Spring naar bijdragen
pluisje 18

hoe groot en zwaar wordt mijn konijntje ?

Recommended Posts

Ik heb zaterdag 2 weken geleden een zoals ze zeggen een dwergkonijntje gekocht .

Een kennis zag de foto op mijn facebook staan en zei : het lijkt wel een vosje ....

Maar hoe zwaar wordt een konijn ongeveer ?

Zaterdag is hij volgens de winkel 8 weken oud.

Ik heb hem net op de keukenweegschaal gewogen en kom op ongeveer 9 1/2 kilo.

Groetjes ....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een echte dwerg hoor onder de kilo te blijven maar dierenwinkels verkopen vaak alles met het is een dwergje. Dat verkoopt makkelijker.

Maar jou dierenwinkel hoeft niet zo te zijn.

Mag ik vragen waarom je een dierenwinkel konijntje heb gekozen en niet voor een opvang konijntje?

En mijn laatste vraag krijgt je konijn nog een maatje en weet je het geslacht?

Verder na al die vragen wens ik je natuurlijk heel veel plezier met je nijntje :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom een dierenwinkel vraag je ?

Daar heb ik verder geen verklaring voor ff.

Daar hadden ze pluisje en die zag er zo schattig uit .

Mijn konijntje krijgt geen maatje in zijn kooi.

Maar pluisje zijn kooi staat altijd open als wij thuis zijn en kan dan lekker rond.

En kan dan ook lekker spelen met mijn 2 dochters van 11 en 8 jaar oud.

En elke avond zit ie ook bij mij op schoot .

Qua aandacht en zo komt pluisje niks te kort denk ik.

Oh ja pluisje is trouwens een mannetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn is met een medekonijn vele malen gelukkiger, ongeacht hoeveel aandacht hij ook krijgt van een mens.

Een konijn is een groepsdier en een soortgenoot is een levensbehoefte voor ze.

Hier staat oa wat info over konijnen alleen of samen http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijn-samen-of-alleen.html

Oh en volgensmij is konijnen kopen voor de kinderen hier echt Not done...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarmee kan je de volgende keer beter een konijn uit een opvang halen.

Bij de meeste dierenwinkels komen de dieren namelijk van broodfokkers. Die verkopen ze voor rond de € 2,50 tot € 4,00 aan de dierenwinkel. Voedsters zitten in hele kleine kooien en krijgen teveel nestjes op een jaar terwijl ze eigenlijk maar één nest per jaar mogen krijgen. Ze worden in iedergeval niet goed gehouden en het draait allemaal om geld,.. je kan je natuurlijk al voorstellen dat de omstandigheden niet goed zijn voor de dieren, maar hier treedt ik verder niet op details in.

In de opvang hebben ze vaak ook jonge konijntjes, afkomstig uit oeps-nesten natuurlijk.

Bij de dierenwinkel weet je natuurlijk nooit hoe groot je konijn gaat worden. Ze zeggen dat die 8 weken oud is,... maar wie zegt dat dat zo is? Misschien is die wel veel ouder of jonger.

Beste is inderdaad om een konijn in een koppeltje te houden. Maar hier kan je nog wel over nadenken. Jonge konijntjes kunnen namelijk het beste met een leeftijd vanaf 4-5 maanden gekoppeld worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je een konijntje hebt! En fijn dat je bunnybunch gevonden hebt, ik heb hier erg veel geleerd, dus lees hier maar eens uitgebreid rond, dan weet ik zeker dat je konijntje niks te kort gaat komen! Ik denk niet dat het een dwerg is inderdaad, konijnen van een kg of 2-3 zijn geen uitzondering bij dierenwinkels. Houd er voor de zekerheid maar rekening mee dat het best een flinkerd kan worden!

Geniet van je konijn, leuk zijn ze he :love:

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je tig oeps-nesten krijgt die door dierenwinkels zijn veroorzaakt.. ja dan wordt je vanzelf negatief :P.

En als je ooit in zo'n broodfokkerij bent geweest van konijnen, dan springen je de tranen in de ogen... worden honderden konijnen per week vanuit Barneveld verdeeld over al die dierenwinkels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
en bij koeien varkens en kippen gebeurd dit niet?? ik denk niet dat je dierenwinkels de schuld kan geven van broodfokkers. als er vraag naar is bedenken ze voor alles wel iets.

Een koe, een kip en een varken kan je niet bij een dierenwinkel kopen en behalve de kip worden die thuis ook niet gehouden voor mensen. Althans.. voor deze dieren zijn er betere wetgeving regels als voor het fokken van een konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als eerst wees blij met je konijn waar hij of zij ook vandaan komt. Als je er maar goed voor ben en leifde geeft.

Zo nu het andere, we hebben twee zussen gehad die we bij een boer weg hebben gehaald>>kern gezond Na het overlijden van 1 konijn zijn we naar Binkie gegaan in galder bij breda en hebben een konijntje daar gehaald. Toen hebben we bij particulieren ook twee zussen gehaald in de hoop dat ze met 4 door konden gaan. Dit was niet het geval. Na het overlijden van zus 2 zag ik in de dierenwinkel een hangoortje zitten was gelijk verliefd op haar ze zat samen met twee cavia's in een ruime hok met verse groente erbij brok en veel hooi. Dus niet alle dierenwinkels zijn slecht. Sterker nog ik mocht haar zelf terug brengen binne twee weken!!

Al met al wees blij met je konijntje en geniet ervan waar hij of zij ook vandaan komt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je konijntje nu al bijna een kilo is, dat hij dan nog wel wat groter en zwaarder zal worden!

Wel gezellig, zo'n konijntje in huis!!

Is hij al een beetje tam?!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt shiva ik en mijn dochters genieten er echt van.

We zouden hem na 2 en half week al niet meer kunnen missen .

En jij ook Tara bedankt voor je leuke berichtje .

Ik heb zelf ook het idee dat hij groter wordt.

Ik heb Pluisje vanmorgen weer gewogen en hij is nu 1 kilo om en om ( hij blijft niet stil zitten :-) )

Dus ik denk ook dat hij groter word als een dwergkonijntje .

En xilyx super gezellig!

Ik vind dat hij al tam is ja.

Het is zo een lief beestje.....

Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen anders deed ik het wel dan zouden jullie dit schatje kunnen bewonderen .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat negatief weer over de dierenwinkels

In de meeste gevallen is dat ook gewoon zo.. dit beestje is met 5,5 a 6 weken verkocht echt not done.

En geef toe 9 van de 10 winkels zijn zo. Dat ze niet allemaal over 1 kam geschoren moeten worden ben ik het mee eens, maar in dit geval wederom weer waardeloos. Daarbij pleit ik gewoon voor een winkel zonder verkoop van dieren, want hoe vaak ziet men geen impulsaankopen en dat voorkom je gewoon alleen door niks meer in de winkel te verkopen.

Konijntje zal verwacht ik zo'n 2 a 3 kilo gaan worden inderdaad met dit gewicht nu.

Misschien is het inderdaad nog verder goed in te verdiepen :) Konijnen als prooidier laten als ze jong zijn vrij veel over zich heen komen, maar als ze ouder worden kunnen ze door vaak oppakken oid ook totaal omslaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is gelukt geloof ik.

Dit is pluisje.

Zaterdag hebben wij hem 3 weken.

Hij zou dan volgens de dierenwinkel 9 weken zijn.

Kunnen jullie mij vertellen wat voor soort het is?

Tegen mij zeiden ze dat een dwergkonijntje was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites