Ga naar inhoud

Na hoeveel tijd kun je een groente niet meer geven?

Patatje

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen krijgen sinds kort groenten.

Ze eten nu een week witlof en sinds vandaag een stukje andijvie erbij. Ik bouw het steeds op (postzegel en dan iedere dag het dubbele van de vorige dag)

Binnenkort kunnen ze aardig wat groenten eten. Natuurlijk heb ik niet altijd alle groenten in huis. Mijn vraag is dan ook, hoelang duurt het voordat de konijnen niet meer gewend zijn aan de groenten?

Kan er bijvoorbeeld een week tussen zitten en dat je dan weer witlof geeft? Of twee weken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt per konijn maar meestal loopt het wel los hoor als je een paar dagen niet geeft. Ik bouw bijvoorbeeld ook nooit groenten weer op, ze hebben nu al een hele poos geen andijvie gehad, maar als ik morgen een krop mee zou nemen dan geef ik gewoon de normale portie. Heb daar nog nooit problemen mee ondervonden bij al mijn konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar stel ze kunnen tien soorten groenten eten.. dan voer je toch niet iedere dag die tien groenten? Maar bijvoorbeeld de ene dag witlof, andijvie etc.. en de andere dag geen witlof en in plaats daarvan iets anders.. En mijn vraag is dus hoelang er tussen die twee keren witlof (bijvoorbeeld) kan zitten. Ze krijgen sowieso iedere dag groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook wel afhangt van hoe je konijnen op nieuwe groenten reageren. De mijne zijn heel makkelijk. Meestal geef ik in de zomer meer andijvie en in de winter ga ik over op boerenkool.. maar als ik dat laatste na een half jaar weer een keer geef bouw ik ook niet op. Verder eten ze met de pot mee.. ik eet niet elke week courgette maar als ik het in de keuken gebruik dan gaan de uiteindes altijd richting konijnenren. Het zelfde met brocoli stronken. Geen probleem hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uit je vraag dat je bedoeld dat je een bepaalde groente een poosje niet heb gegeven, niet dat je een poosje helemaal geen groente hebt gegeven.

Ik denk dat, als je elke dag groente geeft, dat het spijsverteringsstelsel van je konijn gewent is aan groente in het algemeen. En dat het niet geeft dat daar dan bv een week geen witlof bij zit. Je kunt dan na een week zo weer witlof er bij doen.

Hier krijgen ze elke dag groente. Meestal andijvie, witlof, veldsla, rucola, wotelloof, een worteltje en een half appeltje. Maar ook wel boerenkool uit de tuin, verse kruiden enz. Het is niet elke dag hetzelfde.

Ik denk dat, als de darmen gewent zijn aan groente, ze de meeste soorten wisselend zonder problemen aankunnen. Maar misschien heb ik het geluk van probleemloze konijnen wat dat betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bouw het ook niet elke keer op maar ik heb ook konijnen die naar mijn idee een fantastische spijsvertering hebben want ik heb nog nooit problemen met ze gehad (even afkloppen)! Ik geef ze soms ook een week geen wortelloof bijvoorbeeld en dan na een week als ik het weer heb geef ik ze weer gewoon de hoeveelheid die ik na het einde van de eerste keer opbouwen gaf.

Ik denk dat je het zelf het beste weet. Heb je een konijn er tussen zitten die snel gevoelig reageert op voedsel, zou ik het wel weer enigszins opbouwen. Zijn ze echter vrij makkelijk hierin, hoef je dat niet per se te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .