Spring naar bijdragen
Eefje

Verkeerde info van konino, toch jammer

Recommended Posts

Ik had een bestelling geplaatst bij Konino, dik tevreden verder hoor, het was gisteren besteld en kwam vandaag binnen en er zitten allemaal proefzakjes voer bij en wat boekjes met info. Een boekje van supreme petfoods zegt dit: Met dit boekje willen wij u helpen het kleine huisdier te kiezen dat het beste bij u past. Snel dus even kijken wat ze over konijnen zeggen en ja hoor:

'Konijnen kunnen zowel binnen als buiten gehouden worden; buitenshuis hebben ze een groot verblijf nodig.' En binnenshuis niet dus?

'De meeste konijnen vinden het niet vervelend om opgepakt te worden, als het maar voorzichtig gebeurt!'

Onder het kopje 'omgang' wordt vervolgens alleen maar verteld hoe je je konijn het beste kunt oppakken.

Verder bij 'gezelschap: 'U kunt het beste konijnen uit hetzelfde nest bij elkaar zetten, om vechten te voorkomen.'

Ook: 'Een vrouwtje en een mannetje in 1 hok is prima, maar zal resulteren in jonge konijntjes, tenzij 1 of beide gecastreerd wordt.'

Ook weer een knap staaltje onvolledige informatie.

Ook het boekje van Hope Farms kan er wat van:

'Een konijn is een echte knuffel.'

Je moet een konijn dagelijks knuffelen volgens hen. Vooral een konijn dat buiten in een hok zit moet dagelijks geknuffeld worden. Dat is belangrijker dan een konijnenvriendje, want daarover wordt met geen woord gerept.

Verder is het zo dat een konijn dat aan vanalles en nog wat knabbelt zich verveelt, aldus hopefarms. Tsjonge, dan moeten mijn konijnen zich wel vreselijk vervelen. Als mijn konijnen nergens aan knabbelen zit ik toch snel bij de dierenarts..

Ik begrijp dat konino een gunstig contract heeft met Supreme petfoods en hopefarms, maar toch vind ik het erg jammer dat er op deze manier weer verkeerde informatie bij mensen op de mat belandt, via een site die toch echt pretendeert te handelen 'uit liefde voor konijnen'! Je kunt zo toch bijna niet meer verwachten dat mensen hun konijnen geven wat ze echt nodig hebben als ze aan alle kanten verteld wordt dat dit de manier is. Zucht..

Moest het even kwijt.

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb donderdag een bestelling binnen gekregen van Konino en ik heb niet zulke boekjes gehad maar anders had ik toch ook wel raar op staan kijken. Ook stom dat Supreme dat zo in het boekje heeft staan, want op de site staat wel wat al die dingen betreft de juiste informatie: http://www.supremepetfoods.com/furries/rabbits/

Het enige dat ze daar zeggen wat in mijn ogen ook niet klopt is dat je je konijn moet wennen aan optillen door hem dagelijks heel kort op te tillen zodat hij eraan gewend raakt en het verder tot een minimum te beperken, maar zodat je hem op kan tillen als hij naar de dierenarts moet. Nou ik denk dat als ik dat bij mijn konijnen zou doen ze me voor geen meter meer zouden vertrouwen en dat het dan snel afgelopen is met aaien en knuffelen hier.

Maar voor de rest klopt de informatie op hun site wel allemaal. Ik snap dan ook niet dat ze heel andere dingen in de folder zetten, en ook niet dat Konino die folder opstuurt. Hoe wel ik hem dus niet gekregen heb?

je zou ook een mail naar Supreme en Hope Farms kunnen sturen daarover.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh das inderdaad apart zeg. De folder is uit 2011 zie ik nu, misschien hebben ze in nieuwere folders de info wel aangepast. Ik ga ze morgen mailen, moet nu echt eens wat aan de studie gaan doen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat van dat pakken oefenen vind ik nog niet zo slecht. als je konijn binnen zitten is het sowiezo al makkelijk om je konijn te aaien en ermee te spelen zonder dat je die moet pakken. je kan dan even bij in de kamer zitten en je konijn zal zelf wel komen voor een aai..

maar als je buitenkonijnen hebt die het niet gewoon zijn om gepakt te worden. ja dan kan dat lastig worden. zeker als je een grote ren hebt met veel verstopplaatsen etc. als je dan een konijn moet pakken dat het niet gewend is, dan krijgt dat dier echt enorm veel stress. wij hebben er nu ook zo 1, zolang je ze niet pakt zijn we dikke vrienden. maar vroeg of laat moet mevrouw toch wel langs de dierenarts en dan breek je bijna je rug in een poging om je konijn te pakken te krijgen..

ook is het gewoon lastig om een konijn te aaien terwijl die nog in z'n hok of ren zit (de onze is volledig overdekt en een halve meter hoog, daar past het baasje niet in hoor :P) dus als je dan even je konijn wil aaien of er wat mee wil spelen, dan moet je ze wel uit hun hok halen.

ik denk dat het in zo'n geval, zowel voor jezelf als voor het konijn, goed is om het dier aan te leren dat pakken niet eng is. als je dat elke dag doet en hen eventueel beloont met iets lekkers dan gaan ze dat vanzelf wel doorhebben dat het niet iets is waar ze bang voor moeten zijn en dat hun baasje hun ècht niet gaat opeten hoor :)

enfin dat is mijn ervaring ermee. ik heb zelf ook al tal van konijnen gehad en de tamste van die dieren waren eigenlijk de gene waarmee je het meeste deed (en ja ook oppakken)

bewerkt door Charlotte92

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige konijnen zijn van nature wat tammer en vinden het niet zo eng, maar de mijne behoren niet tot de groep übertamme konijnen.

Ik heb hier volgens mij al het enige half-wilde konijn op het forum dat je gewoon kan aaien, en ik ga haar niet de stress injagen door haar iedere keer op te pakken, dat is gewoon instinct dat ze zo ongeveer een hartverzakking krijgt, en heeft niets met gewenning te maken, ze is met de fles grootgebracht dus genoeg in de hand geweest.

Jij gaat ervan uit dat je een instinct af kan leren, ik geloof dat niet zo.

Een grote ren met veel verstopplaatsen is ook geen probleem, ik breng veel tijd met mijn konijnen door en ze luisteren goed als ik ze roep. Het is enigszins een vorm van verraad als ik dat vertrouwen misbruik door ze in de vervoersbak te zetten en naar de dierenarts sleep maar ik breek er niet half mijn rug bij en het is in een halve seconde gebeurd.

Als je een ren hebt waar je zelf niet in kan heb je waarschijnlijk ook gewoon weinig contact met je konijnen. Ik zou daar dan ook niks aan vinden en de ren zo maken dat ik er wel in kon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Flappie kan ik hier met gemak oppakken als ik wil, hij vindt het niet leuk maar bang is hij ook weer niet. Amber heb ik 1 keer proberen op te pakken omdat ze erin geslaagd was om een streepje plakband van een kartonnen doos op haar neus te plakken. ze zat de hele tijd te niezen en ik kon het er maar niet afhalen. Nou dat heb ik geweten hoor, ze vond het Absoluut niet leuk :P.

Maar in feite moet ik ze nooit oppakken, als ik naar de da ga leg ik gewoon wat voer in de vervoersbak( die reeds permanent in de ren staat) en springen ze er zo in dus ik zie ook niet meteen in waarom ik mijn nijnen dagelijks zou moeten laten wennen aan oppakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijntjes zitten binnen en zijn wel tam, ze komen naar me toe, lopen achter me aan en springen ook op schoot voor iets lekkers als ik op de grond ga zitten, maar ze willen niet geaaid en al helemaal niet opgepakt worden. Als ik dat wel gedaan heb, omdat ik ze niet in de reismand gelokt kreeg, want dat is de enige reden dat ik ze op zou pakken, dan merk ik dat echt aan hun gedrag. Ze zijn dan even een stuk voorzichtiger naar mij toe. Komen wel naar me toe voor iets lekkers, maar springen dan niet op schoot en zijn op hun hoede. Elke dag oppakken zou de band tussen mij en de konijnen zeker niet ten goede komen, daar ben ik van overtuigd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat het voor een stuk ook aan het konijn ligt hoor. ik had van Lonja al begrepen dat ze half wilde konijnen had en dat is natuurlijk iets anders da het gemiddelde huiskonijn. de ren aanpassen is echter niet zo makkelijk. je dieren moeten droog zitten en mogen er niet uit kunnen ontsnappen. ik woon ook nog thuis en het is nu niet de bedoeling dat ik heel de tuin van mijn ouders ga ombouwen :P

als ik ze roep komen ze ook af en dan kan je ze wel aaien als je eten bij hebt, maar als je even wat meer wil dan een aai over de bol, dan moeten ze er wel uit :) meestal liet ik ze dan zelf uit het hok komen en soms aaide ik ze dan net voor hun deurtje(moet je ze ook niet oppakken) maar bv in de winter, dan is dat wat anders.

ik moest nu mijn niet-tamme konijn (die dus bang is om opgepakt te worden) pijnstilling geven omdat ze last had van haar tanden. dan heb ik die noodgedwongen een weekje in een kleiner deel van het hok moeten zetten omdat je die anders gewoon niet kan pakken en ze moet haar medicatie natuurlijk krijgen he.. dan is het wel handiger dat je een konijn hebt dat dat gewoon is en dat je dus gewoon kan pakken als dat nodig is :)

ik merk inderdaad ook dat als ik mijn niet-tamme konijn 1x heb gepakt dat ze dan ook niet meer durft komen om te eten. dus bij haar doe ik het ook zoals jullie zeggen alleen in noodgevallen. maar ik heb toch spijt dat ik haar van jongs af aan niet tammer heb gekregen. dan was dat allemaal geen probleem geweest. als ik haar een tijd niet pak dan komt ze wel weer gewoon uit je hand eten. dus je hebt zeker gelijk dat het niet elk konijn aan het pakken kan wennen maar ik ben bij haar dus ook vrij laat begonnen.

mijn ram daar in tegen pakken we elke dag enkele keren uit zijn hok om los te laten lopen in de keuken en dat beest smeekt nog altijd om aandacht. dus ik kan niet zeggen dat die er een trauma van heeft gekregen. in tegendeel, die is daar aan gewend en laat het allemaal gewoon doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 1 half-wild konijn, de ander is een tam konijn en woonde eerst bij ons binnen, toen die nog te klein was om op de bank te springen en zo pakte ik hem wel veel op om op de bank te knuffelen, maar hij is daardoor er niet aan gewend geraakt.

Dus die is hetzelfde wat dat betreft. Als klein konijn liet hij het over zich heen komen, maar nu hij volwassen is echt niet meer.

Het klopt dat er konijnen zijn die het gewoon over zich laten komen maar de meeste volgens mij niet en dan vind ik het niet goed om aan te raden zo'n konijn iedere dag op te gaan pakken. Er wordt in zo'n folder voorbij gegaan aan het feit dat konijnen een instinct hebben en dat angst van oppakken een instinctieve reactie is die bij het konijn hoort, althans nog bij de meeste.

Heel af en toe bang in plaats van dagelijks bang voor het baasje lijkt mij toch beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind ook wel dat ze dat erbij hadden mogen vermelden hoor :)

ik ben het er ook mee eens dat als je echt merkt dat je konijn bang wordt van je (doordat ze steeds weglopen als je afkomt of naar je brommen of heel snel beginnen ademen of zich plat drukken op de grond) dan vind ik ook dat je ermee moet stoppen en idd dan het pakken beperken tot de èchte noodgevallen en niet voor je plezier ze uit hun hok moet nemen.

maar ik vind nu bv niet dat ik verkeerd bezig ben door m'n ram een paar keer per dag uit z'n hok te nemen en die te laten loslopen. zeker omdat ik merk dat hij nog altijd uit zichzelf naar mij toe komt en ook als ik naar z'n hok kom dan komt die zelf om aandacht vragen en kruipt dus niet weg in z'n verstopplaats.

dus ter conclusie, ik denk niet dat ze volledig fout zijn maar het is ook zeker niet altijd waar! ik denk ook dat als je nooit "oefent" om je konijn te pakken dat die er ook niet aan kàn wennen. dus als je konijn er niet van onder de indruk is vind ik het geen slecht idee om hem af toe te pakken. en anders moet je andere truucjes bedenken zoals het konijn in de vervoermand lokken of zelf uit het hok laten springen etc..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je dit in een prive bericht had hunnen sturen naar Konino

De boekjes maken ze niet zelf dus wat erin staat komt niet bij hun vandaan

Dat ze het misschien eerst zelf had moeten lezen en dan had kunnnen denken doe ik het bij de bestelling ja of nee

Als je de info op hun site leest zie je dat de dingen waar je overvalt in de boekjes van voerfabrikanten niet op hun site staat

Ik denk dat ze nu wel gaat kijken wat er in staat en de boekjes zeker niet meer bij bestellingen ga doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat hoop ik inderdaad ook, ik verwacht maandag wel een mail terug van Konino, ze zijn altijd zo netjes daar!

Ik ben benieuwd wat ze zeggen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je beter even contact op kan nemen met konino of met de merken waar de foldertjes van zijn. Dit topic krijgt een slotje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .