Ga naar inhoud

Koppel uit elkaar halen of niet?


Lonja

Aanbevolen berichten

Ik begin echt heel erg te twijfelen of ik Hazel (ex-ram) en Klaver (voedster) nog langer bij elkaar moet laten.

Ze zijn nu beide 1 jaar oud en sinds eind mei samen, altijd al met pieken en dalen.

Het gaat nu echt heel erg bergafwaarts. Een week of 2 geleden had Klaver al wat kleine wondjes doordat Hazel haar vaak bijt.

De afgelopen dagen lag de ren steeds vol met plukken haar, ik dacht dat Klaver misschien een aparte manier van ruien had, omdat het zo veel was, meer dan de 2-3 plukken die Hazel normaal uit haar trekt.

Vandaag ook weer ongeveer 15 nieuwe plukken haar in de ren en nu aaide ik Klaver en ze heeft gewoon echt een flink wondje op haar rug van 2 cm. Ik zag het niet eerder, want het bloed is nog niet helemaal opgedroogd en haar andere haar valt er overheen en plakt eraan vast. Ze laat zich niet echt goed onderzoeken verder, zal wel pijn doen maar ze zal wel meer wondjes hebben.

Ik vind dit gewoon echt zo zielig en ik zou gewoon niet meer weten wat ik nog kan doen met die twee. Hazel loopt vaak achter haar aan te jagen en te grommen, samen uit dezelfde bak eten gaat ook niet echt meer goed, maar ze zijn nog wel af en toe samen in het hok.

Het probleem ligt echt bij Hazel, hij is gewoon zo vals tegen haar de hele tijd. Ik voel me er echt rot over voor Klaver en het lijkt alleen maar erger te worden.

Dus ik weet het gewoon niet meer. Zo is het niet leuk, maar wat moet ik dan?

Ik hield het zelf liever bij 2 konijnen, maar 1 van de 2 weg doen zou ik heel erg vinden.

1 Voedster erbij of een ram en een voedster erbij vind ik ook zo'n onzekere gok, het moet dan wel als groep werken, zo niet moeten er alsnog konijnen weg, dus zou ik ook eng vinden om aan te beginnen.

Zou er iets mis zijn met Hazel dat hij zo agressief naar haar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is dat niet bij jou dat ze van een reuzengrote ren naar een kleiner verblijf zijn gegaan? Kan het daar niet aan liggen, dat ze niet zo'n goed koppel zijn, maar dat het wel nog lukt als ze meer ruimte hebben?

Kan het bv ook mogelijk zijn dat er iets in de omgeving is, zoals een roofdier of een bepaald geluid of bepaalde geur, dat Hazel zoveel stress geeft dat hij het afreageert op Klaver?

Hoe is Hazel naar jou toe? Nog steeds hetzelfde als altijd?

Dieren bij plaatsen zou ik sowieso niet doen, wie zegt dat het dan wel zal lukken, en je moet wel een oplossing hebben voor als het niet lukt, dus ja ... Ofwel de sprong wagen, Hazel en Klaver scheiden en elk een nieuwe partner geven, en dan twee koppels aanhouden, maar daar moet je dan wel de plaats en zin voor hebben.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er iets met Hazel aan de hand zou zijn, medisch dan, waardoor hij zo agressief zou zijn, want dan zou hij toch andere signalen zenden, zoals minder eten, doffe vacht, slechte ontlasting enz, of het zou al iets in zijn hersentjes moeten zijn.

Misschien is hij een van die zeldzame konijnen die toch liever alleen is? Mijn ene koppel is ook niet het toonbeeld van ware konijnenliefde, maar toch wel een leuk koppel, het grootste deel van de tijd, gelukkig zonder wondjes ook, al kan de ram perfect alleen functioneren en hij zelfs gelukkiger is/lijkt op z'n eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie :)

Qua gezondheid lijkt hij in orde, nog nooit iets gehad, ik bedoel ook eerder psychisch of zo. Hij is denk ik wel liever samen dan alleen, als hij alleen is wordt hij naar mij toe knorrig. Naar mij toe is hij wel oké. Het is geen knuffelkonijn en hij heeft ook altijd meer met mijn vriend gehad dan met mij, maar mijn vriend houdt zich niet zo met de konijnen bezig verder.

In de grote ren was het al precies hetzelfde liedje, vandaar juist dat ik de kleinere ren gemaakt heb. Want ze zijn een paar dagen uit elkaar geweest, daarna heb ik ze binnen op neutrale ruimte opnieuw gekoppeld, die ruimte was maar 2 bij 3 of zo, en daar ging het heel goed. 3 Dagen later weer in de grote ren (10 meter x 5 meter) naar buiten, gelijk weer terug bij af.

Dus om ze langer op neutrale ruimte te houden omdat dat zo goed ging deze ren waar ze nu in zitten gebouwd. Die is 3 bij 4 meter. Eerste weken ging het goed, toen ging het af en toe slechter en zo slecht als de laatste weken is het nog nooit geweest.

In de grote ren heeft Klaver alleen als voordeel dat ze veel sneller is en veel meer uithoudingsvermogen dan Hazel, waardoor ze hem te snel af is, maar Hazels gedrag was ook daar al zo.

Misschien is het inderdaad iets van buiten, misschien te veel roofdieren, dat kan, die zijn er genoeg. Hun ren is veilig en meer kan ik er niet aan doen ben ik bang. Binnen heb ik dit gedrag niet gezien bij Hazel. Maar of dat het nu is?

De wilde konijnen kunnen ze niet zien vanuit hun ren, alleen ruiken, maar die komen ook niet heel dichtbij waar ze nu zitten, blijven toch wel zeker een meter of 5 er vandaan. Dus dat lijkt me ook niet meer een mogelijke oorzaak, wat ik nog in mijn achterhoofd had als mogelijke reden.

Dus het zou iets buiten kunnen zijn, maar wat dan? Helaas kan hij niet binnen gehouden worden want hij sloopt alles.

Wel zou ik ze een deel van de stal erbij kunnen geven zodat ze daar vanuit de ren in kunnen gaan, zodat ze toch 'binnen' kunnen zitten. Daar zat ik sowieso al over te denken, omdat de grote ren niet goed is in de winter, dus ik denk niet dat ze daar terug gaan. Maar straks loop ik weer de halve boel te verbouwen voor niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kàn dus wel 'normaal' gedrag vertonen, dat sluit dan in principe een tumor of dergelijke al uit, denk ik.

Als het in de grote ren fout gaat, net als in deze van 3 bij vier, en het ging wél in de kleine neutrale koppelruimte, is het dan geen optie te proberen hen terug zo 'klein' te zetten? Je spreekt van een deel van de stal érbij, is het niet mogelijk hen enkel dit stuk te geven en te zien hoe dat gaat? Vaak is meer ruimte beter, maar niet altijd, misschien willen deze nét mínder ruimte. Een beetje zoals bij hamsters en degoe's, die in een te grote bak elk hun territorium gaan opeisen en dit dan gaan verdedigen.

Nee, als de ren veilig is kan je inderdaad niets meer doen aan roofdieren, daar moeten ze dan maar mee leren leven. Je kan onmogelijk àlle roofdieren uit je tuin houden, iéts loopt er altijd wel. Misschien dat de stal hier ook een oplossing kan betekenen, aangezien Hazel dit gedrag binnen niet vertoont. De stal is ook gesloten en beschut, dus misschien ...

Welke is met de hand grootgebracht? Is dat Hazel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg, het lijkt mij heel naar om dat elke keer te merken en inderdaad zielig voor Klaver!

Ik vind het moeilijk te zeggen wat de oorzaak van Hazels gedrag kan zijn. Wel denk ik dat ik in jouw schoenen geen andere konijnen er bij zou koppelen. Je zegt zelf het liever bij twee te houden dus dat is al een reden, daarnaast vraag ik me af of Hazel dan niet hetzelfde bij de andere konijnen zou doen en dan heb je het probleem eigenlijk alleen groter gemaakt.

Die wondjes zijn wel reden om ze uit elkaar te halen vind ik persoonlijk. Er komen er zo alleen maar meer bij. Maar dan zit je wel met een lastig probleem, want dan moet je ze beiden herkoppelen en zit je dus met vier konijnen. Of je moet er één weg doen wat me ook een onmogelijke keuze lijkt.

Het zou misschien nog wel aan de tijd van het jaar kunnen liggen dat Hazel nu zo doet? Ik hoor van veel mensen dat dieren om de één of andere reden allemaal wat last hebben van de hormonen de laatste weken. Je zou nog kunnen overwegen ze nu uit elkaar te halen en over een week of 2 a 3 weer opnieuw te koppelen om te kijken of het dan beter is?

Wat is eigenlijk het verhaal van die twee hoe ze gekoppeld zijn? Hebben ze elkaar uitgekozen zeg maar of was het een koppeling uit "nood" waarbij je ze beide al had en zij wel echt aan elkaar gekoppeld moesten worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Klaver is met de hand groot gebracht, antwoord ik even voor mijn beurt. Ik vind dit echt een gigantisch moeilijke situatie. Persoonlijk vraag ik me al een tijdje af of je ze wel samen moet laten, maar dat is nogal wat om te zeggen op basis van informatie die je via een forum krijgt. Maar laat ik het zo stellen: Als het mijn konijnen waren en ik ga af op de informatie die jij geeft, dan zou ik ze uit elkaar halen. En ik heb zelf ook in die situatie gezeten dus ik weet dat het erg moeilijk is, zeker als het niet de bedoeling is om er konijnen bij te nemen en wegdoen het aller aller aller aller aller (en nog heel veel allers erbij) laatste is dat je wil. En je hebt al zo veel geprobeerd, zo lang aangekeken en daardoor ook zo veel uitgesloten. Moeilijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik ze ook uit elkaar zou halen. Voor mij zou wegdoen en alleen laten geen optie zijn. Misschien dan toch maar twee dieren erbij. Ik snap dat dat niet de bedoeling was, maar welke andere opties heb je dan?

Ik zou ze dan naar een opvang brengen en daar laten kijken hoe en wat. Dan ben jij nog nuet gehecht aan een nieuw konijn en daar kunnen ze beoordelen of er met een andere dame ook een probleem is bij Hazel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kàn dus wel 'normaal' gedrag vertonen, dat sluit dan in principe een tumor of dergelijke al uit, denk ik.

Als het in de grote ren fout gaat, net als in deze van 3 bij vier, en het ging wél in de kleine neutrale koppelruimte, is het dan geen optie te proberen hen terug zo 'klein' te zetten? Je spreekt van een deel van de stal érbij, is het niet mogelijk hen enkel dit stuk te geven en te zien hoe dat gaat? Vaak is meer ruimte beter, maar niet altijd, misschien willen deze nét mínder ruimte. Een beetje zoals bij hamsters en degoe's, die in een te grote bak elk hun territorium gaan opeisen en dit dan gaan verdedigen.

Nee, als de ren veilig is kan je inderdaad niets meer doen aan roofdieren, daar moeten ze dan maar mee leren leven. Je kan onmogelijk àlle roofdieren uit je tuin houden, iéts loopt er altijd wel. Misschien dat de stal hier ook een oplossing kan betekenen, aangezien Hazel dit gedrag binnen niet vertoont. De stal is ook gesloten en beschut, dus misschien ...

Welke is met de hand grootgebracht? Is dat Hazel?

Nee, dat is Klaver. Ik heb dan ook eerst wel gedacht dat het aan haar lag, omdat zij steeds maar toenadering bleef zoeken en dan meteen weer wegrende en ook wel gek deed door gevraagd te worden om te wassen terwijl ze helemaal niet in die positie is, hij is de baas.

Maar daar ligt het niet aan volgens mij, het maakt niet uit wat ze doet, ze is toch wel de sjaak, ook gewoon uit het niks.

Minder ruimte...Tsja hun ren verschilt qua grootte niet heel veel van de koppelruimte en Klaver is half-wild en heel energiek, die heeft echt die ruimte nodig, haalt echt haar plezier uit bewegen, bewegen en nog eens bewegen.

Het zijn ook wel grotere konijnen, Klaver 3 kilo en Hazel 5.

Misschien ga ik dan toch eerst maar de stal in orde maken...Ook nog wel een project, er moet dan een deel afgezet worden met gaas. En eerst heel veel zooi die daar nu ligt naar de stort. En eens kijken wat ze in de stal houden brengt, dat wordt 1,5 meter bij 4 meter ongeveer dus wel echt minimaal. Maar het is echt het allerlaatste wat ik kan proberen.

Daar kan ik op z'n vroegst komend weekend aan beginnen, en dat gaat zeker een paar weken duren eer het klaar zal zijn. Ik hoop dat Hazel haar intussen niet te erg verwondt. Vind het een beetje eng, ik heb ze altijd wel vertrouwd samen maar nu begin ik bang te worden dat het uit de hand gaat lopen met die wond van vandaag en al die plukken haar.

Zij zal nooit in opstand komen, maar ik ben bang dat hij gewoon te ver gaat.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ga ik dan toch eerst maar de stal in orde maken...Ook nog wel een project, er moet dan een deel afgezet worden met gaas. En eerst heel veel zooi die daar nu ligt naar de stort. En eens kijken wat ze in de stal houden brengt, dat wordt 1,5 meter bij 4 meter ongeveer dus wel echt minimaal. Maar het is echt het allerlaatste wat ik kan proberen.

Daar kan ik op z'n vroegst komend weekend aan beginnen, en dat gaat zeker een paar weken duren eer het klaar zal zijn. Ik hoop dat Hazel haar intussen niet te erg verwondt. Vind het een beetje eng, ik heb ze altijd wel vertrouwd samen maar nu begin ik bang te worden dat het uit de hand gaat lopen met die wond van vandaag en al die plukken haar.

Zij zal nooit in opstand komen, maar ik ben bang dat hij gewoon te ver gaat.

Als je ze niet meer bij elkaar vertrouwt is dat wel een teken dat je niet moet negeren denk ik! Jij kent je konijnen het beste, dus luister naar dat gevoel! Ik zou ze toch uit elkaar halen. En misschien als je klaar bent met het project stal als laatste redmiddel nog eens proberen te herkoppelen. Als het dan weer hetzelfde gaat blijft alleen over wat Christa zegt, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er zo'n slecht gevoel bij hebt lijkt het me beter ze toch te scheiden. Klinkt gemener dan ik het bedoel, hoor. Maar als je altijd bang bent voor wat je kan aantreffen en 's avonds al ongerust bent voor wat ze tijdens de nacht gaan uitsteken, kan je zo weer wat rust krijgen, en Klaver ook. Dan kan je terwijl eens rustig nadenken welke opties je nog hebt.

Een halfwildje is inderdaad anders dan tamme konijnen, ik heb er ook eentje en hij is inderdaad veel beweeglijker en springeriger dan de anderen. Die moet je niet te klein willen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik had jullie andere berichten nog niet gelezen.

Het was geen koppeling uit nood, integendeel. Wij hebben Hazel van jongs af aan en toen hij oud genoeg was is hij gecastreerd en zijn we naar de opvang gegaan om hem een konijn uit te laten zoeken.

De speeddate met Klaver was van beide kanten liefde op het eerste gezicht, ze likten elkaar meteen en Klaver binkiede de hele koppelruimte door. Daarna is er nog een andere voedster bij geweest en Klaver zat toen weer in haar hok naast de koppelruimte, maar Hazel heeft 0 aandacht gegeven aan die andere voedster en zat alleen nog maar met z'n neus door de tralies van Klavers kooi.

Leek ons wel een match dus...Hoe je je toch zo kan verkijken op dieren hè.

De koppeling zelf was een dertien-in-een-dozijn-koppeling, paar dagen moeilijk doen, aftasten, wat jagen en rijden, wat rusten en op een gegeven moment bij elkaar gaan liggen en dan steeds meer samen en steeds meer rust. Gewoon prima verder.

De problemen zijn later ontstaan, toen ze in juli net buiten zaten maar dat viel samen met een afwezigheid van Klaver wegens ziekte. In die periode liet Hazel ineens een nieuwe kant van zichzelf zien, brommen, nukkig, en toen dacht ik dat het kwam omdat Klaver weg was en hij ineens weer alleen was, maar het is nooit meer weg gegaan, en het wordt alleen maar erger naarmate hij ouder wordt en echt volwassen. Terwijl het als jong konijn een enorme goedzak was. Hormonaal gedrag is toch tijdelijker denk ik, dit speelt al sinds juli dus eigenlijk. Plus, Hazel is gecastreerd natuurlijk. Mocht hij last hebben van wat er over is aan mannelijke gevoelens dan zou ik eerder verwachten dat hij op haar zou rijden.

Ik wilde zelf eigenlijk niet meer konijnen, ik heb er wel de ruimte voor, en ik vind konijnen hartstikke leuk, als het aan mij lag had ik er 20, maar het probleem is dat ik hier tijdelijk woon en niet weet waar we terecht komen als we eruit moeten. Beide konijnen hebben echt ruimte nodig en ik wil niet voor de situatie komen te staan dat ik dieren weg moet doen als we dit huis uit moeten. Vandaar dat ik zo moeilijk doe over 2 koppels maken, dat zullen dan 2 koppels worden die erg veel ruimte nodig hebben. Ik kan niet garanderen, de kans is zelfs klein, dat we ooit nog iets zo betaalbaar met veel ruimte vinden. Mijn vriend wil het ook echt niet hebben, juist niet door dit voorbeeld wat hij nu krijgt met Hazel en Klaver, hij vindt het maar veel gedoe en dat konijnen niet makkelijk tevreden zijn.

Bedankt voor jullie adviezen.

Ik ga erover nadenken wat ik moet doen. Ik denk dat ik er toch over moet denken 1 van de 2 weg te doen, en ik neig momenteel naar Hazel. Omdat Klaver al veel meegemaakt heeft, erg stressgevoelig is en niet makkelijk een plek zal vinden met de ruimte die ik haar kan bieden, ze is voor mijn idee ook aan mij gehecht, al is dat misschien onzin, maar ik weet inmiddels wel goed hoe ik met haar om moet gaan, waar ze van schrikt, waar ze weer rustig van wordt, etc.

Hazel heb ik al van kleins af aan en ik hou ondanks alles wel veel van hem. Ik moet hier echt langer over nadenken, zit nu al met tranen in mijn ogen bij het idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heh bah ik snap helemaal dat je bij het idee al met tranen in je ogen zit. Er moet toch nog iets te proberen zijn?

Heel gek eigenlijk hoe zo'n droomkoppeling opeens zo kan omslaan! Als ik het goed lees was er op het moment dat het probleemgedrag begon dus dit aan de hand:

- Klaver was ziek, waardoor ze niet bij elkaar waren

- Ze zijn naar buiten verplaatst

Nu uit elkaar halen en later nog een keer proberen te koppelen klinkt niet alsof dat gaat werken want juist bij het uit elkaar gaan is het gedrag verergerd. Maar het kan ook nog liggen aan het feit dat ze niet meer binnen zitten dus? Maarja ze weer naar binnen doen om dat te testen is denk ik ook geen optie, daarvoor heb je niet zo'n mooie buitenruimte gemaakt.

Maar toch, ik zou één van de twee weg doen echt als aller aller allerlaatste optie zien. Ik zou zelf toch nog eens proberen ze nu uit elkaar te halen, het project schuur af te maken, en ze dan nog weer eens te herkoppelen. Misschien echt een minimale kans van slagen maar toch... bah wat een moeilijke situatie zeg. Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen met je besluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat laatste klinkt wel als de beste optie.

Last resort.

Het is waar wat jullie zeggen, mijn gevoel zegt dat dit de verkeerde kant op gaat zo en dat heb ik niet eerder gehad, ook al was het lang niet altijd koek en ei, ik durfde ze wel met een gerust hart samen te laten maar dat vertrouwen brokkelt af. Ook voor mezelf heb ik een grens bereikt, ik vind het gewoon zelf niet oké meer om aan te zien, voel me er zelf rot bij als ik Hazel over de schreef zie gaan, ook al slaat dat nergens op. Ik vind het gewoon niet leuk om daar naar te moeten kijken al is dat natuurlijk geen goede reden om ze te scheiden.

Ik moet even denken hoe ik dit aan moet pakken, wie ik waar ga laten. Vind het toch heel wat ook al is het tijdelijk, aangezien ze beide niet gelukkig zijn alleen, slecht eten en zo.

Ze moeten van de week samen geënt worden, misschien kan dat morgen al wel, misschien heeft de dierenarts wel een gaatje na de castratie van de konijnen van Kim, ik hoop het, morgenochtend meteen bellen. Dan moeten ze samen in de auto (=stress) dus geeft wellicht een paar dagen uitstel van executie en mij de tijd om te denken over een tijdelijk verblijf.

Misschien kan dat dan wel binnen zijn, het wordt toch warmer nu...

Snel plan bedenken voor het uit de hand loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moeilijk ook, het enige wat ik je kan adviseren hierin is luister naar je gevoel! Wees daar eerlijk in. Als je het niet meer vertrouwt is dat niet zomaar. Het is ook wel weer een heel gedoe maar je hebt niet echt een keus vrees ik. En stel dat dit gedoe toch nog oplevert dat het uiteindelijk weer goed gaat, dan is het dat allemaal waard. En levert het dat niet op, dan weet je in ieder geval dat je er alles aan hebt gedaan.

Erg veel succes en sterkte nogmaals met bedenken hoe je het aan gaat pakken en dergelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook goed luisteren naar je gevoel.

Je weet ergens al dat jij ze niet meer samen vertrouwd dus misschien ze toch uit elkaar halen voordat er echt gewonden vallen. Ze kunnen elkaar echt goed verwonden heb ik ervaren.

Misschien dat na een tijdje opnieuw koppelen dan wel weer een optie is. Maar ik lees al een tijdje mee en vraag me af of ze elkaar echt wel zo leuk vinden. Misschien een minder dominant mannetje een sulletje voor Hazel???

Verder leef ik echt met je mee en snap ik dat je geen beslissing kunt nemen.

Ik heb ook altijd "probleem konijnen" gehad en die breng of geef je niet zomaar aan iemand anders. Jammer dat je geen zekerheid hebt over de ruimte anders zou je nog kunnen overwegen om ze allebei een nieuwe partner te geven.

IK heb echt geen oplossing voor je maar hoop dat je er zelf wel eentje vind.

Wakker ligt je van die dieren hahahaha

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst dit. Klaver loopt nu zichzelf te plukken en is weer een nest aan het bouwen, het nest is heel groot dit keer.

Het verklaart ook de vele plukken haar al zag ik haar eerder niet plukken terwijl ik er gisteren een hele tijd bij ben geweest.

Kan het zijn dat zij zichzelf zo verwondt met het plukken?

2 Weken geleden, met die kleine wondjes, was ze inderdaad ook net schijnzwanger geweest.

Kan het zijn dat Hazel helemaal niet haar verwondt en alleen maar bromt en hapt en slaat maar dat ze zelf de wonden veroorzaakt door het haar uit te trekken?

Dat is toch niet normaal dat een konijn zichzelf zo tot bloedens toe toetakelt of is het wel gewoon Hazel en heeft de schijnzwangerschap er niets mee te maken?

Verder heb ik het er gisteren lang met mijn vriend over gehad. Hij vindt, en ik ben het eigenlijk helemaal met hem eens, dat nu uit elkaar halen en dan weer herkoppelen waarschijnlijk niets oplevert. Het zou de vierde herkoppeling worden.

Het is gewoon zielig als ze ondertussen weer alleen moeten zitten en we hebben beide echt minimaal vertrouwen erin dat het daarna ineens wel goed gaat. Het zou voor onszelf zijn omdat ik het heel erg moeilijk zou vinden Hazel weg te doen. Maar we zouden het de konijnen dan weer aan moeten doen, moeten ze weer helemaal daar doorheen terwijl de kans dat het iets oplevert minimaal is, diep in mijn hart zie ik het gewoon niet gebeuren dat het nog goed komt en mijn vriend ziet het ook niet voor zich, hij ziet die 2 gewoon niet voor zich als stabiel koppel die zonder gejaag ruzie samen kunnen zitten en ik ook niet. Omdat het een combinatie is van 2 karakters die niet in balans zijn met elkaar. Hazel moet eens op zijn plek gezet worden, en Klaver is de laatste die dat zal doen, die loopt hooguit weg, meer niet, die verdedigt zichzelf nooit.

Hazel weg doen is onze allerlaatste optie en we willen toch overwegen wat de mogelijkheden zijn om er een of twee konijnen bij te plaatsen en mogelijkheden te creëren voor 2 koppels mocht dat niet werken.

Eerder was het zo dat je met meer konijnen in het geval van een verhuizing mogelijk niet de ruimte hebt voor 2 koppels en er 1 weg moet doen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Nu is het zo dat als we dat niet doen we sowieso een konijn weg moeten doen.

Dat verandert het eigenlijk wel.

Nu ik Klaver zo zie plukken vraag ik me af of ze zelf niet die wonden veroorzaakt maar het neemt niet weg dat het nog steeds geen leuk kopppel is en nooit echt geweest is ook, en dat we daar iets aan moeten veranderen. Het moet niet zo zijn dat die 2 met elkaar in 1 ren moeten zitten omdat ik dat nou zo graag wil.

Alleen als er geen gewonden vallen wat ik me nu dus afvraag dan geeft ons dat wel wat respijt om alle opties heel goed af te wegen zonder dat we nu halsoverkop knopen door moeten hakken.

Donderdag worden ze samen geënt, vandaag kon helaas niet meer. Maar samen naar de dierenarts gaf de vorige keer wel een dag rust in hun verhouding dus dat komt wel even mooi uit, dus tot het weekend blijven ze nu in ieder geval nog even samen, ook met in het achterhoofd dat Klaver misschien zelf de schuldige is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen hier gelezen te hebben (als ik dat nog zo mag zeggen van de moderators ;) ) dat de meeste voedsters van castratie alleen maar nog minder assertief worden, wat dus wel het laatste is wat ik wil voor Klaver. Ze is verder helemaal niet veel schijnzwanger geweest, 1 keer in augustus en dan nu 2 keer deze maand. Het is er de tijd van het jaar voor, als ze nu verder niet meer schijnzwanger wordt, hooguit misschien nog weer een keer over een half jaar dan vind ik dat goed te overzien.

Het is niet dat ze hormonaal gedrag vertoont, en de andere 2 keer dat ze schijnzwanger was zorgde het er juist voor dat er rust kwam omdat ze Hazel straal negeerde en hij niet snapte waarom zij niet onder de indruk was van zijn imponerende gedrag en hij ermee stopte en juist ineens lief deed en haar aandacht op ging zoeken omdat hij die niet kreeg. Hazel ligt nu te slapen dus ik weet niet of het vandaag weer zo gaat maar zo ging het de andere 2 keren wel. Helemaal niet erg voor hun verstandhouding dus.

Bovendien vind ik eigenlijk dat Klaver eerst gewoon eens rust moet krijgen. Het beestje loopt al vanaf dat ze 4 dagen oud is te kwakkelen met het een na het ander, het zou al de vierde keer in een jaar tijd narcose worden voor haar en tussendoor heeft ze ook nog andere gezondheidsproblemen gehad, ik wil daar wel voorzichtig mee zijn met zo vaak narcose.

Als ze echt vaak schijnzwanger wordt ga ik daar wel eens over nadenken en dan over een paar maanden om wat tijd tussen de narcoses te laten zitten maar niet vanwege haar gedrag. Als ze nou agressief of humeurig was ook, maar dat heb ik werkelijk nog nooit gezien bij haar. Zelfs met dwangvoeren e.d. wat heel lastig is bij haar gaat ze nog niet eens grommen, terwijl ze zich heus wel verzet. Er zit gewoon geen greintje kwaad in, ook niet als ze schijnzwanger is, niet naar Hazel en niet naar ons, dat is ook mede oorzaak van de problemen, en dat is denk ik karakter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed ik hoor net van twee kanten die ik betrouwbaar acht en vele nestjes hebben gezien dat ze nog nooit hebben gezien dat een schijnzwanger konijn zich verwondt, ook omdat ik Klaver gisteren nog niet heb zien plukken en ze toen al wel die wond had acht ik het dan toch niet haar eigen schuld.

Het nest is geloof ik af, en ze lagen net beide buiten in de zon te slapen met maar 10 cm ertussenin en geen gedoe. Het heeft wederom Hazel weer een beetje op z'n plek gezet, hij kwam bij haar liggen buiten zonder haar van haar plek te jagen, liet haar met rust en kwam er gewoon echt alleen bij liggen waarna ze samen in alle rust in de zon lagen te slapen. Toch wel fijn die schijnzwangerschappen op zich dus.

Goed. De optie van konijnen erbij. Puur ter informatie om me te oriënteren of dit een werkbare oplossing kan zijn.

Hoe wie wat waar? Waar begin ik?

Eerst 2 koppels maken (Hazel + nieuwe voedster en Klaver + nieuwe ram) en die dan samen zetten of eerst een groep (laten) maken en als dat niet gaat uit elkaar halen? 4 konijnen apart en alle 4 tegelijk samen op neutrale ruimte (toch nog eens kijken naar goede overdekkingsmogelijkheden in de grote ren, dan maar een paar honderd euro lichter als het een oplossing kan zijn) Ik heb het liefst 1 groep natuurlijk. Mocht die ene groep niet werken kan je dan makkelijk 2 koppels maken of is dat maar de vraag? En kunnen die 2 koppels dan gescheiden worden door halverwege de grote ren gaas te spannen of wordt dat alleen maar etteren door het gaas heen en moeten ze echt uit elkaars gehoor en zicht?

Hoop vragen nog dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al heel wat konijnen gezien die letterlijk babyfabrieken zijn geweest en nest na nest hebben gekregen en volledig kaal waren op bepaalde plekken, maar nee, verwondingen/beschadigingen aan de huid heb ik ook nog nooit gezien. Daarbij verwacht ik niet dat de wonden op haar buik/borst/binnenkant van haar achterpoten zitten? En dat is waar konijnen over het algemeen plukken.

Ik denk dat je er goed aan doet om niet te herkoppelen. Ik geloof er niet in dat dat nog werkt. Natuurlijk is het voor jezelf wel fijner, maar inderdaad, de konijnen en met name Klaver hebben er niks aan. Die verdienen nu gewoon rust. Ik denk persoonlijk dat Klaver steriliseren geen oplossing zal zijn, niet direct omdat ze 'minder assertief' zou worden want dat kunnen geholpen dames nog heeel goed zijn.. Maar wanneer het een hormonaal probleem betreft zou het niet van zo'n constante aard zijn. Dan zie je veel duidelijker pieken en dalen.

Hoe nu verder.. Tja.. Ik zou zeggen, dump ze bij een opvang en haal ze pas weer op als zij aangeven dat het een stabiele groep lijkt te zijn of worden. Op zich is eerst twee koppels vormen niet echt nodig, hoewel je in dit geval natuurlijk wel in elk geval voor Hazel de juiste partner wil en voor Klaver. Een viertal zou heel mooi zijn maar stel dat niet als doel, want groepen kunnen knap lastig zijn.

Sommige koppels kunnen heel goed naast een ander konijn/koppel leven, anderen worden er knettergek van. Vaak is het wel vooral een kwestie van gewenning. Hoewel konijnen natuurlijk veel op geur doen speelt zicht hierbij een grotere rol is mijn ervaring, zet er een open hekje tussen en het blijft een probleem, zet er een plank tussen en het is klaar. Vaak werkt het zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wonden zitten op haar rug, de buik heb ik niet bekeken. Ze plukte vandaag wel echt overal, onderkant van de pootjes, rug, buik, borst, bovenop de voorpootjes, alles waar ze bij kon maar de grotere wond zit inderdaad midden bovenop op haar rug en daar zaten de kleinere ook, niet de eerste logische plek om zo veel te plukken.

Dan denk ik dat het plan wordt om ze bij de opvang af te gooien en ondertussen de grote ren weer gebruiksklaar te maken maar dan op een degelijke manier dit keer. (wellicht eerst even tijdelijk weer met bamboestokken en net, er gaan nu geen hele ladingen sneeuw meer vallen) Die is makkelijk te splitsen met planken mocht het niet goed gaan.

Deze ren waar ze nu in zitten kan ik zonder stal erbij niet zo houden in de zomer omdat er in de zomer de hele dag pal de zon op staat, de stal zou voor koelte zijn. Zonder stal is het levend gebakken worden, er is daar dan geen schaduw en alleen maar steen.

En deze ren en een het deel van de stal wat ik in gedachten had splitsen is niet makkelijk aangezien ze een smalle strook binnen zouden krijgen die met de korte kant op de ren aansluit etc. Dat is geen optie als een groep niet werkt, dan kan ik niet de ruimte opsplitsen en dat is wel het makkelijkst als ik ze op een oppervlak zet wat wel gewoon in tweeën te splitsen is.

Als we uitgaan van naar de opvang brengen vind ik het wel belangrijk dat áls de groep niet werkt, de konijnen wél verder kunnen als 2 koppels. Niet dat ik dan 3 konijnen weg moet doen. Maar kan je dat zien als opvang? Zo van dat je een groep maakt die wel in de basis 2 koppels is en ook niet dat de 2 nieuwe konijnen het heel leuk met elkaar hebben en dat Hazel en Klaver nog steeds met elkaar overblijven? Want in zo'n geval wil ik er niet aan beginnen, dan heb ik er alleen 2 konijnen bij en ben ik nog geen steek verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf amper ervaring, maar ik heb juist voor mijn konijntjes een eigen partner gezocht. Deze twee koppeltjes worden in het voorjaar gekoppeld bij Hilde, in Budel. Werkt het als viertal? Perfect. Zo nee? Hebben ze in elk geval elkaar nog in een koppeltje. Ik zou juist sneller van daar uit werken, de eigen partners, dan direct al als groep bij elkaar zoeken. Sorry als ik de bekende weg adviseer, maar dit is zoals ik het nu heb. Zat ook niet te wachten op 4 konijntjes, maar wegdoen was voor mij ook geen optie..

Hoe dan ook, veel sterkte ermee! Wat je ook besluit. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .