Spring naar bijdragen
anjolein

Zitten ze warm genoeg?

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Even een vraagje namens mijn nijnen Femke en Jelle-Makker.

Ze zitten voor hun eerste winter buiten en ik vraag me af of het niet koud voor ze is? Ze zijn vanaf augustus volledig buiten en hun vacht ziet er dus goed uit.

Maar.. ze zitten altijd buiten in hun ren en niet in het nachthok (waar het lekkere warme hooi ligt). Jelle-Makker zit meestal op de grindtegels en Femke in haar "boxje". Als het echt koud is zitten ze hier samen in.

Het is een vervoersbox en de ventilatie aan de bovenkant heb ik dicht gemaakt met tape. Maar de voorkant (waar het deurtje zat) is natuurlijk wel open. In de box ligt een dikke (verhuis) deken en hier liggen ze op.

De voorkant van het hok heb ik nu afgedekt met flexiplaat en de achterkant staat tegen een muur.

Blijven ze zo warm genoeg? Zoeken ze de warmte (het hooi in het nachthok) op als ze het echt te koud hebben.

Ik vind het toch een beetje griezelig dat ze met deze kou buiten zijn...

Hieronder hun hok (in de zomer) waar ze nog onder een krukje zitten, dat is dus nu een transportbox

attachment.php?attachmentid=66051&d=1358186854

bewerkt door anjolein

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook twee van die eigenwijze nijnen die een heerlijk warm nachthok hebben en toch midden in de ren gaan zitten ;) zij hebben op die manier al 2 winters overleefd dus ik maak me niet zo druk meer. Ik merk toch als het écht heel koud wordt dat ze toch vanzelf wel naar binnen gaan. Ze voelen het heel goed zelf aan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hier ook twee van die eigenwijze nijnen die een heerlijk warm nachthok hebben en toch midden in de ren gaan zitten ;) zij hebben op die manier al 2 winters overleefd dus ik maak me niet zo druk meer. Ik merk toch als het écht heel koud wordt dat ze toch vanzelf wel naar binnen gaan. Ze voelen het heel goed zelf aan!

Goed om te weten dat die van jou naar binnen gaan als het echt koud is, dat is geruststellend!

Ik merk wel dat ze vaker met z'n tweeën in die box liggen, dat is natuurlijk ook lekker warm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed om te weten dat die van jou naar binnen gaan als het echt koud is, dat is geruststellend!

Ik merk wel dat ze vaker met z'n tweeën in die box liggen, dat is natuurlijk ook lekker warm.

Klopt! En ze houden elkaar natuurlijk ook warm als ze naast elkaar liggen.

Als je maar zorgt dat je een goede laag stro hebt in het hok dan komt het goed en zul je zien dat ze heel goed zelf weten wanneer naar binnen te gaan en wanneer het buiten nog kan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook en nachthok vl met sro en eisoleert en ze blijven ook gewoon in de ren zitten

Wel bijna alles afgedekt met plexiglas

Maar ik merksmorgens dat het waterin het hok nog niet eens echt bevroren is

Ik he me de eerse winter en vorig jaar ook zorgen gemaakt

Maar an denk ikaan de vogels en eenden en dan denk ik do hebben he nog slechter

ls het kuiltje in hun nek achterde oren warm aavoelt s het oke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk zo'n hok schuin voor het raam, dan kan je ook vanuit binnen van ze genieten. Je kan beter stro in het hok doen dan hooi, stro houdt de warmte beter vast. Maar ja, koud hebben ze het blijkbaar niet ;) Als ze nog levendig zijn en een warm nekje hebben hoef je je geen zorgen te maken, als ze willen kunnen ze in het warmere hok. Het scheelt natuurlijk dat ze beschut zitten door de muur en het plexiglas. Je hoort het wel vaker dat de konijnen bij koud weer toch in de ren blijven zitten. Bij mij zitten ze juist graag in het hok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mooi hok zeg! Mijn konijnen zitten ook altijd buiten en in de winter heb ik wel een hoes om het hok maar ze kiezen er toch vaak voor om lekker in de ren te blijven zitten. En als het echt echt koud is leg ik een snuggle safe in het hok maar denk dat het meer voor mijn gemoedsrust is dan dat ze het echt koud hebben. Ze hebben tenslotte ook elkaar :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier kunnen ze naar binnen (schuur) via een kattenluik. In de schuur ligt stro en hooi (extra, voor mijn gemoedsrust) en er staat een kattenbak (zo eentje met een kap er op) gevuld met hooi en stro als schuilhuisje (ik heb Fransen die in bijna geen enkel leuk houten konijnenhuisje passen).

Bij de laatste voerronde (ongeveer om 22.00 uur) zitten ze buiten en bij de eerste uitlaatronde van de honden om 7.00 uur 's morgens zitten ze ook buiten op de tegels (waar ik op een paar plaatsen wel wat hooi/stro heb liggen nu).

Toch zie ik aan de leger geworden hooiruiven, geplet hooi/stro en keutels in de schuur dat ze 's nachts (ook) wel binnen zitten.

Ik denk dat die van jou ook wel naar binnen gaan als dat wat hun betreft nodig is. Alleen hebben konijnen soms wat andere ideeen dan wij over bepaalde zaken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reactie en tips! Ik slaap s'nachts weer wat beter:$

Ik heb ook een snuggle safe gekocht maar dat vinden ze niks... natuurlijk. Nu gebruik ik hem om het waterbakje te verwarmen en dat werkt goed!

Ik zie nu ook dat er inderdaad keutels in het stro (sorry, ik schreef hooi maar het is natuurlijk stro) dus ze zitten er inderdaad in: de boefjes:love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vier nijnen zaten vorig jaag nog met die -20 s'nachts gewoon buiten in de ren met hun kont op de tegels. Als ze het koud hebben zoeken ze echt wel de warmte op in het nachthok. De afgelopen dagen zie ik ze geregelt heerlijk met z'n vieren in de grote wc bak zitten allemaal tegen elkaar aan. Heerlijk om dat te zien .Dus ik zit er absoluut niet over in dat ze het koud hebben hehe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zitten ze ook nog steeds buiten en lijken niet of weinig last te hebben van de kou. Het nachthok lig vol stro, maar toch zitten ze steeds in het open gedeelte. Ik heb wel een groot stuk vinyl over het hok gehangen zodat die snijdende wind er niet in kan. Verder heb ik ook een warmtekruikje in het nachthok gelegd, maar dat duwen ze eerst naar buiten voor ze zelf in het nachthok gaan, dus ik denk dat ze dat niet echt nodig hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites