Ga naar inhoud

Help, konijn gooit voerbakje om...


knaco

Aanbevolen berichten

Ik denk niet dat dit zo'n groot probleem is.

Ten eerste moet een konijn niet hopen droogvoer (gemengd voer / biks) krijgen, noch moet er constant droogvoer aanwezig zijn in zijn kooi. De bedoeling is dat hij hij een beperkte hoeveelheid krijgt en het in één keer opeet, en voor de rest hooi eet. Ik geef maar 2 eetlepels gemengd voer per dag per konijn (wel afhankelijk van gewicht/grootte/etc konijn).

Ten tweede kan het konijn de brokjes ook wel van de grond eten, niet? Dan moet hij maar zelf wat zoeken tussen zijn stro :P.

aangepast door sanne_c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is waar.

Maar mijn konijn is echt een vreetzak en kan een bak voer in 1 avond/nacht opeten...

En als het dan op is dan gaat ie z'n hok slopen...

Ik weet wel dat ik dan gewoon niet moet toegeven maar ik vind het gewoon zielig en irritant.

aangepast door knaco
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is toch niet erg, Koop een voerbak van steen, dan lukt het niet meer, haha!

Geef je je nijnen onbeperkt voer?

Dit is namelijk alleen bij jonge konijnen aangeraden.

Vaak word 25g. per kilo lichaamsgewicht aangehouden.

Dat is bij Nina en Jip samen 80g.

Ik geef ze 's morgens 20g. en 's avonds 60 g.

Nou, Bij mij valt er zo dus weinig op te gooien want ze eten het in één x op!

Dan ben je ook meteen van het hele gezeik af ;)

Misschien doe je dit al en was ^^ overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Bij allebei 1x gedaan.. Op de keuken weegschaal met een mand erop, dan op 0 drukken en dan ze erin lokken dan wegen en dan 25g. per kilo lichaamsgewicht..

Als je dat niet doet kunnen ze een beetje dik worden, ;)

Je hoeft ze niet te wegen.. Sommigen mensen die geven 1 of 2 eetlepels biks per konijn.. Zo kun je ook je eigen hoeveelheid bedenken! :mdr:

aangepast door FabienneNina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het één keer weegt en je doet het in een bakje ofzo waar het precies in past, dan kun je voortaan met dat bakje scheppen. Dan hoef je niet elke dag te wegen.

Een volle bak voer per dag voor een konijn is wel veel hoor, gewoon onbeperkt hooi aanbieden, dan weet je zeker dat hij geen honger heeft, want als dat zo is gaat hij heus wel hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook nog een optie is is om de biks in een voederbal te geven. Dat doe ik ook, zo moeten ze tenminste ook nog wat doen voor hun brokjes. En een voederbal kunnen ze niet op zo'n manier omgooien dat jij hem weer uit het hok moet plukken en dat de brokken overal liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij het hok gaat slopen: verveelt hij zich niet? Misschien is een appeltak of ander knaagding iets? Wat betreft de bak: als ze die omgooien hebben ze hier pech gehad, dan eet je maar van de bodembedekking. Stamper en Yeti hebben een betonnen bakje, ik ben nl allergisch voor gooi geluiden als ik rustig in de kamer zit dus uit voorzorg heb ik een betonnen bakje aangesc

Fabienne: jonge konijnen mogen niet onbeperkt aan de biks hoor (ivm eiwitten geloof ik). ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kan je dat kopen? En kan dat ook in een hooiballetje? Zo'n ronde weet je wel...Van metaal.... Haha!:mdr:

Ik heb eigenlijk alleen nog maar gewoon normaal hooi gebruikt.

In de dierenwinkel bij ons hebben ze hooi "met een smaakje" (rozenbottel, appel, paardenbloem, wortel, ...), maar als uw konijn gewoon hooi eet, is dat ook goed hoor. Da's het teken dat hij geen moeilijke eter is ;).

En dat soort hooi kan je inderdaad ook in zo'n metalen hooiballetje doen.

Wat betreft dat droogvoer, ik geef 2 eetlepels per konijn (en mijn konijnen wegen ongeveer 2 kg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke , bedankt voor alle tips! Ik heb net de hokken schoongemaakt en heb er al extra veel hooi ingelegd, denk dat ik dan iedere dag gewoon nog een beetje hooi geef.

Ik ga denk ik ook wel mijn voer afwegen haha of in een maatbekertje ofzo.

Thanks iedereen! haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begreep uit je andere topic dat je konijntjes apart zitten van elkaar?

Waarschijnlijk verveelt hij zich gewoon, en gaat daarom het hok slopen.

Ik zou toch nog eens proberen om te koppelen hoor, het rammetje is gecastreerd toch?

En zit hij alleen in een hok, of heeft hij ook een ren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begreep uit je andere topic dat je konijntjes apart zitten van elkaar?

Waarschijnlijk verveelt hij zich gewoon, en gaat daarom het hok slopen.

Ik zou toch nog eens proberen om te koppelen hoor, het rammetje is gecastreerd toch?

En zit hij alleen in een hok, of heeft hij ook een ren?

Ja, ik ga het denk ik ook nog is proberen.

In een hok met ren eraan vast. Maar we gaan waarschijnlijk nog een nieuw hok maken voor hun 2 samen dus dan moeten ze eigenlijk inderdaad wel gekoppeld worden. En ze de hokken staan nu naast elkaar met ong. 3-5 cm ertussen dus ze kunnen nu wel alvast een beetje aan elkaar snuffelen, de vorige keer toen ik ze koppelde was dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is de oppervlakte van de ren?

Ja goed idee, en dan gewoon in en ruimte waar ze beiden nog nooit geweest zijn.

En wat achter elkaar rennen etc., hoort er bij he in het begin. Niet te snel uit elkaar halen, dan moet het er wel echt hard aan toe gaan, of met bloed o.i.d.

En qua voerbakje, misschien is dit wat? http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/voerbakken_drenkplaatsen/bakken/198016

Had ik eerst ook, en dat beviel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm... geen idee.

De vorige keer gingen ze elkaar bijten, nog niet in de huid hoor maar wel in de vacht. Ik denk dat de kleinste zich bedreigt voelde door de grootste...

Ja, inderdaad. Dat is wel een mooi voerbakje maar wat bedoel je met 'eerst'? Heb je nu een ander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je ook niet lengte en breedte ofzo van de ren?

Ja, als er wat plukken haar liggen dat is niet erg hoor, als ze elkaar maar niet verwonden.;)

Ja klopt, die had ik in mijn vorige hok. Nu hebben ze gewoon weer een normaal bakje, ze gooien het niet om dus dan maakt niet niet uit.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .