Ga naar inhoud

2 voedsters plots extreem veel rijden.


loesje24

Aanbevolen berichten

Hey allemaal

Ik heb een probleem. Sinds 3/4 jaar heb ik twee FH voedsters bij elkaar. Dit ging altijd heel erg goed, af en toe wel eens op elkaar rijden maar dat was dan een paar minuten en dan was het weer goed.

Sinds een aantal dagen is het rijden extreem erger geworden. Zo erg dat ik er snachts van wakker word aangezien ze dan het hele hok door rennen.

Ook als ze loslopen is het mis, ze gunnen elkaar totaal geen rust. Ze rijden beiden op elkaar al moet ik zeggen dat de oudste het ergst is.

Vechten doen ze niet, wel vliegen de plukken haren in het rond aangezien ze elkaar in de nek vast pakken tijdens het rijden.

Ik weet dat twee voedsters niet zo goed samen gaat, maar door omstandigheden heb ik 3/4 jaar geleden een voedster opgevangen en toen ging het super!

Wat kan ik doen? Moet ik afwachten of dit een fase is en dat het hopelijk overgaat? Of is de tijd echt aagekomen om voor de ene een ander baasje te zoeken?

En als het zover zou komen dat ik eentje weg moet/ga doen, heb ik dan ook kans dat de oudste voedster dit ook bij een ram gaat doen?

Alvast bedankt

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters doen het in deze tijd van het jaar ook vaker, het voorjaar in hun bol ofzo. Maar bij mij zit er nog een (gecastreerde) ram bij, die ze af en toe tot orde roept zegmaar.:P

Heb je de mogelijkheid er een gecastreerde ram bij te doen? Mocht een trio niet lukken kun je altijd nog kijken of je voor één van de twee voedsters een goed huis zoekt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze al gesteriliseerd/gecastreerd? Dat is in sommige gevallen ook nuttig, als het puur hormonaal gedrag omvat. Het hormonale is een paar weken na de ingreep wel weg. Het is wel een dure ingreep en geeft geen garantie dat het tussen de voedsters goed blijft gaan. Maar misschien wel het overwegen waard :)

Rijden kan blijven bestaan, maar vaak aanzienlijk minder, omdat het dan alleen nog is voor rangordebepaling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecastreerde ram erbij is niet mogelijk, daar is de ruimte er niet voor. Ze zijn ook nog niet ge sterilliseerd. Heb dat wel altijd gewild maar aangezien er ook een aantal nadelen aanzitten ben ik aan het twijfelen gegaan. Zo heb ik hier gelezen dat na een ingreep het niet zeker is of het gedrag veranderd is. Ook is de ingreep erg heftig en op mijn werk is nu totaal geen ruimte om een vakantie in te lassen. We gaan net de drukke maanden in en personeels bezetting is ook al niet erg hoog!

Maar na dat ik dit geplaatst heb, is mijn nachtrust niet verstoord. ( kan ook wezen dat ik zo moe was dat ik ze niet gehoord heb :mdr:). Ook is het overdag een stuk gemoedelijker. Misschien hebben ze meegelezen en mijn opties doorgenomen en dachten laten we ons maar eens gaan gedragen. Ik hoop het anders wordt het toch optie twee, ukkie een nieuw baasje geven en voor muts een kerel zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als hormonen, temperatuur werd zachter en nu is het weer kouder aan het worden dus hormonen zakken weer.

Je zou castratie alsnog kunnen overwegen mocht het weer voorkomen.

Als het gedrag voort komt uit de hormonen veranderd dit zeker absoluut wel en dat klinkt dit geval.

De ingreep valt gigantisch mee, ik werk fulltime en heb een konijnenopvang en laat dames tussendoor gewoon castreren. Vorige week nog 2 laten doen en daar is geen dwangvoer of medicatie aan te pas gekomen idem de 7 dier ervoor zijn gedaan. Ze zitten zelfs dezelfde dag alweer in de schuur. Oftewel het valt op zich mee. Persoonlijk zou ik er wel wat extra controle op hebben na de ingreep, maar mijn ervaring is dat je vaak weinig hoeft te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay dat zou het natuurlijk ook kunnen wezen dat ze nu weer rustig zijn. Hmmm dan toch maar een castratie overwegen!

Bedankt voor de adviezen! Ze zijn nu gelukkig weer een beetje tot bedaren gekomen, maar ja als ze straks weer de lente in de bol krijgen moet ik maar maatregelen gaan treffen ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .