Ga naar inhoud

hangoor of oortjes rechtop en waarom?

Eefje
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik krijg de indruk dat veruit de meeste mensen een voorkeur hebben voor hangoorkonijntjes. Er lijken er minder van in de opvangen te zitten en als ik hier op het forum rondkijk heb ik het idee dat er toch meer mensen hangoorkonijnen hebben dan konijntjes met rechtopstaande oren. Is dat een bewuste keuze? Is het een karakterdingetje van bepaalde rassen? Of is het een voorkeur voor het uiterlijk? Want ik vermoed dat de meeste hangoortjes ook gewoon rasloos zijn.. Of is het toeval, dat kan natuurlijk ook :)

Zelf vind ik oortjes die rechtop staan leuker, het kijkt wat fitter. Ik vind hangoren er vaak wel schattig, maar ook erg sullig uitzien en daar houd ik niet zo van. Overigens heb ik mijn konijnen niet op uiterlijk uitgezocht, ik heb een albino teddy en een rasloosje met een gehavend oor. Zij zaten het langst in de opvang, hebben een lief karakter en het klikte goed tussen die twee, dus heb ik ze meegenomen. Als ze hangoren zouden hebben gehad had ik ze natuurlijk ook gewoon meegenomen :)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn eerste 2 konijnen heb ik uitgezocht omdat er een gecastreerde ram bij zat en ik dacht: o leuk, toch een rammetje erbij ipv allemaal meiden. En idd omdat ze hangoren waren ;) Tweede koppel heb ik uitgezocht omdat ze "wildkleur" hadden, dat ze hangoren hadden tja daar lette ik niet zo op. En een week later koppel drie, bewust omdat ze rechtopstaande flappers hadden en ook nog eens in een kleur die we nog niet hadden. :yes:

Stamper en Yeti zijn voortgekomen uit oeps dus die heb ik niet uitgezocht, maar zijn gekomen. Maar mij maakt het eigenlijk helemaal niet uit. Als ik een konijn zie, gaat het om het totaalplaatje en niet om de oren. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 1e konijntje heeft ook sta oortjes, dat kwam omdat een van mijn vrienden toen een nestje had en die vond ik de leukste.

Ze hadden trouwens allemaal sta oortjes.

Mijn 2e konijn heeft hangoren omdat die uit de dierenwinkel kwam en die hadden allemaal hangoren.

De 3e had sta oortjes omdat we van konijn hadden gerolen.

Oftwel, niet gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangoren zijn echt veel populairder. Ik krijg zo veel mail voor hangoren, je ziet het ook als je er eentje hebt is ie in principe binnen no time weg. Is bij elke opvang waar ik geholpen heb tot nu toe zo. Kreeg laatst min of meer tegelijkertijd een afstandsverzoek en vraag naar een nieuw konijntje. Eigenlijk nam ik geen konijnen meer aan, maar ik heb die mensen die een konijntje zochten gevraagd wat ze voor konijntje zochten en misschien zou het wel een 'match' zijn. Helaas, het maakte ze helemaal niks uit maar konijngrijs wilden ze écht niet. En dit konijntje was nou net konijngrijs... Maar toen ik zei dat ze hangoren had, hebben ze haar al voor ze überhaupt een foto gezien hadden gereserveerd....

Ik snap die voorkeur niet zo, ik vind het er heel onnatuurlijk uitzien en vind dat ze heel weinig expressie hebben. Ze kijken altijd hetzelfde en inderdaad vaak nogal suf. Mij maakt het verder op zich niet uit, ik vind konijntjes met staande oortjes op zich mooier maar heb zelf ook een hangoor en die heb ik wel degelijk gekozen omdat ik haar zo mooi vond :$ nou ja en ik heb er nog eentje bij die denkt dat hij een vliegtuig is, dat vind ik echt te schattig, die oren die alle kanten op kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, vliegtuigoren zijn pas leuk! :love: Stampertje heeft ze ook, maar hij kan ze ook heel schattig omhoog zetten (is het net een dwergVlaam XD). En af en toe hangen ze zoals het hoort. Maar ja, "kruising" sta-oor en hangoor he. :P

Ik vind jouw omschrijving wel heel erg Dollie: dus OMDAT het een hangoor is, was ie "verkocht"? Beetje raar.... Mij gaat het om het totaalplaatje: als ze maar lief zijn dan vind ik het al snel best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook bewust gekozen voor oortjes rechtop. Je ziet zo leuk aan de oren wat ze van plan zijn.. Hangoortjes heb ik nooit wat mee gehad en zullen ook niet snel komen. Ik vind ze er ook wat 'dommig' uitzien. Dus ja... Die rechtopstaande oortjes zijn de enige eis die ik heb. Dat er 3 zwart zijn en 1 wit is verder echt toevallig zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur gaat naar opstaande oortjes.

We hebben er dus ook 7 met opstaande oortjes en 1 voedster met hangoren.

Zoals Dollie al zei ik vind het ook onnatuurlijk er uit zien en haar expressie is ook minder...

Waardoor ze soms dus suf/zielig overkomt... Ze doet soms haar oortjes ook naar voren om ergens naar te luisteren. Dat vind ik er altijd zielig uit zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dommig uitzien? Ik denk dat je je echt vergist hoor. Ik zag aan Snuf meteen aan z'n ogen dat ie wat van plan was en ook Maggy is een ontzettend pittig dametje. En ook Stampertje heeft een heel pittig en ondeugend koppie (ook in de hangstand).

Yeti ziet er wel heel dom uit, maar dat heeft denk ik met haar handicap te maken, ze ziet niet goed en ook haar snuit is wat ronder dan bv bij Stamper. Dus Yeti ziet er wel uit zoals jullie omschrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind persoonlijk hangoren mooier.. Maar ik wijs er geen konijntje voor af.

Ik krijg nu 2 kleurdwergjes, dus opstaande oren waar ik enorm verliefd op ben geworden!

Ik vind opstaande oortjes ook "actirver" lijken, geen idee waarom haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, vliegtuigoren zijn pas leuk! :love: Stampertje heeft ze ook, maar hij kan ze ook heel schattig omhoog zetten (is het net een dwergVlaam XD). En af en toe hangen ze zoals het hoort. Maar ja, "kruising" sta-oor en hangoor he. :P

Ik vind jouw omschrijving wel heel erg Dollie: dus OMDAT het een hangoor is, was ie "verkocht"? Beetje raar.... Mij gaat het om het totaalplaatje: als ze maar lief zijn dan vind ik het al snel best.

Ja, het was echt omdat ze een hangoor is. Nou moet ik ook eerlijk toegeven dat ik daar natuurlijk wel op hoopte, aangezien het wel een goed baasje was en ik het konijn anders eigenlijk niet kon aannemen, maar gewoon het principe is wel vreemd natuurlijk. Ik heb persoonlijk echt wel mijn uiterlijke voorkeuren (FH en DH vind ik bijvoorbeeld echt niet mooi, net als Rex Widders en tja ik zou als ik op uiterlijk kon kiezen ook nooit een zwart konijn kiezen :$) maar inderdaad, het is het totaalplaatje en het uiterlijk maakt daar maar zo'n klein deel van uit.. Wat heb je aan een prachtig konijn als je er totaal geen klik mee hebt.

Moet ook wel bekennen dat ik daar wel verandert in ben, ik had altijd zoiets van: Elk dier is leuk en lief op zijn eigen manier (en dat vind ik nog steeds) en dan wil ik wel dat er een leuk buitenkantje omheen zit :P maar zo werkt het voor mij gewoon niet meer, die klik is er of die klik is er niet en ik heb inmiddels de leukste albino's voorbij zien komen en ik heb zelf twee zwarte konijnen waarvan eentje gewoon een hele vreemde bouw heeft doordat hij een groeiachterstand heeft opgelopen, nee hij is niet moeders mooiste :$ maar hij is zo lief. Wat wil je dan nog meer?!

Ik wilde altijd perse een Tan. Vond (en vind) ik zulke mooie dieren! En dan met name de blauwe, prachtig. Tja, die Tan is er gekomen. Hij heeft een paar maanden geleden opeens bedacht dat hij wel een leuk konijn kan zijn, maar zeker anderhalf jaar lang heb ik er geen leuk konijn aan gehad. Kan hij niks aan doen, vind ik verder ook niet erg.. Maar stel dat ik maar één konijn had gehad en dit was dan mijn enige konijn, dan was dat een flinke teleurstelling geweest. Dan heb ik toch liever een lieve lelijkerd ;)

Maar al met al ben ik echt gek op al mijn konijnen. Ook al heeft de één 'mislukte' oren, mist de ander een oog en heeft ze een giga wam en hebben ze het 'verkeerde' kleurtje. :yes::love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee Nederlandse hangoordwerg konijntjes omdat ik dit een geweldig ras vind. Het is hier dus een bewuste keuze.

Ik heb gewoon meer met hangoor konijntjes en mijn vriend ook. Het is hier dus een voorkeur voor het uiterlijk.

Ik vind die hangende oortjes ongelofelijk schattig om te zien. Mijn konijnen lijken ook echt trots te zijn op hun oortjes want ze worden altijd uitgebreid gewassen, wat ik ontzettend lief vind om te zien. Horen ze een vreemd geluid, dan staan de oortjes ineens rechtovereind en draaien ze de oortjes alle kanten op. Echt te schattig. Ik heb gewoon iets met hangoortjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tan vind ik ook een hele mooie kleur! Grijs ook, steeds als ik er eentje zie denk ik ooooh mooi!

Maar als ik een diertje kies ga ik toch eigenlijk altijd voor de 'kneusjes' die niemand wil.

Ik vind dat dan zo sneu dat ik ze helemaal wil vertroetelen en dat doe ik dan ook :)

@Stamper2011 lief he als ze die oortjes gaan wassen! Hier laten ze hun rechtopstaande oor dan ineens hangen om te gaan poetsen, echt zo'n knik ineens haha supergrappig :love:

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

nhd, geweldig ras en blijft mijn nummer 1 qua rassen.

Maar toch kwamen deze 2 op mijn pad, bij de bezichtiging voelde het meteen goed en dat gevoel blijft.

Kijk dan heb ik zoiets dat ik dan ff niet naar de oren kijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nhd, geweldig ras en blijft mijn nummer 1 qua rassen.

Maar toch kwamen deze 2 op mijn pad, bij de bezichtiging voelde het meteen goed en dat gevoel blijft.

Kijk dan heb ik zoiets dat ik dan ff niet naar de oren kijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik hangoortjes het schattigst, denk ik. Ik vind het net lief dat ze er zo sullig en knullig uitzien! En doordat hun oortjes langs de zijkant van hun hoofd hangen, lijken hun kopjes ook groter, wat het nog schattiger maakt.

En inderdaad, niks liever als een hangoor zijn oortjes zien wassen. Zo lief!

Los van dat, heb ik eigenlijk npg maar 1 hangoor gehad, Bobke, en al twee konijnen met opstaande oortjes (Pippa en Yoko). Alledrie waren ze schattig op hun eigen manier :), het is eigenlijk ook vooral het grappige karakter dat een konijntje lief maakt :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijn is een vlaamse reus! Die heb ik heel bewust gekozen en ook bij een fokker gehaald. Ook omdat je ze maar weinig ziet in opvangen, vooral bij mij in de buurt. Toen dat hij netjes gecastreerd was zijn we naarde opvang geweest voor een vriendin. Ik vond een klein konijntje met rechte oortjes super leuk, maar jip zag haar duidelijk niet zitten! Zijn voorkeur is naar teuntje gegaan en die heeft 'hangoren' maar ik vind het bij haar eigenlijk meer pipilangkous oren want ze staan meestal horizontaal aan haar koppie:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier nu 3 hangoren zitten maar dat was eerder een samenloop van omstandigheden dan een bewuste keuze :)

Flap is een zwarte hangoor die ik in de tuin gevonden heb, toen ik naar de opvang ging voor een vriendinnetje ben ik teruggekeerd met een zwart konijntje met rechtopstaande oren maar zij kwamen absoluut niet overeen. Flap was zeer dominant naar haar toe en er was geen klik.

Toen ik terug ben gegaan naar de opvang had ik de keuze tussen Amber (gevlekte hangoor) en een echt dwergje met rechtopstaande oren. Ik moet toegeven dat mijn voorkeur uitging naar Amber maar ik heb in de opvang gezegd dat ze zelf moesten nagaan wat de beste match was (ze zijn daar week gebleven) en dat bleek Amber te zijn.

Noortje ben ik toevallig tegengekomen in de nachtwinkel, of ze nu hangoor was of niet, ik had haar wel meegenomen. ze had toen nog rechtopstaande oren die zijn pas later gezakt maar ik vond haar er ook heel leuk uitzien zo. het was even wennen toen die oren zijn gaan hangen hoor want ze heeft zo'n spits kopje maar het staat haar ook wel.

Conclusie: ik heb heel stiekem wel een voorkeur voor hangoren hoor ;). Binnen een paar weken worden de 3 konijnen gekoppeld en als dat niet lukt komt er misschien een vierde konijntje. in de opvang zit een hele lieve tamme hangoor waar mijn voorkeur naar uitgaat maar als dat niet gaat tja dan kiezen de konijnen het zelf maar uit. Wat ik heel belangrijk vind is omdat het binnenkonijnen zijn dat ze toch wel mensen gewoon zijn en wat tam. dus vooral dat zal doorslaggevend zijn bij het kiezen van een vierde konijntje (als die er komt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met uitzondering van mijn eerste konijn, komen al mijn andere konijnen die ik heb (gehad) uit het asiel. En dan kies je in de eerste instantie uit op foto. Ik denk dat het bij mij vooral toeval is dat ik alleen nog maar konijnen met staande oortjes heb gehad. Meestal kijk ik vooral naar het karakter van het dier en hoe hard ik daahw roep bij een foto :P

En dat heb ik zowel bij konijnen met staande oortjes als bij hangoortjes gedaan. Alleen is het toevallig altijd zo geweest dat de karakters van de konijnen met staande oortjes beter bij elkaar pasten. Ik denk eerlijk gezegd dat er ooit nog wel een hangoortje (of twee) komt. Ik heb nu nog twee konijnen, maar het lijkt me erg leuk om later een grotere groep te hebben. En dan vind ik een variatie aan kleur, karakter (ook qua uitkijken.. Ben ik de enige die dat heeft. Goomba heeft bijvoorbeeld wel eens dat ze in de zon ligt te slapen, dan hoort ze mij naar buiten komen. Kijkt me een keer met een oog ongeïnteresseerd aan en slaapt weer verder, haha) en ook oortjes wel leuk.

Misschien is het overigens ook wel zo dat mensen eerder voor een hangoortje kiezen, omdat die als jong konijn (en als ze ouder zijn vaak ook?) een wat rondere kop hebben? Althans, dat vind ik vaak zo lijken. Konijnen met staande oren hebben ook als jong dier vaak een wat spitser hoofd. Dit hangt natuurlijk ook van het ras af. Een rondere kop heeft voor mensen eerder een Oh wat schattig factor (zijn volgens mij meerdere onderzoeken van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ook meer kijk naar het karakter dan naar uiterlijk.

Meeste dieren die hier zitten heb ik trouwens niet uitgezocht.

Kaya wildkleur met rechtopstaande oren daar heb ik wel mijn voorkeur voor uitgesproken toen ik beide heren ging koppelen. En gelukkig had die een klik met onze Samson.

Mamski Wit met rechtopstaande oren is hier gekomen doordat ze gedumpt was en werd gebracht door de dierenbescherming. Haar dochter heb ik gehouden om een van de dames te koppelen met Wim.

Beide dames hebben oren omhoog staan net als Wim. Mamski is wit wat ik eigenlijk nooit zo mooi vind maar ben hartstikke gek met haar.

Samson is een hangoor die hier kwam met EC gedumpt in een speeltuin. Het was zo'n lief leuk mannetje en ik had toch twee vrouwtjes dus die heb ik ook maar gehouden. Wel laten castreren natuurlijk. En die is gekoppeld aan Serenay prachtig zwart konijn met van die heerlijke lange oren. Niet zelf uitgekozen want Wim werd gekoppeld in de opvang.

Wim zwart met korte rechtopstaande oren kwam hier als maatje voor Snowy en dat was gewoon het zieligste konijn uit de opvang. Snotterkonijn die ook nog eens iedere keer terug werd gebracht omdat niemand hem leuk vind. IK gunde hem gewoon een plekje

En de rest van mijn overleden konijnen hadden allemaal rechtopstaande oren.

Alleen onze Happy niet dat konijn had mijn dochter gekozen.

Ik denk dat karakter belangrijk is maar dat ik vooral val op konijnen die op konijnen lijken.

Verder heb ik nog altijd een droom zo'n mooi groot konijn die vind ik zo leuk.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger wou ik altijd een hangoor...dat vind ik zo schattig.

Maar toen kreeg ik een konijntje met rechtopstaande oren en dat vind ik eigenlijk net zo lief.

Op dit moment heb ik een hangoor (lizzie) én een met rechtstaande oren (chibi) en ik weet niet wat ik leuker vind.

Van Lizzie vind ik het leuk dat als ze hupt, die oren op en neer gaan. Superschattig.

Maar van Chibi vind ik het weer leuk dat die oortjes zo klein zijn, haha.

(Al heeft Chibi zelf volgens mij wel een voorkeur voor hangoren,

want hij zit de hele dag aan Lizzie's oren en gebruikt ze zo'n beetje als een dekentje. :he: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen voorkeuren. Ik had als eerste natuurlijk mijn madagascar-kleurige rasloze hangoor Pummel, die ik nog steeds ontzettend schattig eruit vind zien. Daarna kwam grijsblauwe punker Bumba met rechtopstaande oren als vriendin. Ik vind ze allebei even leuk, maar wat ik merk is dat Bumba echt beter hoort. Pummel hoort het meer, omdat hij Bumba weg ziet rennen. Dan denkt hij ook:

'Oh ja eten!'. Bumba is gewoon een geweldig konijn met haar leeuwenmanen en grappige rechtopstaande oren. Pummel is mijn sullige mannetje die alles wel goed vindt.

Over het algemeen vind ik hangoren misschien schattiger ogen, maar dat ligt ook weer aan het karakter, de bouw, de kleur, de uitstraling etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen voorkeuren. Ik had als eerste natuurlijk mijn madagascar-kleurige rasloze hangoor Pummel, die ik nog steeds ontzettend schattig eruit vind zien. Daarna kwam grijsblauwe punker Bumba met rechtopstaande oren als vriendin. Ik vind ze allebei even leuk, maar wat ik merk is dat Bumba echt beter hoort. Pummel hoort het meer, omdat hij Bumba weg ziet rennen. Dan denkt hij ook:

'Oh ja eten!'. Bumba is gewoon een geweldig konijn met haar leeuwenmanen en grappige rechtopstaande oren. Pummel is mijn sullige mannetje die alles wel goed vindt.

Over het algemeen vind ik hangoren misschien schattiger ogen, maar dat ligt ook weer aan het karakter, de bouw, de kleur, de uitstraling etc.

Dit klinkt mij wel erg bekend in de (let op, flauwe grap!) 'hangoren'. :he:

Oke, even sirieus.

Ik heb soms ook het idee dat Lizzie misschien slechter hoort dan Chibi.

Chibi is altijd de eerste die iets doorheeft, en Lizzie hupt er dan een paar seconden later achteraan.

Lizzie is toch altijd de beetje lompe en de slome, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .