Spring naar bijdragen
Jelsa

hamsterbal, diervriendelijk of mishandeling

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb een dwerghamster (coco) ,hij is superlief en tam. Ik wil graag zo'n hamsterbal kopen maar ik wil wel weten of zo'n ding wel diervriendelijk is. Ik hoor namelijk veel gemengde meningen. Ik denk zelf dat het wel kan . Maar als het niet fijn is voor CoCo koop ik hem ook niet. :eyes:

xxx coco alvast bedankt:biggrin:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Altijd een hamsterbzl gehad(alleen nu niet, bal is kapot) en ik heb nooit gweten dat een hamster een wonde van een bal gehad. Je hebt idd gelijk dat er vele uiterste meningen. Ik zal het ook niet gaan promoten of gaan aanraden. Maar wat heb je liever dat je hamster elektrocueert of dat je hzmster eventjes in zo'n bal zit? Ik ben er ook niet voor he maar ik heb dt liever dan ze hele dagen in een klein hokje zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind hamsterballen verschrikkelijk. Je stopt een hamster in een bal, die alleen maar kan rollen; maakt niet uit welke kant de hamster op wilt. Dus wilt hij uit de bal, kan dat niet; want hij begint te rollen. Lijkt mij dus echt ontzettend veel stress geven en het zal alles behalve leuk zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, mijn hamster vind het geweldig!

Ze loopt er zelf in, klepje dicht en tegen de tijd dat ze uitgeraasd is loopt ze weer naar het hok toe en dan halen we haar direct er weer uit!

Ze gaat zich ook rustig in de bal zitten wassen en poetsen, geen probleem.

Maar mijn vorige hamster deed je er inderdaad geen plezier mee...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hamsterballen zijn echt niet diervriendelijk. Als paraveterinair ben ik al wat hamsters tegen gekomen die met hun voetjes in de spleten terecht zijn gekomen en daardoor hun voetjes of complete benen verbrijzelen al dan niet amputeren. Tevens is een hamster een echte scharrelaar en vind het heelijk om over aan aan te snuffelen dit ontneem je dan ook wanneer je je hamster in een bal stopt.

Ook zijn de ballen vaak ook te klein (net als vele radjes) waardoor ze met een onnatuurlijke houding "gedwongen" worden om zich zo voort te bewegen. Dit betekent pijn en op langere termijn vergroeiingen.

naar mijn mening zijn die ballen echt dierenmishandeling. Maar er zijn mensen die er anders over denken.

je kan ook een hoekje van je kamer af zetten met kartonnen schotten ( van kartonne dozen) hierdoor kunnen ze niet omhoog klimmen en creer je en leuke ren voor je hamster. Al vraag ik me af of het niet te stressvol is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je naar de hamster zelf moet kijken.

En uiteraard moet de bal zowiezo groot genoeg zijn en het liefst geen spleetjes, anders zo dun dat er niets gebeurt.

En voor mijn hamster is het stressvoller om los door de kamer heen te lopen, dan in een bal.

Toen ze de vorige keer ontsnapt was, was ze echt in paniek, terwijl ze in de bak gewoon heel rustig is en ook aangeeft wanneer ze niet meer wil.

Ze mag bij ons altijd op de bank lopen, leggen de bal ergens open neer en dan gaat ze er soms inzitten en ons aankijken, van nou, komt er nog wat van?

Ze komt de bal dan ook echt niet uit!

En als ze het zat is, loopt ze naar haar hok toe en dan halen we haar meteen eruit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze hamster vond de bal geweldig. Ze kroop er zelf in als ze de kans kreeg en scheurde er echt de hele kamer mee door. Vooral achter de katten aan vond ze het einde. Ook ons kwam ze achter na of ging bij de kinderen kijken als die op de grond aan het spelen waren. Wilde je haar pakken en was ze er nog niet klaar mee, dan rolde ze weg. Als ze er flauw van was ging ze bij haar kooi liggen.

Hoezo hamsters zijn dom?

We hadden een bal die best groot is voor een dwergje zodat ze gewoon recht kon lopen (net als met molentjes moet) en bewust gekozen voor een transparante bal, zodat ze de wereld in normale kleuren kon zien. Ook de spleetjes waren klein genoeg zodat haar pootjes er niet tussen kwamen.

Ik zag de bal zeker niet als dieren mishandeling en onze Spruitje ook niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een onding. Ik heb er vroeger wel één gehad, maar achteraf gezien was het erg stressvol voor mijn hamsters, zoal dwerg als syr. Ik laat mijn hamsters nu al jaren loslopen in een slaapkamer als ze uit hun kooi willen, en ik zorg ervoor dat ze niet bij kabels kunnen. Zo kunnen ze lekker op onderzoek uit, en ja daarbij is het normaal dat ze langs de wanden rennen, dat zit in het aard van het beestje als 'prooidier' zijnde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat je moet kijken hoe je hamster zelf op de bal reageert.

Ik vind een bal zelf niet fijn, omdat de hamster overal tegen aan rolt en ook wel is plast in de bal en dan het hele huis onder zit. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef m'n hamsters geen bal meer vanwege het risico dat er een pootje of teentje blijft haken.

Dan laat ik ze net zo graag loslopen op m'n kamer.

Op het moment kan dat even niet omdat ze bij de konijnen kunnen komen, maar nu heb ik ook even geen hamsters.

De laatste 2 zijn binnen een maand na elkaar overleden. De konijntjes blijven overigens maar tijdelijk bij mij, het zijn pleegnijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal zelf ook niet meer een hamster in een bal opsluiten (want dat is het). Ik heb een hele tijd geleden een hamster gehad die ik altijd in zo'n bal deed, ik merkte niet dat zij dat erg vond maar ik was eigenlijk nog te klein om mezelf in de hamster te verplaatsen. Mijn 2e hamster had ik op latere leeftijd en ik had zeker niet het idee dat hij hier mee geholpen was, hij botste overal tegenop en waarschijnlijk van angst of stress plaste hij in de bal waarna hij stilletjes onder de kast bleef zitten, of constant om zich heen krabbend op zoek naar een uitweg. Dit heb ik dus ook niet meer gedaan en ik heb voor hem een terrarium van 100x40 cm gekocht, dit vond hij zichtbaar leuk en hele avond was hij op pad.

Ik denk dat je je goed moet verplaatsen in de hamster en in zijn natuurlijke gedrag, zou hij het echt leuk vinden?

Persoonlijk zal ik voor de hamster een mooi groot aquarium/ terrarium kopen, waar hij dan permanent in verblijft. Hier heeft hij alle ruimte om zijn natuurlijke gedrag te uiten, je kan hem helpen door middel van het verstoppen van voer. Hier zijn ze uren zoet mee en de hamster wordt nergens toe gedwongen, dit geeft een heleboel minder stress.

bewerkt door Jopvang

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .