Ga naar inhoud

hangoor of oortjes rechtop en waarom?

Eefje
 Delen

Aanbevolen berichten

hier altijd staande oren gehad, ik vind dat schattig vooral als ze hem in allerlei standen draaien, nu voor het eerst 1 met hangoren, al staan ze meer naar voren, als "pupje" zien ze er dan zoooo schattig uit,.terwijl mijn man juist een nijn met hangoren een echt konijn vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Misschien is het overigens ook wel zo dat mensen eerder voor een hangoortje kiezen, omdat die als jong konijn (en als ze ouder zijn vaak ook?) een wat rondere kop hebben? Althans, dat vind ik vaak zo lijken. Konijnen met staande oren hebben ook als jong dier vaak een wat spitser hoofd. Dit hangt natuurlijk ook van het ras af. Een rondere kop heeft voor mensen eerder een Oh wat schattig factor (zijn volgens mij meerdere onderzoeken van).

Denk dat hier zeker een kern van waarheid in zit, je ziet bij honden ook dat mensen de rassen die veel 'baby-trekjes' hebben erg leuk vinden. Eén van mijn konijnen lijkt ook net een babykonijntje, hij heeft inderdaad een heel rond koppie. En hij heeft hangoren :he::P althans, die hoort hij te hebben, maar ze hangen dus vaak niet helemaal en soms helemaal niet. Maar je ziet dit bij Kleurdwergen ook. En tja, jonge dieren zijn nu eenmaal heel erg schattig dus logisch dat dieren die nog steeds op jonge dieren lijken als ze ouder worden ook erg populair zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een voorkeur voor rechtopstaande oren, maar moet wel zeggen dat het konijn ze dan ook wel omhoog moet houden :P.

Diva hier heeft kleine rechtopstaande oortjes, en als ze aan het rondrennen is ziet dat er fantastisch vrolijk uit :D, maar als ze aan het rusten is en ze naar achteren liggen, geeft het snel een wat 'norsere' indruk. (Norser dan een hangoor.)

Ze is dan ook totaal niet fotogeniek, want zodra ze de camera ziet, laat ze dr oren naar achteren hangen.....

(Zodoende waren de eerste foto's die ik van haar zag eigenlijk niet echt mooi. Ik ben puur voor het konijn gegaan omdat ik haar een fijn huisje wilde geven. Eenmaal in het echt viel m'n mond bijna open van verbazing; wat een leuk beest! :love: )

En tja, dr toekomstige vriend mag ze zelf uitzoeken. Hangoor, vliegtuigoor of gewoon rechtopstaande oortjes; het maakt mij niet uit. :)

(Ik ben deze maand nog bezig met afstuderen dus ze moet nog heel even wachten, ivm tijd en prioriteiten (die ik anders enkel bij de konijnen leg, bij het koppelen enzo, en niet bij de studie :wink2: ) maar ik ben heel benieuwd wat ze zelf leuker vindt, haha! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat hier zeker een kern van waarheid in zit, je ziet bij honden ook dat mensen de rassen die veel 'baby-trekjes' hebben erg leuk vinden. Eén van mijn konijnen lijkt ook net een babykonijntje, hij heeft inderdaad een heel rond koppie. En hij heeft hangoren :he::P althans, die hoort hij te hebben, maar ze hangen dus vaak niet helemaal en soms helemaal niet. Maar je ziet dit bij Kleurdwergen ook. En tja, jonge dieren zijn nu eenmaal heel erg schattig dus logisch dat dieren die nog steeds op jonge dieren lijken als ze ouder worden ook erg populair zijn..

Het is inderdaad zo dat mensen doorgaans dieren schattiger vinden als ze een groter hoofd hebben (relatief, in verhouding met hun lichaam) omdat bv baby's ook een groter hoofd hebben tegenover hun lichaam.

En ik heb ook de indruk dat de hoofdjes van hangoorkonijntjes groter lijken, ook al omdat de oren langs de zijkant hun kopje breder doet lijken. Mijn twee konijntjes met oortjes rechtop hadden, zoals Johanne91 heeft gezegd, een "spitser" kopje (ook als babykonijn).

aangepast door sanne_c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt mij wel erg bekend in de (let op, flauwe grap!) 'hangoren'. :he:

Oke, even sirieus.

Ik heb soms ook het idee dat Lizzie misschien slechter hoort dan Chibi.

Chibi is altijd de eerste die iets doorheeft, en Lizzie hupt er dan een paar seconden later achteraan.

Lizzie is toch altijd de beetje lompe en de slome, haha.

Ook ik heb met mijn hangoorkonijn de ervaring dat hij niet goed hoort, meer zelfs, mijn konijn is echt doof, hij hoort werkelijk niks. Hij ziet bv het eten pas als ik het voor hem heb gezet ook al sta ik al eeuwen met de voerbak te rommelen, en hij is nochtans supergefocust op eten!

Zou dat aan het ras liggen, of aan het "doorfokken" van NHD's?

aangepast door sanne_c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb met mijn hangoorkonijn de ervaring dat hij niet goed hoort, meer zelfs, mijn konijn is echt doof, hij hoort werkelijk niks. Hij ziet bv het eten pas als ik het voor hem heb gezet ook al sta ik al eeuwen met de voerbak te rommelen, en hij is nochtans supergefocust op eten!

pf wel handig zo, de mijne worden al gek als ze één korreltje horen rinkelen in hun bakje en het zijn allemaal hangoren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een voorkeur voor rechtopstaande oren, maar moet wel zeggen dat het konijn ze dan ook wel omhoog moet houden :P.

Haha ja dat is waar! Ik vind het ook zo leuk als ze nieuwsgierig op onderzoek uitgaan of iets spannend vinden, helemaal uitgestrekt ergens heel voorzichtig op af lopen en dan die oren zo recht vooruit :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staande oren vind ik het leukste. Je kan dan zo goed zien wat ze van plan zijn en wat hun humeur is, ook als je van een wat grotere afstand kijkt.

Mijn ram lijkt net een wild konijn, alleen dan heel donker grijs, met een mooi spits koppie en lange spitse oren. Vind het zo mooi om te zien hoe hij heel alert naar iets kan luisteren.

De voedster heeft vliegtuig-oren. Ik dacht eerst dat ze staande oren had, maar meestal staan ze gewoon alle kanten op. Ze kan echt heel intens staan luisteren met een oor recht omhoog en de ander volledig horizontaal. Super grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt bij mij heel erg af van het konijntje. Ik heb nu een konijntje met oortjes recht op aangezien ik dit inderdaad wat fitter vind staan. Bij NHDs vind ik ook snel dat ze chagrijnig lijken door hun oren. Franse en Duits hangoren daarentegen vind ik wel geweldig! Bij mij hangt dus echt van het beest zelf af, hij moet het kunnen hebben om het zo maar te zeggen :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik vind juist NHD wel vrolijk, doordat zij vrij korte oren hebben 'kunnen' ze er nog wel wat mee, bij FH en DH vind ik juist dat ze zo chagrijnig kijken. Hun oren zijn doorgaans te groot en te zwaar om iets anders mee te doen dan hangen. Maar het hangt inderdaad wel van het konijn af. Feline's oren kunnen ook niet echt veel meer dan hangen :P maar die kijkt toch niet chagrijnig, misschien door de lichte vlekken of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 9 konijnen gehad met staande oren en 3 met hangoren. Ik heb geen voorkeur voor bepaalde oren, maar moet een klik hebben met het hele dier. Vooral het koppie en bepaalde maniertjes geven voor mij de klik en ik val vaak op wat grotere konijnen. De ram die ik nu heb heeft bijvoorbeeld een heel bijzonder snoetje en oogopslag, daar smelt ik echt voor (en een prachtige rammenkop)!

Wel kun je staande oren duidelijker "lezen", zien hoe het konijn zich voelt. Hangende oren bewegen minder, zeker van grote konijnen, maar ook daar leer je de gemoedstoestand wel van aflezen.

Wel grappig om te zien dat er bij honden met hangoren vaak niet meer zo over nagedacht wordt. Jennelyn bijvoorbeeld vindt konijnen met hangoren "onnatuurlijk" en "suf/zielig overkomen". Onder haar reactie prijkt een prachtige blonde hond met ...hangoren. Er zijn vast mensen met honden met staande oren die honden met hangoren onnatuurlijk en suf vinden.

Ik heb momenteel twee konijnen met hangoren, een hond met hangoren en een hond met staande oren, en allemaal toppertjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, beide mijn konijnen zijn hangoren maar heb er niet op gezocht. Ik wilde een konijn en toen ik Koos zag was ik verkocht. Lizzey komt uit het asiel, ik was op zoek naar een vriendinnetje voor Koos, zij kwam binnen als vondeling en ik was wederom verkocht haha. Thuis was het liefde op het eerste gezicht.

Hier kijken ze absoluut niet de hele dag suffig haha, stelletje bandieten. Al kunnen ze het wel, vooral als ze zo lekker liggen ze relaxen samen.

Ik heb ook konijntjes met spitse oren gehad, het maakt me persoonlijk niet zoveel uit. Voor mij zegt karakter meer dan uiterlijk maar ik snap het wel dat mensen voorkeur hebben.

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind staande oren leuker omdat dat gewoon beter bij het plaatje hoort van hoe een konijn en van nature uit ziet. Je kan er ook inderdaad veel aan aflezen. Vraag me af of je toch op een andere manier een konijn zo goed kan lezen, de oren geven erg duidelijke aanwijzingen over de intenties inderdaad, maar ik heb nooit een hangoor gehad dus misschien vergis ik me.

Maar als mijn volgende nog aan te schaffen konijnen hangoren hebben en verder is alles leuk dan zal ik daar heus niet over vallen. Ik begon wel over dat soort dingen na te denken nu ik besloten heb konijnen erbij te gaan nemen, zoals ik er bij mijn eerste konijn ook over nadacht wat ik wel en niet wilde. Maar bij de eerste kon ik alle kanten op en nu zijn andere dingen belangrijker geworden. Met name hun karakter (moet aansluiten bij de konijnen die ik al heb) en liefst zijn ze in blakende gezondheid natuurlijk.

Mijn eigen smaak vind ik nu niet zo belangrijk, andere prioriteiten. Een pimpelpaars konijn met 5 oren is ook goed (al twijfel ik dan wel aan de gezondheid :P;) )

Alleen een lange vacht hoef ik niet, sorry leuke lieve konijntjes met een lange vacht, maar ik ben niet de persoon om te moeten gaan tutten met dieren die daar helemaal niet op zitten te wachten, zou er niet goed tegen kunnen en dat wordt niks in die ren bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie echt aan de oren hoe de stemming is. Zijn ze bang, liggen ze ook plat naar achteren. Zijn ze alert, dan staat er toch vaak 1 oortje rechtop. Zijn ze geirriteerd, dan zijn het net pony's: oren wat gedraaid naar achteren (maar dan wel in de hangpositie). En Stampertje heeft er nog een extra stemming bij: als hij heel erg vrolijk is, dan rent hij al bokkesprongen makend en schudt echt met z'n oortjes. :love:

Voor de rest hangen ze gewoon. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, ik denk ook niet dat ik nog eens voor een lange vacht zou kiezen. Wilma heb ik meegenomen omdat ze al zo lang op zoek was naar een huisje, ik koos dus eigenlijk niet voor de vacht, maar ondanks de vacht.. Maar het is wel een gedoe, hartstikke zielig. Dat moet wel een heeeeeeele arme stakker zijn wil ik daar nog eens aan beginnen en dan ook alleen mocht er onverhoopt iets met Wilma gebeuren. 2 langharige konijnen begin ik echt niet aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet kiezen. Mijn ene konijn heeft de oren omhoog en de ander omlaag. Het heeft allebei wel wat :) Bij Cas staan ze heel parmantig en alert: je kunt precies aan de oren zien hoe hij zich voelt. Maar ik kan ook helemaal smelten voor Floppy als ze blij met haar oren flappert als ik thuis kom en ze begroet :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen een lange vacht hoef ik niet, sorry leuke lieve konijntjes met een lange vacht, maar ik ben niet de persoon om te moeten gaan tutten met dieren die daar helemaal niet op zitten te wachten, zou er niet goed tegen kunnen en dat wordt niks in die ren bij mij.

Nee inderdaad dat zou ik ook niet gauw doen. Ik vind ze niet mooi, ik vind het werk niet leuk en daarbij wekken langharen ook enorm veel ergernissen en frustraties bij mij op. Telkens als ik zo'n beestje zie vraag ik mij weer af: Hoe KUN je dit op de wereld zetten. Heb om die reden ook besloten geen langharige konijnen op te vangen en bij voorkeur ook niet in pension te hebben. (Alleen van een aantal vaste klanten, van voor dat besluit zeg maar ;)) sommige mensen vallen erover dat je puur en alleen om de vacht een konijn niet aanneemt, de konijnen hebben er zelf immers ook niet om gevraagd. Maar vind dat je ook als opvang grenzen mag stellen. Dus dat doe ik ook. (Zou natuurlijk nooit een gedumpt konijn in de kou laten staan omdat ie lang haar heeft, maar als ik de keuze heb..)

En om terug te komen op het uiterlijk, want daar gaat dit topic toch min of meer over, ik vind ze ook gewoon echt lelijk :$ je wil toch geen dier waarvan je nauwelijks het verschil tussen voor- en achterkant kan zien! Wel hulde voor de mensen die wél bereid zijn om zo'n diertje in huis te nemen, gelukkig zijn die er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi is anders inderdaad, ik vind het ook bizar dat ze zo gefokt worden omdat mensen het mooi zouden vinden.. Nou vind ik Wilma wel heel leuk, maar dat komt ten eerste natuurlijk omdat het mijn geflipte kleine terrorwilma is en door haar giga grijze oren en neusje en rode oogjes, ze ziet er zo grappig uit! Bij haar zie je overigens wel wat de voor en achterkant is, ze wordt elke 2 weken zo kort mogelijk geknipt, haar vacht ziet er daardoor eigenlijk uit of ze een schaap is ofzo.. Tsja, ik zeg altijd maar tegen haar dat ze heel speciaal is ;)

Ik snap jullie bezwaren absoluut, ik wist in theorie waar ik aan begon, maar in de praktijk is het toch anders. Laatst had ik haar na 2.5 week geknipt ipv na 2 weken, na 2 weken heeft ze nooit klitten, nou na 2,5 week wel. Heb haar hele staartje weg moeten knippen, dan zit ik echt met tranen in mijn ogen en maak ik me zo boos.. Als ik iets kon doen om haar voorgoed van die vacht te verlossen zou ik het meteen doen!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie

Ja daar ben ik ook blij mee, ik kan het niet en wil het niet precies om de redenen die jij noemt. Ik zou me doorlopend kwaad maken op een deel van de mensheid door er steeds mee geconfronteerd te worden en ondertussen het konijn te moeten lopen pesten, wat gewoon moet, zachte heelmeesters maken stinkende wonden maar ik wil niet heel de tijd hard moeten zijn tegen mijn beestjes.

Mooi vind ik het ook niet maar daar helpt een schaar wel tegen, alleen wil ik die schaar dus helemaal niet hoeven hanteren. Voor het konijn zelf wel maar voor mezelf niet. Ook wel een egoïstische reden dus uiteindelijk maar die gaat ergens toch verder dan 'afwijzen op uiterlijk', het is enerzijds uiterlijk maar anderzijds gaat het eigenlijk richting een konijn met een bijna medisch probleem, en dat hoeft ook niet erg te zijn, ware het niet dat dat probleem gewoon bewust gecreeerd is, en inderdaad een enkele grens moet wel, anders draag je voor je het weet de lasten van de hele wereld op je schouders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ís voor veel Teddy's een medisch probleem, ik heb twee vaste pension Teddy's die van jonge meisjes zijn en ondanks meerdere keren uitleggen lukt het onderhouden van de vacht gewoon niet. Paar maanden geleden hebben Lilian en ik die konijnen WEER volledig kort moeten knippen, ze hadden eigenlijk letterlijk bijna geen vacht meer over omdat er ook veel kale plekken ontstaan doordat oud haar het nieuwe haar in de weg zit etc. In elk geval, ze zagen er niet uit maar waren wel flink kort. Nu twee maanden later waren ze nog steeds erg kort, eigenlijk zagen ze er nu gewoon leuk uit :P maar voor het eerst zaten deze konijnen niet helemaal onder de BDK en voor het eerst aten ze normale hoeveelheden hooi. Ze kunnen er gewoon niet fatsoenlijk bij om die BDK op te eten en ik denk dat ze al gauw vol met haar zitten nadat ze zich gewassen hebben. Wat ik ook met hun voeding geprobeerd heb, het hielp gewoon niet, tot ze dus bijna kaal waren. Nou, dat vind ik aardig onder de medische problemen vallen.... Om maar niet te spreken over Teddy's die constant last hebben van geïrriteerde/ontstoken oogjes door haren die er in gaan zitten. En dan hebben we het niet alleen over verwaarloosde hoopjes ellende maar ook over konijnen van goede, liefhebbende baasjes. En dat vind ik gewoon zo vreselijk dat ik zo'n konijn echt niet zou willen.

Oké, dit topic ging niet over Teddy's, sorry ik liet mij even gaan :he::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .