Ga naar inhoud

Nee toch hé :s


Ruthie

Aanbevolen berichten

Daarnet nog gepost in het 'jippie-topic' dat het hier precies lente is. Ze kunnen niet van elkaar afblijven. Maar nu vrees ik dat het ietsje uit de hand zal lopen.

Sinds een paar dagen kunnen ze dus niet van elkaar blijven, maar vooral zij niet van hem. Ik zie haar regelmatig op zijn kop rijden of een poging tot de juiste positie. Maar hij probeert ook wel bij haar.

Gisteren zag ik ook urinevlekken op de grond, maar precies of ze al springend werden nagelaten. Dacht dat het misschien eenmalig was maar vandaag dus weer. Zou het sproeien kunnen zijn van Roxy? Ik ken enkel het sproeien van Stitch en dat was altijd tegen iets aan, nooit zomaar op de grond. Of kunnen ex-rammen terug beginnen sproeien?

Hoe ziet het sproeien van een voedster eruit?

Er liggen ook heel veel plukken haar. Maar Stitch is nog steeds in de rui dus dacht ik dat het hierdoor kwam, maar nu begin ik te denken dat zij hem plukt.

Naast het sproeien (als het al van haar is), het plukken en het rijden, doet ze niet anders dan anders. Zou ze last hebben van de hormonen? En kan dit ook geheel verdwijnen?

Daarnet zaten ze een hele tijd samen in een hoekje, ze likt hem en hij loopt niet weg van haar dus weet ik niet of hij het erg vindt.

Hoelang kijken jullie het aan vooraleer je een besluit neemt tot castratie/sterilisatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sproeien weet ik niet..

Maar ik zou het gewoon nog ff aankijken zolang er geen kale plekken komen van het plukken of ruzie of het ergste verwondingen

Is er nog niks aan de hand :)

Kunnen gewoon lente kriebels zijn

Dat is dan met een paar weken weer over.

Castratie zou ik pas doen als je echt merkt dat je ram last heeft van het gedrag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wel alsof ze last van haar hormonen heeft. Ik heb dat in mijn groep altijd een maand in het voorjaar. Vooral mijn oudste voedster is dan heel vervelend. na een maand is het weer over. Ze heeft gelukkig genoeg andere konijnen om zich op te richten.

Als ik echter een sproeiend konijn perse binnen zou willen houden, zou ik haar wel laten steriliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat klinkt alsof je dame hormonaal nogal actief is! Hier sproeide ze ook in het wilde weg, soms ook echt recht over Frits heen. Ik heb het hier ongeveer een maand aangekeken geloof ik, zou iets langer kunnen zijn. Dat gedrag is helemaal gestopt na haar castratie, ze rijdt nu nog heel af en toe, maar dat is alleen even laten zien wie de baas is. Ik hoop dat het over gaat bij haar, anders zou ik toch castreren. Sproeien is echt vervelend binnenshuis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Singha heeft dit een maand geleden ook precies zo gehad. Sproeien, rijden.... Ze liet Stewie, onze ram, maar niet met rust! En toen, na een paar dagen, was het gedrag opeens verdwenen. Sindsdien is het weer rustig in onze konijnengroep.

Ik zou het inderdaad even laten gaan, aankijken en als het echt heel lang zo blijft een castratie overwegen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt inderdaad alsof je dame last heeft van haar hormonen. Ik heb een voedster die daar de laatste tijd ook behoorlijk wat last van heeft. Zij doet vrijwel niks anders meer dan constant op mijn ram rijden, steeds rondjes om hem heen draaien, hem steeds in de kont bijten, sproeien en ga zo maar door. Mijn ram word er helemaal gek van en ik merk aan hem dat het hem compleet uitput.

Het zorgt hier ook voor veel ruzies. Gezien mijn ram geneigd is om te stoppen met eten als hij veel last heeft van stress en ik niet het risico wil lopen dat mijn ram en voedster straks niet meer samen kunnen, heb ik besloten om haar te laten helpen.

Aankomende maandag is het zover en ik moet zeggen dat ik het doodeng vind.

Je kan het nog even aanzien. Mocht het hormonale gedrag echt te erg worden, dan is het wellicht het overwegen waard om haar te laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Ik weet nog van Stitch dat binnenshuis sproeien echt niet lachertje was. Is het gelijkaardig van een voedster van 'uitzicht'?

Ik werk in het onderwijs en dacht er anders aan om haar in de krokusvakantie (van 11 tot 15 februari) te laten castreren moesten ze echt ruzie maken enzo. Want dan ben ik de hele week thuis voor de eventuele recuperatie. Maar dat is binnen 3 weken al. De volgende vakantie is pas met Pasen en ik kan niet zomaar even verlof nemen (mijn man wel maar die zit niet zo in met de beestjes als ik :P). Zou 11 februari te vroeg zijn :s?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, als het tegen die tijd niet over is gaat het ook niet meer zomaar voorbij ben ik bang, dat is dan echt wel al lang!

Mijn voedster sprong en plaste dan zeg maar, ik heb het echt op aardige hoogtes van het glas en de deur af moeten poetsen, gelukkig niet op de muur..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het urine ook van aardige hoogtes af moeten poetsen.

Mocht het zo zijn dat je voedster veel last blijft houden van haar hormonen of dat het misschien zelfs erger word, dan denk ik dat 11 februari niet te vroeg is. Zelf heb ik het nauwelijks een maand aangekeken, maar mijn voedster heeft dan ook wel extreem veel last van haar hormonen. Zowel voor haar zelf als voor mijn ram is de situatie op deze manier totaal niet leefbaar. Het zorgt hier ook voor veel ruzies omdat mijn ram gek word van al dat rijden/ bijten/ jagen. Ze gunt hem geen seconden rust.

Mocht het er bij jou rustiger aan toe gaan, dan kan je natuurlijk besluiten om het nog even aan te zien. Je hoeft natuurlijk ook nog niet meteen een afspraak te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja inderdaad, dus sproeisel meer of minder, maakt niet zoveel uit :P. Maar heb sinds gisteren een verlengde borstel en blik, scheelt ook al veel voor de keutels.

Straks om andere bodembedekking, ben echt benieuwd.

We zullen zien hoe ze er nu bijzitten in de ren (ben nu op mijn werk). Hopelijk niet teveel plukken haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou breekt mijn klomp!

Nu ben ik toch wel even helemaal in de war.

Ze zaten daarnet beiden in de keuken. Roxy wou weer op hem rijden maar hij liep weg. Zij bleef toen zitten en hij ging er weer naartoe en terwijl hij liep, sproeide hij, ook over Roxy heen. Ik kon mijn ogen niet geloven. Hoe kan dit? Hij is in augustus gecastreerd. Ik dacht dat ex-rammen niet sproeiden. Ik kan hem toch niet nog eens castreren :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vriendin gebeurde het omdat ze het konijn vast had om ergens voor te controleren, dit vond ie absoluut niet fijn. En aangezien hij er geen waarschruwings bijtje kon geven of kon krabben, sproeide hij over de dierenarts heen. (Recht in het gezicht, OEPS!) :$:P

Hihi, wat zal zij moeite hebben gehad om haar gezicht in de plooi te houden. Stiekem is het toch wel erg grappig, ook al wil je het gedrag eigenlijk niet hebben van je konijn! :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Guus heeft mij ook een keer in mijn gezicht gesproeit...heerlijk :s Hier is Bloem ook heerlijk van zich af aan het sproeien .. tot een week geleden beet ze Guus in zijn kont maar hij heeft haar flink op haar nummer gezet. Ze is nooit aan het rijden op hem, en ze zitten buiten gelukkig ( wat dat sproeien betreft) Denk dan toch ook dat het aan de tijd van het jaar ligt. Maar mocht je ram er echt onder lijden zou ik ook een castratie overwegen.... Wel wrijft ze steeds met haar kin over mijn hand is dat erg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Guus heeft mij ook een keer in mijn gezicht gesproeit...heerlijk :s Hier is Bloem ook heerlijk van zich af aan het sproeien .. tot een week geleden beet ze Guus in zijn kont maar hij heeft haar flink op haar nummer gezet. Ze is nooit aan het rijden op hem, en ze zitten buiten gelukkig ( wat dat sproeien betreft) Denk dan toch ook dat het aan de tijd van het jaar ligt. Maar mocht je ram er echt onder lijden zou ik ook een castratie overwegen.... Wel wrijft ze steeds met haar kin over mijn hand is dat erg?

Dan word je toegeeigend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .