Ga naar inhoud

SS voer, vraag, is dat waar of niet?


Leviana

Aanbevolen berichten

Hier deed SS niets voor de haakjes, deze bleven komen.

Sinds ik echter Trovet voer heb ik geen haak meer gezien en dit is nu meer dan 2 jaar geleden.

SS is écht wel veel zachter (lees: bros) dan Trovet, waardoor op de korrel echt gemaald wordt, wat ik denk dat het verschil maakt.

SS wordt gegeven aan konijnen die slecht hooi eten om de vezels die er in zitten, maar het moet geen vervanger van hooi worden natuurlijk.

Trovet is zo lichtverteeerbaar dat er snel weer een hongergevoel ontstaat en er (meestal) wel hooi gegeten wordt.

Hier eet een konijn dat 6 jaar lang geen hooi at, nu plukken tegelijk, heeft geen haken meer én is sinds de Trovet perfect op gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werd door iemand gevraagd om even op dit topic te reageren.

Brokken.

Ik wil idd geen Trovet geven vanwege de chemische conserveringsmiddelen. Deze middelen kunnen namelijk wel degelijk kwaad.

Ik heb destijds heel veel brokken uitgezocht en stond voor de keuze: SS of HFST (hope frams super trio). In SS zaten destijds (recept is inmiddels veranderd) wat toevoegingen waar ik niet 100% achter stond. Daarnaast is SS onwijs duur vergeleken met HFST. Ik heb dus om deze redenen voor HFST gekozen en heb sindsdien vele malen gezondere konijnen als dat ik daarvoor had met een ander merk brokken (of eerder merkloos).

Voor wat betreft de zachtheid van SS. SS gebruik ik zelf als de konijnen niet ernstig ziek zijn, maar wel dwangvoeding nodig hebben. Bij ernstig ziek gebruik ik namelijk Oxbow critical care ivm electrolyten ed. Maar anders gebruik ik de SS brokken gemengd met water zodat het een papje word.

Uiteraard worden konijnen plotseling ziek en heb ik geen zin om standaard een zak SS te laten bederven. Bij de eerste dwangvoeding kan het dus voorkomen dat ik HFST zal moeten omvormen tot een papje. Dit gaat vele malen moeilijker als met SS omdat HFST gewoon veel harder is. Probeer ook maar eens een SS brokje door midden te breken en een HFST brokje. SS gaat veel makkelijker.

Maar het oplossen van het brok in water is naar mijn idee ook goed te vergelijken met het oplossen van het brok in speeksel. Dit betekend dus dat de SS al oplost in de mond, naast dat het sneller in stukken geknaagd word.

Ik zelf heb een ram die continu naar de da moest vanwege haakjes. Ik voer nu al een paar jaar HFST en hij is nooit meer naar de da geweest voor haakjes.

Er is meer dan brokken, wat helpt tegen haakjes.

Brokjes is maar een iniminie onderdeel van de voeding van een konijn. Er is zo veel meer.. Hooi blijft de belangrijkste voedingsbron en is ook iets wat de tanden doet slijten. Ga eens opzoek naar een goed hooi dat je konijnen heerlijk vinden. Hooi soorten die door slechte hooi eters vaak wel geaccepteerd worden en ook nog eens niet al te duur zijn:

- Merkloze groene hooi bij de Ranzijn in doorzichtige plastic zakken zonder tekst.

- Vitami van de Albertheijn

- Vitakraft van de AH XL

- Puik bergweide hooi (let op niet de puik weide hooi), maar is moeilijk verkrijgbaar. Bij sommige tuincentra vind je ze.

- C1000 hooi

Wat duurdere hooi merken/soorten die vaak geaccepteerd worden:

- Mucki bergweide hooi (zooplus.nl / zooplus.de)

- Kenner kruiden hooi van de Welkoop/boerenbond

Verder is het bij slechte hooi eters ook belangrijk om hooi merken af te wisselen. De ene dag dit, de andere dag dat. Zo word een smaak nooit eentonig waardoor ze het alsnog weigeren.

Ook kun je het op verschillende manieren aanbieden. Maak er bijvoorbeeld een groente-hooi bal van (recept vind je op dit forum of vraag me ff voor de link, dan zoek ik het op). Geef het in een hooiruif, in een bakje of juist op de grond.

Naast hooi en biks kun je nog gedroogde kruiden/bladeren geven.

Af en toe een wilgentak is ook erg goed tegen haakjes. Vaak vinden konijnen het heerlijk! Hier krijgen ze het elke week. De takken van de dierenwinkel moeten ze niet, maar zoals de wilgenhooi ballen vinden ze geweldig. Of de rieten/wilgen tunnels van zooplus die ik dan zelf vul met kruidenhooi.

Geef wilgentakken niet te veel, want te veel is ok niet goed.

Verder kun je takken geven van de perenboom en appelboom. Let wel op dat het niet bespoten is met gif tegen weet ik veel wat.

Hier heeft gister de buurman zijn wilgenboom gesnoeid. Hij is een natuurliefhebber en mijn vriend zag het. Mijn vriend vroeg dus of hij wat takken mocht hebben. De buurman was super enthausiast en er ontstond een heel gesprek over hoe konijnen leven en wat ze eten. Nu staat er een bak vol wilgentakken in de schuur ;) waarschijnlijk genoeg voor een jaar!

Maar in de zomer hangt de perenboom van de buren van mijn schoonouders over hun schutting. Ze knippen die takken dan af en die krijgen wij ook.

Nog een tip: zet een wilgentak in een vaas met water of in vochtige grond (schaduw of in de zon) en er komt in no time bladeren en takken aan, zodat je zelf af en toe een tak af kunt knippen.

Let wel op: je kunt niet zomaar alles aan je konijnen geven. Sommige bomen/bladeren zijn giftig voor konijnen en onze huiskonijnen weten dit vaak niet omdat ze dit niet geleerd hebben.

Een hele lap tekst, maar hopelijk heb je er wat aan. Succes!

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Pfoeh, ik heb nu voor het eerst een konijn met haakjes en was na rondzoeken hier al helemaal van plan om op Trovet over te stappen. Maar nu brengt Nicky_the me aan het twijfelen.

Op Hope Farms Super Trio moeten ze ook extra kauwen neem ik aan? Is het voordeel van Trovet ten opzichten van HFST dan alleen dat het lichter verteerbaar is, waardoor ze meer hooi gaan eten?

Dit konijn heeft wel eens urinebrand gehad, is HFST dan ook verstandig (las dat er meer calcium inzit)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ram die een afwijkende kaakstand heeft en dus zeer regelmatig een probleem met haken heeft. Hij krijgt SS en dat blijf ik hem ook gewoon geven. Van SS gaat hij namelijk juist heel goed hooi eten en volgens mij is dat juist het belangrijkste. Sinds ik ander hooi heb heeft hij ook geen problemen meer gehad en dat is inmiddels een jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS hoort juist beter te zijn tegen haakjes, omdat het geen geperste maar een geëxtrudeerde brok is. Zelf is mijn ervaring met haakjes en science selective juist ook positief. Natuurlijk is hooi eten het allerbelangrijkst, zeker met haakjes. Zorg dus ook dat je niet te veel brokvoer geeft, zodat ze wel voldoende hooi blijven eten.

Welk merk brok je ook geeft met haakjes, hooi blijft het allerbelangrijkst. Zorg dus echt voor een beperkte portie brokken en moedig je konijn aan zoveel mogelijk te knagen, op hooi, (wilgen)takken en gedroogde kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .