Ga naar inhoud

Enige konijntje..


Thams

Aanbevolen berichten

Sinds vorige maand heb ik een tam boskonijntje dat Haezel heet. Ik zit ontzettend op een roze wolk, ik ben helemaal verliefd.

Toch merk ik dat hij nu al aan tralieknagen doet. Ik denk dat hij hiermee wil aangeven dat hij eruit wil, maar ik weet het niet zeker. Ik ben studente en ben dus wel vaak weg. Meestal ben ik rond etenstijd thuis en dan mag hij de hele avond los tot een uur of 11. Zodra ik hem terugzet, begint het knagen.

Hij heeft geen vriendinnetje, helaas kan ik die er ook niet bij nemen. Ik woon nog thuis en was al blij dat ik één konijntje hebben mocht. Misschien over een paar jaar, als ik op mezelf woon, ik een meisje voor hem kan zoeken van dezelfde leeftijd uit een opvang. Maar tot die tijd heb ik een oplossing nodig voor zijn gedrag.

Hij heeft overigens een knaaghout dat aan het plafond van z'n kooi hangt, een slijpsteen, hooi en genoeg eten. Ook heeft hij een knuffel en een bal..

Wie heeft er een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendinnetje is vaak de beste oplossing tegen eenzaamheid & verveling.

Een knuffel wil ook nog wel eens helpen, maar hier reageert Haezel dus niet echt op.

Mss kun je verschillende soorten speelgoed uitproberen? Vaak vinden ze wc-rolletjes & dozen heel erg leuk.

Konijnen zijn gravers, mss kun je een leuk zandbakje voor hem maken?

Die slijpsteen zou ik direct uit zijn kooi halen, want deze kunnen levensgevaarlijk zijn voor konijnen!

Door de vele aanwezige mineralen & calcium kunnen ze hier op lange termijn hele erge blaasproblemen van krijgen.

Als je 'm iets lekkers te knagen wilt geven, zou ik verse wilgentakjes in zijn kooi leggen.

Mijn konijnen zijn hier gek op :) Regelmatig snoeit de gemeente de wilgenbomen langs de landwegen, waarna ze vervolgens de takken laten liggen. Deze laat ik dan weer in mijn auto, waardoor ik ze gratis heel blij kan maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat gaat helpen is meer ruimte én een vriendinnetje. De hele dag alleen in een kooi is doodsaai voor een konijn. Hij kan zich niet vrijuit bewegen en heeft niemand om zich heen om zich mee te vermaken.

Ik denk dat het wel belangrijk is om je huisdier te geven wat hij nodig heeft om zich gelukkig te voelen, hij heeft immers ook zijn levensbehoeften net als wij. Ik denk niet dat het zo moet zijn dat je een huisdier neemt die zich tegen alles in moet aanpassen aan de mens wat hem/haar goed uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh wat lastig, ben je zo gek op je beestje maar zo beperkt met wat je mag.

Constant tralieknagen is echt geen goed teken. Vergelijk het met olifanten in een kleine dierentuin die zo heen en weer staan te swingen de hele dag.

Meer ruimte zou ik als eerste aan proberen te pakken. Hier op het forum staan voorbeelden van hoe mensen konijnen binnen gehuisvest hebben. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, vaak kom je al een heel end wanneer je een paneelren om de kooi zet. Veel konijnen zijn gewoon zindelijk dus je hoeft je niet druk te maken dat alles smerig wordt. Als je meer plek hebt, kan je zorgen dat er meer is waar je nijn zich mee kan vermaken. Die van mij zijn gek op een simpele doos met wat stro er in, een wc-rolletje volgepropt met hooi.. het hoeft niet duur om leuk te zijn voor ze. Bovendien hoef jij je dan niet schuldig te voelen als je een avondje gaat stappen of lekker wilt uitslapen. De vuistregel is minimaal één vierkante meter per konijn.

Een vriendje is eigenlijk het beste (maar naar mijn mening niet zolang je te weinig ruimte hebt. Eerst dat, dan de rest). Misschien kan je je ouders overhalen door te vertellen over hoeveel hele lieve mooie beesten er in de opvang zitten? Een konijnenopvang zal je helpen met het zoeken van een goede match, helpen met het koppelen en bij problemen nemen ze het konijn weer terug. Misschien is dat voor je ouders een beetje een geruststelling? Twee konijnen zijn ook niet meer werk dan eentje. Je moet toch al voeren en verschonen, dat maakt niet uit. Een tweede konijn is juist MINDER werk omdat ze elkaar vermaken. Hopelijk kan je je ouders overhalen. Het klinkt in ieder geval alsof je zelf het beste wil voor het beestje.

Het is heel hard, maar ik denk dat je zelf ook wel weet dat als je het dier niet alles kan bieden wat het eigenlijk nodig heeft, het misschien een overweging is om het naar een konijnenopvang te brengen. JUIST omdat je er van houdt. Maar goed, voorlopig gaan we er gewoon van uit dat je al heel ver komt met wat meer ruimte en ouders die over te halen zijn! :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk wil ik het beste voor mijn nijn.. was ook al aan het zoeken naar een lief vriendinnetje. Maar het mag echt niet. Mijn moeder zegt 'dat hij eraan moet wennen' maar voor mijn gemoedsrust voelt het fijner als hij een maatje heeft.

Wc rollen liggen in z'n kooi, al volgepropt met hooi maar ook daar reageert hij niet op. Inmiddels is hij wel zindelijk op z'n toiletje :)

Mijn kooi heeft de volgende grootte:

43 cm hoog

100 cm lang

60 cm breed.

Wel rekening mee houdend dat Haezel een vrij klein konijntje is. Vergelijkbaar met een voskop.

Ik heb Haezel op mijn kamer maar mijn kamer is niet zo groot.. ik heb slechte ervaringen met een buiten konijntje, deze werd snel en veel ziek door allerlei ongedierte.. dus als ik ervoor zou kiezen hem buiten te laten zou ik een veel groter hok kunnen kopen en misschien dat een dinnetje dan wel mag.. maar dan zit ik met de gezondheid van beiden.

Ik wil nog wel een vriendinnetje voor hem zoeken, maar nu gaat dat niet. Een groter hok zal ook lastig gaan :(

Hij heeft vandaag nog niet een keer geknaagd.. ik merk echt dat het pas begint als hij een paar uur heeft los gehuppeld en hij weer terug in z´n hok moet..

Ergens weet ik wel dat je er beter over na moet denken voordat je een nijn neemt maar mijn hok is behoorlijk groot voor hem en ik heb nooit problemen gehad met mijn vorige nijn en ruimtegebrek..

Oh! En wat zou ik anders neer kunnen leggen qua slijpen voor z'n gebit? Ik heb nergens wilgen in de buurt.. :(

aangepast door Thams
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe klein je konijn ook is een kooi van jouw grootte is te klein voor elk konijn, zeker een konijn dat alleen zit. Beeld je eens in dat je er een kat zou insteken :)? dat doe je toch ook niet. Een konijn heeft minimaal 1 m2 nodig. Je moet daarvoor geen grotere kooi kopen maar een ren rond je kooi is al voldoende.

Ik heb Haezel op mijn kamer maar mijn kamer is niet zo groot.. ik heb slechte ervaringen met een buiten konijntje, deze werd snel en veel ziek door allerlei ongedierte.. dus als ik ervoor zou kiezen hem buiten te laten zou ik een veel groter hok kunnen kopen en misschien dat een dinnetje dan wel mag.. maar dan zit ik met de gezondheid van beiden.

Zolang je je hok met ren goed uitkuist elke week en de wc om de dag hoeft er toch geen sprake te zijn van ongedierte? zoveel leden hier houden hun konijnen buiten en het is me nog nooit opgevallen dat hun konijnen een minder goede gezondheid zouden hebben hoor :). Wilde konijnen leven ook niet binnen he ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen best buiten,.... ongedierte zal het niet aantrekken hoor als je het hok goed schoonhoud en het groot genoeg is voor de dieren. Als de dieren de juiste voeding krijgen etc etc.

Lijkt me gek dat er zoveel diertjes in je kooi zaten.

Wat geef je het konijn? Konijnenkorrel of gemengd voer? En vroeger ook?

Want konijnen kunnen madenziekte krijgen als ze te dik zijn (door gemengd voer) en de poep aan hun kont blijft plakken. Ook als ze aan de diarree zijn (verkeerd voer of gemengd voer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zaten vliegen, maden, kevers en andere enge beesten in die kooi die je, na 1 plaag te hebben schoongemaakt er noooooit meer uitkreeg. Verschrikkelijk wat heb ik gehuild..

Nou ja maakte je het hok dan op regelmatige basis schoon, ik vind het namelijk nogal uitzonderlijk veel ongedierte anders als dat het geval was. Ga je dan iets veranderen aan de huisvesting binnen :)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kooi is inderdaad echt te klein. Wat iemand al zegt, een kat zou je er nooit inzetten toch? Hoe is dit anders? De maat van het konijn maakt erg weinig uit. Ik heb twee dwergjes en die rennen, klimmen en springen meer en vaker dan mijn twee katten.

Ik heb nog niet helemaal begrepen waarom een rennetje om de kooi heen geen optie zou zijn? Je zegt dat je kamer klein is.. naja jammer dan. Je studeert en je hebt de rest van het huis ook nog, dan maak je maar wat plek. Dat is het minste dat je kan doen. Ik begrijp dat je hier misschien op andere antwoorden had gehoopt, maar we zijn gewoon eerlijk en uiteindelijk willen zowel jij als wij het beste voor Haezel toch?

Hier zie je hoe het bijvoorbeeld ook anders kan (van Eline en Cleo uit het topic over huisvesting):

attachment.php?attachmentid=67059&d=1362397107

of deze (van Suuzz uit hetzelfde topic):

attachment.php?attachmentid=66493&d=1359813286

Hier nog een linkje waar er te koop staan.. voor nog geen paar tientjes tover je het huidige hok om tot een veel fijnere omgeving voor't beestje:

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/ren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn onbeperkt hooi krijgt slijten zijn tanden genoeg hoor, daar heb je al die enge knaagstenen echt niet voor nodig :)

Verder sluit ik me aan bij de rest, hoe klein je konijn ook is, je kooi is te klein en dat laat hij merken door aan de tralies te knagen.

Zo'n panelenrennetje kost inderdaad niks, heb laatst nog een panelenren erbij gekocht om de mijne een stukje groter te maken, ik geloof dat het 25 euro kostte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik studeer wel maar het huis is wel van mijn ouders want ik woon nog thuis. Ik heb dus alleen mijn kamer.

Ik maakte het hok 1 keer per week grondig schoon en ik schepte iedere dag de drolletjes en plasjes eruit.. dus aan het schoonmaken heeft het echt niet gelegen.. Mijn konijnen waren ook niet te dik..

Het gebeurde gewoon.. ik weet ook niet waarom.. er zat echt werkelijk van alles in die kooi..

Het vriendinnetje wordt sowieso nog wel een probleem.. de ren moet wel lukken als ik de tweede foto zie.. denk je dat dat ruim genoeg is?

Ik kan sowieso een ren helemaal in de lengte tot het eind van mn kamer neerzetten.. of een rondje inderdaad..

Het gaat ook alleen maar over overdag.. want ' s avonds ben ik er en mag hij de hele avond losrennen..

Is het dan wel goed? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat je konijn dus eigenlijk bijna de gehele dag alleen zit als jij op school zit.

Daarom hebben ze behoefte aan een maatje en veel ruimte.

Misschien dat eens duidelijk aan je ouders uitleggen en misschien dan zeggen 'ja, dan moet ik het konijn maar wegdoen... want het is een groepsdier dus ik kan hem geen goed leven bieden'. Misschien als je zo gaat praten dat je ouders inzien dat het echt belangrijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan sowieso een ren helemaal in de lengte tot het eind van mn kamer neerzetten.. of een rondje inderdaad..

Het gaat ook alleen maar over overdag.. want ' s avonds ben ik er en mag hij de hele avond losrennen..

Is het dan wel goed? :(

Oooh dat zou al heerlijk veel plek zijn voor hem! Probeer het eerst even uit met de ren als je thuis bent trouwens, sommige zijn meester in ontsnappen en dan is het handiger wanneer je er bij bent ;)

En tja... eentje erbij is natuurlijk beter/leuker maar laten we het stapje voor stapje doen. Misschien kan je een dealtje sluiten met je ouders ofzo, dat wanneer je je propedeuse haalt en al die tijd Haezel goed verzorgt hebt er eentje bij mag (moet hij wel gecastreerd zijn natuurlijk!). Van de andere kant.. en dit zeg ik even uit persoonlijke ervaring: hoe leuk een konijn ook is, het beperkt je wel, zeker als student. Ik heb als student ook 1 konijn gehad (had ik dit forum toen maar al...) en daardoor heb ik wel studies in het buitenland enzo laten lopen, was zo gehecht aan 't beest. Waarmee ik wil zeggen... hou toch ook in gedachte dat als je een nijn niet alles nu kan bieden de opvang toch ook een optie blijft. Dat hij fijn daar een maatje kan krijgen en hopelijk snel een leuk nieuw huisje.

Wat betreft een konijn alleen zie ik het niet zo zwart/wit. Ik denk dat de levenskwaliteit van een konijn alleen (met voldoende plek) rond een vijf ligt en met een maatje rond een acht.. even ter voorbeeld. Het is gewoon een heel verschil of ze een soortgenootje hebben, het is zo leuk voor ze.

Naja.. we vallen in herhaling hier ook denk ik. Eerst maar eens die ren! Leuk joh, ga je zelf ook plezier van hebben. Post je foto's? :D

aangepast door asti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh.. ik heb nu net wel een foto gepost van de ruimte maar dat duurt nog even blijkbaar.

In ieder geval.. ik moet Haezel eerst laten castreren in dat geval.

Ik zit serieus te overwegen om gewoon een konijn op te halen zonder het te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat handig? Mijn ouders zouden het waarschijnlijk keihard weer terugbrengen ;). Misschien je ouders op dit forum laten meelezen? Zodat ze zien hoe belangrijk een maatje is?

Nou mijn ouders niet. Als ik zo veel van het beestje hield en dan met een sip gezicht ging zeggen dat ik het diertje maar terugbreng omdat ik het zielig vind en ik niet aan de behoefte van het diertje kan voldoen.. denk ik dat mijn ouders me wel heel erg serieus zouden nemen :P En dat ze zouden denken dat ik het echt meende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook maar 1 konijn en me begeleider zegt als je er 2 neemt moeten ze buiten nou dat vind ik onzin maargoed voorlopig heb ik er nog 1 waneer er 1 bij komt is nog onzeker maar ik heb nog niet het gevoel dat me konijn zich verveelt misschien zie ik het niet maarja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .