Ga naar inhoud

Konijn krabt en is boos


Dorieke_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Gisteravond was er een vriend van mijn vriend hier. Hij was nieuwsgierig naar het konijn.

Toen mijn vriend even binnen een wortel aan het halen was voor mijn konijn, pakte de jongen mijn konijn op.

Geen een konijn vindt dit leuk, zeker de mijne niet van bijna 7 kilo......(Vlaamse Reus).

Na heel veel gespartel heeft hij haar eindelijk los gelaten in de ren. Gisteravond kwam ik thuis en wilde haar de laatste ronde brokjes geven. Ze kwam op me af, maar toen ik haar wilde aaien kreeg ik een krab over mijn handen heen. Ze is nu heel schuw en boos. Waarschijnlijk is ze heel bang dat ik haar ook op wil tillen.

Heb ik haar net zo ver dat ze lekker naar me toe komt en brokjes uit mijn hand eet, gebeurt er zoiets :s bah!

Hebben jullie tips om haar vertrouwen weer te winnen? Ondanks dat ik haar niet heb opgetild, is ze toch boos op mij en angstig.

Wat ik nu doe is proberen lekkers uit de hand te geven. Ze komt alleen naar me toe, snaait de groente of kruiden uit mijn handen en rent weer naar de andere kant van de ren. Ik laat haar een beetje met rust en ga niks opeisen. Soms geef ik ook door het gaas haar iets en aai haar dan over haar neus en voorhoofd.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal ook echt enorm! Ze is gewoon heel bang en boos. Ze is veel te groot om op te pakken en vindt dit ook echt niet leuk!!! Maar goed, hij vond mijn reactie onzin. Een konijn is om te knuffelen en ze moet zich maar gedragen. Een kat til je ook op....diepe zucht....! :s

Hopelijk komt het weer goed, vind het erg zielig voor haar. Hopelijk vertrouwt ze me snel weer. Heb je enig idee hoe lang zoiets kan duren? Moet ik denken aan dagen of aan weken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh hè jasses, dat is lastig.

Gewoon doorgaan zoals je nu doet. Rustig het eten blijven aanbieden, en rustig weer het vertrouwen terug winnen. Het kost soms even tijd, maar zolang je haar nergens toe dwingt zal het wel weer goedkomen.

En als je in de ren zit (of waar ze mag rondlopen), kun je ook gewoon even blijven zitten en niks doen. Lees desnoods een boekje. Of lees het boekje voor, of praat wat, zodat ze wel je stem kan horen. Misschien schenkt ze je geen aandacht, maar uiteindelijk komt ze vast wel even kijken/snuffelen. Laat het toe, en beloon eventueel met wat lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het een paar dagen zal duren, maar ik ken je konijn natuurlijk niet..

Een vriend van mij heeft ook in een onbewaakt moment ineens Frits uit het hok gepakt, terwijl hij echt in zijn schuilplekje zat, heel zielig. Frits heeft lekker een stuk uit zijn trui gebeten en toen was het ineens een rotkonijn haha, prima, nou pakt hij hem in elk geval niet meer :P

En tsja, met prooidieren moet je nu eenmaal anders omgaan dan met roofdieren, maar helaas denken zoveel mensen nog steeds dat konijnen knuffels zijn..

Frits spartelde toen ook enorm tegen, maar de redenatie van die vriend was: 'nu heb ik gewonnen'. Tsja, dat werkt misschien bij een rotweiler wel zo, al betwijfel ik dat ook.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, hetzelfde geval hier! Nijn bijt ook altijd heel hard als je haar wil optillen. Laat haar maar lekker bijten. Zo'n groot konijn valt niet op te tillen en geen een konijn is er blij mee!

Nijn zat ook in haar schuilhoekje volgens mijn vriend.....

Ik ga haar rustig benaderen. Ik ben net even in de ren geweest en heb haar een stukje wortel aangeboden. Morgen maar eens kijken of ik met een boekje in de ren kan :) Ik ga niks forceren, gewoon kalm aan. Maar oh oh oh, wat baal ik hier van zeg!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat vervelend! Een vlaamse reus van een vriend van mij was ook nooit echt fan van me! Maar elke keer als ik daar kwam ging ik voor zijn hok liggen stak ik iets me hand naar voren en dan wachten hij kwam elke keer een stukje dichterbij en het gaat nu steeds beter hij komt me zelfs begroeten als ik daar aan kom! kwestie van tijd en geduld en straal rust uit want een konijn merkt ook snel van alles! succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heh bah wat vervelend... jammer dat niet iedereen beseft dat je niet zomaar vanalles met dieren kunt doen en al helemaal niet als ze ook niet van jezelf zijn!

Ik denk dat het per konijn verschilt hoe lang het duurt voor het vertrouwen terug is, het is nu natuurlijk nog heel kort geleden. Ik hoop in ieder geval dat het snel beter gaat! Ik denk dat je het nu al goed doet, gewoon eten aanbieden en in de ren zitten zonder iets van haar te willen verder. Komt goed!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Bobke is ook een tijdje boos op mij geweest, ik vermoed omdat ik hem de twee weken daarvoor 2x per dag moest oppakken om zijn sore hocks te verzorgen. Ik deed dit zelfs bij zijn nekvel, omdat het onmogelijk was dit op een andere manier te doen. Het heeft (geloof ik) een week of twee geduurd voordat hij mij terug tof vond.

Ik denk dus, mits geduld en een rustige aanpak, dat ge zeker terug het vertrouwen van uw konijn kunt winnen! Zeker aangezien uw konijn maar 1 negatieve ervaring heeft gehad (en niet eens bij u).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Echt jammer dat sommige mensen nog denken dat konijnen levende knuffels zijn die je gewoon kan oppakken....

Ze komt wel gewoon kijken als ik eten geef. Ze neemt dan een hapje en rent weg zodra ik mijn hand toon om aan te snuffelen. Komt vast goed, heb geduld! Maar dat ik dit leuk vindt, nee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat soort mensen. Idd met veel "omkooppraktijken" en tijd, maar goed ik kan me voorstellen dat je baalt.

Ik ben wat dat betreft behoorlijk aso hoor als iemand het denkt beter te weten en tegen mijn wil in anders met mijn dieren omgaat: daar is het gat van de deur en als je je aan kunt passen mag je terugkomen. Uiteraard nogal wat aanvaringen mee gehad maar een dier is gewoon geen speelgoed. Zelfs mijn kleine adhd-neefje van nog geen 3 doet nu zachtjes met de konijnen (afgelopen zomer probeerde hij pak-oe te spelen en na een waarschuwing of 2 mocht hij van mij voor straf op een stoel gaan zitten). Dat maakte indruk op die boef. :P Hij wil nu "Stampie" aaien en dan neem ik Stampertje ff op schoot (die kunnen we gelukkig wel oppakken zonder consequenties) en dan mag hij heel voorzichtig aaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Echt jammer dat sommige mensen nog denken dat konijnen levende knuffels zijn die je gewoon kan oppakken....

Ze komt wel gewoon kijken als ik eten geef. Ze neemt dan een hapje en rent weg zodra ik mijn hand toon om aan te snuffelen. Komt vast goed, heb geduld! Maar dat ik dit leuk vindt, nee!

Op die manier komt het vast wel weer goed. Ik heb vrijdag mijn 3tal verplaatst en moest ze daarom in de transportbox zetten (ze gingen er natuurlijk niet zelf in, ja een klein stukje om dan snel weer om te draaien). Ze vonden dit natuurlijk vreselijk, en waren ook van slag. Nu eten ze wel weer uit mijn hand en gaan ze me langzaam aan weer een beetje vertrouwen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt echt precies hetzelfde als mijn vlaam! Het is echt een schat van een beest, maar als ik hem heb opgetild kijkt hij me 3 dagen niet meer aan! Daarna draait hij dan weer bij en is hij weer een lieve lobbes! Helaas heb ik hem in het begin best vaak moeten oppakken omdat hij ziek is geweest! Nu gelukkig alleen nog maar voor de inentingen! ik was ook erg blij dat die nu nog maar een keer per jaar zijn haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .