Ga naar inhoud

Verschil teddy widder en teddy widder dwerg


Simple

Aanbevolen berichten

Hallo,

Is er een verschil in gedrag en karakter van een teddy widder en teddy dwerg? En dan heb ik het over een rammetje. Ik vind ze allebi erg leuk maar twijfel aan een teddy dwerg omdat er toch dwerg bij staat. En met dwerg konijntjes heb ik niet zo'n goede ervaringen. Ze komen bij mij als huiskonijnen dus ook om lekker te knuffen, aaien en met mijn zoontje erbij.

Ikhoor graag jullie meningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Informeer anderseens bij een aantal konijnenopvangen of ze er een teddy widder of teddy dwerg hebben zitten. Zij kunnen je dan over het gedrag van dat specifieke konijn vertellen. Per ras is dat toch wat lastiger, want er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Als ik het zo op BB lees zitten er veel teddies in de opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teddy dwergjes zijn zoals ik ze ken wat actiever. Teddy Widders zijn rustiger.

Wel opletten hé: elke week borstelen, om de 3 maanden knippen/plukken (dus alle vacht eraf) en dat moet je de komende 10 jaren dus elke week en elke 3 maanden kunnen.

In opvangen zitten heel veel lieve konijnen waarvan de eigenaren er dus na enkele maanden of een jaar meestal achterkomen dat het dus toch veel werk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm ik zou echt per konijn kijken en niet afgaan op wat men zegt van een ras. Heel globaal zit er wellicht een kern van waarheid in, maar per individueel konijn kan het zoooooveel verschillen. Ik kan je aanraden om konijnenopvangen in de gaten te houden of ze daar Teddy's hebben.. helaas worden Teddy Widders vaak in een opwelling gekocht en heeft met vervolgens geen zin om al dat vachtonderhoud te plegen, waardoor de arme drommels allemaal op straat worden gezet. In de opvang worden ze met liefde opgelapt en is het karakter al wat meer gevormd dan bij een piepjong beestje. Bovendien zijn ze op 1 kleur na geen erkent ras waardoor de vachtkwaliteit ontzettend kan verschillen per konijn. Bij een iets ouder konijn weet je dus ook al meer wat je in huis haalt qua vacht. Je wilt echt voorkomen dat je een enorme pluizige vacht hebt die zich amper laat kammen.

Oja nog een ding: trap alsjeblieft niet in advertenties waarin staat dat teddy widders knuffelkonijnen zijn. Konijnen staan toch echt het liefst met alle vier de pootjes op de grond, ook Teddy's ;)

Wat heerlijk dat het beestje vrij bij je door huis mag gaan lopen. Maar al te vaak verdwijnen konijnen ergens in een hokje! Heel veel plezier met de zoektocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teddy Widder staan bekend om hun sociale gedrag, en kunnen je aanhalig begroeten, maar er zit echt wel een groot verschil per konijn in en kan een kortharig konijn veel liever zijn dan een Teddy. Ben het ook helemaal eens met Asti, per konijn bekijken en niet per ras. Het verschil tussen dwerg en Teddy kan ik je niet vertellen, ik heb twee Teddy's.. Guus vindt het wel ok als mijn zoontje hem aait maar ik leer mijn kind duidelijk dat het geen knuffeldier is, dus niet rennen en tillen.Mijn voedster is ook sociaal, maar die wil helemaal niet opgetilt worden ( ik heb haar ook net hoor, maar voor het kammen moet ik ze echt oppakken) Qua vacht is zij ook veel gelijkmatiger en eerlijk gezegd voller en mooier. Guus heeft een rommelige klitterige vacht. Ik heb bewust voor de tweede Teddy gekozen, ik had er al een dus wist waar ik aan begon, maar het is veel werk, en ik doe het altijd met plezier, jas aan op de tuinstoel, warm kleed op schoot en gaan...mijn Nijnen genieten er ook van maar een uur per konijn per week ben je zeker alleen aan vachtverzorging kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij werd ook verteld dat Teddy Widders zo rustig en knuffelig zijn. Nou, ik heb er een uit de opvang en gelukkig heb ik haar niet als knuffelbeest, want het is een ontzettende wildebras die echt niet geknuffeld of geaaid wil worden. Ze kan best knorrig zijn, maar zal nooit bijten ofzo. Verder moet ik haar elke 2 weken knippen, ze werkt wel mee dan, maar ik had haar veel liever gewoon lekker laten lopen. Ik knip haar, zodat ik haar verder niet lastig hoef te vallen met geborstel en gepluk. Op deze manier hoef ik haar zo min mogelijk lastig te vallen.

Anyway, wat ik wil zeggen is: karakter verschilt per konijn, een ras zegt uiteindelijk niet veel over het karakter van een konijn. Daarbij moet je rekening houden met de verzorging van de vacht en dat je konijn dat misschien helemaal niet zo leuk gaat vinden, maar het moet wel gebeuren!

Ps. Er zijn maar erg weinig knuffelkonijnen, dus misschien moet je erover nadenken of een konijn wel het huisdier is dat je zoekt.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat de schaar er ook in hoor als het mooier weer wordt ;-) maar ze hebben hun jasje hard nodig buiten nu! Een uur per week hoeft niet perse een uur per keer te zijn hoor, even een klitje weghalen of een paar strootjes, kontjes controleren, hoofdje knippen...en een goede kamsessie kost me zeker 20 minuten maar dan zijn ze ook om door een ringetje te halen ( om elkaar vervolgens te re-stylen :he:) Maar je bent flink wat tijd kwijt aan de vacht ja, een klit bij een pootje kan het lopen al bemoeilijken...Ik vindt het heerlijk om met de Nijnen in de tuin te zitten,z elfs nu, dikke jas, deken en de geur van de houtkachel :yes: maar weet waar je aan begint......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Critic, deze foto zegt genoeg... Ik ben het met je eens dat konijnen, ook/juist geen Teddies, knuffelbeesten zijn. Teddies vergen heel veel onderhoud en hebben veel zorg nodig, hier moet je wel zin in hebben als baasje, want van kinderen kun je dit niet verwachten. Dus denk goed na voor je aan een Teddy begint. Ik zou beter naar een opvang gaan en navragen welke konijnen geschikt zijn om bij kinderen te plaatsen, hier zit nl. best veel verschil in. Suc6 met het zoeken naar en het vinden van een konijnenkoppel (want 1 konijn is geen konijn) Groetjes, Mieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties

Ben natuurlijk wel benieuwd naar wat je van onze reacties vindt, ik kan me voorstellen dat je nogal wat 'op je dak' hebt gekregen, het is allemaal goed bedoeld, vooral in het belang van de konijntjes.

Heb je ook een idee wat je nu gaat doen, heb je iets kunnen besluiten? Hoop dat je ons nog wat laat weten. Groetjes, Mieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .