Ga naar inhoud

Wat te voeren bij gevoelige darmen


Eefje

Aanbevolen berichten

Misschien wel, maar de spijsvertering lijkt me volledig ingesteld op het verteren van planten. Niet dat je konijn dood neervalt op brokjes en hooi, maar overal staat wel dat groenvoer een belangrijk element is in het dieet van je konijn.

Kijk maar eens naar dit plaatje: voedselpiramide%20copy.jpg

Als je dat plaatje ziet dan zie je dat er toch wel veel ontbreekt met alleen hooi en brokjes.

Ik heb zelf ook gemerkt dat als mijn konijnen ziek waren ze toch wel altijd nog een enkel blaadje groenvoer wilden eten. Niet voldoende altijd, dus dwangvoer erbij, maar op een gegeven moment groenvoer in zodanige hoeveelheden dat dwangvoeren niet meer nodig was, hooi en zeker brokjes kwamen dan dagen later. Terwijl ze brokjes het lekkerst vinden. Misschien ligt dat dan toch minder goed op de maag dan groenvoer. Je leest dat ook hier vaak, dat ze nog wel of als eerste weer groen eten en verder niks. Als je konijn geen groenvoer kent dan is dat toch niet zo handig.

Ook hier op BB staat groenvoer op de tweede plek na hooi: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat andijvie en witlof er hier goed in, ik geef ze nu iets minder gedroogde kruiden en ik heb geen gekke keuteltjes meer gevonden. Wortelloof ging ook altijd goed, maar om nu een hele bos wortelen te kopen die ikzelf en de konijnen niet eten alleen voor het loof.. Dat ga ik in de zomer weer doen als het allemaal niks meer kost ;)

Ik ga vanmiddag eens met het lijstje van Lonja naar de supermarkt, eens wat anders proberen dan het meest voor de hand liggende spul..

Arme Fritsje, gelukkig is hij iniedergeval in goede handen.

Is zijn oogje helemaal beter lees ik? Wat goed!

Ja ik geloof het wel! Ik had van dat ophtosan spul, dat heb ik 2 dagen in zijn oog gedaan, toen werd het helemaal rood en dik en hij kreeg er jeuk van (was toen ook met dat azijn incident). Heb het er dus maar niet meer in gedaan en zijn oog even met rust gelaten, daarna heeft hij 3 dagen een kletsnat oog gehad dat er echt zielig uit zag en nu ziet het er hartstikke mooi uit! Ik snap het verband niet helemaal, maar iets is op een of andere manier beter geworden in de tussentijd, dus dat is fijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel, maar de spijsvertering lijkt me volledig ingesteld op het verteren van planten. Niet dat je konijn dood neervalt op brokjes en hooi, maar overal staat wel dat groenvoer een belangrijk element is in het dieet van je konijn.

Kijk maar eens naar dit plaatje: voedselpiramide%20copy.jpg

Als je dat plaatje ziet dan zie je dat er toch wel veel ontbreekt met alleen hooi en brokjes.

Ik heb zelf ook gemerkt dat als mijn konijnen ziek waren ze toch wel altijd nog een enkel blaadje groenvoer wilden eten. Niet voldoende altijd, dus dwangvoer erbij, maar op een gegeven moment groenvoer in zodanige hoeveelheden dat dwangvoeren niet meer nodig was, hooi en zeker brokjes kwamen dan dagen later. Terwijl ze brokjes het lekkerst vinden. Misschien ligt dat dan toch minder goed op de maag dan groenvoer. Je leest dat ook hier vaak, dat ze nog wel of als eerste weer groen eten en verder niks. Als je konijn geen groenvoer kent dan is dat toch niet zo handig.

Ook hier op BB staat groenvoer op de tweede plek na hooi: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Ok, dan zal ik ze toch wat vaker groente gaan geven. Niet dat ze het nu nooit krijgen hoor. Hoe doen jullie dat, kopen jullie echt groente voor de konijnen? Ik neem wel wat extra witlof als ik voor onszelf witlof koop bijvoorbeeld. Maar kopen jullie het speciaal voor de konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het nog gelukt om groente voor ze te vinden Tara? Ik bedacht dat je bij de groenteboer natuurlijk nog wel meer dingen kan halen die het proberen waard zijn zoals selderij en paksoi of zo.

In de winter koop ik witlof, en ook andijvie als ik dat niet in de tuin heb (nu met die strenge vorst dus bijvoorbeeld). De rest vul ik aan met wat ik buiten bij elkaar scharrel. Alleen nu met de sneeuw is het wel heel karig wat ik er nog bij weet te vinden.

Oh ja, mijn buurvrouw staat iedere week met de groentenkraam op de markt, daar krijg ik ook wekelijks resten van die ze voor mijn konijnen mee naar huis neemt. Al is dat nu ook niet bar veel, vooral veel kool eigenlijk helaas.

Dus ze zitten behoorlijk op rantsoen nu.

In de zomer is dat voor mij echt niet nodig om dingen te kopen, dan krijgen ze ieder 1 volle emmer groenvoer per konijn per dag en eten ze ook nog dag en nacht gras. Als ze op het gras zitten eten ze toch al geen hooi meer dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was met opbouwen ook al aanbeland op een stuk van 5 cm per konijn, was al helemaal blij dat Frits er goed op reageert en dat ze het zo lekker vinden, dus ik was erg teleurgesteld dat ze maar 3 cm zouden mogen. Ik dacht zelf aan 1 stengel per konijn, of misschien 1 stengel met z'n tweetjes dan. Er stond maar op 1 site dat ze maar 3 cm mogen hebben (konijnen.nl), op andere sites wordt er helemaal niks over gezegd. Ik heb nog een discussie hier op bb gevonden waar de hoeveelheden calcium in groenten in stonden, maar die cijfers werden aan alle kanten in twijfel getrokken. Op fora lijken de meningen nogal te verschillen, daarom maar even hier ervaringen verzamelen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best zijn dat er veel calcium in zit, maar de grootste bron van calcium zijn nog alijd de brokken. Dáár moet je heel kritisch naar kijken, de groente is vaak al met al maar een druppel op de gloeiende plaat. Het klopt wel dat er veel calcium in zit trouwens, 250 mg per 100 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn met hele gevoelige darmen gehad. Als hij een paar happen groenvoer had gehad, zat hij onder de plakpoep. Bram heeft altijd geleefd op biks (gewone merkloze biks) en veel hooi. Nadat we een oppas hadden gehad die onbeperkt biks had gegeven zat niet alleen Bram onder de plakpoep, maar ook de hele ren en de andere konijnen. :$ Daarna ben ik SS gaan voeren. Mijn groep van 6 deed het prima op SS met hooi. Ik geloof niet dat ze de groenten qua gezondheid echt hebben gemist. Het hooi is het belangrijkste.

Nu geef ik overigens wel weer groenten, omdat ze het zo lekker vinden. Het geven van groenten vind ik echt een feestje en daarom doe ik het nu weer. Maar ik denk dat je konijn ook zonder groenten gezond oud kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Een van onze konijnen had dit ook constant. Op advies vd DA zijn we helemaal gestopt met groenvoer (als extraatje alleen nog gedroogde paardenbloem, brandnetel, enz.). Daarnaast minder voeren: konijn van 2 kilo maar 50 gram biks (SsSelective met 23% vezels), om het hooi- eten te stimuleren. Ze drinken alleen Spa Blauw. Het werkt geweldig, ze heeft geen last meer en is superhappy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic is al een beetje gedateerd ;)

Het gaat nu goed met zijn darmen, geen kruiden meer, ss ipv hfst, 2 keer per dag groenten met prozyme, hooi van de boer en ik pluk zijn vacht nu regelmatig, want hij heeft zo'n last van de rui en raakt daar snel van verstopt.

Er mag een :slotje: op wat mij betreft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .