Ga naar inhoud

Advies pittige dames!


Suuzz

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen misschien weten, heb ik op mijn balkon in een ruime ren een gezellig kwartetje wonen.

Ons kwartet bestaat uit een gecastreerde heer en 3 voedsters, waarvan 2 geholpen zijn. Het is een klef kwartet, dat vaak lekker tegen elkaar aanzit.

Maar nu de reden waarom ik dit topic open: 2 van de dames zijn best pittig. Dit zorgt ervoor dat er nogal eens gejaagd wordt tijdens het eten (hierover heb ik ook eens een topic geopend). Eerst dacht ik, laat maar gaan, het gebeurt alleen met eten. Maar het valt me nu steeds meer op dat de dames vaker achter elkaar aan gaan. Niks heftigs, maar ik maak me er soms wat zorgen over. Singha, de nieuwste voedster, is wat angstig. Ik heb het idee dat zij niet goed zichzelf kan zijn. Zodra ze lekker rond wil hupsen, en Yeti ziet haar rennen, dan gaat Yeti achter haar aan en zit ze al snel ergens in een hoekje gedoken. Enkele minuutjes later zitten ze dan weer klef bij elkaar, maar echt rondhuppelen doen ze dan niet. Ook Nessi kan behoorlijk pittig reageren. Die begint af en toe naar de andere dames te grommen en krabben. Heel kort, maar vooral Singha schrikt hier erg van. Ik merk dat ze daardoor in het algemeen wat schrikkerig is.

Nu vind ik het lastig. Toen wij ervoor kozen om een kwartet te maken, kochten we een (omdat dit vaak geadviseerd wordt) rammetje, dat later een voedster bleek te zijn. Gelukkig ging de koppeling ondanks dat toch erg goed, maar ook toen regeerden de andere dames vaak pittig op haar en elkaar.

Toen kleine Bodri helaas plots overleed, zijn we naar de opvang gegaan met het idee een exram te halen. Ik lees vaak dat stelletjes toch de beste oplossing zijn. Maar de opvang had een andere mening en raadde ons een voedster aan. Omdat je de beste kans van slagen wilt, zijn we op hun advies afgegaan en kwamen we thuis met de voedster Singha.

Nu slaan de twijfels een beetje toe. Is er tekort aan mannelijkheid op het balkon? Is de balans verkeerd? Zou een exram wat rust in de groep kunnen brengen of is dit helemaal geen goed idee? Is dat gejaag gewoon een beetje dames eigen?

Ik ben nu echt niet opeens op zoek naar nog een konijn hoor, maar ik wil het beste voor de beestjes. En als konijnengek vind ik het ook geen probleem nog een konijntje in huis te nemen als dat een oplossing is. Maar ik zei al, ik wil voor de konijnen het beste en daarom vraag ik hier advies. Alvast bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje :) Ik denk ook wel dat Singha gewoon een beetje is wie ze is. Maar zoals ik al aangaf, soms is het gewoon moeilijk in te schatten wat het beste is voor je konijnen. De 1 zegt dat meerdere rammen in een groep gaan vechten, de ander zegt weer dat meerdere voedsters niet goed is. En je wilt toch dat elk konijn gelukkig is. En dat zijn ze ook wel hoor, maar ik heb het gevoel dat ik er, vooral bij Singha inderdaad, meer uit kan halen.

Hebben ze dan gewoon nog een vent nodig in de groep, of is er iets anders aan de hand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gehad bij mijn viertal, de nieuwe (jonge) voedster werd wel eens nagejaagd door een andere voedster.

Dit heeft best lang geduurd, zo'n half jaar ik heb ze gewoon laten gaan want ze hebben ruimte zat. En nu zie ik het niet meer gebeuren, ze zitten zelfs wel eens bij elkaar. Maar misschien komt dat ook wel omdat ze nieuwe buren hebben(een nieuw koppeltje).

Misschien dat een ram erbij kan helpen maarja dat ligt er aan of jou ram dat goed vind, maar anders zou ik ze gewoon wat tijd geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het bij jou nu zo goed gaat :) Ze zitten bij mij eigenlijk altijd bij elkaar. Maar het is meer dat als Singha dan wat rond wil rennen, er soms wat fel op haar gereageerd wordt. En Nessi kan uit het niets opeens een knauw geven, bij zowel Singha als Yeti.

Misschien heeft het inderdaad wel tijd nodig, zolang is ze er natuurlijk nog niet. Maar zoals ik al aangaf vind ik het gewoon lastig omdat de opvang het ene advies gaf en je hier weer ander advies leest. Het zijn natuurlijk wel drie dames met maar 1 heer. En je merkt dat Stewie, mijn ram, wel altijd de rustige in de groep is. Maar dat kan natuurlijk ook alleen met karakter te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf een leek op het gebied van groepjes nijnen...

Maar het lijkt mij dat je ram misschien een beetje te relax is om nessi( de pittigste) op haar plek te zetten.

Maar als je er nog een ram bijzet kan het weer zijn dat die je 'ouwe' ram teveel de baas gaat zijn...

Moeilijk moeilijk...

Maar dit denk ik erover voor hoever ik er verstand van heb...

Misschien praat ik wel complete onzin :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Stewie is een beetje de goedzak van het stel ;)

Maar nog een exram erbij zetten vind ik best een grote stap, die ik niet zo 1, 2, 3 durf te nemen. Het moet inderdaad wel klikken tussen 2 mannen. Tot nu toe heeft Stewie alles wat erbij kwam meteen geaccepteerd, maar dat zijn dus allemaal dames. Ik heb geen idee hoe hij op een vent zou reageren.

Ook weet je dus niet zeker of dat het probleem op zal lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig. Ik had zelf ook een viertal van 1 ram en 3 voedsters. Op den duur gingen 2 voedsters (Pluk en Pluis) echt vechten en konden elkaar niet meer luchten of zien. De 3e voedster (de leider) ging af en toe ook achter die andere 2 dames aan, want zij was tenslotte de baas. Ik heb Pluk toen uit de groep gehaald, want het ging echt niet meer met Pluis samen en ze viel buiten de groep. Nu is ze heel gelukkig met haar nieuwe vriendje Sonny. het viertal is toen dus een drietal geworden (1 ram en 2 voedsters), maar sindsdien wordt Pluis nog steeds veel opgejaagd door de andere voedster, die de baas is (ze gromt soms ook). Voorheen gebeurde dit vrijwel nooit. Ze zitten ook regelmatig samen te slapen, maar het lijkt door dat vele gejaag niet zo stabiel. Ik zit dus een beetje hetzelfde als jij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lienappelsien, wat vervelend dat je jouw voedsters uit elkaar hebt moeten halen! Gelukkig is het bij mij (nog) niet zo ver gekomen. Het is best een stabiele groep hoor, maar zoals ik al zei, de dames kunnen gewoon best pittig op elkaar reageren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat ik er een ram bij zou zetten. Dan heb je weer een oneven groep en dat kan op zich ook weer lastig zijn. Bovendien: ik heb juist 4 dames en 1 ram en de ram is degene die voor de meeste onrust zorgt. Van de dames is de geholpen voedster juist het moeilijkste. Het is dus niet gegarandeerd dat het beter gaat met nog een ram.

Een beetje jagen af en toe hoort erbij. Zeker in een groep die nog niet zo lang samen is. Ik zou het afwachten.

Wat de adviezen betreft: er is niet 1 waarheid wat betreft de verdeling in een groep van 4. Soms is 1 ram prima. Soms werkt het beter om 2 koppeltjes samen te hebben. Het hangt van het karakter van de konijnen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lienappelsien, wat vervelend dat je jouw voedsters uit elkaar hebt moeten halen! Gelukkig is het bij mij (nog) niet zo ver gekomen. Het is best een stabiele groep hoor, maar zoals ik al zei, de dames kunnen gewoon best pittig op elkaar reageren :)

Ze zaten hier al 3 jaar samen, sinds de geboorte van Pluk en Pluis. Zij waren de jongen van de ram en de voedster die de baas is. Er hebben eerder nog wel 2 andere exrammen bij gezeten (die zijn dood gegaan). Nu is Pluk heel gelukkig met onze nieuwe aanwinst (en wij ook :)). Voedsters kunnen best fel zijn he? Zoals Christa zegt hoeft het niet erg te zijn als er af en toe wat gejaagd wordt (al zie ik het hier wel elke dag), maar ik begrijp dat je het voor Singha ook zo optimaal mogelijk wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste keuze is ook niet om een nog een ram bij te zetten. Ik ben inderdaad bang dat er dan een konijntje buiten de boot valt of dat Stewie de andere ram niet accepteerd (of dat die ram zijn harem over wil nemen ;) ).

Ik kijk het gewoon even aan. Het is ook niet zo dat Singha helemaal niet mag bewegen ofzo. Ze is ook als angstig konijntje in de groep gekomen, misschien moet ze gewoon nog wat meer vertrouwen in de rest krijgen. Ze is er pas 2 maandjes :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook wel een beetje natuur eigen dat ieder beestje in een groep zijn eigen plek moet kennen. Ze denken hierin anders dan mensen die graag gelijkwaardig zijn. Wij vinden het snel zielig als we zien dat een dier dominant is tegen de ander maar ik heb juist geleerd dat dit voor dieren fijn is. Een dier heeft er behoefte aan om een plek te hebben in de groep, ook al is dat het laagste plekje in de rangorde. Het is niet per se slecht voor een dier om laag in de groep te staan, dit heeft een dier 1000x liever dan geen plek hebben in de groep.

Ik zie nu ook dat je haar pas 2 maanden hebt, dan heb je nog wel kans dat het met het ouder worden ook minder wordt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook wel een beetje natuur eigen dat ieder beestje in een groep zijn eigen plek moet kennen. Ze denken hierin anders dan mensen die graag gelijkwaardig zijn. Wij vinden het snel zielig als we zien dat een dier dominant is tegen de ander maar ik heb juist geleerd dat dit voor dieren fijn is. Een dier heeft er behoefte aan om een plek te hebben in de groep, ook al is dat het laagste plekje in de rangorde. Het is niet per se slecht voor een dier om laag in de groep te staan, dit heeft een dier 1000x liever dan geen plek hebben in de groep.

Ja dat is wel zo, we vermenselijken het misschien snel, terwijl de dieren zelf er misschien veel minder problemen mee hebben. Thanks, dit helpt me wel :)

Ik zie nu ook dat je haar pas 2 maanden hebt, dan heb je nog wel kans dat het met het ouder worden ook minder wordt. :)

Suuzz gaf het zelf ook al aan ja. In het begin vond Singha het toch helemaal eng? Ik hoop dat ze met de tijd wat meer in de gaten krijgt dat de anderen niet zo eng zijn.

(Jij was trouwens laat op Nalapuk ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de adviezen in ieder geval. Ik ben ook te snel bang dat de konijntjes niet gelukkig zijn ofzo ;)

Het is gelukkig niet zo dat Singha angstig in een hoekje zit ofzo. Het is echt een klef stel. Ze krijgt ook regelmatig een wasbeurt, vooral van Stewie. Die is best gek op dr ;) Denk ook dat de andere konijnen wel aanvoelen dat zij angstig is, en er op die manier op reageren.

En het is inderdaad wat jij zegt, lienappelsien, een konijn hoeft niet dominant te zijn om gelukkig te kunnen zijn. Ze is gewoon wie ze is. Het zal ook wel goed komen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf als advies gekregen toen ik (dacht in de zelfde situatie te zitten) Ik dacht 5 voedster te hebben en 1 ram de de damsen waren ook niet al te vriendelijk toen zeiden ze dat het kon helpen om er een ram bij te zetten zodat de vrouwtjes genoeg heren hebben om aandacht bij te zoeken en ze elkaar niet half hoeven af te maken voor aandacht van de ram.

Maar dit verhaal is mij verteld door het knaagdierenopvang hier in Ridderkerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het probleem een beetje. Ik heb in het verleden een van de echt pittige dames gewoon uit de groep gehaald en een eigen vriendje gegeven. Dat is de beste beslissing ooit geweest voor haar, dat is zo'n klef stel!

Ik zit nu alleen naast dat kleffe koppel met een uit elkaar gevallen groep... Zwartje (ram) is in december overleden, Luci (voedster) zit binnen ivm ziekte en nu ivm dat het te koud is om haar terug naar buiten te doen... met als gevolg dat mijn groep nu bestaat uit twee voedsters (Asha & Lela), waarvan er ook eentje behoorlijk pittig is. Maar de twee dames liggen eigenlijk bijna de hele dag op elkaar te slapen of elkaar lekker te wassen, en alleen als ik met eten kom jaagt Asha achter Lela aan. Niet echt leuk. Gelukkig is Lela zo slim dat ze nu op het nachthok springt, zodra Asha het op haar heupen krijgt. Asha doet dat niet, dus Lela kan daar rustig eten. De oplossing heeft zich hier dus vanzelf voorgedaan, zorgen dat ze plek hebben om rustig te eten. Ik weet dat eten een sociale bezigheid hoort te zijn, maar hier hebben de dames dus gewoon een eigen bordje :) Wie weet is dat een tip om het rond voedertijd wat rustiger te laten verlopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .