Ga naar inhoud

Schijnzwanger, wat te doen?


Barry

Aanbevolen berichten

Ik zou het even aankijken, als ze er erg vaak last van krijgt en bv ook ontzettend gaat rijden op haar maatje, of gaat sproeien, dus als ze echt last heeft van haar hormonen zou ik haar laten castreren. Als ze zo nu en dan een nestje bouwt lijkt me dat niet zo'n groot probleem. Dat hooi eten komt vast wel weer in orde als haar schijnzwangerschap weer over is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste keer dat ik probeerde te koppelen, reed ze wel op Speedy, maar daarna wist ze niet hoe snel ze weg moest rennen, want de rollen draaiden weer om. ;-) Sproeien doet ze de laatste tijd wel regelmatig, wat voorheen niet gebeurde, ze is juist helemaal zindelijk, net als Speedy. Vanochtend heeft ze wel wat hooi gegeten, maar lang niet zulke bossen als normaal. Biks eet ze wel gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijden tijdens een koppeling is normaal en heeft weinig met hormonen te maken, dat is dominantiebepaling. Maar dat ze vaak sproeit wijst wel echt op hormonale onrust. Mijn voedster deed dat ook (binnenkonijn) en ze zat de hele dag boven op haar maatje, ze kregen echt een beetje ruzie erom. Toen heb ik ervoor gekozen om haar te laten castreren en dat is hier een hele goede beslissing geweest. Ze zijn nu super lief samen, mijn voedster rijdt en sproeit niet meer, maar is verder nog wel precies dezelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters die vaak achter mekaar schijnzwanger worden hebben een verhoogd risico op baarmoederproblemen.

Als ze maar een paar keer per jaar schijnzwanger worden, zou ik niet direct castratie overwegen.

Momenteel hebben we echt voorjaarsweer, waardoor veel konijnenkopjes op hol gaan ;)

Elly had ik preventief laten helpen. Helaas was het bij haar niet mogelijk om beide eierstokken te verwijderen (anders zou ze doodbloeden), waardoor ze nog 1 eierstok heeft. Deze zorgt dat ze nog steeds wel eens schijnzwanger wordt.

Vandaar dat ik mijn eventuele volgende voedster pas laat castreren, als ze echt hinder heeft van haar hormonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine update, Bella loopt nu nog af en toe met een snor :yes:, maar ze is er niet meer zo actief mee bezig. Gedrag neemt nu dus wel af (heeft bijna 2 weken geduurd). Is dit nu nestdrang of schijnzwanger? Volgens mij zit daar wel degelijk verschil in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu meer een ritueel bij Bella geworden. 's Ochtends even haar snor opzetten, dan gaat ze lekker eten, liggen en rennen. 's Avonds pakt ze het weer een beetje op. Ik kijk het nog wel even aan, naar mijn mening heeft ze zich met dit gedrag nu niet in de weg. Maar mocht het erger worden, dan ga ik toch een operatie overwegen. Klopt het, dat een voedster na een half jaar niet meer gecastreerd kan/mag worden en alleen sterilisatie geschikt is? Sterilisatie lijkt me wel een wat minder drastische ingreep voor haar in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters kunnen ze alleen maar castreren. Sterilisatie doen ze nooit bij voedsters & is dus eigenlijk een verkeerd woord voor zo'n ingreep bij hen.

Een goede KKDA kan een voedster op bijna iedere leeftijd castreren, als het echt nodig is.

Maar hoe ouder de voedster, hoe zwaarder zo'n ingreep voor ze is.

Het klopt dus niet dat een voedster na een half jaar niet meer gecastreerd kan/mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is met 2 jaar nog gecastreerd, geen probleem hoor! Het schijnt eerder een risico te zijn als ze nog heel jong zijn dan als ze wat ouder worden heb ik gehoord, hoewel het risico voor een voedster van 7 natuurlijk wel weer groter is dan voor een voedster van 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf groot voorstander van laten helpen, vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde en ontwetend was, liet ik mijn voedsters niet helpen.

Sinds ik op mezelf ben gegaan (gezin heb enz enz) laat ik ze altijd helpen. Hoewel het bij opvangkonijntjes natuurlijk altijd moeilijk inschatten is, omdat je vaak niet weet hoe oud ze zijn als je ze uit de opvang haalt.

Dit zijn de voedsters die ik gehad heb met een * zijn geholpen, zie het leeftijdsverschil met niet geholpen voedsters. (Ik heb ook nog de nodige rammen gehad en die heb ik wel altijd laten castreren, maar die staan niet in deze lijst)

Tillie 3 geworden (als jong gekregen)

Bollie 3 jaar gehad (gekregen omdat eigenaar er af wou en Tillie was overleden)

Billie 1 jaar gehad was maatje van Bollie

Hein 4 geworden (ja dit was een voedster)

Karel 7 geworden (ja dit was een voedster)

Boeleke 5 geworden

*Dodo 8 jaar gehad (leeftijd onbekend)

*Droppie 8,5 jaar geworden (als jong uit opvang)

*Oepie, nu 9 jaar bij ons en doet het nog prima (leeftijd onbekend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis daarvan kun je inderdaad niet stellen dat gecastreerde voedsters ouder worden, misschien hadden de anderen wel gas ofzo. Maar je kunt natuurlijk wel met zekerheid zeggen dat de gecastreerde voedsters niet overleden zijn aan baarmoederproblemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

WIl toch ook even reageren over het castreren, ben zelf de afgelopen dagen bezig geweest met info zoeken over wel/niet castreren van mijn voedster. Maar ik ga het toch wel doen.

Mijn dierenarts deed er een beetje vaag over dus ik zag niet direct de noodzaak. maar nu na verder informatie verzamelen en rondvragen ga ik het toch doen(bij andere dierenarts)

Het is volgens meerdere sites en stichtingen zo dat meer dan 80% van de voedster komt te overlijden aan baarmoederproblemen op 4 jarige leeftijd..ben daar echt van geschrokken.

Dus het verband van castratie en het lijstje van Martine zou (helaas) best weleens kunnen kloppen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat percentage noemde die dierenarts van Utrecht op het konijnencongres ook. Maar..... Hij zei er ook bij dat dat percentage afgeleid is van wat zij binnenkrijgen aan overleden konijntjes voor onderzoeken ed. Ze zien ook een hoop konijntjes niet. Dat percentage is dus niet 100% betrouwbaar. Pin je daar dus niet op vast..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aan jezelf de keus of je voedster laat castreren of niet.

Mijn mening hierin is (gebaseerd op eigen ervaringen) dat als mijn volgende voedster geen tot weinig last heeft van haar hormonen, ik het niet genoodzaakt vind om haar te castreren.

Bij *Ida* (vorig vriendinnetje/zusje van Ed) was de castratie perfect verlopen, maar 1 jaar later overlijdt ze aan een heftige gasaanval.

Bij Elly is de castratie niet goed verlopen, waardoor ze momenteel nog 1 eierstok heeft & nog steeds schijnzwanger wordt. Zij heeft momenteel nog een risico op melkklierkanker. Ik hou haar goed in de gaten, meer kan ik niet doen.

Maar het kan gewoon heel goed dat ze met 1 eierstok 10 jaar gaat worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .