Ga naar inhoud

Verstopping + haken bij Nijn.


lianne

Aanbevolen berichten

Hier maar even verder.... en het complete verhaal.

Nijn heeft al jaren last van haken op zijn kiezen, met enige regelmaat moeten die verwijderd worden bij de dierenarts. Laatste keer is een jaar geleden geweest, erg prettig dat het zo goed gaat.

Gisteravond nog wat gesnoept van wat stukjes wortel en de avondpluk hooi, vanmorgen viel mij op dat mijn manneke totaal geen interesse toonde in het geluid van de bikstrommel, bleef apathisch in een hoekje zitten. De biks voor zijn neus houden kon zijn interesse ook niet wekken dus foute boel. Paar keer door de kamer laten lopen, voor de zekerheid maar even iets pijnstilling erin en in mijn lunchpauze snel op en neer. Nog altijd een sloom konijntje dat ook geen zin had in peterselie en/of venkel (inmiddels vakkundig opgegeten door mevrouw Kelly... de vreetzak :P ). Dierenarts gebeld, kon om half 5 terecht.

Bij de dierenarts dus een nieuwe dierenarts*. Temperatuur was laag, 37.1. Gebitje inderdaad een drama en een verstopping te voelen in het buikje. Injectie met darmstimulans en naar huis met metocloral, lacatraxt en het ananassap-advies. Inmiddels (rond dit tijdstip) zit de eerste ronde medicatie erin en ook wat water met een spuitje gegeven. Morgen even kijken of er ook nog ciseral nodig is, zo ja dan ga ik dat ook nog regelen. Woensdag weer terug naar de dierenarts, waarbij mijn vaste DA het gebitje zal doen op mijn verzoek.

*Tsja, die nieuwe dierenarts he. Die dacht dat mijn "opa-konijn" -naar zijn eigen zeggen- wel een tam, oud beestje zou zijn. Echter raakte Nijn door de pijn/stress zo in paniek dat hij na enkele halve ontsnappogingen uit de handen van, een geslaagde poging deed, over tafel sprong, bovenop de transportbox en zo dus een nagel verloor met een bloedbad tot gevolg.Nijn mag dan 6 zijn, maar oud? Of zich oud gedragen? Kleine actieve dondersteen, dat is het :yes:

Inmiddels zit er weer wat leven in hem, loopt hij door en buiten de kooi rond en lijkt wat interesse te tonen in eten. Paar biksjes, zo nog wat peterselie pakken... En morgen weer even aankijken hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Lianne wat balen, na zo'n lange tijd. :erf:

Je zal vast stiekem een beetje gehoopt hebben dat ze wegbleven onderhand.

Volgens mij voer jij SS?

Misschien toch eens nadenken om over te stappen en Trovet te proberen?

Ik heb er zo'n fijne ervaringen hier mee en wil dat ieder konijn dat mag hebben.

Sterkte voor Nijn, toch altijd weer spannend. :heart:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer inderdaad sience, de gewone en de mature. In hoeverre is trovet dan echt een verbetering?

Inmiddels ook vanuit de opvang ciseral meegenomen en net weer een rondje medicatie gedaan. Nijn heeft wat biksjes en peterselie gegeten vanmorgen, zo eens kijken hoe hij op wat meer peterselie reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het zo dat SS niets deed, maar sinds ik Trovet voer, Puk geen haakjes meer heeft.

Nadat ik ermee begon heeft ze nog 1 keer gehad, (daar zat toen al een paar weken langer tussen) en nu al 2 jaar niets!

Trovet is zo keihard, ze moeten er echt op malen om het kapot te krijgen, dat doet (denk ik) een hoop.

SS is erg zacht, zeker vergeleken met Trovet en daarmee bleven hier haakjes komen, zo om de 10 weken.

Bovendien is het licht verteerbaar, waardoor ze snel weer honger krijgen en Puk sinds de Trovet voor het eerst hooi is gaan eten.

6 jaar lang alles geprobeerd maar er ging niets in en nu....hééle plukken tegelijk.

Ik weet van een aantal hier die er ook erg enthousiast over zijn en wiens konijnen ook haakvrij zijn sinds ze Trovet voeren.

Volgens mij o.a Wupsie, kan verder even op geen namen komen.

Je kunt op de site van Trovet een gratis proefzakej aanvragen, kun je kijken of ze het eten.

Ik voer trouwens ongeveer 1/3 biks en 2/3 Trovet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijntje van Wupsie is nu al bijna een jaar haakvrij sinds hij Trovet krijgt. Ik heb het hier zelf ook staan maar gelukkig nog geen konijnen gehad die in die mate last hebben/hadden van haken. Ik voer het nu wel aan een konijntje die haakjes had bij binnenkomst en ga de nieuwe baasjes ook zeker aanraden om het te blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proefzakje trovet is besteld, wel onhandig dat ik het hier niet in de buurt kan kopen en met de post moet laten komen, dat doe ik namelijk liever niet... Aangezien ze er nogal een handje van hebben om het bij mn onderbuurman af te leveren, wat ik liever niet heb.

Inmiddels eet Nijn weer wat ja, hij heeft net weer een rondje ciseral/metocloral/laxatract gehad en zit nu samen met Kelly biks te eten. Gisteravond hebben ze een flinke portie groenvoer gehad, wat er ook goed in. Gisterochtend at hij ook wat biks, maar ongeveer 1/10e van zijn normale portie.

De keutels die er nu uitkomen zijn wat kleiner dan normaal, dus er is zeker nog wel iets gaande.... maar hij eet iig wat, dat is al fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ie zo goed eet met zo'n slecht gebit, super! Dat gaat vast weer helemaal goed komen zo :)

Ja, mijn kleine bikkeltje :)

Net wat keutels gevonden met duidelijk haren erin. Ze zijn nog niet het formaat dat ze horen te hebben, maar er zit weer wat vooruitgang in de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker goed vergelijkbaar met SS. Misschien dat Sharon dit doet omdat ze ook een Vlaamse Reus heeft en het wel een prijzige brok is?

:goed: Idd Dollie, er die 2 doen 5 dagen met een kilo brokken, dus dat wordt me te gortig anders.

Plus dat er nog 2 rondhuppelen hier, die inmiddels ook 50/50 Trovet/biks krijgen.

Lianne, weet niet of je dierenarts dichtbij zit? Ik bestel altijd via de mijne, krijg als vaste klant voor inkoopprijs.

Weet niet hoe jouw contact met je dierenarts is, misschien is het te proberen?

Ik heb hier trouwens ook wel eens een paar dagen kunnen rekken met pijnstilling, soms is dat nou eenmaal nodig.

aangepast door Sharon uit Nijmegen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eten gaat inmiddels een stuk beter, medicatie geven is een ramp. Hij vind het echt niet leuk meer dus ben nu gestopt met de 3x per dag metocloral/ciseral, doe ze nu 2x per dag... Het is anders zo'n gevecht en aangezien hij nu wel weer wat zelfstandig kan/wil eten lijkt mij dat niet zo'n probleem.

Vandaag ook nog met 2 collega's over de konijnen gehad, zij hadden ook afgelopen dagen ineens problemen met de konijnen, verstopping en weet ik niet wat nog meer. En laten we nou allemaal net de nieuwe science selective in huis hebben... Weet niet of het daar aan ligt, maar het is wel vreemd.

Sharon, mn DA zit niet heel dichtbij maar op zich vind ik het geen probleem om daar zo af en toe even voor om te moeten fietsen, mijn duo eet slechts een kilo biks/maand. Het jammere is alleen dat mijn DA geen trovet verkoopt, wel science/vetcare science. Kan het wellicht woensdag eens vragen of ze wat uit kan zoeken voor mij.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's wel apart. Ik voer de nieuwe Science nu zeker een half jaar aan vrij veel konijnen en nog geen problemen gehad.. Heb er nu ook twee op staan, niks aan de hand. Verder ook geen problemen gehoord, terwijl ik best veel klanten heb die de konijnen op SS hebben. Misschien een probleem met een bepaalde lichting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's wel apart. Ik voer de nieuwe Science nu zeker een half jaar aan vrij veel konijnen en nog geen problemen gehad.. Heb er nu ook twee op staan, niks aan de hand. Verder ook geen problemen gehoord, terwijl ik best veel klanten heb die de konijnen op SS hebben. Misschien een probleem met een bepaalde lichting?

Geen idee, zou eens moeten kijken of zij dan toevallig een zelfde batch oid hebben, mits dat nog te achterhalen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk hé, wat te doen?

Ik weet wel een keer te herinneren dat dat hier ook gebeurde, toen heb ik naar de dierenarts gebeld.

Ze zei me dat er misschien een puntje/haakje heeft gezeten, die afgebroken is en daarom nergens meer prikte. (en dus geen last meer veroorzaakte)

Volgens mij was Puk toen een aantal weken later wél gewoon weer de klos hoor.

Misschien morgen even overleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .