. Ik krijg pijnstilling en darm stimulerende middelen mee. Dus de normale procedure voor konijnen.

Het kost me 100 euro per konijn dus dat is erg netjes.

IK had het nog even over Mamski en dat vond ze inderdaad nu ook niet verstandig. Ik denk dat ik de andere beide dames toch maar laat helpen.

Als dit de zorgen over het rijden en de stabiliteit van de koppeltjes bevorderd.

Denk wel dat ik nog even wacht omdat als ik ze een paar dagen binnen moet houden ze met deze koude niet weer terug bij hun partner kunnen.

Kaya zeker niet want die zit in een zandren.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .