Spring naar bijdragen
J10

Hulp gevraagd: niet goed geïnformeerd.

Recommended Posts

Hoi,

Even in het kort. Ik had hangoortjes gereserveerd, maar diegene laat niets meer van zich horen. Dus verder gaan kijken en toen kwam ik bij iemand die kruizing Lotharinger konijnen kwijt wilde. Ik heb heel veel gemaild om de juiste informatie te krijgen.

Vrijdag heb ik ze opgehaald. De konijnen zaten samen met (behoorlijk grote) kippen in een hok. Ze zijn van half november (3 1/2 maand) en zaten nog steeds allemaal bij elkaar. Het zijn meer Vlaamse reuzen, dan Lotharinger... Woensdag ga ik naar de dierenarts, daar hoor ik vast meer.

Mijn vragen:

- Klopt het dat grotere rassen pas met 7 maanden geslachtsrijp zijn? Ze zitten apart en mannetje wordt zsm gecastreerd. Ik wil absoluut geen nestje.

- Overgangsvoer was niet nodig, ze kregen daar "Kasper" biks. Ik had (als voorbereiding) ss junior aangeschaft. Ik geef ze dit wel, maar ze eten er niet zoveel van als dat ze zouden mogen.

- Deze man vertelde in het gesprek dat hij en zijn zoon als hobby fokte met de konijnen, maar hij wist niet wat voor ras de vader is... Hij had 3-4 nesten per jaar. Kan dat kwaad?

- Toen ik mijn konijn (12 jaar) wat wortel schillen gaf, kwamen ze daar ook op af. Dus ik voor de zekerheid nog maar even gemaild. Hij gaf (alle konijnen, ongeveer 6) 1,5 kg wortel per dag. Wat is een normale hoeveelheid voor dit grote ras? En kan ik dat nu gewoon doorgeven (en uitbreiden met ander groenvoer)?

- Ze waren al gewend aan kinderen. Laat ik die van mij er vanaf het begin bij (in een ren) of eerst even rust?

Buiten alle vragen om, moet ik wel zeggen dat het super lieve dieren zijn. Door mijn dochter Dora en Boots genoemd. Ik zal binnenkort wel even foto's maken.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

ik weet zeker dat ik mannetje/vrouwtje heb. Ik heb erop gestaan dat we dat samen zouden controleren. Vandaag kwam er een "handelaar", dus ik wilde zekerheid hebben dat het goed zit. Wat er dus met de anderen gaat gebeuren is onzeker. Dit was ook de reden dat ik in ieder geval deze 2 wilde meenemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Joris: dat is het plan. Ze zitten nu apart (kunnen elkaar wel zien). Dus nu even een LAT relatie en woensdag kijken of alles is ingedaald en meteen een afspraak.

Ik had al even info gevraagd bij de dierenarts toen ik de afspraak maakte, zij zei dat ze wel onder toezicht bij elkaar in de ren konden. Dit heb ik geprobeerd, maar helaas mannetje dook er meteen op. Dus nu mogen ze om de beurt los rennen.

Ik hoop heel erg dat het vrouwtje niet zwanger is. Ik heb wel hele duidelijke afspraken gemaakt. Mocht er wel een nestje komen, dan mogen ze allemaal terug. Maar wil ik dat wel? Wat gebeurt er met ze als ze bij een handelaar belanden. Ik hoorde dat pas toen ik weg ging, maar het gaf me wel de kriebels...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi,

Als het echt handelaren zijn dan zullen ze waarschijnlijk de jongen op bv marktplaats zetten en wat niet verkocht wordt gaat naar bv afdeling slangenvoer...of als vleeskonijnen voor mensen...

Ik hoop voor jou dat voedster niet drachtig is, pfffffff als dat wel zo is kan je misschien de jongen hier aanbieden bij oeps nestjes?

Ik duim voor je dat er geen nestje komt..

ps, kan kloppen dat grote rassen rond 5a6 maanden geslachtsrijp zijn, maar zou geen risico nemen..

bewerkt door Loeloedji
iets vergeten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ook. Het is erg lastig uit te leggen aan een meisje van 4 waarom de konijn(tjes) nog niet in hun nieuwe hok mogen en niet samen mogen spelen. Ik vind haar nog een beetje te klein voor het bloemetjes en bijtjes verhaal.

Hebben jullie ook nog antwoord op mijn groenvoer vraag: mee doorgaan? en zo ja hoeveel per dag?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn we er wel uit dat je er goed aan doet om ze apart te houden totdat het mannetje gecastreerd is :)

- SS is een goed voer, en veel mensen op het forum doen niet lang over de overgang naar dit voer. Veel zetten ze zelfs in 1 keer over, zoals jij hebt gedaan. Het kan best zijn dat ze even moeten wennen, maar je weet natuurlijk ook niet hoeveel biks ze bij de vorige eigenaar aten. Zolang ze ook nog lekker aan het hooi knabbelen zou ik me er niet zoveel zorgen over maken hoeveel biks ze eten.

- Zoals jij het vertelt zou er best eens sprake kunnen zijn van wat inteelt en rare fok-praktijken, maar of jouw konijntjes er last van gaan hebben is niet erg te voorspellen denk ik.

-1,5kg wortel is énórm veel, zelfs voor grote rassen. (waarschijnlijk niet als je het de konijnen vraagt ;) ) Het beste is om de groentes die je geeft langzaamaan op te bouwen, en niet veel van 1 geven, maar lekker variëren :)

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-voeren-aan-een-konijn.html

even lekker rondklikken op het informatie gedeelte van de site is ook erg leuk :)

- Je konijntjes zijn net verhuist en ze zullen moeten wennen. Aan de nieuwe omgeving, aan jou, maar ook aan je kinderen. Konijnen zijn meestal wel om te kopen, met het geven van aandacht en lekkers kun je een goede band opbouwen. Laat je kinderen bijvoorbeeld lekker in de ren zitten met een handje biks of groenvoer, dan komen de konijnen meestal vanzelf hun neus achterna!

Veel plezier met je nieuwe hupsels!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel zo dat Lotharingers bijna even groot worden als vlaamse reuzen, dus als ze daar al op lijken :)....

Je hebt je konijn waarschijnlijk bij een broodfokker gekocht, die denkt alleen maar aan het geld. Hij is denk ik maar wat blij dat jij konijnen bij hem gekocht hebt... want bij een handelaar krijgt die niet veel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor alle positieve reacties. Het gedeelte over groenvoer staat al onder mijn favorieten. Ik was eigenlijk van plan om ermee te beginnen met 16 weken (volgens de info)

Ik ben inmiddels al zover dat het me niet meer uitmaakt wat voor ras het is. Het zijn 2 erg leuke konijnen, alleen iets groter dan verwacht. De ene is "geel" en de andere zwart. Totaal niets van een lotharinger dus.

Als alles goed gaat en ik ze over een aantal weken kan koppelen, dan laat ik wel foto's zien. Dan kunnen jullie ook zien hoe leuk ze zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had al even info gevraagd bij de dierenarts toen ik de afspraak maakte, zij zei dat ze wel onder toezicht bij elkaar in de ren konden. Dit heb ik geprobeerd, maar helaas mannetje dook er meteen op. Dus nu mogen ze om de beurt los rennen.

dit vind ik wel een rare uitspraak eerlijk gezegd, juist een dierenarts hoort dit toch niet te zeggen? goed dat je ze apart laat, ik zou geen risico nemen.

ben benieuwd hoe je konijnen er uit zien!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wilde net foto's maken, maar toestel snel aan de kant: Konijn ontsnapt uit ren (van 1 meter hoog!). Dus de foto's komen nog. Ik ben nu blij dat ik nog 2 konijnen heb!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag naar de dierenarts geweest voor algemene controle en inentingen. Konijnen zijn gezond, maar Dora heeft een behoorlijk grote kale plek in haar nek. Geen parasieten, maar wel goed in de gaten houden. DA denkt dat ze ouder zijn dan 3 maanden. Boots mag morgen alweer terug voor castratie. Zij houden een periode van 3 weken aan, voordat ze bij elkaar mogen. Dus dat is een weekje langer wachten.

Ze kon helaas niet voelen of Dora wel of niet zwanger is, dus maar hopen van niet, zeker omdat ze al ouder zijn. Omdat ze erg van het springen/ ontsnappen uit de ren zijn, adviseerde zij een overdekte ren, van minimaal een meter hoog. Nu maar even kijken of ik die kant en klaar ga kopen of zelf knutselen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites