Spring naar bijdragen
Jetsel

Koppeling Wiesje en Stamper

Recommended Posts

Hoi!

Zoals sommigen weten staat binnenkort de koppeling van Stamper en Wiesje op de planning. Ik ben nu op vakantie, en S en W staan bij een vriendin. Nu is mijn vraag: zal ik ze meteen koppelen wanneer ze thuis komen, of zal ik een paar dagen wachten? Het is 20 minuten rijden voor ze. En, zal ik ze meteen in de officiële ren koppelen, of in een aparte ruimte? De ruimte wat de officiële ren gaat worden is Wiesje misschien 2 x geweest voordat ze ziek werd, maar als ik alles goed met dettol was, is dit dan een probleem? Dan hoeven ze niet nóg een keer verhuisd, snap je ;).

Ben benieuwd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou als je ze op gaat halen de konijnen samen in een vervoersbak doen en dan gelijk samen houden, meteen koppelen dus. Anders moet je ze apart vervoeren, terwijl je ze toch gaat koppelen en het de koppeling ten goede komt samen in de vervoersbak te reizen én ze hebben dan al steun aan elkaar tijdens stress. 2 Vliegen in een klap dus.

Ik denk dat het wel kan, in de officiële ren koppelen, dat Wiesje ziek werd is al best even geleden en als ze er maar zo weinig geweest is zal ze het misschien niet eens als haar territorium beschouwd hebben. Ze was er toen ook nog maar zo kort.

Maar ik ben geen expert in koppelen, andere mensen hier wel, dus ik zou nog even kijken wat anderen hierover te zeggen hebben.

Succes alvast en geniet nog van je vakantie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervoersbak voor twee nijnen... Kan ik hierbij denken aan een krat ;)? Heb ze nu in hun kooien vervoerd. Ze kunnen ook in 1 kooi, maar dat wordt de kooi van Wiesje, is misschien minder gunstig? Oh ik heb nog een katten vervoersmand, is dit een optie? Al denk ik dat een krat dan ruimer is...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het moet niet te ruim zijn, dan gaan ze schuiven. Een kattenvervoersmand is perfect. Ik ga morgen met mijn konijnen van 3 en 5 kg naar de dierenarts en die gaan ook weer samen in 1 kattenvervoersmand, en dan denk je dat dat krap is maar ze kruipen van angst het liefst bovenop en onder elkaar en laten een kwart van de ruimte onbenut.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja, wel even fijn om te weten zodat je er niet van schrikt: Op het moment dat je ze samen zet in de vervoersmand kan het goed zijn dat er onmiddelijk op elkaar gereden wordt. Is prima, maakt niet uit. Houden ze toch wel mee op als je de auto start en wegrijdt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zelf niet zo heel fijn voor de konijnen om gelijk in één ruimte gepropt te worden. Ik zou eigenlijk even kijken of je op het logeeradres een speeddate op neutraal terrein kunt doen, zodat je het eerste deel van de koppeling gehad hebt. Meestal heb je dan aan een kwartiertje, half uur genoeg. Dan wel samen in de vervoersmand en naar huis, waar je ze in de ren zet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koppelen in een vervoersmand? Nou, dat zou ik niet doen hoor. Na een koppeling is het prima, als het een half uurtje redelijk gaat, ze samen in het mandje mee naar huis te nemen. Maar ze bij elkaar zetten in het mandje vind ik geen goed idee. Ik zou het aanpakken zoals Dollie zegt of thuis samen in de nieuwe woning zetten (die je volgens mij prima als neutraal kunt beschouwen). Maar niet kennis laten maken in het reismandje, want dat is echt veeeel te klein.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, zo gaat het toch ook in een opvang, als je je konijnen naar huis brengt wordt er dan ook gezegd ze samen te houden en samen te vervoeren. Wel zijn ze dan al 10 minuten of zo samen geweest inderdaad.

Wellicht maakt dat dan het hele verschil? Hoe komt dat dan dat dan zo'n verschil maakt, het is toch niet alsof ze in die 10 minuten/ kwartier elkaar al kennen en de rangorde bepaald is? De hele koppeling moet dan ook nog beginnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, zo gaat het dus niet in een opvang, die tien minuten maken wel degelijk verschil. Natuurlijk sta je pas aan het begin van de koppeling, maar je kunt wel al inschatten hoe ze op elkaar reageren, ze hebben al wel kennis gemaakt. Dat is niet hetzelfde als elkaar kennen (als je iemand even de hand geschud hebt ken je diegene ook niet direct, maar je weet in elk geval wel wie het is) maar maakt wel degelijk verschil. Daarbij komt het zo nu en dan wel voor dat het gewoon echt niet klikt en dat er direct oorlog uitbreekt. Nou, dan liever niet in zo'n mandje hè.. In principe bij een speeddate in de opvang stop je ze ook pas samen in een mandje op het moment dat er een beetje rust is. Je laat ze elkaar eerst aftasten, uittesten en wacht dan tot een (relatief) rustig moment. Dat kan rustig naast elkaar zitten zijn, dat kan elkaar wassen zijn, dat kan zijn dat het ene konijn rustig aan de ene kant van de ren zit en de andere aan de andere kant, dat kan zichzelf wassen zijn, .. noem maar op. In elk geval wacht je er mee tot de konijnen vastgesteld hebben DAT er een ander konijn is en dat ze dat konijn toch wel zo aantrekkelijk vinden dat ze hem/haar niet gelijk aan gaan vliegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt heel logisch eigenlijk inderdaad.

Tsja zoals ik al zei, ik ben geen expert in koppelen en dit hierboven zijn de reacties die ik bedoelde die je af moest wachten Jetsel, want dit zijn de mensen die er allemaal wat meer van weten :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha hele discussie, thnx iedereen!

Dus het handigst zou nu zijn om óf bij m'n vriendin 10 minuten te speeddaten, of gewoon meteen thuis in de vaste ren? Dat is handig, dan maak ik meteen de ren in orde als ik thuis ben!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja beide zijn goede opties, op zich heeft het een voordeel om ze samen te vervoeren want dat schept wel vaak een band, maar direct na de reis in de ren zetten werkt vaak ook prima. Ik hou er zelf niet zo van om stress op te wekken om een koppeling tot een succes te brengen, maar de stress is er toch al in dit geval dus dan kun je daar maar beter even handig gebruik van maken :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vanmiddag S en W opgehaald. Alle is goed gegaan gelukkig. Alleen vertelde vriendin die erop paste dat "ze zo ontzettend veel aten", veel meer dan haar eigen konijn. Nu blijkt dat de zak van 3 kilo die ik vorige week vrijdag gekocht heb bijna op is, ik ben compleet in shock. Ze was verbaasd dat ze zo weinig hooi aten -_______-. My god, ik had gevraagd of ze s'ochtends en s'avonds een mini handje SS kregen, maar blijkbaar kregen ze een megahand, want toen ik rond 15.00 vanmiddag langs kwam was de bak van Stamper nog vol.

Anyway, vanavond krijgen ze alleen nog hooi. En verder eten en drinken ze goed, wat heel fijn is.

Morgen staat de koppel op het programma, vandaag de ren "in elkaar" gezet, even een foto van hoe het er nu uitziet:

405925699.jpg

Het hoeft alleen nog vastgezet te worden, en de bakken en tunnels erin. Morgen een volgende foto. Als dat klaar is mogen ze er samen in, spannend!!! Iemand nog tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh my, dan zal Wiesje wel weer lekker op gewicht zijn! Hahaha 3 kilo voer in een week voor 2 van die dwergkonijntjes! Oooohhh die hebben mazzel gehad met die vriendin van jou. Gelukkig ben je geen maand weg gegaan....

Heel veel succes morgen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahah ja bizar he!! Ik maak me idd geen zorgen meer over het gewicht van Wiesje, dat moet wel goed zijn nu ;).

Ze is verder ook echt heel vrolijk en druk, dus misschien was het ook wel even goed voor haar :P.

Hopelijk gaat de koppeling goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen Pipo bij me kwam at hij ook de hele dag door, alsof hij een maand geen eten had gehad, haha...wel at hij ook alle hooi en stro..

Misschien door nervositeit gaan eten? net als bij mensen; de 1 eet veel bij onrust de ander helemaal niks door de zenuwen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, de koppeling is begonnen. Wiesje heeft 1x op Stamper gereden, ze hebben elkaar gelikt, en nu is het voornamelijk Stamper die Wiesje achterna zit. Wel nemen ze af en toe tijd voor zich zelf, en er wordt flink gekeuteld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou de ruimte misschien te groot zijn? Stamper blijft maar jagen en Wies blijft wegrennen. Zo komt er niet echt een confrontatie. Wiesje gaat af en toe liggen, maar wanneer Stamper te dichtbij komt rent ze weer weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het er op de filmpjes heel erg beheerst uitzien allemaal! Zou het lekker zo laten ja, wellicht hebben ze gewoon even tijd nodig om het ijs te breken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben erg tevreden. Geen gevechten of constant rijden etc. Wel moet Wiesje nog steeds niets van Stamper hebben. Hij jaagt niet meer, maar hupst wel af en toe naar haar toe, maar dan hupt ze bijna meteen weer weg,. Ze eten allebei flink hooi en drinken ook goed. Keutels liggen inmiddels overal ;). Ik heb ze elkaar nog niet zien wassen en op 1x na nog niet zien rijden. Maar he, ze hebben de tijd he ;).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .