Ga naar inhoud

hangoor of oortjes rechtop en waarom?

Eefje
 Delen

Aanbevolen berichten

• Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Dollie Oh als ik die verhalen lees ben ik dan toch wel heel erg blij dat Wilma bij mij is. Zij heeft al die problemen die je beschrijft niet, omdat ze zo kort gehouden wordt! Was ook wel de voorwaarde van de opvang, ze moest binnen gehouden worden zodat er regelmatig een schaar overheen gehaald kan worden. Haar haar groeit wel ontzettend snel, als ik haar 2 maanden niet zou knippen zou ze echt een gigantische bol pluis zijn, haar haar groeit denk ik wel een cm per week en ook echt overal heel dicht behaard, ook op haar buikje, het is echt een drama. Ze oogt ook echt een flink stuk kleiner als ze net geknipt is.

Wat mij betreft mogen fokkers van langharige konijnen zelf ook zo'n vacht krijgen!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me daar echt nog nooit zo in verdiept: karakters. Vooral ook omdat ik hier lees dat het per konijn toch weer verschillend is. Ik ben trouwens bij voorkeur dat weer iemand voor rasloosjes denk ik. Geen 1 van mijn konijnen komt van een ras af. Het enige ras wat ik echt mooi vind, is de Franse Hangoor. Maar ik hoor dus hier ook weer dat vooral dit ras erg veel problemen heeft, dat weerhoud me er dan wel weer van om er een te nemen. Tenzij hij in de opvang is natuurlijk, dan is de keus snel gemaakt (als de rest van de konijnen het ook prima vindt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deborahcsdebobbies. Nhd heeft zekerweten een leuk karakter! Ik heb nhd's gehad en krijg straks kleurdwergen.

We zullen het verschil zien..

Teddy's hen ik ook helemaal niks mee, soms dat je niet een de ogen kunt vinden.

Niks voor mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de 30 jaar dat ik konijnen heb, 2 hangoren gehad. Boeleke, die ook nog olifantentanden en snot had en Gilles die wat langere plukken op zijn kop kreeg. Boeleke heb ik veel mee moeten doen bij de dierenarts, prikjes voor het snot, het bij laten werken van de tanden (slechte dierenarts, heeft nooit verteld dat die tanden ook helemaal verwijderd konden worden, internet bestond nog niet, dus wist ik veel) groente altijd in reepjes snijden. Na Boeleke wilde ik nooit meer een hangoor. Maar, toen kwam Gilles op mijn pad, gevonden op straat en ondanks briefjes bij supermarkten is niemand hem ooit komen ophalen. Bij Gilles moest ik elke maand zijn haar knippen, want anders werd het een rasta-konijn. Toen Gilles eenmaal gekoppeld was aan een opvang-voedstertje hoefde ik hem niet meer te knippen, want zij hield zijn haar kort.

Hoe lief beide hangoren ook waren, ik wil echt geen hangoren meer, ik mis een stuk expressie die de oren geven en ik vind dat de hangoren ze een sloom en sullig uiterlijk geven. Maar, dat is natuurlijk mijn mening (^_^)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hangoren vooral een goede PR hebben. Iedereen "weet" dat hangoren over het algemeen liever en rustiger zijn. En als je hip bent en veel geld uit kunt geven, neem je een Franse hangoor. En anders is de NHD vrij standaard. Dwergjes hebben het slechter gedaan en staan bekend als vals.

Maar men vergeet dat elk konijn gewoon een eigen karakter heeft. Niet alle hangoren zijn lief. Ik heb een flink litteken op mijn hand om het te bewijzen. ;) En niet alle kleurdwergen zijn fel. Mijn 2 tamste konijnen zijn de dwergjes. Het is voor een groot deel papegaaiengedrag waardoor iedereen maar blijft bij "hangoren zijn leuker, rustiger, liever, etc".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze zijn soms idd erg pittig kan ik je vertellen (hangoren). Ik vond qua gedrag het helemaal geen verschil maken tussen sta-oortjes en hangoortjes. ;) Ik ben echt benieuwd wat voor soort mijn volgende konijntje zal zijn. Ik zit nu steeds stiekem bij Aniek's website te kijken. Als we dit weekend gaas kunnen halen en na die stomme winterse periode die eraan zit te komen, gaan beginnen, dan kan de week daarop een konijn gehaald worden. Ze heeft er ook nog eens een paar grote formaten bij staan, dus ik hoop dat een van hen bij mijn hupsels kan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijntje was een hangoor, hierna heb ik ook twee rechtopstaande oortjes gehad, maar deze waren heel erg schuw, ik had er niks mee helaas. daarna heb ik nog 4 hangoren gehad, en kan inmiddels niet meer zonder! Nu heb ik 3 hangoren en 1 vliegtuig oor, bij Bloempje kunnen haar oren mega veel kanten op, hoog, laag, achter voor ;-)

Ik vind dat soms ook de ogen wat groter zijn van staande oren (vind ik er angstig uitzien). Van hangoren zijn die wat meer gesloten en knipperen meer, waardoor ik ze meer expressie vind hebben. Misschien is dit niet zo bij alle hangoren/staande oren, maar dat idee heb ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons koppel konijnen vroeger waren hangoren, maar een daarvan had helicopteroren. Ik vond die oren wel heel leuk om mee te friemelen. :P. En het konijn vond dat prima.

Mijn huidige koppel zijn dwergkonijnen met rechtopstaande oren. Ik heb ze wel gekozen vanwege hun cute-factor, maar dat lag dus niet aan de oren. Ze waren gewoon de leukste opvangkonijnen op dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind staande oren leuker omdat dat gewoon beter bij het plaatje hoort van hoe een konijn en van nature uit ziet. Je kan er ook inderdaad veel aan aflezen. Vraag me af of je toch op een andere manier een konijn zo goed kan lezen, de oren geven erg duidelijke aanwijzingen over de intenties inderdaad, maar ik heb nooit een hangoor gehad dus misschien vergis ik me.

Maar als mijn volgende nog aan te schaffen konijnen hangoren hebben en verder is alles leuk dan zal ik daar heus niet over vallen. Ik begon wel over dat soort dingen na te denken nu ik besloten heb konijnen erbij te gaan nemen, zoals ik er bij mijn eerste konijn ook over nadacht wat ik wel en niet wilde. Maar bij de eerste kon ik alle kanten op en nu zijn andere dingen belangrijker geworden. Met name hun karakter (moet aansluiten bij de konijnen die ik al heb) en liefst zijn ze in blakende gezondheid natuurlijk.

Mijn eigen smaak vind ik nu niet zo belangrijk, andere prioriteiten. Een pimpelpaars konijn met 5 oren is ook goed (al twijfel ik dan wel aan de gezondheid :P;) )

Alleen een lange vacht hoef ik niet, sorry leuke lieve konijntjes met een lange vacht, maar ik ben niet de persoon om te moeten gaan tutten met dieren die daar helemaal niet op zitten te wachten, zou er niet goed tegen kunnen en dat wordt niks in die ren bij mij.

Ik heb zelf een hele sterke voorkeur voor hangoren, niet alleen door de hangende oren zelf maar het ronde koppie en de korte bouw die ze hebben vind ik zo schattig! Ook val ik vooral op rossige/bruine dieren, zowel met konijnen, honden als katten. Maar wat mij vooral verliefd doet maken zijn de ogen. En ik heb dus helemaal niets met langharige konijnen, maar toen ik Wies haar ogen zag, kon ik door al dat pluis heen kijken. Gelukkig blijkt ze zo gek op borstelen te zijn (doe ik altijd tegelijk met mijn eigen haar kammen) dat ze al zelf naar me toe komt (misschien wel omdat ze als beloning brokjes krijgt...) en ik knip haar vacht ook om de paar weken bij wat ze ook allemaal best vind, de klik is in ieder geval het meest belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou van kleine grijze mini sierlijke konijntjes met staande mini oortjes. En daarom heb ik Sandy en Tobias. Sandy is wel een kleurdwerg, maar uit de kluiten gewassen, dus niet echt klein en de oren ook te groot. En ben ik verlieft geworden op Tobias. Heeft vliegtuig mega oren of hangend en is Oranje:love: En zo'n leuk karakter! EN Sandy fleurt er ook van op. Voor mij alleen nog maar konijntjes uit de opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb grote voorkeur voor konijnen met opstaande oren, waarom precies vind ik moeilijk uit te leggen. Ik houd sowieso van meer natuurlijk uiterlijk, bij meerdere diersoorten, extremen zijn niet mijn ding. Konijnen met opstaande oren vind ik een meer open houding hebben, nieuwsgieriger op één of ander manier. Maar ik heb wel één hangoor hier wonen, Catootje... bij haar viel ik echt op haar karakter.

Mijn konijn Zoef is eigenlijk het type konijn wat ik het mooist vindt, een middelmaatje, opstaande oren, korte vacht en leuke kleuren. Zoef is een drie-kleur Hollander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur gaat uit naar hangoren. Ik vind ze schattig. Maar de oren van een Vlaamse reus vind ik ook geweldig. En ik zag onlangs een foto van een Klein Lotharinger en toen smolt ik ook. En Kleurdwergen vind ik ook erg leuk. En konijnen met rechtopstaande oren met plukjes eromheen (zijn dat Voskonijnen?) vind ik ook mooi. Maar NDH met een egale kleur vind ik het allermooiste (zoals mijn eigen NHD voedster, kleur Isabella). Ik houd absoluut niet van Angora en andere langharige konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een ennooorm sterke voorkeur voor staande oren gehad. Totdat er bij Dollie/Anouk een NHD zat (Flynn) waar ik op slag verliefd op werd. Nu vind ik hangende oortjes ook helemaal schattig, vooral als hij rent of op z'n achterpootjes staat. Ziet er zo koddig uit. Wat dat betreft vind ik van die 'helikopter oortjes' het leukst.. of eentje hangend en eentje staand. Ach, eigenlijk zijn alle nijnen hartstikke leuk :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .