Ga naar inhoud

Water bevriest


Jetsel

Aanbevolen berichten

Hoi,

Dit is al mijn tweede topic in twee dagen, maar dit keer gaat het topic niet over mij ;).

Maar over mijn vriendinnetje, die heeft ook een konijn, buiten in een hok. (Over dat het zielig is om 1 konijn alleen te hebben komt helaas niet helemaal over)

Nu heeft ze het probleem dat het water in het drinkflesje steeds bevriest. Ze heeft er al zout in gedaan (HUH? is dat wel goed?) maar dat helpt niet tegen het bevriezen. Hoe doen jullie dat met het water van de buitenkonijnen?

Is misschien komkommer een idee? Of bevriest dat gewoon net zo hard..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n hoes is leuk, maar het eerste wat meestal bevriest is dat malle tuitje... dus het heeft weinig nut. Het enige wat helpt is regelmatig water verversen. Meer kan je eigenlijk niet doen. Zout of suiker is gewoon niet goed.

Helemaal mee eens. Ik heb mede daarom waterbakken. Meerdere keren per dag even onder de lauwe kraan en het is meteen ontdooid. Ik doe er wel weer koud water in, want dat is volgens mij beter voor de nijnen. Zoveel werk is het op deze manier niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, bij mij bevriezen de waterbakken eerder dan de flessen. :D Ik controleer ook het tuitje. We hebben er nu een handdoek voorgehangen, dat scheelt best wel moet ik zeggen. Wel een tip: houd dat ding buiten bereik van je konijnen, de mijne hebben er zich vannacht prima mee vermaakt. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze vrieskou werkt zo'n hoes ook niet want het tuitje waar ze uit drinken bevriest en daar kun je niks om heen doen. Gewoon zo vaak mogelijk het water verversen. Dus 'sochtends, als je thuiskomt en als je naar bed gaat.

Ik heb gewoon 2 flesjes, 1 binnen om te ontdooien en de ander buiten werkt erg goed want ik hoef het niet steeds te ontdooien, dat doet het zelf en dan even vers water er in en klaar

aangepast door bobbie2012
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoorde ook druivensuiker, en zelf ververs ik het bakje 3 keer per dag maar ze drinken er eigenlijk helemaal niet meer van, ze eten blijkbaar liever sneeuw.

Ik denk dat als ze er buikpijn van kregen ze dat wel zouden laten. Ik zou niet weten waarom het slecht is, de sneeuw is echt wel ontdooid voordat het in de maag komt, dat ontdooit toch gewoon in het bekje!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had twee flessen regelmatig vervangen

Nu geef ik een paar keer per dag water in een kom wat op kamertemperatuur is dat vinden ze toch fijner merk ik

Maar zeker geen zout of wat anders erdoor

Als het konijn groente gewend is dan krijgt het daar ook vocht van

Maar gewoon als de mogelijkheid er is water aanbieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van sneeuw eten is dat je konijn heel veel energie nodig heeft om op te warmen en op temperatuur te blijven. Ze koelen er door af. Iets wat je eigenlijk niet wil hebben met de kou.

Ik gebruik zelf extra drinkflesjes en waterbakjes. Een setje staat binnen te ontdooien, een setje buiten aan het hok en ze een paar keer per dag wisselen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we een thermo hoesje over de flesjes en met een keer of 3 per dag het water te verversen bevriest het niet. De dierenarts vertelde vorig jaar om een klein beetje druivensuiker bij het water te doen. Maar ik heb het nooit getest, dus ik heb geen idee of dat werkt.

ik kreeg ook een mailtje van Beaphar dat druivensuiker zou helpen. We hebben dit geprobeerd bij Kaatje-kim, want ik wist dat die het had staan. En werkelijk, het werkt!! gister ochtend waren de flessen wel weer iets bevroren (maar ook een paar niet) en gister middag geen enkele bevroren. Ze lijken dus in ieder geval minder snel te bevriezen. En ja het is suiker. Maar ze hebben inderdaad meer energie nodig om warm te blijven met deze kou en het is alleen maar als het vriest. Je hoeft ook maar een theelepeltje in een fles te doen (300ml deden wij 1 theelepeltje in) dus het valt best mee.

En anders dan bij zout, drinken de konijnen dit wel. Heeft je vriendin wel eens zout water gedronken? :beurk: denk niet dat het konijn dat nog gaat drinken... krijgt het arme beestje alleen maar meer dorst van. daarnaast is zout slecht voor de nieren (al zal dat met een keer wel mee vallen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen vast niet dood neervallen van wat druivensuiker, maar het lijkt me nog altijd gezonder om gewoon water te geven. Ik heb een konijn gehad die overal plakpoep van kreeg en ik weet zeker dat dat mis zou zijn gegaan. En Brammetje was vast niet de enige.

Ik zou gewoon de moeite nemen om regelmatig even de flessen te wisselen. Ik doe dat 3 of 4 keer per dag en ik geloof niet dat ze hier erge dorst hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je niet de tijd hebt om dat 3 a 4 keer per dag te doen ;) dan lijkt mij druivensuiker dus ook mooie mogelijkheid. En beetje objectiviteit is ook leuk he. Tuurlijk moet je een konijn met gevoelige darmen geen druivensuiker geven. Maar je weet ook zelf wel dat er meer konijnen zijn die er geen last van hebben dan konijnen zoals bram die overal van aan de diarree raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik waterbakken, geen flesjes meer. Onze nijnen vinden dit fijner en ze krijgen minder lucht binnen. Ik ververs het water momenteel 4 x per dag op vaste momenten. 's Morgens bij de groente, als ik rond lunchtijd thuis kom uit mijn werk, rond half vijf als ze biks krijgen en voordat we gaan slapen, ze krijgen hier dan altijd een klein stukje brood of wortel. En steeds zit er wel een ijslaag op. Het is niet anders met dit weer maar zoveel werk is het toch niet. Ik persoonlijk ga niet aan de slag met (druiven)suiker of zout. Dit zou tegenstrijdig zijn met mijn mening om matig zoete groente als wortel en fruit te geven en het niet geven van een liksteen ivm het zout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je niet de tijd hebt om dat 3 a 4 keer per dag te doen ;) dan lijkt mij druivensuiker dus ook mooie mogelijkheid. En beetje objectiviteit is ook leuk he. Tuurlijk moet je een konijn met gevoelige darmen geen druivensuiker geven. Maar je weet ook zelf wel dat er meer konijnen zijn die er geen last van hebben dan konijnen zoals bram die overal van aan de diarree raken.

Inderdaad, tijd kan een probleem zijn. Eerder werkte ik fulltime en in die tijd was ik de hele dag van huis. Ik zou dan een snuglesafe gaan gebruiken, lijkt me ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je niet de tijd hebt om dat 3 a 4 keer per dag te doen ;) dan lijkt mij druivensuiker dus ook mooie mogelijkheid. En beetje objectiviteit is ook leuk he. Tuurlijk moet je een konijn met gevoelige darmen geen druivensuiker geven. Maar je weet ook zelf wel dat er meer konijnen zijn die er geen last van hebben dan konijnen zoals bram die overal van aan de diarree raken.

Hoezo geen tijd? Dat kan ik me niet voorstellen. Zoals Babette ook zegt: zoveel werk is het niet. Ja, misschien als je eens een hele dag weg moet zijn, dat je het als noodoplossing zou kunnen doen, maar ik zou het liever niet willen.

Ik ben zelf elke dag van 7 tot 18:30 minimaal van huis en mijn konijnen zijn ook niet uitgedroogd.

aangepast door Christaaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .