Ga naar inhoud

Konijn ligt op zijn rug?!


sophie

Aanbevolen berichten

Vandaag zat ik op de bank met mijn konijn, ik controleer mijn konijn altijd goed op wondjes etc. Dus ik legde mijn konijn op zijn rug op mijn schoot en controleerde ook zijn buikje. Eenmaal klaar met z'n buikje controleren bleef hij heel relaxed op zijn ruggetje liggen met de oogjes half gesloten. Ik heb er een foto van gemaakt maar ik weet niet hoe je deze in een bericht kan plaatsen. Weet iemand waarom mijn konijn gewoon zo blijft liggen op zijn rug? Is dit wel goed voor hem?

Alvast bedankt!! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is op zich normaal gedrag voor een konijn. Als je een konijn op zijn rug legt (met ondersteuning, zoals tussen je knieen op schoot) dan komt hij in een soort van trance. Hij zal dan stil blijven liggen tot dat je hem weer recht op zet.

Men zegt wel dat deze trance een soort van gedrag is van een prooidier dat door een roofdier gepakt is. Hij zou zich "dood" houden.

De houding wordt wel eens gebruikt om een konijn bv. nagels te knippen. Hij is dan hanteerbaarder.

Of het goed of slecht voor hem is weet ik niet echt. Ik ga met zulke dingen meestal gevoelsmatig om. Als het voor een bepaalde behandeling nodig is zou ik het toch voor de zekerheid zo kort mogelijk laten duren. Het lijkt mij niet echt prettig voor het konijn.

Toch weet ik ook van iemand die dit regelmatig bij haar konijn deed en er van overtuigd was dat hij er van genoot en heel ontspannen was omdat hij zo rustig bleef liggen ...

Ik heb liever een konijn wat zelf op zijn rug gaat liggen (na een heerlijke flop)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou m'n konijn iniedergeval niet onnodig expres in deze houding leggen. Als ze écht zo dolgraag op hun rug willen liggen, doen ze net zoals Bammyflurry zei, wel een BunnyFlop. Er is niets leukers om zoiets te zien!

Een binkie!!!

Maar je hebt gelijk hoor. Ik doe Stamper alleen op de rug op mijn schoot als ik z'n nageltjes wil knippen en dat wil zo het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik het vandaag voor het eerst zien gebeuren, wilde de onderkant van de pootjes schoonmaken en bijknippen. Hij rolde door op zijn rug en bleef liggen.... Had niet het gevoel dat hij heel blij was, ook naderhand niet. Kon wel heel goed knippen...:whistle2:

Maar zou je je konijn er kwaad mee doen? Dan doe ik het nooit meer, en anders is het wel reuze handig met knippen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik het vandaag voor het eerst zien gebeuren, wilde de onderkant van de pootjes schoonmaken en bijknippen. Hij rolde door op zijn rug en bleef liggen.... Had niet het gevoel dat hij heel blij was, ook naderhand niet. Kon wel heel goed knippen...:whistle2:

Maar zou je je konijn er kwaad mee doen? Dan doe ik het nooit meer, en anders is het wel reuze handig met knippen...

Nouja, Ze doet alsof ze dood is zodat ze niet ''opgegeten'' word dus plezant zal ze het niet vinden..

Ik heb het bij Nina ook wel een x geprobeerd maar dat was voor ik wist dat het angst was dusja,

Waarom check je je konijn(en) op wondjes.. Stel je voor dat jij met een grote hand 10 verdiepingen hoog op z'n kop word gedraait.. Ik denk dat jouw koppeltje niet vecht dus zullen ze ook geen wondjes hebben.

Houd eens een wortel boven bij de ren dan staan ze met hun pootjes tegen de ren en kun je ze zien..

Véél dier vriendelijker! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip mijn teddyvoedster elke 2 weken en dan moet ze ook op haar rug, anders kan ik haar buikje niet knippen. Ze blijft wel liggen, maar met een bibberend achterpootje en een paniekerig snelle ademhaling. Ze stribbelt ook tegen als ik haar rustig op haar rug wil leggen en springt soms ineens op. Leuk vindt ze het dus echt niet. Ik heb er ooit eens een topic over geopend, omdat ik me er zorgen over maakte. De meningen waren toen dat het voor mij een noodzakelijk kwaad is, dat niet opweegt tegen de ellende die ze van haar vacht zou hebben als ik het niet zou doen. Dus als je het alleen af en toe doet voor dingetjes die echt noodzakelijk zijn overleeft ze dat heus wel, anders had ik hier echt een groot probleem..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 fransozen en die willen beiden absoluut niet worden opgepakt...

De ex ram laat zich wel prima aaien, maar de voedster zelfs dat ook niet. Er is nooit iets gebeurt of zo. Ze wil het vanaf het begin al niet.. Hoe kan ik dan kijken of ze de nageltjes geknipt moeten hebben of dat de tanden niet te lang worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeti verliest nu haar wintervacht en haar buikje moet daarom ook geborsteld worden. Omdat ze echt een ontzettend dikke vacht heeft (is al een halve pluizenbol van zichzelf), moet ik op het moment om de 2 dagen borstelen, kan er onderhand een trui van breien. Op de rug vindt ze echt heel erg, ze laat het nu wel iets meer toe, maar als ze de kans krijgt is ze weg.

Hoe borstelen jullie bij jullie konijn de buik? Rechtop laten staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .