Spring naar bijdragen
Jeannette2000

2 vrouwtjes vechten bij koppelen

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een hangoortje (Bambi) van een half jaar oud. Die zat samen met een (groot)dwergkonijn, die is in de kerstvakantie overleden. Ik wilde graag weer een vriendje erbij, ik heb gekeken voor dieren uit de opvang, maar die zijn hier in de buurt niet, en toen ben ik op marktplaats gaan kijken. Ik wilde het liefst een ex-ram, maar die waren er nu niet. Ik zag wel een heel leuk konijn, dat als 2 druppels op de mijne lijkt, alleen dan bruin ipv grijs. Ik ben gaan kijken en het is een heel lief, rustig konijn (Stampertje). Omdat mijn konijn wat dominante trekjes vertoont, dacht ik dat het wel goed zou gaan, ook al zijn het 2 vrouwtjes. Ik heb altijd 2 vrouwtjes gehad en dat is op de eerste keer na, goed gegaan.

Ik heb ze op neutraal terrein, in de schuur, allebei in hun eigen binnenhok gezet, met een paar cm ruimte ertussen, zodat ze niet bij elkaar kunnen, maar elkaar wel kunnen zien en ruiken. Na een dag heb ik ze samen in de ren gelaten, ze waren erg nieuwsgierig naar elkaar, maar Bambi ging al snel happen en bijten en ze gingen ook heftig ronddraaien (ik heb gelezen dat dat vlinderen heet). De plukken vlogen in het rond en ik heb ze, met handschoenen aan, uit elkaar gehaald. Het ging weer even goed, maar toen gingen ze weer zo tekeer. Weer uit elkaar gehaald en toen keken ze niet meer naar elkaar om. Ik ben wel bij ze gebleven en na ongeveer 10 minuten heb ik ze ieder in het andere hok gedaan. Vandaag heb ik ze in 2 rennen gedaan, met de tralies tegen elkaar aan. Ze zochten elkaar steeds op, dan gingen ze ruiken en Bambi ging dan meteen bijten en met de pootjes door de tralies heen. Stampertje sprong telkens weer naar achteren. En dan begon het weer opnieuw. Ik heb ze zo een paar uur laten staan, af en toe wezen kijken, maar het bleef zo. Ik heb ze toen weer in het andere hok gedaan, zodat ze elkaar lucht kunnen ruiken.

Toen ik Stampertje wilde aaien, schrok hij helemaal en rende weg, daarna kon ik wel weer rustig aaien. Het is een lief konijn, dat het prima vindt als je aait. Bambi wil bijna nooit geaaid worden, dei rent altijd meteen weg als je hem aait.

Wat moet ik nu doen, doorgaan met proberen koppelen? Ik zou het ook jammer vinden als Stampertje bang wordt. Volgens mij is hij niet echt aan andere konijnen gewend, hij zat altijd alleen in een hok, werd wel veel geaaid. Of hem maar weer op marktplaats zetten en dan toch op zoek naar een opvang en dan Bambi meenemen (zoals ik eigenlijk had moeten doen, maar ja eigenwijs he).

Ik wil graag een maatje voor Bambi, want anders is het ook sneu, o alleen, maar dan moet hij het zelf ook willen!

Alvast bedankt voor jullie mening, adviezen en tips!

Groetjes, Jeannette

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt misschien heel erg crue, maar zet ze is samen in een vervoersbox of in een kartonen doos. zet deze in de auto en ga is een kwartier een rondje rijden.

Ik had ook een vreselijke koppeling en zat ook met me handen in het haar ik had ook echt alles al gebrobeerd (er vloeide zelfs bloed). Toen iemand me dit ook aanbevelde vond ik het wel vreselijk om te doen. Maar Ik heb het toch gedaan en dit heeft echt geholpen.

Ik heb ze in de auto gezet en ben een half uur gaan rijden. daarna heb ik ze terug gezet in de ren. Nu is het al weer een aantal maanden later en ze zijn vreselijk close samen. Dat had ik echt niet verwacht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee vrouwtjes gaat vaak niet goed

Of het rondrijden in een auto een goed idee is ik denk het persoonlijk niet

Het kan dan voor een tijdje goedgaan maar als het dadelijk voorjaar wordt en de hormonen gaan opspelen ik denk dat het dan weer hommeles wordt

Misschien een van de twee omruilen vooor een exram bij een opvang

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oo ik had er helemaal overheen gelezen dat het om 2 vrouwen ging.(staat trouwens ook nog is in de titel, schaam, schaam)

bij mij ging het wel om een gecastreerde ram en gecarstreerde voedster.

2 voedsters is inderdaad af teraden en zoals jrjsieben al zegt, waneer het lente word en de hormonen gaan weer kriebbelen dan heb je grote kans dat het fout gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Plus dat je nog niet eens echt begonnen bent met koppelen. Zo ver ik begrijp heb je ze gelijk uit elkaar gehaald toen ze gingen jagen en er wat plukjes haar dwarrelden. Terwijl dat er nu eenmaal ook bij hoort. Verder zet je ze de hele tijd apart terwijl ze elkaar wel kunnen horen en zien en ruiken. Ook niet bevorderlijk.

Gewoon bij elkaar zetten en bij elkaar laten als je het wil gaan proberen, en pas als er gewonden dreigen te vallen ingrijpen.

Verder niet uit elkaar halen en ze al helemaal niet gefrustreerd laten raken omdat ze niet bij elkaar kunnen.

Maar persoonlijk zou ik helemaal niet aan 2 voedsters beginnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze nu 3 dagen bij elkaar gezet in de keuken, een neutrale ruimte waar ze nog niet eerder waren. De eerste keer gingen ze vlinderen, de haren vlogen in het rond. De tweede keer deden ze dat niet meer. Het nieuwe konijn rende wel steeds weg als ons oude konijn in de buurt kwam. Nu zitten ze al anderhalf uur bij elkaar. Eerst rende Stampertje weer de hele tijd weg. Tot ik de tv aanzette waar Cesar Milan met honden bezig was. Ze kropen direct bij elkaar. Volgens mij van de stress doordat ze die honden hoorden. Vervolgens liet Stampertje het een klein beetje toe dat Bambi boven op hem ging zitten en een beetje rijden. Ik heb ook een reisbox neergezet waar ze in kunnen en nu zitten ze al een hele tijd samen in de reisbox. Ik heb er hoop op dat het vanaf nu steeds beter gaat.

Het is wel vervelend dat het nu zo koud is buiten. Als de temperatuur 's nachts richting de -10 gaat, zet ik de konijnen altijd in de schuur, maar daar zitten ze apart in 2 binnenhokken. Ik kan ze niet samen in een hok doen, want dat is veel te klein. Misschien moet ik dan tijdelijk het buitenhok maar in de schuur zetten, dan kunnen ze daar samen in als ze over een paar dagen echt aan elkaar gewend zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar je hebt ze nu in de keuken? Hoe zo haal je buitenkonijnen naar binnen? Ik weet ook niet of het dan wel zo handig is om ze over een paar dagen weer in de schuur te zetten. Ook al vriest het misschien net niet in de schuur, het zal toch al gauw 20 graden verschil zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat je niet zo handig bezig bent... Je neemt er eerst een voedster bij, terwijl je wist dat je er beter een exram bij had kunnen zetten. Je haalt ze steeds uit elkaar en laat de kooien/rennen tegenelkaar. En je hebt ze nu binnen, terwijl het buitenkonijnen zijn en je wilt ze straks weer naar buiten doen. Niet vervelend bedoeld hoor, maar het is allemaal niet zo handig. Kan je niet een ruime ren maken in de schuur en ze daar samen in laten? Maar ze zitten nu al meer dan 3 dagen in de keuken? Dan zijn ze vast al aan het verharen en kunnen ze niet meer naar buiten/schuur, want dat is nu nogal een groot temperatuurverschil, en dat is erg slecht voor ze. Heb je ze nu grotendeels in aparte kooien in de keuken, omdat je schreef dat ze al 1,5 uur samen zitten, terwijl ze al 3 dagen in de keuken zaten? Met gaas er tussen zijn ze nog niet aan het koppelen en bouwen er juist frustraties op zoas je al hebt gemerkt. Ik zou ze nu eerst een dag of langer zo ver mogelijk uit elkaar zetten, zodat ze elkaar niet kunnen horen en zien. En daarna op een vrije dag 's ochtends beginnen met koppelen door ze in een neutrale ruimte (waar ze nog niet zijn geweest) te zetten waar ze ook een paar dagen kunnen blijven. Je haalt ze dan in principe niet meer uit elkaar, tenzij er bloed vloeit. Ze zullen waarschijnlijk achter elkaar aan gaan jagen, gaan rijden en er zullen waarschijnlijk plukken haar rondvliegen, maar dat hoort er in het begin bij. Zolang er geen gewonden vallen niet ingrijpen. In de koppelruimte moet je schuilmogelijkheden neerzetten door bijvoorbeeld een kartonnen doos op zijn kop te zetten waar je 2 ingangen in knipt. Dan kunnen ze elkaar even uit de weg.

Of inderdaad de ene voedster bij een opvang "omruilen" voor een exram. Zij kunnen je adviseren hoe je ze het beste kan koppelen.

Er een stresskoppeling van maken door de 2 voedsters bijvoorbeeld in de auto te zetten zou ik echt niet doen, want je hebt nog amper gekoppeld.

bewerkt door Lienappelsien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .