Ga naar inhoud

SS voer, vraag, is dat waar of niet?


Leviana

Aanbevolen berichten

Ik las ergens dat SS voer voor konijnen niet goed zou zijn omdat het te zacht zou zijn en dat dat op den duur haakjes zou veroorzaken op de kiezen van konijnen.

Is dat waar?

Ik twijfel enorm wat voor merk ik ze nu wil voeren.

Momenteel krijgen ze een mix van Kenner Biks ( met anti- coccidiose erdoor) en HopeFarms Rabbit Super ( de mix, dus niet de biks).

Omdat dit geen perfect voer is ( las ik ergens), zoek ik dus iets wat wel goed is en waar ze geen haakjes op de kiezen van krijgen.

aangepast door Leviana
Link naar reactie
Delen op andere sites

allereerst is het nooit een goed idee om je konijnen voer te geven met anti-coccidiose erdoor of gemengd voer te geven, dus als je van plan bent om van voer te veranderen zeker doen ;)!

wat betreft SS is het een zeer goed voer, het bestaat uit veel vezels wat heel goed is voor konijnen die minder hooi eten. de meeste konijnen doen het hier super op, sommige konijnen die reeds haakjes hebben doen het goed op SS anderen doen het dan weer goed op een andere brok zoals hope farms supertrio wat veel voordeliger is dan SS. bij HFST moet ik er voor de volledigheid bij vermelden dat vele konijnen het niet lusten of ze er moeilijk nar overstappen. SS werd hier met veel smaak gegeten.

Het is een afweging die je zelf moet maken want beide zijn kwaliteitsvolle brokken. Ik raad je in ieder geval zeer sterk aan om van voer te veranderen want wat je nu geeft is niet bepaald gezond voor je konijnen :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is juist hard voer wat de tanden wel slijt. Dus ik weet niet waar je het hebt gelezen?

Maar het is eigenlijk juist het tegenovergestelde

hard voer is het niet hoor je kan het niet vergelijken met de hardheid van gewone biks maar ik vraag me af in welke mate hardheid te maken heeft met het voorkomen van haakjes? Ik denk gewoon dat het zeer sterk afhankelijk is van het konijn zelf. Het is in ieder geval zo dat de overgrote meerderheid van konijnen het super doet op SS en enkelen doen het dan weer beter op een ander voer :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor regelmatig dat konijnen die gevoelig zijn voor haakjes, (veel) sneller haakjes krijgen door SS. Daar staan ook weer konijnen tegenover die juist veel minder vaak haken hebben door SS. Mijn ervaring is ook dat het prima helpt om haken te voorkomen, maar het kàn dus wel anders. En het is niet zo dat ik dat één keertje gehoord/gelezen heb, het komt echt relatief veel voor. Ik voer zelf wel SS aan de opvangkonijnen, omdat ik het wel een hele goede brok vind.

Ik denk zelf verder niet dat de hardheid van de brok veel invloed heeft op haken. Het gaat erom HOE ze er op kauwen (dus niet of ze hard moeten kauwen, maar welke beweging de kiezen moeten maken) en hoeveel de brok vult. Als ze het gevoel hebben propvol te zitten na hun portie brokjes, zullen ze minder hooi eten. Hebben ze het gevoel dat ze nog steeds/alweer honger hebben dan eten ze natuurlijk veel meer hooi.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is juist hard voer wat de tanden wel slijt. Dus ik weet niet waar je het hebt gelezen?

Maar het is eigenlijk juist het tegenovergestelde ;)

En heb je weleens ander hooi geprobeerd? Er zijn heel wat verschillende natuurlijk!

Ja, diverse soorten.

Er is wel duidelijk verschil te zien in bepaalde soorten/merken, maar ze eten het niet graag.

Van de één eten ze meer dan de ander, maar niet zo veel, zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

allereerst is het nooit een goed idee om je konijnen voer te geven met anti-coccidiose erdoor of gemengd voer te geven, dus als je van plan bent om van voer te veranderen zeker doen ;)!

wat betreft SS is het een zeer goed voer, het bestaat uit veel vezels wat heel goed is voor konijnen die minder hooi eten. de meeste konijnen doen het hier super op, sommige konijnen die reeds haakjes hebben doen het goed op SS anderen doen het dan weer goed op een andere brok zoals hope farms supertrio wat veel voordeliger is dan SS. bij HFST moet ik er voor de volledigheid bij vermelden dat vele konijnen het niet lusten of ze er moeilijk nar overstappen. SS werd hier met veel smaak gegeten.

Het is een afweging die je zelf moet maken want beide zijn kwaliteitsvolle brokken. Ik raad je in ieder geval zeer sterk aan om van voer te veranderen want wat je nu geeft is niet bepaald gezond voor je konijnen :).

Ik wil zowieso veranderen van merk.

Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb, maar het is me gewoon bijgebleven, dat verhaaltje.

Ik twijfel alleen enorm tussen Trovet en SS.

SS is makkelijk verkrijgbaar, Trovet wat minder.

Ik was gewoon bang dat SS slecht zou zijn door datgene wat ik gelezen had.

Dat de structuur zachter zou zijn en dat je ze zo kon breken ed. en dat er daarom haakjes op de kiezen zouden kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hard voer is het niet hoor je kan het niet vergelijken met de hardheid van gewone biks maar ik vraag me af in welke mate hardheid te maken heeft met het voorkomen van haakjes? Ik denk gewoon dat het zeer sterk afhankelijk is van het konijn zelf. Het is in ieder geval zo dat de overgrote meerderheid van konijnen het super doet op SS en enkelen doen het dan weer beter op een ander voer :).

Als het harder is, moeten ze meer/beter kauwen en dat is weer beter voor de kiezen.

Dat dacht ikzelf tenminste wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor regelmatig dat konijnen die gevoelig zijn voor haakjes, (veel) sneller haakjes krijgen door SS. Daar staan ook weer konijnen tegenover die juist veel minder vaak haken hebben door SS. Mijn ervaring is ook dat het prima helpt om haken te voorkomen, maar het kàn dus wel anders. En het is niet zo dat ik dat één keertje gehoord/gelezen heb, het komt echt relatief veel voor. Ik voer zelf wel SS aan de opvangkonijnen, omdat ik het wel een hele goede brok vind.

Ik denk zelf verder niet dat de hardheid van de brok veel invloed heeft op haken. Het gaat erom HOE ze er op kauwen (dus niet of ze hard moeten kauwen, maar welke beweging de kiezen moeten maken) en hoeveel de brok vult. Als ze het gevoel hebben propvol te zitten na hun portie brokjes, zullen ze minder hooi eten. Hebben ze het gevoel dat ze nog steeds/alweer honger hebben dan eten ze natuurlijk veel meer hooi.

Ik twijfel gewoon enorm tussen deze twee merken : Trovet en SS.

Hun kiezen/tanden waren bij de laatste controle prima.

Maar omdat het geen echte hooi-eters zijn, is het misschien toch beter om SS te gaan geven.

Maar dan twijfel ik weer zo enorm over die haakjes.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de verkrijgbaarheid je niet echt uit maakt zou ik dan voor Trovet gaan. Beide zijn goed (zeker voor konijnen die geen hooi eten) en Trovet hoor ik echt alleen maar goede verhalen over i.c.m. haken. Verder is het verschil niet dermate groot dat dat uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel gewoon enorm tussen deze twee merken : Trovet en SS.

Hun kiezen/tanden waren bij de laatste controle prima.

Maar omdat het geen echte hooi-eters zijn, is het misschien toch beter om SS te gaan geven.

Maar dan twijfel ik weer zo enorm over die haakjes.....

Je kan het steeds uitproberen natuurlijk, maar vele mensen die SS geven geven het juist omwille van het hoge vezelgehalte en omdat de konijnen weinig hooi eten. en dat als een konijn harde kauwt het beter is voor de kiezen daar geloof ik niet zo in, ik denk dat het eerder zit zoals dollie zegt dat het de manier van kauwen is. Nou ja je moet het zelf weten natuurlijk, het wordt hier veel gegeven en heus niet alle konijnen hebben haakjes dat zijn toch wel eerder uitzonderingen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de verkrijgbaarheid je niet echt uit maakt zou ik dan voor Trovet gaan. Beide zijn goed (zeker voor konijnen die geen hooi eten) en Trovet hoor ik echt alleen maar goede verhalen over i.c.m. haken. Verder is het verschil niet dermate groot dat dat uitmaakt.

Verkrijgbaarheid is voor mij geen probleem.

Ik kan het gewoon online bestellen, dus gewoon zorgen dat ik steeds genoeg op voorraad heb.

Waar ik dan wel zeker van wil zijn is dat dit voer wel in hun assortiment blijft en er niet opeens uit gaat, want dan moet ik weer wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het steeds uitproberen natuurlijk, maar vele mensen die SS geven geven het juist omwille van het hoge vezelgehalte en omdat de konijnen weinig hooi eten. en dat als een konijn harde kauwt het beter is voor de kiezen daar geloof ik niet zo in, ik denk dat het eerder zit zoals dollie zegt dat het de manier van kauwen is. Nou ja je moet het zelf weten natuurlijk, het wordt hier veel gegeven en heus niet alle konijnen hebben haakjes dat zijn toch wel eerder uitzonderingen ;).

Misschien is het dan een idee om het beide te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook altijd begrepen dat niet de hardheid van het voer, maar meer het aantal horizontale maalbewegingen van de kiezen op elkaar, zorgt voor het correct afslijten van de kiezen.

Je konijn moet dus de hele dag door regelmatig kauwen, met name op hooi. Ze moeten flink met hun kiezen heen en weer om dat stugge spul weg te werken.

Heb geloof ik zelfs eens gelezen dat ze gras (groen) en hooi voornamelijk horizontaal kauwen en brokjes meer vertikaal, waardoor hooi en gras meer doen voor het afslijten van de kiezen dan brokjes (kan ook zijn dat dat bij paarden zo was, maar konijnen en paarden lijken wel op elkaar wat dat betreft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Trovet zitten conserveringsmiddelen, niet dat dat nu per sé slecht is, maar in SS zitten geen chemische toevoegingen.

Dat is dan weer het nadeel van Trovet, maar iedereen moet voor zich weten of hij daar belang aan hecht.

Sowieso is overstappen op beter voer een goed idee natuurlijk. Ze zullen dan misschien ook wel meer hooi gaan eten doordat ze geen gemengd voer meer krijgen.

Heb je al hooi van de boer geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

allereerst is het nooit een goed idee om je konijnen voer te geven met anti-coccidiose erdoor of gemengd voer te geven, dus als je van plan bent om van voer te veranderen zeker doen ;)!

wat betreft SS is het een zeer goed voer, het bestaat uit veel vezels wat heel goed is voor konijnen die minder hooi eten. de meeste konijnen doen het hier super op, sommige konijnen die reeds haakjes hebben doen het goed op SS anderen doen het dan weer goed op een andere brok zoals hope farms supertrio wat veel voordeliger is dan SS. bij HFST moet ik er voor de volledigheid bij vermelden dat vele konijnen het niet lusten of ze er moeilijk nar overstappen. SS werd hier met veel smaak gegeten.

Het is een afweging die je zelf moet maken want beide zijn kwaliteitsvolle brokken. Ik raad je in ieder geval zeer sterk aan om van voer te veranderen want wat je nu geeft is niet bepaald gezond voor je konijnen :).

Ik gebru hope farms supertrio en ik vind het ook prima voer geen 1 haak gehad!

Misschien is dat een goed merk

aangepast door EllaEnJack
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebru hope farms supertrio en ik vind het ook prima voer geen 1 haak gehad!

Misschien is dat een goed merk

Mijn konijnen hebben op SS nog nooit een haak gehad. Maar of je konijn ooit wel of niet een haak heeft gehad op een bepaald voer is geen argument waarom een voer goed of slecht zou zijn. Sommige konijnen zijn er veel gevoeliger voor dan anderen.

Neemt niet weg dat HFST prima voer is overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben op SS nog nooit een haak gehad. Maar of je konijn ooit wel of niet een haak heeft gehad op een bepaald voer is geen argument waarom een voer goed of slecht zou zijn. Sommige konijnen zijn er veel gevoeliger voor dan anderen.

Mee eens...

Dan nog even een kanttekening....Best een belangrijke misschien...

Kijk altijd uit met het suggereren van zaken die vervolgens als feiten gebracht worden.

Bijv: "Ik heb er geen verstand van, maar............................"

Waarna hetgeen dat gesuggereerd wordt na de 'maar' als vaststaand gegeven verder leeft.

Zeker als je iets niet zeker weet moet je uitkijken met iets als waarheid aan te nemen, te benoemen of, zoals hier ook voorkomt...'ik heb gehoord dat...' of 'ik heb eens gelezen dat...' waarna het vervolgens als feit of waarheid gebracht wordt of vervormd wordt tot een waarheid.

Waarom dit belangrijk is ?

De zogenaamde chemische bestanddelen die hier genoemd worden, waaruit mogelijk de conclusie getrokken kan worden dat je daar dan maar beter niet voor kan kiezen ... hebben NIETS met chemisch te maken, maar zijn 'doodgewone' essentiële aminozuren !

M.a.w: ALS dit in het voer zit zou je zelfs kunnen overwegen of het niet JUIST beter is om dit voer te geven.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, aangezien je nu op mij reageert, wil ik nog even verduidelijken dat de aan- of afwezigheid van chemische stoffen voor mij geen argument zijn om een brok wel of niet te gaan voeren. Enige reden dat ik er op reageerde is dat als mensen het WEL als een reden zien, dat ze dan niet af moeten gaan op iets wat niet klopt. Volgens mij zijn lysine en methionine inderdaad gewone aminozuren, maar geeft de toevoeging (L- en DL-) aan dat het een supplement is en is dat wél chemisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .