Ga naar inhoud

Water bevriest


Jetsel

Aanbevolen berichten

Het nadeel van sneeuw eten is dat je konijn heel veel energie nodig heeft om op te warmen en op temperatuur te blijven. Ze koelen er door af. Iets wat je eigenlijk niet wil hebben met de kou.

Ik gebruik zelf extra drinkflesjes. Een setje staat binnen te ontdooien, een setje buiten aan het hok en ze een paar keer per dag wisselen.

Het zal inderdaad best veel energie kosten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van sneeuw eten is dat je konijn heel veel energie nodig heeft om op te warmen en op temperatuur te blijven. Ze koelen er door af. Iets wat je eigenlijk niet wil hebben met de kou.

Het klinkt enerzijds logisch, maar aan de andere kant hoor je vaak dat je in de zomer beter warme dingen zoals thee kunt drinken om af te koelen, omdat als je koud water drinkt er energie vrijkomt om het water op lichaamstemperatuur te krijgen, en daar krijg je het warm van.

Dat zou dus zeggen dat je konijn er niet van afkoelt maar het er juist warm van krijgt? Het kost dus wel energie, maar die energie wordt omgezet in warmte wat in dit geval juist mooi uit zou komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me niet kloppen lonja.

Als je een ijsblokje in een glas cola doet, wordt het toch ook niet warmer? Is hetzelfde principe

Ik denk dat bedoeld wordt dat sneeuw erg koud is en een konijn erg afkoelt door sneeuw te eten en dan dus weer veel energie moet verbruiken om weer op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me niet kloppen lonja.

Als je een ijsblokje in een glas cola doet, wordt het toch ook niet warmer? Is hetzelfde principe

De cola niet, maar het ijs wel. Er komt energie (in de vorm van warmte) vrij bij dat proces, dat is gewoon natuurkunde. De basis van kernenergie zelfs.

Er is ook energie nodig om ijs te doen smelten maar daar krijgt je het als het goed is zelf wel warmer van. Lees maar eens koeltip nummer 1: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/reizen-vrije-tijd/24640/10-tips-om-af-te-koelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eten van sneeuw brengt de lichaamstemperatuur omlaag en maakt zelfs nog dorstiger. Het kost dus energie om het konijnenlichaam op temperatuur te brengen. Het is niet zo dat je het daar dan warm van krijgt. Krijg jij het warm als je ijs eet? Ik niet in ieder geval, daarom eet ik dat liever in de zomer dan in de winter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cola niet, maar het ijs wel. Er komt energie (in de vorm van warmte) vrij bij dat proces, dat is gewoon natuurkunde. De basis van kernenergie zelfs.

Dus de sneeuw smelt en het konijn koelt af.

Probeer het anders zelf eens. Drink buiten even een glas koud water en laat maar weten of je het warm hebt gekregen. ;)

Overigens is er bij kernenergie een verandering van de atomen en bij smelten van water blijven de waterstof en zuurstofatomen gewoon zoals ze zijn. Niet te vergelijken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wel wat Lonja zegt. Zo is het mij ook altijd geleerd, maar voor mijn gevoel doe ik het ook liever andersom. En toch is het wel waar.

Maar.. Ik betwijfel ook in hoeverre dit bij een konijntje opgaat.. Ze zijn al stukken kleiner dan mensen en zitten daarbij ook nog eens dichter op de toch al zo koude grond..

However, ik zou het ook op vaker verwisselen houden. Hoewel ik binnenkonijntjes heb, dus me hier (gelukkig) niet druk om hoef te maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n hoes is leuk, maar het eerste wat meestal bevriest is dat malle tuitje... dus het heeft weinig nut. Het enige wat helpt is regelmatig water verversen. Meer kan je eigenlijk niet doen. Zout of suiker is gewoon niet goed.

Zo'n hoes schijnt (om het even netjes te zeggen) een beetje k. Te zijn, haha! En zout.. Nee, dat klinkt gewoonongezond!

Warm water maakt het alleen maar erger, maar dat wist je (hopelijk) al!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was ook maar een vraag van mij, omdat dit inderdaad vaak zo uitgelegd wordt. Dat mensen in warme landen niet voor niets veel thee drinken. Zelf ben ik een beetje apart, ik houd sowieso niet van ijskoud, ook niet in de zomer. Maar in de winter heb ik minder moeite met koud water dan in de zomer.

Ik heb trouwens zelf inmiddels wel dé oplossing gevonden, ik ververs nog wel drie keer per dag het water maar ik zet steeds stenen om het bakje heen die op de kachel hebben gelegen. Als ik het water ga verversen neem ik de warme stenen van de kachel mee naar buiten en wissel die om voor de koude stenen om het bakje die dan weer op de kachel gaan. Nu begint het water pas net te bevriezen als ik het ga verwisselen.

Dus ze hebben nu continu water tot hun beschikking. Toch zag ik ze net nog sneeuw eten. Misschien hebben ze het warm dan, dat ze dat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij drinken ze ook amper uit het flesje nu.. Ze krijgen steeds een ontdooid flesje en dan houd ik het voor hun neus en dan nemen ze er een paar slokjes van. Als ik het ophang zijn ze er alweer op uitgekeken. Als ik het flesje ga vervangen is er steeds maar een heel klein beetje uit.

Er ligt wel sneeuw in de ren en ze krijgen ook groenten. Ik denk dat ze gewoon stiekem de sneeuw eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze het ook gewoon leuk vinden om af en toe in de sneeuw te happen. En als ze dorst hebben en in de sneeuw zitten zullen ze daarom ook wel eens wat sneeuw eten (het ligt dan tenslotte voor ze), maar ik denk dat het wel goed is dat ze gewoon water tot hun beschikking hebben. Dat lijkt me beter, en ze drinken er ook gewoon van (anders zouden ze toch alleen sneeuw eten als dat beter zou zijn? Wat ik me trouwens niet voor kan stellen.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze drinken wel minder water dan normaal. Dus deels wordt het wel vervangen door de sneeuw heb ik het idee, maar ik maak me er verder niet druk om want ik kan er toch niets aan doen. En als ze sneeuw eten te koud vinden dan moeten ze het maar laten, meer kan ik er ook niet van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .